نقش خیابان‌ها در رونق کسب و کارهای پساکرونا

محدودیت‌های کرونایی برای رستوران‌ها و کافه‌ها در اغلب شهرهای جهان به پایان رسیده است با این حال لزوم رعایت فاصله یک متر و ۵۰ سانتیمتری و ترس از ابتلا به ویروس کرونا افراد بسیار کمی را به سمت این مراکز سوق می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در پی تبعاتی که انتشار ویروس کرونا بر اقتصاد رستوران‌ها و کافه‌ها بر جای گذاشته است، این پرسش برای بسیاری مطرح می‌شود که آیا فعالیت این مراکز در دوران پساکرونا نیز با رکود مواجه است؟ صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها و همچنین مقامات محلی شهرهای مختلف جهان، از همان ابتدای ظهور ویروس کرونا در پی یافتن ایده‌هایی جالب برای آغاز فعالیت این مراکز، ضمن حفظ ایمنی مردم، بوده و البته در این زمینه، اقدام به نوآوری‌های زیادی کرده‌اند. به عنوان مثال بسیاری از آن‌ها، میز و صندلی‌های خود را در فضای مقابل مراکز خود چیده‌اند تا مشتری‌ها در هوای آزاد به صرف غذا و نوشیدنی بپردازند. برخی نیز فعالیتشان را به نزدیک‌ترین فضای سبز موجود در محل کار خود منتقل کرده‌اند تا در آنجا از وجود فاصله کافی بین میز و صندلی‌ها مطمئن شوند. در چنین وضعیتی این پرسش ذهن بیشتر مدیران رستوران‌ها و کافه‌ها را به خود مشغول می‌کند که چگونه می‌توان رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا را در این بخش‌ها به حداقل رساند؟

نقش خیابان‌ها در رونق کسب و کارهای پساکرونا

بدیهی است که طراحی خیابان‌های یک شهر، نقش مهمی در رکود یا رونق اقتصادی صنایع مختلف آن ایفا می‌کند. در بخش صنعت تغذیه این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که اگر یک خیابان به درستی طراحی شده باشد در جذب مردم به مصرف غذا و نوشیدنی‌های رستوران‌ها و کافه‌ها مؤثر عمل می‌کند اما یک خیابان باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد تا جذب مشتری به مراکز تجاری را در پی داشته باشد؟

تجارت در پیاده‌روها

اگر خیابان‌ها از طراحی مناسب برخوردار باشد، آنگاه امکان تجارت حتی در پیاده‌روهای آن نیز وجود دارد. در واقع صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها می‌توانند در پیاده‌روهای عریض، میز و صندلی‌های کوچکی بچینند و در آنجا به سرو غذا و نوشیدنی به مشتریان خود بپردازند. حتی وجود دو یا چند میز و صندلی دو نفره می‌تواند نه تنها در رونق اقتصاد یک رستوران مؤثر باشد، بلکه با افزایش نشاط در یک خیابان، به رونق سایر مراکز تجاری نیز کمک کند.

اگرچه چیدن میز و صندلی‌ها در پیاده‌روها ساده به نظر می‌رسد، با این حال مستلزم طی کردن مراحل قانونی و کسب مجوز است. این کار ممکن است چند هفته یا حتی ماه‌ها طول بکشد، اما بدون شک در صورت کسب مجوز، رونق اقتصادی تمام مراکز کاری اطراف یک رستوران و کافه را در پی خواهد داشت.

نقش خیابان‌ها در رونق کسب و کارهای پساکرونا

پارکلت‌ها

وجود هر پارکلت در مقابل یک رستوران یا کافه به معنای افزایش یک یا دو نفر در هر لحظه به تعداد مشتریان آن است. در واقع پارکلت‌ها با جذابیت خاص خود با جذب عابران پیاده به بازدید از یک خیابان و در نتیجه انجام خرید و فروش از مراکز تجاری آن، کمک زیادی می‌کند. مردم پس از پیاده‌روی در خیابان‌ها، با دیدن پارکلت‌ها به استراحت در این فضاهای کوچک می‌پردازند و همین امر آن‌ها را به بازدید از مراکز تجاری اطراف و انجام خرید از آنجا جذب می‌کند.

ایده طراحی پارکلت‌ها برای اولین بار در سان‌فرانسیسکوی آمریکا شکل گرفت و موفقیت بی‌نظیر این فضاهای سبز کوچک، به سرعت مردم سایر کشورهای جهان را نیز به ایجاد سازه‌های مشابه برای افزایش نشاط محل سکونت خود سوق داد. امروزه ملبورن استرالیا یکی از شهرهایی با بیشترین تعداد پارکلت است که این مکان‌های جذاب، ساکنان شهر را به طور قابل توجهی به پیاده‌روی سوق داده‌اند.

نقش خیابان‌ها در رونق کسب و کارهای پساکرونا

خیابان‌های بسته

طی یک دهه اخیر، جنبشی تحت عنوان "خیابان‌های بسته" در سراسر جهان شکل گرفته که در پی آن، بسیاری از خیابان‌های یک شهر به طور دائمی یا در زمان‌های خاصی روی تردد تمام وسایل حمل و نقل موتوری بسته می‌شود. در نتیجه مردم در این خیابان‌ها به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری می‌پردازند که این امر نقش مهمی در افزایش نشاط شهری ایفا می‌کند. بدیهی است که هر چه نشاط در یک خیابان بیشتر باشد، احتمال جذب شهروندان به بازدید از مراکز تجاری و خرید از آنجا به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. این واقعیت در مورد رستوران‌ها و کافه‌ها نیز صدق می‌کند؛ یعنی زمانی که مردم با شور تمام در یک خیابان بدون خودرو قدم می‌زنند به خوردن و نوشیدن روی میز و صندلی‌های چیده شده در مقابل رستوران‌ها رغبت بیشتری پیدا می‌کنند.

نقش خیابان‌ها در رونق کسب و کارهای پساکرونا

کد خبر 481809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.