۱۴ نکته برای تغذیه مناسب در نقاهت مبتلایان به کرونا

کاهش اضطراب با مصرف مکمل‌های پروبیوتیک، آشنایی با فواید تخم‌مرغ، ۱۴ نکته برای تغذیه مناسب در نقاهت مبتلایان به کرونا، تأثیر مصرف ویتامین D و E در بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، خواص درمانی گیاه آویشن و تأثیر دیر غذا خوردن بر چاقی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که مصرف روزانه مکمل‌های پروبیوتیک می‌تواند به کاهش سطح اضطراب کمک کند و کسانی که دوز روزانه پروبیوتیک را دریافت می‌کنند، سلامت روانی بهتری دارند زیرا سطح اضطراب آنها کاهش می‌یابد و سلامت روده بهتری نیز دارند.

کاترین کوهن کادوش از پژوهشگران این پروژه، اظهار کرد: این پژوهش، گام قابل توجهی در نشان دادن این موضوع به شمار می‌رود که ما می‌توانیم از یک مکمل غذایی ساده و بی‌خطر برای بهبود سلامت روان در زنان جوان استفاده کنیم.

نیکولا جانستون از پژوهشگران این پروژه، تاکید کرد: این یک پژوهش هیجان‌انگیز است که ابعاد متفاوتی را در پژوهش‌های مربوط به سلامت روان ارائه می‌دهد، این پژوهش نشان می‌دهد که اثرات پروبیوتیک در یک گروه بالینی، برای پژوهش در مورد چندین نشانگر سلامت روان نیز امیدوارکننده است.

۱۴ نکته برای تغذیه مناسب در نقاهت مبتلایان به کرونا

خواص درمانی گیاه آویشن

گیاه آویشن سرشار از ویتامین‌های مفیدی چون A و C و عناصر مهمی مانند پتاسیم، آهن، کلسیم، منگنز، منیزیم و سلنیوم است. علاوه بر این، آویشن دارای آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی چون لوتئین، زاکستین و تیمونین است. در بین ترکیبات این گیاه دارویی دو ماده ارزشمند به نام «تیمول» و «کارواکرول» به چشم می‌خورد که خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی بالایی دارد.

آویشن برای درمان سرفه، گلودرد، برونشیت، تنگی‌نفس و سرماخوردگی مؤثر است. این گیاهِ خلط‌آور می‌تواند عفونت‌های ناشی از تجمع سرماخوردگی و آنفلوآنزا را از مجاری تنفسی و گلو پاک کند.

گیاه دارویی آویشن درد، ورم و نفخ معده را از بین می‌برد، این گیاه فرایند هضم را بهبود می‌بخشد، مصرف منظم آویشن در کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر مؤثر است.

آویشن دارای ویتامین‌های C، E، B، A، پتاسیم، آهن، کلسیم، منگنز، فسفر، منیزیم و سلنیوم است، این گیاه آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که می‌تواند سپری در برابر انواع بیماری به‌خصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشد.

تأثیر دیر غذا خوردن بر چاقی

بعضی از افراد با جابه‌جا شدن وعده‌های غذایی‌شان و به تأخیر افتادن آن وزن‌شان اضافه می‌شود و مدام نگران‌اند که مبادا با تغییر زمان غذا خوردن دچار اضافه وزن شوند. غذا خوردن در شب خلاف ساعت زیستی و ریتم بدن است، منظور از ریتم و ساعت بیولوژیک بدن، چرخه‌ای ۲۴ ساعته است که به بدن می‌گوید چه زمانی باید بخوابد، بیدار شود و غذا بخورد.

بنا بر ساعت زیستی بدن، شب‌ها مخصوص استراحت است نه غذا خوردن. وقتی دیر شام می‌خورید، میل بیشتری به غذا خوردن خواهید داشت. فارغ از اینکه زمان مصرف غذا چه ساعتی است، میل به بیشتر خوردن باعث می‌شود چاق شوید. مصرف غذا از ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح نسبت به مصرف آن در طول روز ۵۰۰ کالری بیشتر به بدن وارد می‌کند.

در طول زمان، کسانی که شب‌ها غذا می‌خورند نسبت به کسانی که در طول روز غذا می‌خورند ۴٫۵ کیلوگرم وزن بیشتری خواهند داشت، این عادت که دیروقت شام بخورید معمولاً با جذب کالری بیشتر همراه است و به‌طور طبیعی، هرقدر کالری مصرفی‌تان بیشتر باشد چاق‌تر می‌شوید. صرف زیاد غذا خوردن و مصرف مواد بی‌ارزش و غیرمغذی در شب‌هاست که افراد را چاق خواهد کرد.

آشنایی با فواید تخم‌مرغ

تخم مرغ یکی از اصلی‌ترین اجزای رژیم غذایی انسان‌ها است، این ماده دارای مواد مغذی است که در نمی‌توانید آن را منابع غذایی دیگر پیدا کنید. خوردن هر روز تخم مرغ فواید زیادی دارد، تخم مرغ دارای پروتئین با کیفیت بالا و حاوی ۱۱ ویتامین، مواد معدنی، اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان است و این بدان معنی است که تخم مرغ می‌تواند سهم مهمی در تأمین نیاز روزانه به مواد مغذی داشته باشند.

۱۴ نکته برای تغذیه مناسب در نقاهت مبتلایان به کرونا

بیشتر پروتئین موجود در تخم مرغ را می‌توان در سفید تخم مرغ یافت، در حالی که زرده حاوی چربی‌های سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. تخم مرغ دارای طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، فقط یک تخم مرغ آب پز شامل ۴۰ درصد ویتامین دی، ۲۵ درصد فولات، ۱۲ درصد ریبو فلاوین، ۲۰ درصد سلنیوم است. تخم مرغ همچنین حاوی ویتامین‌های A، E، B۵، B۱۲ و همچنین آهن، ید و فسفر است.

پروتئین‌ها عناصر سازنده زندگی هستند و یک تخم مرغ حاوی حدود ۶.۳ گرم پروتئین با کیفیت بالا است، تخم مرغ به افزایش سطح کلسترول خوب کمک می‌کند، مقادیر بالاتر این کلسترول می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند. تخم مرغ حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه امگا ۳ است که نقش مهمی در نحوه عملکرد غشای سلولی بدن دارند.

تخم مرغ غنی از مواد مغذی و منبع عالی پروتئین با کیفیت بالا و یکی از سالم‌ترین غذاهایی است که می‌توانید برای مدیریت وزن مصرف کنید، تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که برای چشم مفید است.

تأثیر مصرف ویتامین D و E در بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، شایع‌ترین اختلال غدد درون‌ریز در زنان سنین باروری است، این سندرم می‌تواند خطر ابتلاء به دیابت نوع دو، فشار خون بالا، دیس لیپیدمی، بیماری قلبی عروقی و حتی سرطان آندومتر و احتمالاً سرطان پستان را افزایش دهد.

یکی از مشکلاتی که باید در افراد مبتلا بررسی و پیگیری شود، مقاومت به انسولین است، مقاومت به انسولین شرایطی است که در آن اثر بیولوژیک انسولین در هر غلظتی از آن کاهش می‌یابد و در صورت تداوم آن باعث بروز دیابت می‌شود، رژیم غذایی مناسب و اصلاح شیوه زندگی می‌تواند مقاومت به انسولین را در این بیماران کاهش دهد.

گفته می‌شود ویتامین‌های D و E به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، ممکن است در کاهش مقاومت به انسولین بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مؤثر باشند، بر همین اساس پژوهشگران تأثیر دریافت غذایی این ویتامین‌ها را در زنان مبتلا به PCOS بررسی کردند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد مقاومت به انسولین در گروه‌های مختلف PCOS و گروه شاهد با دریافت غذایی ویتامین‌های E‌و D در ارتباط است، تمام زیر گروه‌های این سندرم نسبت به گروه شاهد، ویتامین‌های D و E کم‌تری دریافت می‌کردند. وجود رابطه بین PCOS و مقاومت به انسولین فرصت مناسبی را برای مداخله در عادات غذایی این بیماران برای پیشگیری و یا به تأخیر انداختن شروع بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ را فراهم می‌کند.

۱۴ نکته برای تغذیه مناسب در نقاهت مبتلایان به کرونا

تغذیه مناسب نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر نظیر کووید ۱۹، سل دارد، با پیروی از یک الگوی صحیح غذایی که همه نیازهای تغذیه‌ای فرد را تأمین کند، می‌توان از شدت بیماری‌ها و عوارض ناشی از آنها در دوران نقاهت بیماری جلوگیری کرد.

۱۴ توصیه تغذیه‌ای برای دوران نقاهت کووید ۱۹ است که با رعایت آنها می‌توان آثار بیماری بر بدن را کاهش داد، این توصیه‌ها عبارتند از:

_ تأمین مقادیر زیاد مایعات مثل آب، آب میوه تازه طبیعی (آب هندوانه، آب پرتقال، آب سیب، آب سبزی‌های تازه طبیعی مانند آب کرفس، آب هویج، آب گوجه فرنگی و …چای کم رنگ، آب گوشت یا آب مرغ. مایعات باید به میزان حداقل ۸ لیوان در روز به منظور رقیق کردن ترشحات مجاری هوایی استفاده شود.

_ مصرف انواع سوپ داغ مانند سوپ سبزیجات، جو، بلغور، جو دوسر، آش‌های سبک مانند آش برنج، آش جو، آش سبزیجات

_ مصرف روزانه میوه و سبزی تازه (کاهو، کلم، سبزی خوردن) یا سبزیجات آبپز به صورت دورچین غذا برای تحریک اشتها و تأمین ریزمغذی‌های لازم

_ استفاده از مقادیر زیاد منابع غذایی ویتامین A(که سبب حفاظ یکپارچگی مخاط تنفسی می‌شود) مانند زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر و میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی و قرمز و سبز و بنفش همچون کدو حلوایی، هویج، فلفل دلمه‌ای، برگ‌های تیره رنگ کاهو، اسفناج، مرکبات، کلم و ...

_ استفاده از منابع غذایی ویتامین C (به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن (مانند مرکبات و سبزیجات، آب تازه میوه‌ها و سبزی‌ها، آب نارنج یا لیمو ترش تازه همراه غذا و سالاد که سبب افزایش اشتها نیز می‌شوند).

_ استفاده از منابع غذایی پروتئین، روی، آهن و سلنیوم (که تقویت کننده سیستم ایمنی هستند مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی و میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغز دانه‌ها مانند بادام، گردو، پسته، فندق و) و خشکبار حداقل دو وعده در روز

۱۴ نکته برای تغذیه مناسب در نقاهت مبتلایان به کرونا

_ استفاده از منابع کربوهیدرات پیچیده و نشاسته‌ای همچون برنج، سیب زمینی و نان سبوسدار در وعده‌های غذایی روزانه

_ استفاده از روغن‌های گیاهی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون، کنجد، کلزا به منظور تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تأمین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی در تهیه غذا

_ استفاده از شربت عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه

_ استفاده از زردچوبه در تهیه غذا، به علت خاصیت ضد التهاب آن

_ افزودن سیر و پیاز تازه و زنجبیل به غذاها، به منظور تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن

_ استفاده از زنجبیل یا موز در مواردی که حالت تهوع وجود دارد

_ افزودن مقداری پودر سبوس خوراکی (برنج یا گندم) فراوری و تخمیر شده و استاندارد به غذاهایی مثل آش، سوپ یا سالاد برای جلوگیری از یبوست

_ مصرف منظم صبحانه و دو تا سه میان وعده برای تأمین بهتر انرژی و ریز مغذی‌های مورد نیاز

کد خبر 490129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.