آیا گوجه‌فرنگی به رشد قد کودکان کمک می‌کند؟

گوجه فرنگی پر مصرف‌ترین سبزیجات، میزان کالری موجودگوجه فرنگی، شناخت ارزش غذایی این سبزی، آنتی اکسیدان و ویتامین‌های موجود در گوجه فرنگی، رشد و ترمیم استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی کودکان، ۹ خاصیت درمانی گوجه فرنگی برای بزرگسالان و نکات مهم در مورد مصرف گوجه فرنگی را دربسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گوجه فرنگی یکی از پر مصرف‌ترین اعضای خانواده بادنجانیان می‌باشد که خواص درمانی بسیاری دارد، گوجه فرنگی یکی از سبزیجات پر خاصیت بوده که در خود انواع املاح معدنی مانند کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، کلر، ید، آهن و مقدار کمی آرسنیک داشته، ویتامین‌های گوجه فرنگی شامل ویتامین‌های A، ویتامین C و ویتامین E است، که خود امروزه به عنوان یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی شناخته شده است.

کالری گوجه فرنگی

کالری گوجه فرنگی در حالت پخته شده ۱۸ کیلو کالری و در حالت خشک شده در آفتاب ۲۵۸ کیلو کالری و در حالت خام ۱۸ کیلو کالری در ۱۰۰ گرم است.

ارزش غذایی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از سبزیجات کم کالری است و هر ۱۰۰ گرم گوجه فرنگی تنها ۱۸ کالری دارد و همچنین مقدار چربی موجود در گوجه فرنگی بسیار جزئی است و سطح کلسترول در گوجه فرنگی صفر است. با این حال، گوجه فرنگی منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها است. با توجه به این ویژگی‌ها، متخصصان و کارشناسان تغذیه گوجه فرنگی را برای برنامه‌های رژیم غذایی کاهش وزن توصیه می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی بدن را در برابر سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ، پستان، پروستات، ریه و تومورهای پانکراس حفظ می‌کند. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان فلاونوئید است و یک ترکیب منحصر به فرد فیتوشیمیایی موجود در گوجه فرنگی است. انواع میوه‌های قرمز مقدار بیشتری از این آنتی اکسیدان دارند.

همراه با کاروتنوئیدها، لیکوپن ممکن است در حفظ سلول‌ها و دیگر ساختارهای بدن از رادیکال‌های آزاد مضر اکسیژن کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که لیکوپن پوست را از اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند و در نتیجه برای جلوگیری از ابتلاء به سرطان پوست مفید است.

گوجه فرنگی منبع بسیار خوبی از ویتامین A و آنتی اکسیدان های فلاونوئید مانند بتا کاروتن، لوتئین است. در مجموع، ترکیبات این رنگدانه ها خواص آنتی اکسیدانی دارند و در دید در شب، سلامت پوست، مخاط و استخوان مؤثر می‌باشند. مصرف سبزیجات و میوه‌هایی مثل گوجه فرنگی که سرشار از فلاونوئیدها هستند، بدن را از ابتلاء به سرطان ریه و دهان محافظت می‌کند.

علاوه بر اینها، گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین C است. مصرف غذاهای غنی از ویتامین C به بدن در مقاومت در برابر عوامل عفونی و رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کند. گوجه فرنگی تازه منبع بسیار غنی از پتاسیم است. در هر ۱۰۰ گرم گوجه فرنگی، ۲۳۷ میلی گرم پتاسیم وجود دارد و مقدار سدیم تنها ۵ میلی گرم می‌باشد. پتاسیم بخش مهمی از سلول‌ها و مایعات بدن است که در کنترل ضربان قلب و فشار خون ناشی از سدیم مؤثر است. گوجه فرنگی دارای سطح متوسطی از ویتامین‌های B مانند فولات، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین و همچنین برخی از مواد معدنی ضروری مانند آهن، کلسیم، منگنز و دیگر عناصر به مقدار کم است.

آیا گوجه‌فرنگی به رشد قد کودکان کمک می‌کند؟

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان:

گوجه فرنگی سیستم ایمنی بدن کودکان و نوزادان را تقویت کرده و از سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیشگیری می‌کند و ویتامین C موجود در آن برای پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از سرب در کودکان مفید است.

رشد و ترمیم استخوان‌ها در کودکان:

گوجه فرنگی به رشد و ترمیم استخوان‌ها در کودکان کمک زیادی می‌کند، گوجه‌فرنگی به رشد قد کودکان کمک زیادی می‌کند.

نکات مهم در مورد مصرف گوجه فرنگی برای کودکان:

می‌توانید گوجه فرنگی را به انواع مختلف مصرف کنید. گوجه فرنگی تازه حاوی بیشترین میزان ویتامین C است، زمانی که آن را تفت می‌دهید یا می‌پزید لیکوپن های آن بیشتر جذب بدن می‌شود. البته توصیه می‌کنیم برای پختن یا تفت آن از کمی روغن استفاده کنید چون در این صورت است که لیکوپن های آن بیشتر جذب می‌شود. اگر به گوجه فرنگی‌های ارگانیک دسترسی دارید حتماً بیشتر از آن‌ها استفاده کنید چون حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری هستند

۹ خاصیت درمانی گوجه فرنگی برای بزرگسالان

سلامت دستگاه گوارش

گوجه فرنگی حاوی مقادیر غنی از آنتی اکسیدان‌های قوی و فیبر می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند به هضم آسان‌تر غذا، کاهش درد معده، درمان زخم‌های معده و در نتیجه به سلامت کلی دستگاه گوارش کمک کند.

سلامت چشم

اگر به سلامت چشم خود اهمیت می‌دهید حتماً گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود بگنجانید، زیرا گوجه فرنگی حاوی مقادیر غنی از ویتامین A می‌باشد که برای بهبود بینایی بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف گوجه فرنگی به کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های چشمی مثل شب کوری و تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) کمک شایانی می‌کند.

روشن‌تر شدن پوست

گوجه فرنگی از میوه‌هایی محسوب می‌شود که برای پوست فواید بسیار زیادی دارد و احتمالاً شما هم ماسک‌های طبیعی گوجه فرنگی را تجربه کرده باشید. گوجه فرنگی به دلیل وجود ویتامین C فراوان علاوه بر پاک سازی پوست، باعث می‌شود که پوستی درخشان‌تر و روشن‌تر نیز داشته باشید.

درمان یبوست و اسهال

مشکلاتی مثل اسهال و یبوست به این دلیل به وجود می‌آیند که روند عملکرد دستگاه گوارش با مشکل روبرو شود. مصرف گوجه فرنگی به دلیل فیبر فراوان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و علاوه بر پیشگیری می‌تواند به درمان اسهال و یبوست کمک کند.

مفید برای بارداری

یکی از دغدغه‌های خانم‌های باردار این است که در لوله‌های عصبی جنین نقص به وجود بیاید. گوجه فرنگی به دلیل اینکه یک منبع طبیعی فولات محسوب می‌شود می‌تواند از نقص لوله‌های عصبی در جنین پیشگیری کند که در نتیجه به سلامت مادر و جنین کمک می‌کند.

درمان کم کاری تیروئید

نتیجه تحقیقات محققین نشان داده است که گوجه فرنگی یک منبع طبیعی و غنی از سلنیوم می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند به تنظیم غده تیروئید کمک کند. علاوه بر این مصرف گوجه فرنگی در یک رژیم غذایی صحیح می‌تواند به درمان کم کاری تیروئید نیز کمک کند.

درمان سرماخوردگی

بیماری‌های مثل سرماخوردگی و آنفولانزا به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آیند. گوجه فرنگی به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از ویتامین C و ویتامین A است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و به همین دلیل می‌تواند به درمان و پیشگیری از ابتلاء به سرماخوردگی در بزرگسالان و کودکان کمک کند.

آیا گوجه‌فرنگی به رشد قد کودکان کمک می‌کند؟

ضد آفتاب طبیعی

طبق تحقیقات متعددی که بر روی بافت گوجه فرنگی انجام شده است، مشخص شده که گوجه فرنگی حاوی نوعی رنگدانه طبیعی به نام لیکوپن است و به همین دلیل می‌تواند مانند کرم ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت کند.

لاغری و کاهش وزن

گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی می‌باشد که تقریباً در همه رژیم‌های لاغری وجود دارد، اصلی‌ترین دلیل این موضوع این می‌باشد که گوجه فرنگی علاوه بر اینکه کالری کمی دارد، دارای مقادیر بسیار غنی از فیبر می‌باشد. فیبر موجود در گوجه فرنگی علاوه بر اینکه باعث پاک سازی روده‌ها و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود، می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. مصرف مواد غذایی دارای فیبر بالا باعث می‌شوند که احساس سیری در فرد شکل بگیرد.

به همین دلیل مصرف گوجه فرنگی می‌تواند مانع از پرخوری شود. یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است گوجه فرنگی را برای کاهش وزن استفاده کنیم این است که این میوه باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود. کنترل قند خون می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کم کند و نکته دیگر در مورد گوجه فرنگی این است که این میوه شاخص گلیسیمی پایینی دارد و به همین دلیل می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند.

نحوه نگهداری گوجه فرنگی را بدانید

برای نگهداری گوجه فرنگی، آن را در دمای اتاق و در جای تاریک نگهداری می‌کنند، برای این منظور باید گوجه فرنگی وقتی نارس بوده و به صورت سبز است چید، چون از خود گازی ساطع کرده، که می‌تواند به روند رسیدنش کمک نماید. سه الی چهار روز این فرآیند طول می‌کشد، گوجه فرنگی را زمانی که می‌رسد، باید خیلی سریع و در فاصله یک الی دو روز مصرف نمود.

کد خبر 561317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.