برای لاغری زیتون شور بخوریم؟

کاربردهای زیتون در پخت و پز، مصرف زیتون صورت خام و یا روغن زیتون، خواص دارویی زیتون برای سلامتی و پوست و مو، ترشی زیتون حاوی مقدار بالای روغن، خواص ترشی زیتون شور، دلایل خوردن زیتون پرورده و زیتون سیاه و کمک به سلامت دستگاه گوارش و معده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زیتون میوه آلویی فوق العاده قدرتمند و مفید است که دارای کاربردهای فراوان در پخت و پز بوده و از مواد اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای محسوب می‌شود و معمولاً به دو رنگ زیتون سبز و سیاه برداشت می‌شود. درخت زیتون گیاهی همیشه سبز و بومی مناطق مدیترانه، آفریقا و برخی نقاط آسیا می‌باشد. رشد این درخت محدود است و معمولاً بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ فوت رشد نمی‌کند.

خواص دارویی زیتون برای سلامتی و پوست و مو

زیتون به صورت خام و یا روغن زیتون قابل مصرف است و دارای خواص فراوان برای سلامت قلب و عروق، مغز، چشم، استخوان‌ها و کاهش وزن است. مواد مغذی و آنتی اکسیدان های موجود در زیتون سیاه از اکسیداسیون کلسترول و آسیب رگ‌های خونی جلوگیری کرده و از حملات قلبی پیشگیری می‌کند. اسیدهای چرب موجود در زیتون با کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب خون به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

ترشی زیتون حاوی مقدار بالای روغن

ترشی‌ها رنگ و لعاب و مزه خوبی به غذا می‌دهند، از این رو طرفداران زیادی دارند. با این حال، کمتر کسی نسبت به مضرات مصرف ترشی آگاهی دارد، اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنبال کاهش وزن هستند، باید در مصرف ترشی تجدید نظر کنید.

در حقیقت این موضوع به دلیل آن است که ترشی دارای سطح بالایی از نمک است. برخی ترشی‌ها مانند ترشی انبه و زیتون نیز دارای میزان زیادی روغن هستند. در حقیقت سطح بالای نمک باعث جذب بیشتر آب در بدن می‌شود و در روند کاهش وزن فرد اختلال ایجاد می‌کند.

اگرچه روغن موجود در ترشی زیتون و انبه نسبت به سایر روغن‌ها سالم‌تر و بهتر هستند اما نباید چشم خود را به این حقیقت ببندید که این موضوع به معنای کالری بالای آن است.

اگر به دنبال کاهش چند کیلوگرمی از اضافه وزن خود هستید، ترشیجات را از رژیم غذایی خود حذف کنید. با این حال، ترشیجاتی در بازار وجود دارند که بدون روغن بوده و دارای سطح پایینی از نمک هستند. حداقل می‌توانید برای خودتان چنین ترشی‌های رژیمی را در خانه درست کنید.

برای لاغری زیتون شور بخوریم؟

خواص ترشی زیتون شور

چربی‌های سالم موجود در زیتون و روغن زیتون باعث کاهش فشار خون بالا شده و اسید اولئیک با تغییر الگوهای سیگنالینگ در سطح غشای سلولی از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد چربی‌های غیراشباع موجود در زیتون برای کاهش وزن مفید است به طوری که چربی‌های داخل سلول‌ها را از بین برده و چربی‌های شکم را آب می‌کند.

افرادی که زیتون بیشتری مصرف می‌کنند کمتر دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند. با مصرف منظم تنها ۱۰ عدد زیتون قبل از غذا می‌توان اشتها را تا ۲۰ درصد کاهش داد زیرا اسیدهای چرب غیراشباع زیتون باعث کاهش روند هضم و تحریک هورمون مرتبط با بی اشتهایی می‌شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد زیتون می‌تواند خاصیت اشتهاآوری نیز داشته باشید، برای لاغر شدن بهتر است زیتون شور مصرف شود. مصرف منظم زیتون سیاه به دلیل دارا بودن ویتامین E و چربی‌های غیراشباع با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

چرا زیتون پروده می‌خوریم؟

زیتون حاوی نوعی چربی است که این نوع چربی می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع چربی‌ها باشد به نحوی پیوندهای موجود در این نوع چربی راحت‌تر شکسته می‌شوند و مانند دیگر انواع چربی‌در بدن انباشته نمی‌شود و با مصرف زیتون پرورده می‌توانید به تدریج از وزن خود بکاهید و از شر چربی شکمی خلاص شوید و مقاومت انسولین را کاهش دهید.

کسانی که به طور منظم از روغن استفاده می‌کنند بیشتر تمایل به کاهش وزن دارند و به همین دلیل به ندرت می‌بینید که این‌گونه از افراد به اضافه وزن دچار باشند. مطالعات علمی نیز تأیید کرده است که این افراد از سطح بالای سروتین در بدن خود برخوردارند.

سروتین نوعی هورمون است که در بدن انسان احساس سیری را تقویت می‌کند بنابراین با مصرف زیتون می‌توان. روزانه تا ۲۰۰ کالری کمتر انرژی وارد بدن کرد که این موجب کاهش اشتها و احساس سیری می‌شود.

زیتون، یا به عبارت دقیق‌تر آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی ضد التهاب موجود در زیتون، به عنوان یک ایبوپروفن طبیعی عمل می‌کند. روغن آن‌ها شامل oleocanthal است که یک ماده با خواص ضد التهابی است که بسیار شبیه به خواص داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی عمل می‌کند.

برای لاغری زیتون شور بخوریم؟

خوب است اشاره کنیم که حدود ۵۰ گرم روغن زیتون مقدار زیادی oleocanthal با خواص ضد التهابی موجود دارد که شبیه به ۱۰ دوز ایبوپروفن برای بزرگسالان عمل می‌کند که این می‌تواند اثباتی در مورد خواص درمانی قوی زیتون باشد.

زیتون سیاه و کمک به سلامت دستگاه گوارش و معده

مصرف یک فنجان زیتون سیاه در روز به دلیل فیبر فراوان، به سلامت دستگاه گوارش و معده کمک می‌کند و عمل هضم را بهبود می بخشد. زیتون سیاه باعث بهبود حرکات روده شده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی زیتون از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن محافظت کرده و از بروز بیماری سرطان جلوگیری می‌کند.

زیتون سیاه منبع غنی ویتامین E است که توانایی عالی در خنثی سازی رادیکال‌های آزاد در بدن دارد و تولید و رشد سلول‌های سرطانی را کند می‌کند. تحقیقات نشان داده عصاره زیتون مشابه آنتی هیستامین در سطح سلولی عمل می‌کند و خواص ضدالتهابی زیتون باعث کاهش و بهبود آلرژی می‌گردد، گردش خون را بهبود بخشیده و علائم بیماری آسم را کاهش می‌دهد.

زیتون به ویژه زیتون سیاه حاوی مقادیر فراوان آهن است. آهن باعث بهبود اکسیژن رسانی توسط گلبول‌های قرمز خون شده و از کم خونی پیشگیری می‌کند. از علائم کمبود آهن در بدن ضعف و خستگی عمومی می‌باشد. یک فنجان زیتون حاوی ده درصد ویتامین A مورد نیاز روزانه بدن است که به سلامت چشم و شبکیه کمک کرده و شب کوری را درمان می‌کند. همچنین ویتامین A برای پیشگیری از بروز آب مروارید، دژنراتیو ماکولا و آب سیاه یا گلوکوم و سایر بیماری‌های چشم مرتبط با سن حیاتی می‌باشد.

زیتون باعث افزایش سطح گلوتاتیون در خون می‌شود. گلوتاتیون از آنتی اکسیدان های قوی است که باعث دفع ترکیبات سمی ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. زیتون سرشار از پلی فنل‌ها است که به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از التهاب کمک کرده و از بافت اندام‌های مختلف بدن از جمله مغز در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند. زیتون حاوی ویتامین E است که از آنتی اکسیدان های قوی برای پیشگیری و درمان مشکلات شناختی و مغزی است و از بروز آلزایمر و کاهش حافظه جلوگیری می‌کند.

کد خبر 578713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.