درس‌هایی از خیابان‌های بدون خودروی ایتالیا در دوران کرونا

شیوع بیماری کرونا و تفکر غالب رعایت فاصله اجتماعی باعث شد بسیاری از مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری گرایش پیدا کنند که در این راستا، مدیران نیز اقدامات موفقیت‌آمیزی برای ایجاد تغییراتی مثبت در طراحی اعمال کردند که به کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی منجر شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی دوران کرونا و اعمال مقررات سختگیرانه بر مردم، اغلب خیابان‌های سراسر دنیا عاری از جمعیت شد و تردد از طریق اتوبوس‌ها به ندرت صورت می‌گرفت که همین امر فرصتی ارزشمند بود تا مدیران تغییرات مثبتی در طراحی شهری به وجود آورند. اگر چه نگرانی از احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا سراسر وجود مردم و برنامه‌ریزان را فرا گرفته بود با این حال بسیاری نیز از درس‌هایی که این بیماری به بشر می‌آموخت احساس رضایت می‌کردند.

کلانشهر میلان ایتالیا یکی از نقاط دنیا با بیشترین آسیب‌پذیری از شیوع کرونا بود که البته وقوع همین رویداد هولناک، آثار مثبت زیادی نیز از خود بر جای گذاشت به طوری که می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر شهرهای جهان عمل کند. در ادامه به معرفی ایده‌هایی پرداخته می‌شود که طی دوران کرونا توسط خلاقان میلانی پیاده شد و بیشترین اثر مثبت خود را بر طراحی شهری بر جای گذاشت.

درس‌هایی از خیابان‌های بدون خودروی ایتالیا در دوران کرونا

نگاه مثبت به پاندمی کرونا

شواهد حاکی است که تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹، مدیران میلان به مدت چندین دهه از شیوه‌های سنتی برای حمل و نقل عمومی بهره می‌بردند. آن‌ها اغلب در حال گسترش خطوط مترو بوده و تلاش می‌کردند مردم را در مرکز گرد هم آورند و از توجه به حومه‌ها و ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی غافل بودند.

با این حال، تنها چند هفته از ظهور ویروس کرونا در جهان می‌گذشت که مدیران میلان اقدام به ایجاد پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری متعددی در سراسر شهر کردند و مدیران سایر نقاط دنیا را نیز به اعمال اقداماتی مشابه سوق دادند.

درس‌هایی از خیابان‌های بدون خودروی ایتالیا در دوران کرونا

علاوه بر این، بهره‌گیری از فضاهای بدون استفاده شهر برای ایجاد پارکلت‌ها نیز از دیگر اقداماتی بود که مدیران میلان طی این دوران استرس‌زا اعمال کردند و در مدت زمانی بسیار کوتاه، تحولات زیادی در شهر به وجود آوردند.

زمینه‌سازی برای افزایش لذت سرعت در هنگام دوچرخه‌سواری

مقامات میلان از طریق ایجاد مسیرهای جدید دوچرخه در سراسر شهر، برای اولین بار لذت دوچرخه‌سواری با سرعت بالا و در عین حال ایمن را برای کاربران فراهم آوردند. تنها طی دوران کرونا مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر حدود ۳۵ کیلومتر افزایش یافت و این اتفاق بزرگی بود تا کاربران آزادانه‌تر و ایمن‌تر از قبل به تردد در داخل شهر بپردازند البته سایر شهرهای جهان نظیر لندن، پاریس و بارسلونا نیز از طریق افزایش مسیرهای جدید برای تردد دوچرخه‌سواران رضایتمندی را برای آنان به ارمغان آوردند.

درس‌هایی از خیابان‌های بدون خودروی ایتالیا در دوران کرونا

خودروها آینده شهرها به حساب نمی‌آید

شیوع بیماری کووید -۱۹ باعث شد اغلب مردم دنیا از سوار شدن بر وسایل حمل و نقل عمومی هراس داشته باشند و به شیوه‌های دیگری برای تردد خود در داخل شهر روی آورند. بسیاری از شهرنشینان می‌توانستند از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری امور روزمره خود را انجام دهند حال آن که این شیوه‌های تردد برای بسیاری از مردم امکانپذیر نبود و این افراد مجبور بودند خودرو را برای رفت و آمدهای خود انتخاب کنند. بر هیچ کس پوشیده نیست که استفاده بی رویه از وسایل حمل و نقل شخصی تبعات منفی زیادی برای شهر در پی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آلودگی هوا و افزایش تغییرات اقلیمی اشاره کرد.

درس‌هایی از خیابان‌های بدون خودروی ایتالیا در دوران کرونا

مدیران میلان با در نظر گرفتن این واقعیت تلاش کردند از همان ابتدای ظهور بیماری کرونا، مردم را از اثرات ناخوشایند تردد به وسیله خودرو آگاه کنند و آن‌ها را به استفاده از شیوه‌های جایگزین نظیر اسکوتر، پیاده‌روی، دوچرخه سواری سوق دهند و زیرساخت‌های این نوع ترددها را نیز بهبود بخشند.

ایجاد خیابان‌های سبز از طریق نصب پارکلت‌ها

بسیاری از مردم میلان تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ زندگی‌هایی اغلب محدود در خانه‌ها و محل کار داشتند و زمان زیادی را صرف گرد هم آمدن در فضاهای سبز نمی‌کردند چرا که این مکان‌های عمومی در فاصله‌های نسبتاً دوری از محل زندگی آن‌ها واقع شده بود. از دیگر پیامدهای مثبت کرونا که این شهر را متحول کرد می‌توان به نصب پارکلت‌ها در نقاط مختلف آن پرداخت که دسترسی اغلب مردم به فضاهای سبزی هر چند کوچک را فراهم آورد. پارکلت‌های جدید میلان جای پارک خودروها را فرا گرفته است و همین امر بر کاهش ترافیک، به حداقل رساندن آلودگی صوتی و افزایش ایمنی در خیابان‌ها منجر شده است.

درس‌هایی از خیابان‌های بدون خودروی ایتالیا در دوران کرونا

تداوم تلاش برای حفظ مزایای دوران کرونا

اگرچه بسیاری از مردم جهان و به ویژه میلان طی دوران کرونا به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری روی آورده‌اند اما این احتمال وجود دارد که پس از مهار شدن کامل کووید -۱۹ از سراسر جهان، یک بار دیگر مردم به اتخاذ سبک قبلی زندگی روی آورند در همین راستا مدیران میلان به طور پیوسته در تلاشند مزایای سبک زندگی جدید را برای مردم یادآوری و آن‌ها را از این واقعیت آگاه کنند که طی کردن مسیرهای کوتاه داخل شهری برای امور روزمره نظیر خرید از سوپر مارکت و غیره به وسیله اسکوتر، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی بسیار سریع‌تر از منتظر ماندن برای تاکسی یا اتوبوس انجام می‌شود ضمن این که مزایای زیادی نیز برای شهر و سلامت خود آنان در پی دارد.

درس‌هایی از خیابان‌های بدون خودروی ایتالیا در دوران کرونا

کد خبر 509431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.