هدف استرالیا از نصب مبلمان هوشمند در خیابان‌ها چیست؟

استرالیا به زودی میزبان مبلمانی هوشمند در خیابان‌های سراسر کشور خواهد بود که به جمع‌آوری و تولید داده‌ها در زمینه‌های متفاوت شهری و شهروندی می‌پردازد. هدف واقعی از نصب این سازه‌های دیجیتالی، خواه برای ارائه خدمات عمومی یا وسیله‌ای برای تبلیغات، همچنان مانند یک راز بین مردم باقی مانده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مبلمان دیجیتالی جدید استرالیا قرار است به شکل‌های متفاوت نظیر نیمکت، کیوسک اطلاعات، تیرهای چراغ برق و ایستگاه اتوبوس در خیابان‌های سراسر شهر ظهور پیدا کند. نمونه‌های آزمایشی این سازه‌های هوشمند به شکل پارکلت‌هایی زیبا در کوگارا، از حومه‌های اطراف رودخانه جورجس در جنوب سیدنی، هورستویل و مورت دیل نصب شده است ضمن این که مقامات نیوکاسل نیز به ایجاد کیوسک‌های اطلاعات و تیرهای چراغ برق دیجیتال برای رسیدن به هدف خود مبنی بر هوشمندسازی شهر پرداخته‌اند. این مبلمان دیجیتالی از قابلیت‌های زیادی برخوردار است چرا که می‌تواند از طریق جمع‌آوری و تولید داده‌ها، خدمات جدید زیادی را در اختیار شهروندان قرار دهد. جالب است بدانید که اغلب سازه‌های دیجیتالی شهرهای استرالیایی، استفاده از اینترنت پرسرعت رایگان، تبلیغ، مسیریابی، برقراری تماس تلفنی و شارژ وسیله‌های برقی از طریق کابل یو اس بی را ممکن می‌کند.

هدف استرالیا از نصب مبلمان هوشمند در خیابان‌ها چیست؟

ایجاد مبلمان هوشمند در شهرهای استرالیایی، نه تنها وضعیت فضاهای عمومی را بهبود می‌بخشد بلکه به احیای زیرساخت‌های قدیمی نیز کمک زیادی می‌کند علاوه بر این فراهم آوردن امکان اتصال مردم کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه به اینترنت رایگان، موانع موجود بر سر راه این افراد برای ارتباط با دنیای مجازی و بهره‌وری از مزایای بیشمار آن، به ویژه در بخش آموزش یا کارآفرینی را از میان خواهد برد.

البته همه چیز به همین خوبی نیست چرا که بسیاری از مردم جهان، وجود چنین سازه‌هایی را در محیط اطراف زندگی خود، مشکل‌آفرین فرض می‌کنند و استرالیایی‌ها نیز از این امر مستثنی نیستند به عنوان مثال در نیویورک آمریکا، ایجاد کیوسک‌های هوشمند تلفن توسط گروهی از مخترعان جوان، منجر به ایجاد تنش‌هایی در میان ساکنان شهر شد چرا که بسیاری از این افراد معتقد بودند وجود چنین سازه‌هایی دسترسی به اطلاعات شخصی آن‌ها را در پی دارد.

هدف استرالیا از نصب مبلمان هوشمند در خیابان‌ها چیست؟

تلسترا، شرکت مخابراتی استرالیا از دهه‌ها قبل تا امروز در حال ساخت کیوسک‌های تلفن در ملبورن، سیدنی و بریزبن بوده است البته مقامات این شهرها اخیراً کیوسک‌های ساخته شده توسط این شرکت را به مراکزی هوشمند و مجهز برای تبلیغات دیجیتالی شهری تبدیل کرده‌اند. در همین راستا مدیر تلسترا شکایات خود را تا دیوان عالی نیز پیش برده و خواهان لغو ایجاد تغییرات در سازه‌هایی شده است که کارکنان وی در این شهرها نصب کرده‌اند چرا که این کار را تجاوز به حقوق افراد داخل کیوسک در نظر گرفته است.

با وجود همه اینها، مسئله‌ای که همچنان مانند یک معما در ذهن مردم استرالیا باقی مانده است این است که هدف واقعی از نصب این سازه‌ها در محیط اطراف آن‌ها چیست؟ آیا مقامات قصد دارند خدمات خود به مردم را جهت تامین رفاه بیشتر آن‌ها ارتقا دهند یا اهداف دیگری نظیر تبلیغات یا نظارت بر رفتار و عملکرد شهروندان را در سر می‌پرورانند؟

هدف استرالیا از نصب مبلمان هوشمند در خیابان‌ها چیست؟

شواهد حاکی است که مبلمان هوشمند در بسیاری از شهرهای جهان نظیر لندن انگلیس و گلاسگو در اسکاتلند، اغلب توسط جوانان جویای کار و دانشجویان مورد استفاده قرار گرفته و از طریق پیوند این افراد با دنیای دیجیتال، مزایای بسیاری برای آنان به ارمغان آورده است در واقع چنین به نظر می‌رسد که بریتانیایی‌ها با هدف افزایش رفاه شهروندان خود به ایجاد نیمکت‌ها، کیوسک‌ها، تیرهای چراغ برق و سایر سازه‌های هوشمند در شهرهای خود بهره برده‌اند و تا کنون نیز، تنش خاصی در میان مردم این مناطق بر سر این سازه‌های دیجیتالی مشاهده نشده است.

چیزی که در نمونه‌های آزمایشی مبلمان هوشمند استرالیا بیش از همه به چشم می‌خورد، هدف تبلیغاتی آن‌ها است که سرمایه‌گذاری ذی‌نفعان تبلیغات برای ایجاد این سازه‌ها، باور هدف تبلیغاتی را در میان شهروندان تقویت کرده است. در واقع هزینه ساخت و نصب مبلمان دیجیتالی استرالیا را افرادی به عهده گرفته‌اند که پس از احداث، به انجام امور تبلیغاتی خود در آنجا پرداخته‌اند.

هدف استرالیا از نصب مبلمان هوشمند در خیابان‌ها چیست؟

در هر حال، مقامات استرالیایی نیز می‌توانند با پیروی از شهرهای بریتانیایی و به منظور حذف تنش‌های به وجود آمده در میان شهروندان، هدف مشخصی را برای نصب مبلمان هوشمند در خیابان‌های سراسر کشور به کار گیرند تا از این طریق، چالش‌های شکل گرفته در میان این مردم مبنی بر تجاوز به حریم شخصی را از میان ببرند و حسی مثبتی از این سازه‌ها را در میان آنان به وجود آورند.

کد خبر 505470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.