۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
مکان‌سازی شهری چیست؟

مکان‌سازی به عنوان یک ایده کلیدی و یک رویکرد علمی برای بهبود یک محله، شهر یا منطقه، مردم را به سمت بازآفرینی فضاهای عمومی سوق می‌دهد؛ در این فرآیند، شهروندان نقش اصلی طراحی شهری را بر عهده دارند و شوراهای شهری و شهرداری نیز مجری ایده‌های مردم محسوب می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مکان سازی که ارتباط بین انسان و فضاهای عمومی را تقویت می‌کند، به فرآیندهایی اشاره دارد که به بهبود یک فضا و تغییر آن در جهت کارایی بیشتر کمک می‌کند. مکان سازی اجرای الگوهای خلاقانه را تسهیل می‌کند و به ارتقای هویت‌های فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی که یک مکان را تعریف می‌کند، توجه خاصی دارد. فرآیند مکان سازی مؤثر، بر کارآمد کردن دارایی‌ها و پتانسیل‌های یک جامعه محلی سرمایه گذاری می‌کند و منجر به ایجاد فضاهای عمومی با کیفیت می‌شود که در ارتقای سلامت، شادی و رفاه مردم مؤثر است.

بر اساس ارزیابی‌ها، مکان سازی یک فرآیند ضروری و بسیار ارزشمند برای شهروندانی است که با محیط اطراف خود ارتباط نزدیکی برقرار کرده‌اند و به مردم نشان می‌دهد که محل زندگی آن‌ها چقدر می‌تواند توانمند باشد. این فرآیند شهر محور به شهروندان کمک می‌کند به فضاها نگاهی تازه داشته باشند و پتانسیل پارک‌ها، مراکز شهرها، میدان‌ها، محله‌ها، خیابان‌ها، بازارها، سواحل و ساختمان‌های مسکونی را درک کنند.

مکان‌سازی یک ایده جدید نیست، بلکه اندیشه‌های مربوط به آن از دهه ۱۹۶۰ آغاز شده است، زمانی که ارتقای طراحی شهرها به اندازه توسعه ماشین‌ها و مراکز خرید مورد توجه قرار گرفت. بر اساس این مفهوم، با آگاهی پیدا کردن از مطالبه مردم در ارتباط با فضاهای اطراف، می‌توان به یک ایده جالب و مشترک دست پیدا کرد که پیش از اجرا شدن در فضاهای بزرگ، در مقیاس کوچک و بسیار سریع عملی می‌شود.

رویکرد مکان سازی فضاهای عمومی می‌تواند به احیای مجدد جامعه کمک کند. اصول مکان سازی که پس از ۴۰ سال ممارست به وجود آمده است، رهنمودهایی برای کمک به جوامع ارائه می‌دهد که شامل ادغام نظرات مختلف برای دستیابی به یک دیدگاه جامع، تبدیل آن به یک طرح و برنامه کاربردی و مطمئن شدن از اجرای پایدار آن می‌شود.

تبدیل یک چشم‌انداز مشترک به یک واقعیت و ایجاد یک فضای واقعاً عالی، به معنای برداشتن گام‌های کوچک، خوب گوش کردن و انتخاب مؤثرترین روش در یک زمینه خاص است.

ایده مکان‌سازی متعلق به افرادی است که تأثیر حس مکان بر سلامت جسمی، اجتماعی، عاطفی و اکولوژیکی افراد و جوامع را درک می‌کنند. به نظر می‌رسد که این فرآیند برای موفق شدن به یک مدیریت و اقدام عالی در همه سطوح نیاز دارد. لازم نیست مدیران این فرآیند پاسخ تمام سوالات را بدانند، بلکه با تعامل همه افراد به یک نتیجه قابل قبول‌تری خواهند رسید. در مقیاس کوچک شهری، ایده‌های شهروندان در مورد زیباسازی می‌تواند پایه‌های این مفهوم را تشکیل دهد و پیاده‌سازی آن توسط شهرداری‌ها و شوراهای محلی نیز عنصر اجرایی مکان‌سازی محسوب می‌شود.

امروزه، مفهوم مکان سازی در بسیاری از موقعیت‌ها استفاده می‌شود و نه تنها شهروندان و سازمان‌های مربوطه، بلکه برنامه‌ریزان و توسعه دهندگان نیز از آن بهره می‌برند. مکان سازی به معنای ساخت و ساز یک ساختمان، طراحی یک میدان یا توسعه یک منطقه تجاری نیست؛ از آنجایی که جوامع بسیاری درگیر مکان سازی هستند و افراد حرفه‌ای زیادی کار خود را "مکان سازی" می‌نامند، حفظ مفهوم و یکپارچگی فرآیند آن بسیار مهم است.

نمی‌توان یک فضای عمومی موفق را فقط با توجه به ویژگی‌های ظاهری آن سنجید، بلکه نقش مردم و جوامع در این محیط‌ها نیز باید در نظر گرفته شود. زمانی که افراد در هر گروه سنی و با توانایی‌ها و زمینه‌های اجتماعی_اقتصادی مختلف نه تنها به یک مکان دسترسی دارند و از آن لذت می‌برند، بلکه نقش مهمی در هویت‌سازی و ایجاد و نگهداری آن دارند، می‌توان نتیجه گرفت که مکان سازی واقعی و اصلی در حال انجام شدن است. مکان سازی به ویژگی‌های فیزیکی، اجتماعی، اکولوژیکی، فرهنگی و حتی معنوی یک جامعه که با استفاده از روش‌های متفاوت به یکدیگر پیوند داده شده‌اند، به دقت توجه می‌کند.

ساخت پارکلت‌ها و پارک‌های کوچک محلی در لندن و پاریس و همچنین "ابرمحله‌های" بارسلونا نمونه‌های موفق از مثال مکان‌سازی است که بر اساس نظر و مشارکت شهروندان انجام گرفته است و به معنای واقعی تجلی‌گر مفهوم "شهرسازی مردمی" در دنیای امروز است.

کد خبر 468008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.