چگونه می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

با مصرف ویتامین C، پروتئین، امگا سه، سبزیجات و نوشیدن آب کافی می‌توان مانع ریزش مو شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ریزش مو به عوامل مختلفی بستگی دارد، در حالت کلی برای جلوگیری از ریزش مو سه فاکتور مراقبت از مو، اصلاح عادات غذایی و اصلاح سبک زندگی می‌تواند بسیار مفید باشد. رژیم غذایی نادرست، بعضی از بیماری‌ها و درمان‌ها، نگرانی، استرس، تغییرات هورمونی و ژنتیک می‌تواند روند ریزش مو را تسریع کند. در ادامه به بررسی عواملی می‌پردازیم که خطر ریزش مو را کاهش می‌دهد:

مصرف ویتامین C

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به از بین بردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. ریزش مو به دلیل تجمع بالای سموم ایجاد می‌شود که می‌توان با مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C آن را کاهش داد. بنابراین توصیه شده است که از پرتقال، لیموشیرین، لیموترش و توت‌فرنگی برای بهبود استحکام، درخشندگی، نرمی و ضخامت مو استفاده شود.

مصرف پروتئین

مو از کراتین که نوعی پروتئین است، تولید شده است. بنابراین، به منظور محافظت و تقویت موهای خود، باید از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین استفاده کنید. عدس، لوبیا، دانه‌ها، آجیل، تخم‌مرغ و ماهی سرشار از پروتئین است.

مصرف امگا ۳

امگا سه به کاهش التهاب و استرس کمک می‌کند، این عوامل باعث کاهش ریزش مو می‌شود. بهترین منابع امگا سه ماهی‌های چرب و روغن ماهی است. همچنین می‌توانید با مشورت پزشک از مکمل‌های امگا سه نیز استفاده کنید.

مصرف سبزیجات

سبزیجاتی همچون اسفناج، کدو، هویج، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و لوبیا منابع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این مواد به تغذیه فولیکول‌ها و قوی‌تر شدن تارهای مو کمک می‌کند.

نوشیدن آب کافی

کم‌آبی بدن می‌تواند باعث خشکی و وِز شدن مو شود، در این صورت مو در معرض شکستن و ریزش قرار می‌گیرد. آب همچنین فولیکول‌های مو را روان می‌کند و گردش ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای رشد مو را بهبود می‌بخشد.

ترک سیگار

دود سیگار حاوی رادیکال‌های آزاد است؛ در صورتی که این سموم دفع نشود، موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود. آن‌ها همچنین به فولیکول‌های مو آسیب وارد می‌کند و باعث افزایش ریزش مو می‌‎شود. بنابراین توصیه می‌شود که به منظور جلوگیری از ریزش مو و کمک به ضخیم شدن مو، سیگار نکشید.

انجام یوگا و تمرینات تنفسی

یوگا و دیگر انواع ورزش برای تناسب اندام و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. حرکات یوگا به افزایش گردش خون در پوست سر کمک می‌کند و ممکن است رشد مو را تحریک کند.

کنترل استرس

استرس برای سلامتی و تقویت مو مفید نیست، زیرا باعث افزایش سطح سموم در بدن می‌شود، ریشه موها را ضعیف می‌کند و آن‌ها را مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی می‌کند. با انجام تمرینات تنفسی به صورت منظم می‌توانید استرس را از بین ببرید.

بهبود کیفیت خواب

شش تا هفت ساعت خوابیدن در شبانه‌روز باعث سم‌زدایی و شادابی ذهن و بدن افراد می‌شود، استرس را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. کمبود خواب می‌تواند سطح کورتیزول بدن را افزایش دهد، فولیکول‌های مو را ضعیف کند و در نتیجه باعث ریزش مو شود. درصورتی که برای خوابیدن دچار مشکل می‌شوید، قبل از زمان خواب کتاب بخوانید یا به موسیقی آرام گوش دهید. همچنین، پیش از خوابیدن همه وسایل الکترونیکی و چراغ‌ها را خاموش کنید.

کد خبر 660319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.