سانفرانسیسکو؛ پیشرو در ایجاد پارک‌های جیبی

پارکلت‌ها یا پارک‌های جیبی برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ و در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا ظهور پیدا کرد که در آن زمان، فروشندگان، بخش کوچکی از فضای پارک خودروها در مقابل مرکز تجارت خود را به چیدن میز و صندلی‌هایی برای استراحت مشتریانشان اختصاص می‌دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پارکلت‌ها که در بسیاری از فرهنگ‌ها با عنوان‌های استراحتگاه‌های خیابانی، پارک‌های جیبی، پارک‌های سیار یا مبلمان خیابانی شناخته شده است، اغلب در پی مشارکت بین مقامات شهری، صاحبان مراکز تجاری و خود مردم شکل می‌گیرد. این فضاهای عمومی کوچک، از سمت پیاده‌روهایی با عرض کم، به سمت خیابان‌ها امتداد پیدا می‌کند و جای پارک یک یا دو خودرو را در بر می‌گیرد. مردم در این پارک‌های کوچک اغلب به استراحت، خوردن و نوشیدن و در بسیاری از موارد برقراری تعامل با سایرین می‌پردازند.

سانفرانسیکو پیشرو شهرهای جهان در ایجاد پارکلت‌ها به شمار می‌رود که در آن، فروشندگان در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار فضاهای کوچکی از مقابل محل تجارت خود را به چیدن میز و صندلی برای استراحت مشتریان اختصاص دادند، با این حال جنبش ایجاد پارک‌های جیبی شهر در سال ۲۰۰۹ شکل گرفت. این فضاهای سبز، اغلب توسط مردم و بدون دخالت مدیران شهری در نزدیکی بازارها ایجاد می‌شود به همین دلیل، با توجه به نیاز هر مکان، ممکن است کاربرد و ظاهری متفاوت با دیگری به خود بگیرد.

امروزه مردم و اهل کسب و کار از مزایای بیشمار وجود پارک‌های جیبی در نزدیکی محل زندگی یا کار خود آگاه شده و به ایجاد چنین فضاهای سبزی پرداخته‌اند.

مزایای پارکلت‌ها

پارک‌های جیبی شهری فضاهایی قابل انتقال به مکان‌های دیگر هستند که در صورت نیاز، امکان استفاده از آن‌ها در سایر نقاط شهری وجود دارد. این فضاهای اغلب سبز، به طور رایگان در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد چرا که سازندگان آن‌ها، صرفا برای جذب مشتری یا اهداف تجاری، به ساخت این استراحتگاه‌ها می‌پردازند. دسترسی به این مکان‌های کوچک برای تمام مردم، با هر توانایی جسمی یا سنی امکان‌پذیر است و هیچ مانعی برای افراد ویلچرنشین در بهره‌گیری از آن‌ها وجود ندارد.

علاوه بر این، پارکلت‌ها امکان افزایش تعاملات بین ساکنان یک منطقه را افزایش می‌دهد و پتانسیل خیابان‌ها را برای استفاده‌های بیشتر، بالا می‌برد، امنیت عابران پیاده را افزایش می‌دهد، امکان ترافیک خودرویی را از طریق اشغال محل پارک وسایل نقلیه به حداقل می‌رساند، تردد سبز را در میان ساکنان منطقه ترویج می‌دهد و کسب و کار محلی را به طور قابل توجهی رونق می‌بخشد.

سانفرانسیسکو؛ پیشرو در ایجاد پارک‌های جیبی

مولفه‌های موثر در موفقیت پارکلت‌ها

مشارکت مردم، نهادهای مختلف و صاحبان مراکز تجاری برای نصب پارکلت‌ها نقش مهمی در افزایش اثربخشی آن‌ها در زیست‌پذیری شهرها ایفا می‌کند چنانچه ذی‌نفعان در طول روز به نظارت بر پارکلت‌ها بپردازند، آنگاه اهمیت آن‌ها را در نگاه مردم افزایش می‌دهند و به تدریج بر تعداد افرادی که از این فضاهای عمومی کوچک بهره می‌گیرند می‌افزایند. بدیهی است که ایجاد تعامل بین شهروندان در افزایش ایمنی مکان‌های عمومی سهیم است و به همه اقشار جامعه، حس راحتی در مکان‌های عمومی و تعلق نسبت به آنجا را می‌دهد.

علاوه بر این مشارکت افرادی از نهادهای مختلف و مراکز فرهنگی در نظارت مدوام بر فعالیت پارکلت‌ها می‌تواند به برگزاری رویدادهای مختلف در این فضاهای کوچک منجر شود و برای آن‌ها و خود شهر هویتی مثبت به وجود آورد.

سانفرانسیسکو؛ پیشرو در ایجاد پارک‌های جیبی

تحولات سانفرانسیسکو پس از ظهور پارک‌های جیبی

پس از پیدایش رسمی پارکلت‌ها در سانفرانسیسکو، تغییرات زیادی در سراسر شهر اتفاق افتاد که تامین رفاه و ایمنی شهروندان را در پی داشت. گزارشات حاکی است که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، رفت و آمد عابران پیاده در سراسر خیابان‌های دارای پارکلت به میزان چهار درصد افزایش یافت، دوچرخه‌سواری با افزایش ۱۱ درصدی مواجه شد، تعداد ۱۶۰ فضای پارک خودرو به احداث پارک‌های کوچک تعلق گرفت که این میزان برابر با پنج هزار و ۶۰۰ متر مربع از فضاهای خیابانی بود و در نهایت ۶۱ درصد عابران پیاده از افزایش امنیت خود در حین تردد خبر دادند.

سانفرانسیسکو؛ پیشرو در ایجاد پارک‌های جیبی

کد خبر 504117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.