آیا آب پرتقال سنگ کلیه را کاهش می‌دهد؟

شناخت پرمصرف‌ترین مرکبات زمستان، پرتقال سرشار از مواد مغذی، اهمیت نکات رژیمی، آب پرتقال و کاهش فشار خون و سنگ کلیه، آشنایی با روش‌های مصرف پرتقال، ۱۵ خاصیت درمانی میوه پرتقال و تقویت مغز سالمندان با نوشیدن آب پرتقال را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرتقال میوه‌ای با کالری پایین و سرشار از مواد مغذی است. پرتقال سبب شفافیت و سلامت پوست می‌شود و احتمال ابتلاء به انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، پرتقال یکی از پرطرفدارترین میوه‌های زمستانی است که اغلب برای درمان سرما خوردگی، این میوه را پیشنهاد می‌کنند، آیا می‌دانستید که یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از سرطان معده، مصرف پرتقال است.

پرتقال یکی از قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین مرکبات است که بشر از آن تا کنون استفاده کرده است و خواص پرتقال به خصوص در تصفیه خون بسیاری از بیماری‌ها مفید است، پرتقال سرشار از ویتامین‌های B,C دارای آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم و سدیم و مس است ویتامین C یکی از عوامل مهم مهارکننده سرطان است که پرتقال منبع این ویتامین محسوب می‌شود.

هر پرتقال بیش از ۱۷۰ ماده‌ی شیمیایی مفید و بیشتر از ۶۰ فلاونوئید دارد، بسیاری از این مواد خاصیت ضدالتهابی و همچنین اثرات ضد اکسیدانی قوی دارند. مواد مغذی موجود در پرتقال تأثیر زیادی در سلامتی دارند، پرتقال به‌دلیلِ طعم شیرین طبیعی و کاربردهای مختلفش میوه‌ای بسیار محبوب است. این میوه انواع مختلفی دارد و از آن به‌صورت خوراکی در آب‌میوه، مارمالاد، انواع شیرینی و آب‌نبات و برای پوست به‌عنوان ماسک صورت استفاده می‌شود.

تا پیش از پانزده سالگی، سرطان خون بیش از هر سرطان دیگری در کودکان رواج دارد، پژوهشگران دریافته‌اند کودکانی که تا دو سالگی در هفته ۴ تا ۶ بار پرتقال (یا آب آن) را می‌خورند میزان ابتلای آنان به سرطان خون در چهارده چهارده سالگی تا نصف کاهش می‌یابد، در شیر و یا غذای آردی آنها یک تا سه قاشق کوچک قهوه خوری آب پرتقال اضافه کنیم تا آنها را در مقابل ویتامین c بیمه کند و از ابتلاء به بیماری اسکوربیت و راشیتیسم جلوگیری کند.

نکات رژیمی

پرتقال انواع مختلفی دارد که می‌تواند به درمان بیماری‌هایی ازجمله بیماری قلبی تا دیابت کمک کند، میوه پرتقال برخلاف بسیاری از میوه‌ها باید به‌صورت رسیده برداشت شود، درصورتی‌که پرتقال به‌صورت خام چیده شود، بعد از چیده‌شدن دیگر رسیده نمی‌شوند. همچنین میوه پرتقال باید در دمای اتاق و دور از نور آفتاب نگهداری شود.

ازآنجاکه در زمستان نمی‌توان به‌راحتی میوه و سبزیجات تازه پیدا کرد، بهترین کار استفاده از مرکبات است. در زمستان پرتقال و مرکبات به‌وفور یافت می‌شوند، انواع مختلفی از میوه‌ی پرتقال وجود دارد که از این میان می‌توان به پرتقال اعلا، نارنگی و پرتقال‌خونی اشاره کرد. بعضی از انواع پرتقال بسیار شیرین هستند و بعضی دیگر مزه‌ی ترش دارند.

آیا آب پرتقال سنگ کلیه را کاهش می‌دهد؟

روش‌های مصرف پرتقال

- بخشی از میز یا قفسه‌های آشپرخانه‌ی خود را به میوه‌های فراوانی که در هر فصل وجود دارد، اختصاص دهید. با این روش به‌جای استفاده از میان‌وعده‌هایی با ارزش غذایی پایین، از غذاهای سالم و مفید استفاده می‌کنید.

- با استفاده از توت‌فرنگی، آناناس، پرتقال اعلا و انگور، یک سالاد میوه‌ی خوشمزه تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

- موقع صرف ناهار یا شام تعدادی برش پرتقال را درون سالاد خود بریزید، می‌توانید پرتقال را با گردو، پنیر، سس بالزامیک یا سس مرکبات مخلوط کنید.

- برای خودتان آب‌پرتقال درست کنید، هیچ طعمی بهتر از نوشیدن آب‌پرتقال تازه در صبح نیست. زمانی که خودتان آب‌پرتقال را درست می‌کنید مطمئن هستید که هیچ نوع مواد نگهدارنده و شیرین‌کننده‌ای به آن اضافه نشده است.

۱۵ خاصیت درمانی میوه پرتقال

۱) دانشمندان سوئدی کشف کرده‌اند که خوردن پرتقال از سرطان لوزالمعده جلوگیری می‌کند.

۲) پوست سفید پرتقال و ورقه‌های نازک بین قسمت‌های داخل پرتقال بهترین دارو برای کاهش کلسترول خون است.

۳) اسانس پرتقال ضد عفونت‌های میکربی است.

۴) پرتقال مقوی معده و ضد گاز معده است.

۵) پرتقال ضد سم، ادرار آور و نرم کننده سینه و ضد استفراغ است.

۶) جوشانده برگ‌های پرتقال برای شست و شوی ورم‌ها و کاهش درد مفید است.

۷) خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام بخش است.

۸) اسانس پرتقال را برای ضد عفونی کردن به کار می‌برند.

۹) پرتقال خون را تمیز می‌کند.

۱۰) پرتقال گرچه اسیدی است ولی خاصی قلیایی به بدن می‌دهد و برای کسانی که گوشت زیاد مصرف می‌کنند و بدنشان اسیدی شده است مفید است.

۱۱) برای استفاده بیشتر از مواد غذای پرتقال بهتر است که پوست زردرنگ آن را بگیرید و با پوست سفید و پره های داخل آن بخورید زیرا در پوست سفید آن مواد معدنی زیادی وجود دارد که اثر اسید موجود در پرتقال را خنثی می‌کند.

۱۲) آب پرتقال در کودکان یک ساله سبب تسریع در آمدن دندان‌ها می‌شود.

۱۳) پرتقال کرم روده را از بین می‌برد و پایین آورنده تب است.

۱۴) «ویتامین C» به افزایش جذب آهن در رژیم غذایی کمک می‌کند. خصوصاً در افراد گیاهخوار افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین C از قبیل مرکبات برای کاهش خطر ابتلاء به کمبود آهن که سبب کم خونی شود، ضروری است.

۱۵) عدسی‌های چشم انسان به طور طبیعی حاوی مقادیر بالایی از «ویتامین C» می‌باشد. افرادی که کمتر از ۱۲۵ میلی گرم «ویتامین C» در روز مصرف می‌کنند، ۴ برابر بیشتر با خطر ابتلاء به آب مروارید، در مقایسه با افرادی که بیش از ۵۰۰ میلی گرم در روز مصرف دارند، مواجه می‌باشند. بنابراین مصرف مرکبات به حفاظت از عدسی‌ها در برابر آب مروارید کمک می‌کند.

آب پرتقال چه فوایدی دارد؟

آب پرتقال یک منبع عالی از ویتامین C کمک کننده به تقویت سیستم ایمنی بدن است که فواید آن بخاطر سلامتی فلاونوئید هسپریدین است، یکی از مهم‌ترین خواص عمده نوشیدن آب پرتقال، بهره مندی از هسپریدین است: یک ترکیب فعال زیستی که به مقدار زیاد در آب پرتقال یافت می‌شود.

علاوه بر این، نوشیدن آب پرتقال صد در صد ممکن است فشار خون را در جمعیت‌های خاص کاهش دهد، محققان دریافتند که مصرف مداوم نوشیدنی‌های حاوی هسپریدین به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می‌کند (فشار خون سیستولیک فشار بر دیواره رگ‌های شما را در بین ضربان قلب اندازه گیری می‌کند)، با توجه به اینکه آب پرتقال معمولی به طور طبیعی حاوی هسپریدین است (و با آن افزایش نمی‌یابد)، بنابراین آنچه که مطالعه نشان می‌دهد فواید هسپریدین است.

آیا آب پرتقال سنگ کلیه را کاهش می‌دهد؟

خواص آب پرتقال اینکه مصرف روزانه آب پرتقال می‌توان سنگ کلیه کمتری را تجربه کرد، ۸۸٪ آب پرتقال آب است و بدن شما را با آبرسانی مهمی تأمین می‌کند که می‌تواند به سلامت کلیه‌ها کمک کند، به علاوه سیترات غذایی که در آب پرتقال وجود دارد از ایجاد سنگ‌های کلیوی جلوگیری می‌کند.

تقویت مغز سالمندان با نوشیدن آب پرتقال

در سراسر دنیا سن جمعیت به‌سرعت در حال بالا رفتن است، آمار نشان می‌دهد تعداد افراد ۶۰ سال به بالا تا سال ۲۱۰۰ سه برابر خواهد شد بنابراین لازم است که روش‌هایی ساده و کم هزینه برای بهبود عملکرد ادراکی در سنین بالا پیدا کنیم.

در این تحقیقات، به افراد سالمی که به‌طور متوسط ۶۷ سال داشتند به مدت هشت هفته روزانه ۵۰۰ میلی لیتر آب پرتقال داده شد و وضعیت حافظه، زمان عکس‌العمل و مهارت گفتاری‌شان پیش از آغاز این هشت هفته و بعد از آن باهم مقایسه شد و در نهایت یک امتیاز کلی به‌نام «عملکرد جامع ادراکی» برایشان محسوب گردید. بعد از هشت هفته، این افراد هشت درصد بهبود کلی در عملکرد ادراکی و شناختی داشتند.

آب پرتقال منبع غنی فلاونیدها و به‌ویژه زیر رده‌ای از فلاونیدها به‌نام فلاوانون‌ها می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد فلاونیدها با فعال‌سازی مسیرهای سیگنال دهنده در هیپو کامپوس مغز، باعث تقویت حافظه می‌شوند. در این مطالعات برای اولین بار ثابت شد که مصرف مرتب و مداوم آب پرتقال می‌تواند روی ادراک و شناخت افراد سالمند تأثیر مثبت داشته باشد.

پژوهشگران توصیه کردند که ایجاد تغییرات ساده و کوچک در تغذیه روزانه مانند مصرف بیشتر میوه‌جات و سبزیجات سرشار از فلاونید، فواید چشمگیر و واقعی روی سلامت مغز دارد. این کشفی مهم برای تاکید این حقیقت است که مواد خوراکی سرشار از فلاونید نقشی اساسی در مقابله با نقص ادراک و شناخت در سنین بالا دارد.

پژوهش‌های گذشته نشان داده بود که سایر غذاهای غنی از فلاونید مانند بلوبری، برای تقویت قوه ادراک مفید و مؤثر است. البته محققان نوشیدن روزانه ۵۰۰ میلی لیتر آب پرتقال را توصیه نمی‌کنند، اما بر این باورند که یافته‌های‌شان نشان می‌دهد عناصر و مشتقات آب پرتقال، نقش مهمی در تأمین مواد مغذی تقویت مغز به‌عنوان بخشی از سلامت فرد دارد.

کد خبر 550982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.