خاصیت‌های درمانی کاهو برای پوست را بشناسید

کاهو سرشار از بتاکاروتن، مفید برای کبد چرب، ارزش غذایی و خواص کاهو، فواید کاهو در بارداری، کاهو منبعی غنی از آنتی اکسیدان، خواص آب کاهو، کاهو و تناسب اندام، خاصیت‌های کاهو برای پوست، خوردن کاهوی تلخ و بهترین روش شست و شوی کاهو را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاهو گیاهی است یک ساله و دارای برگ‌های پهن و دراز و سبز، با طعم کمی شیرین. کاهو موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون شده و آهن موجود در آن برای درمان کم خونی مفید است، از همین رو در گونه‌ها، سرخی مطلوب پدید می‌آورد و اعصاب را منظم می‌کند و بر قدرت بینایی می‌افزاید.

به طور کلی دو دسته کاهو وجود دارد:

۱- کاهوی پرورشی یا اهلی

۲- کاهوی خودرو یا وحشی

ارزش غذایی کاهو

کاهو سرشار از بتاکاروتن، اسیدفولیک، ویتامین C، مقدار کمی ویتامین‌های B۱، B۲، B۳ و B۵، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، آهن، مس و روی است. کاهو حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان، امگا سه، مواد معدنی و ویتامین‌ها مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و ویتامین‌های B-۶، C، A، E و ویتامین K است.

خاصیت‌های درمانی کاهو

کاهو منبعی غنی از آنتی اکسیدان، امگاسه، مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و ویتامین‌ها مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و ویتامین‌های A، B-۶، C، E و K است. وجود این مواد موجب خواص کاهو می‌شود. از جمله خواص کاهو می‌توان به مواردی مانند پیشگیری از سرطان، درمان دیابت، افزایش سلامت پوست، تقویت رشد مو، درمان بی خوابی، درمان اضطراب و افسردگی، درمان کبد چرب، حفظ سلامت کبد، لاغری و کاهش وزن، حفظ سلامت مادر باردار و جنین، بهبود هضم، تقویت معده و دستگاه گوارش، کنترل سطح فشار خون، درمان یبوست و اسهال، درمان غلظت خون، مفید در عضله سازی، کاهش کلسترول خون، درمان سرماخوردگی، درمان کم‌خونی و درمان آلزایمر اشاره کرد.

خواص کاهو برای اسپرم

یکی از خواص کاهو این است که کاهو می‌تواند موجب بهبود باروری، افزایش تعداد اسپرم‌ها و درمان ناتوانی جنسی شود. خوردن کاهو برای مردان مفید است زیرا مصرف کاهو می‌تواند به درمان اختلال نعوظ و انزال زودرس در آقایان کمک کرده و مفید باشد.

مفید برای کبد چرب

از دیگر خواص کاهو این است که کاهو می‌تواند موجب تقویت توانایی سم زدایی بدن شود. کاهو حاوی مواد معدنی است که می‌توانند موجب از بین بردن سموم کبد شده و همچنین برای درمان کبد چرب بسیار مؤثر و مفید است.

خاصیت‌های درمانی کاهو برای پوست را بشناسید

فواید کاهو در بارداری

خوردن کاهو در دوران بارداری خواص و فواید فراوانی برای حفظ سلامتی مادران باردار و جنین داخل رحم مادر دارد. از جمله فواید کاهو در بارداری می‌توان به مواردی مانند جلوگیری از بروز نقص‌های هنگام تولد در نوزادان، کاهش سطح کلسترول خون مادران باردار، بهبود کیفیت خواب مادران باردار، بهبود هضم مواد غذایی در مادران باردار، کاهش التهابات بدن مادران باردار، جلوگیری از بروز سرطان سینه و سرطان خون در مادران باردار، مبارزه با عفونت‌های میکروبی در دوران بارداری، کاهش اضطراب و استرس مادران باردار، تقویت سیستم ایمنی بدن مادران باردار و تقویت سلول‌های عصبی بدن مادران باردار اشاره کرد.

افزایش گردش خون در پوست

از جمله خواص کاهو این است که حاوی ویتامین A بوده و موجب افزایش گردش خون در پوست صورت شده و علاوه بر این فیبر موجود در کاهو نیز می‌تواند به درخشان و شاداب شدن پوست صورت کمک کند. کاهو همچنین به کمک وجود ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم و ویتامین B که در خود دارد، می‌تواند یک گزینه مناسب برای پیشگیری و درمان جوش صورت باشد. کاهو می‌تواند به کمک ویتامین C موجود در خود برای پوست همانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند. همچنین ضماد و کمپرس کاهو پخته شده یک گزینه درمانی مناسب برای درمان آفتاب سوختگی است.

جلوگیری از ریزش مو

از دیگر خواص کاهو ابن است که می‌تواند از ریزش موها جلوگیری کند. ویتامین K موجود در کاهو می‌تواند موجب تقویت و افزایش رشد موها شده و از این طریق از ریزش مو جلوگیری کند.

کاهش فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم موجود در کاهو می‌تواند موجب کاهش سطح فشار خون شده و از این طریق از ابتلاء به بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری کند.

تنظیم دیابت و قند خون

از خواص کاهو این است که کاهو دارای شاخص گلیسمی پایین بوده و می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلاء به دیابت نوع دو شود. علاوه بر این کاهو سرشار از کاروتنوئید ضد دیابتی است که سطح گلوکز خون را کاهش داده و می‌تواند برای درمان دیابت مؤثر و مفید باشد.

تقویت عضلات و بدنسازی

از جمله سبزیجات مفیدی که در کنار تمرینات بدنسازی می‌تواند به عضله سازی کمک کند، می‌توان به کاهو اشاره کرد. کاهو حاوی پروتئین است که این پروتئین برای عضله سازی سالم در بدنسازان و ورزشکاران تأثیرگذار است.

پیشگیری از سرطان

از دیگر خواص کاهو می‌توان به این مورد اشاره کرد که کاهو حاوی آنتی اکسیدان‌ها بوده که می‌توانند موجب خنثی سازی و از بین رفتن رادیکال‌های موجود در بدن که عامل به وجود آمدن انواع سرطان‌ها و تومورها است، می‌شود. آب برگ کاهو نیز می‌تواند یک گزینه مناسب برای درمان سرطان‌های لوسمی و سرطان پستان است.

خواص آب کاهو چیست؟

آب کاهو منبعی غنی از ویتامین B۱ یا تیامین است و از همین‌رو آب کاهو گزینه مناسبی برای حفظ سلامت پوست، مو و چشم‌ها است. پتاسیم موجود در آب کاهو می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و فسفر موجود در آب کاهو نیز برای تقویت و حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مفید و مؤثر است. آب کاهو حاوی ویتامین A است که این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و از همین رو آب کاهو برای پیشگیری و درمان سرطان مفید است.

کاهو و تناسب اندام

کاهو از جمله سبزیجاتی است که کالری کمی دارد. کاهو منبعی غنی از فیبر بوده و به کمک فیبر موجود در خود می‌تواند موجب ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها شود و از این طریق مانع پرخوری شود. آب و فیبر موجود در کاهو باعث رفع نفخ و مانع تجمع آب در بدن شده و به لاغری و تناسب اندام کمک می‌کند. نکته قابل توجه این است که مصرف کاهو به تنهایی نمی‌تواند موجب کاهش وزن شود و حتی زیاده روی در مصرف کاهو می‌تواند موجب بروز عوارضی نیز شود. بنابراین برای بهره‌مندی از خواص کاهو برای لاغری باید یک رژیم غذایی درست و اصولی مانند رژیم‌های بهاره غفاری را رعایت کنید. با رعایت رژیم‌های غفاری بهاره می‌توانید در کنار حفظ سلامت خود به اندامی ایده آل و مناسب برسید.

خاصیت‌های درمانی کاهو برای پوست

۱- ارتقا پوست سالم و محافظت در برابر چین و چروک

خوردن کاهو به تقویت پوست سالم کمک می‌کند ویتامین A موجود در مقادیر زیاد برای پوست سالم ضروری است و کمبود این ویتامین در بدن منجر به مشکلات پوستی می‌شود.

بتاکاروتن و ویتامین A به طور کلی، در مبارزه با علائم پیری، چروک و خطوط ریز روی صورت کمک می‌کند.

۲- کمک به بازسازی سلول‌ها

در مورد محتوای کاهو از ویتامین C، در هنگام مصرف، به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند و آنها را از آسیب محافظت می‌کند، که به جلوگیری از سرطان پوست کمک می‌کند.

این مسئول ساختن کلاژن در پوست است و برای حفظ خاصیت ارتجاعی و سلامتی پوست ضروری است و به بهبودی زخم‌ها کمک می‌کند.

۳- محافظت از آکنه

کاهو همچنین حاوی مواد ضد التهابی و مواد مغذی است که به جلوگیری از بروز آکنه و مشکلات پوستی مانند آنتی اکسیدان‌ها، پتاسیم و ویتامین‌های B کمک می‌کند. شاخص گلیسمی پایین کاهو به جلوگیری از جوش و جوش‌های پوستی کمک می‌کند.

۴- محافظت از آفتاب

کاهو حاوی مقدار کافی ویتامین C است و ویتامین E به حفظ پوست سالم و محافظت از آن در برابر اشعه UV و نور خورشید کمک می‌کند.

۵- از بین بردن سموم و بهبود خواب

همچنین خوردن کاهو نقش مهمی در از بین بردن سموم بدن و پوست به ویژه دارد و محتوای کاهو آن آهن است. کاهو منبع بسیار خوبی از پتاسیم است و برای بهبود کیفیت خواب کار می‌کند. البته این به راحتی بدن و به ویژه پوست کمک می‌کند.

خاصیت‌های درمانی کاهو برای پوست را بشناسید

زیاد خوردن کاهو هم می‌تواند مضر باشد؟

به هر حال، خوردن هر چیزی حد و اندازه‌ای دارد. زیاده‌روی در خوردن هیچ خوراکی مفیدی توصیه نمی‌شود.

آیا کاهو خوردن منع مصرف هم دارد؟

در حد و اندازه‌های خوراکی، نه، اما اگر شخصی آخر شب خسته باشد و مقدار زیادی کاهو بخورد و بخواهد رانندگی هم بکند، احتمال خطر بالا می‌رود. روی برخی کاهوها لک‌هایی دیده می‌شود که اصطلاحاً به آن زنگ‌زدگی می‌گویند. این لک‌ها را که بیشتر روی آوند کاهو دیده می‌شوند، باید دور ریخت. گاهی انگل‌هایی به سبزیجات حمله می‌کنند و سبب بروز بیماری‌های گیاهی می‌شوند. برخی از این انگل‌ها برای ما انسان‌ها بی‌ضررند، اما برخی می‌توانند مشکل‌ساز شوند. بهتر است لک‌ها یا هر تغییر وضعیتی که در سبزیجات دیده می‌شود را جدا کرد و دور انداخت و مابقی قسمت‌ها را خورد.

کاهوی تلخ را هم می‌توان مصرف کرد

یکی از تفاوت‌های بین کاهوها تلخ بودن بعضی‌هاست. ماده‌ای در کاهو وجود دارد که وقتی درصد آن بالا می‌رود، سبب تلخ شدن کاهو می‌شود و وقتی درصد آن پایین‌تر باشد، تلخی کاهو مشخص نمی‌شود. این ماده در تمامی کاهوها وجود دارد و مضر نیست. اتفاقاً همین ماده تلخ تا حدی برای تقویت معده نیز خوب است و سبب ترشح آنزیم بیشتر و هضم بهتر غذا می‌شود. پس یادتان باشد که کاهوهای تلخ خاصیت هضم‌کنندگی و تقویت کنندگی بیشتری برای عملکرد معده دارند.

بهترین روش شست و شوی کاهو چگونه است؟

کاهو اصولاً برگ‌های صافی دارد؛ اما نه خیلی صاف. شست‌وشوی سبزیجات برگ‌صاف، از آنجا که به راحتی گل‌ولای از روی آن‌ها پاک می‌شود، مشکل نیست. اما شست‌وشوی سبزیجات پیچ‌دار و ناصاف، باید دقیق انجام شود. ابتدا باید قسمت‌های آسیب‌دیده کاهو را دور بریزیم و برگ‌ها را جدا کنیم. بعد باید برگ‌های جداشده کاهو را در آب کمی بخیسانیم تا گل‌ولای آن‌ها خارج شود. بعد از شستن گل و لای، در مرحله بعد، مواد ضدعفونی‌کننده را در آب می‌ریزیم و کاهو را در آن می‌شوییم.

کد خبر 567455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.