پارکلت
-
استانهادرسهایی از خیابانهای بدون خودروی ایتالیا در دوران کرونا
شیوع بیماری کرونا و تفکر غالب رعایت فاصله اجتماعی باعث شد بسیاری از مردم به پیادهروی و دوچرخهسواری گرایش پیدا کنند که در این راستا، مدیران نیز اقدامات موفقیتآمیزی برای ایجاد تغییراتی مثبت در طراحی اعمال کردند که به کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی منجر شد.
-
استانهاهدف استرالیا از نصب مبلمان هوشمند در خیابانها چیست؟
استرالیا به زودی میزبان مبلمانی هوشمند در خیابانهای سراسر کشور خواهد بود که به جمعآوری و تولید دادهها در زمینههای متفاوت شهری و شهروندی میپردازد. هدف واقعی از نصب این سازههای دیجیتالی، خواه برای ارائه خدمات عمومی یا وسیلهای برای تبلیغات، همچنان مانند یک راز بین مردم باقی مانده است.
-
استانهااستراتژیهای مردمی برای بهبود کیفیت زندگی شهری
مدیران و مردم در بسیاری از شهرهای زیستپذیر، از طریق اعمال تغییراتی بسیار کوچک و ساده برای زیباسازی، بیشترین بهبود را در وضعیت یک شهر به وجود میآورند و مناطقی ایجاد میکنند که در آنها، تمام گروههای سنی، رضایت و امنیت را به معنای واقعی احساس میکنند.
-
استانهاسانفرانسیسکو؛ پیشرو در ایجاد پارکهای جیبی
پارکلتها یا پارکهای جیبی برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ و در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا ظهور پیدا کرد که در آن زمان، فروشندگان، بخش کوچکی از فضای پارک خودروها در مقابل مرکز تجارت خود را به چیدن میز و صندلیهایی برای استراحت مشتریانشان اختصاص میدادند.
-
استانهاآمادهسازی فضاهای عمومی ایرلند برای تعطیلات تابستانی در کرونا
شهرستان فینگل با جمعیتی بیش از ۲۹۶ هزار نفر در جمهوری ایرلند واقع شده است؛ مقامات این شهر طرحی تعاملی ایجاد کرده اند که بر اساس آن، تمام صاحبان رستورانها و کافهها میتوانند فضای پذیرایی خود را به بیرون از محل کارشان گسترش دهند.
-
استانهافضاسازی شهری به کمک پاویونها
پارکلتها و پاویونها طی یک دهه اخیر از محبوبیت بسیار بالایی در بین شهرنشینان برخوردار شدهاند چرا که در میان هیاهوی شهری، فضایی را برای استراحت، تماشای پیرامون، لذت از طبیعت و برقراری ارتباط با سایرین به وجود میآورد.
-
استانهاسرنوشت پارکلتها در دوران پساکرونا
امروزه فضای پارک خودروها در بسیاری از شهرهای دنیا، به محلی برای استراحت، خوردن، نوشیدن و برقراری تعاملات اجتماعی شهروندان تبدیل شده است چنین به نظر میرسد که پارکلتها برای همیشه در بعضی از این مکانها نصب شود و فضاهایی عمومی برای تمام ساکنان یک شهر فراهم آورد.
-
استانهاپارکلتها چگونه به افزایش زیستپذیری شهرها کمک میکند؟
اهمیت وجود فضاهای سبز هر روز بیشتر از قبل برای مردم سراسر جهان آشکار میشود و مقامات شهری را به گسترش هر چه بیشتر آنها ترغیب میکند اخیراً برنامهریزان شهرهای استرالیایی برای افزایش زیستپذیری، به نصب پارکلتها در گوشه و کنار مناطق شهری میپردازند.
-
استانهاگسترش کرونا و تحولات طراحی شهری
همهگیری کووید -۱۹ مردم جهان را از اهمیت فضاهای عمومی آگاه کرد و آنها را به استفاده بهینهتر از آنها سوق داد؛ ایجاد پارکلتهای دائمی یکی از مهمترین درسهایی است که بشر از این بحران فرا گرفت.
-
پارلمان شهری جهان در هفتهای که گذشت؛
پارلمان شهریلندن تا ۲۰۵۰ کربن صفر میشود
آغاز جنبش پیادهراهسازی در دوبلین، طراحی پارکلت جدید در میلان، نوسازی فضاهای عمومی در هامبورگ، حمایت از دوچرخه سواران در نانس و برنامهریزی برای زیستپذیری لندن مهمترین عناوین این هفته بسته خبری پارلمان شهری جهان است.
-
استانهاایدههایی برای بهبود وضعیت ظاهری شهرها
گاهی میتوان با کمترین خلاقیت و انجام اقداماتی به ظاهر پیش پا افتاده، بیشترین تغییرات را در محیط زندگی خود به وجود آورد؛ به عنوان مثال، ایجاد بالکنهای سبز کوچک در آپارتمانها یا نصب مبلمان شهری خلاقانه بر زیباسازی شهر و پاکسازی آن از هوای آلوده تأثیر بسیاری دارد.
-
استانهاطراحی پارکلتها به سبک جدید در میلان
گروهی از خلاقان ایتالیایی به منظور ایجاد پیوند دوباره بین مردم و شهر در دوران کرونا، به نصب پارکلتهای جدیدی در کلانشهر میلان پرداختهاند؛ در ساخت این فضاهای سبز از مواد بازیافتی بهره گرفته شده است.
-
استانهاتبدیل فضای پارک خودروها به پارکلت در بلژیک
جنبشی عظیم در بروکسل، پایتخت بلژیک در حال شکلگیری است که در آن مردم و صاحبان مراکز تجاری از فضای پارک خودروها در محل سکونت یا فعالیت خود برای ایجاد پارکلتها بهره میگیرند.
-
استانهاایجاد شهرهای مردم-محور با ترویج تردد سبز
جنبش شهرهای مردم-محور در پی افزایش نیاز جوامع مختلف جهان به تحرک پایدار شکل گرفت و برنامهریزان را به اتخاذ رویکردهای مختلف برای طراحی دوباره شهرها بر اساس نیاز مردم و نه وسایل حمل و نقل موتوری سوق داد.
-
استانهانقش خیابانها در رونق کسب و کارهای پساکرونا
محدودیتهای کرونایی برای رستورانها و کافهها در اغلب شهرهای جهان به پایان رسیده است با این حال لزوم رعایت فاصله یک متر و ۵۰ سانتیمتری و ترس از ابتلا به ویروس کرونا افراد بسیار کمی را به سمت این مراکز سوق میدهد.
-
استانهاسوئد پیشتاز شهرهای یک دقیقهای
پروژه "شهرهای ۱۵ دقیقهای پاریس" نظر بسیاری از طراحان جهان را به خود جلب کرده است؛ این در حالی است که مقامات شهری سوئد با همکاری شهروندان مناطق مختلف با ایجاد مبلمانهای جدید، پارکلتهای زیبا و مهندسی دقیق خیابانها به اهداف خود برای ایجاد شهرکهای یک دقیقهای تحقق خواهند بخشید.
-
جنبش شهروندی در سوئد؛
استانهاخداحافظی با پارکینگها و سلام بر فضاهای عمومی
ساکنان سوئد در تلاشند وضعیت جوامع محلی خود را بهبود بخشند تا از این طریق، دسترسی مردم به امکانات و فضاهای عمومی اطراف محل زندگی خود را افزایش دهند؛ در این راستا، شهروندان سوئدی جنبشی به نام "خداحافظی با پارکینگ" آغاز کردهاند تا مالکیت فضاهای عمومی را در دست بگیرند.
-
شهرهای ایرانپارکهای محلهای ساری به ۳۵ پارک افزایش مییابد
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ساری از افزایش تعداد پارکهای محلهای به ۳۵ پارک خبر داد.
-
استانهاتغییر کاربری خیابانها برای مبارزه با کرونا
شیوع بیماری کووید -۱۹ باعث ایجاد اختلال در پویایی زندگی مردم شده و همین امر مقامات شهری را به تغییر کاربری خیابانها برای سازگاری بیشتر با شرایط جدید و افزایش فضا برای دوچرخهسواری و پیادهروی و کاهش استفاده از خودرو طی دوران کرونا و پس از آن سوق داده است.
-
استانهاپیوند دوباره با فضای سبز شهرها طی کرونا
مردم در سراسر دنیا، تحت تأثیر پیامدهای جبرانناپذیر شیوع بیماری کووید -۱۹ قرار گرفتهاند؛ با این حال، محققان بر این باروند که گذراندن ۲۰ دقیقه تماشای طبیعت میتواند به طور قابل توجهی از سطح استرس مردم بکاهد.
-
استانهامکانسازی شهری چیست؟
مکانسازی به عنوان یک ایده کلیدی و یک رویکرد علمی برای بهبود یک محله، شهر یا منطقه، مردم را به سمت بازآفرینی فضاهای عمومی سوق میدهد؛ در این فرآیند، شهروندان نقش اصلی طراحی شهری را بر عهده دارند و شوراهای شهری و شهرداری نیز مجری ایدههای مردم محسوب میشوند.
-
استانهاایدههایی برای طراحی پارکلتهای موفق شهری
پارکلتها یا همان پارکهای کوچک اغلب فضای پارک دو یا چند خودروی معمولی را در خیابانها به خود اختصاص میدهند و با طراحی خاص خود، نشاطی تازه به منطقه میبخشند.
-
استانهانقش شهرسازی تاکتیکی در بهبودی پساکرونا
شیوع بیماری کووید -۱۹ نقصهای طراحی شهری را به تصویر کشید و همین امر منجر به ایدهپردازی اغلب معماران جهان برای ایجاد دنیایی بهتر شده است. در این راستا، بسیاری از برنامهریزان بر این باورند که شهرسازی تاکتیکی میتواند دنیایی متفاوت و به مراتب بهتر از قبل به وجود آورد.
-
استانهاویژگیهای خیابان دوستدار مردم
خیابانهای یک شهر محل اصلی عبور و مرور دوچرخهسواران، عابران پیاده و وسایل حمل و نقل است. هر فرد به هر طریقی، روزانه زمان زیادی را در این مکانها طی میکند و تردد در داخل شهر بدون عبور از خیابانها امکانپذیر نیست. بنابراین نحوه طراحی آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
-
استانهامزایای ناشناخته پارکلتها برای شهر
پارکلتها به پارکهای عمومی کوچکی اشاره میکند که معمولاً در فضاهایی مخصوص پارک خودروها نصب میشود؛ طراحان شهری در اغلب موارد پارکلتها را با دو هدف اصلی، یعنی افزایش تعامل بین شهروندان و محدودیت پارک و تردد خودروها ایجاد میکنند.
-
اهمیت زیباسازی پیادهروها؛
استانهاپیادهرو تنها محل عبور نیست
فضاهای سنگفرش شده در کنارههای خیابانها، داراییهای ارزشمند شهری بشمار میرود که البته اهمیت آنها در پایداری شهری از دید بسیاری از مردم و مقامات شهری پوشیده است.
-
استانهاخیابانهای کامل؛ واکنشی آشکار به گسترش کرونا
اگرچه تأثیرات منفی پاندمی کرونا بر جنب و جوش همیشه خیابانها هنوز کامل درک نشده، اما با جرأت میتوان که این فضاهای عمومی به طور چشمگیری تحت تأثیر کووید- ۱۹ قرار گرفتهاند؛ بسیاری از فروشگاهها تعطیل شده و تجارتهای کوچک بیشترین آسیب اقتصادی را متحمل شده است.
-
استانهاتغییر کاربری خیابانها، راهکاری برای بهبود وضع شهرها
برخی محدودیتهای ایجاد شده در دوران شیوع بیماری فراگیر کووید -۱۹ با بروز مزایای بسیاری در شهرهای سراسر جهان همراه بوده است که تعمیم آنها به دوران پساکرونا نقش چشمگیری در بهبود اوضاع ناپایدار و فاقد سلامتی شهرهای کنونی ایفا خواهد کرد.
-
استانهامناطق ۱۵ دقیقهای در فرانسه
شهردار پاریس اعلام کرده است که در نظر دارد با ایجاد مناطقی خودکفا در سراسر این شهر دسترسی همه شهروندان را به امکانات عمومی تنها در ۱۵ دقیقه امکانپذیر کند.
-
در راستای طرح ایجاد شهر دوستدار عابر پیاده؛
استانهافرهنگ پارکلت در شهرهای برزیلی تقویت میشود
هنگام طراحی شهری، توجه به ایجاد پارکلتها میتواند یکی از بهترین گزینهها برای ایجاد شهری دوستدار عابرپیاده و نه خودروها باشد چرا که در آن شهروندان میتوانند پس از یک روز پر کار برای مدتی هرچند کوتاه به استراحت بپردازند، با سایر افراد به گفتگو مشغول شوند و خود را از بینظمیهای شهر رها کنند.