ایده‌هایی برای بهبود وضعیت ظاهری شهرها

گاهی می‌توان با کمترین خلاقیت و انجام اقداماتی به ظاهر پیش پا افتاده، بیشترین تغییرات را در محیط زندگی خود به وجود آورد؛ به عنوان مثال، ایجاد بالکن‌های سبز کوچک در آپارتمان‌ها یا نصب مبلمان شهری خلاقانه بر زیباسازی شهر و پاکسازی آن از هوای آلوده تأثیر بسیاری دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بشر از همان ابتدای پیدایش، در تلاش بوده محیطی با بیشترین کیفیت را برای محل سکونت خود انتخاب کند. اگر به شهرهایی با بیشترین زیست‌پذیری در سراسر جهان نگاه کنیم، خواهیم دید که در اغلب آن‌ها، اقداماتی خلاقانه و بسیار جزئی شده و بیشترین تأثیر را بر کیفیت زندگی مناطق بر جای گذاشته است. در واقع، همیشه لازم نیست برنامه‌ریزان شهری با صرف هزینه‌های هنگفت، شهرهایی زیبا و با کیفیت بالای زندگی به وجود آورند؛ اقداماتی کوچک نیز می‌تواند بیشترین تغییرات را در یک شهر ایجاد کند. حتی مداخله‌های ساکنان شهری نیز در محل زندگی خود، به مرور زمان می‌تواند شهری با بیشترین کیفیت زندگی به وجود آورد و هویت جدیدی برای آن رقم بزند. در ادامه به معرفی بعضی از اقداماتی پرداخته می‌شود که در شهرهای مختلف جهان صورت گرفته و در مدت زمانی کوتاه، آن‌ها را به یک شهرت جهانی رسانده است.

ایده هایی برای بهبود وضعیت ظاهری شهرها

طراحی دوباره خطوط عابر پیاده

در سال ۲۰۱۵، یک جوان هنرمند بسیار خلاق به طراحی دوباره خطوط عابر پیاده در بعضی از خیابان‌های اصلی کلانشهر سیاتل، واقع در ایالت واشنگتن آمریکا پرداخت. این اقدام از استقبال زیادی در میان ساکنان شهر و مقامات محلی برخوردار شد و به همین دلیل، در مدت زمانی بسیار کوتاه، گذرگاه‌های عابر پیاده به رنگ‌های جذاب و روشن، سراسر شهر را فرا گرفت. حتی مدیران شهر به ساکنان هر منطقه اجازه دادند در صورت تمایل، خطوط عابر پیاده در محل زندگیشان را مطابق با سلیقه خود از نو طراحی کنند. بسیاری از شهرهای دیگر ایالات متحده آمریکا نظیر سانتا مونیکا در کالیفرنیا، آتلانتا در ایالت جورجیا و لس‌آنجلس در کالیفرنیا نیز به تقلید از این اقدام سیاتلی‌ها، به بازطراحی گذرگاه‌های عابر پیاده در شهرهای خود پرداختند و چشم‌اندازهایی رنگارنگ در آن‌ها به وجود آوردند.

ایده هایی برای بهبود وضعیت ظاهری شهرها

احداث پارکلت

ایجاد پارکلت‌ها طی چند دهه اخیر به جنبشی عظیم در بسیاری از شهرهای جهان تبدیل شده است؛ در این شهرها، بخش‌هایی از محل پارک خودروها به ایجاد فضاهای سبز بسیار کوچکی اختصاص داده می‌شود. بدیهی است که ایجاد این گونه‌ها فضاهای سبز کوچک، نه تنها به جذب دی اکسید کربن موجود در هوا منجر می‌شود، بلکه کاهش ترافیک خودرویی در خیابان‌ها را در پی دارد. سانفرانسیسکو به عنوان پیشرو ایجاد پارکلت در جهان شناخته شده است که با ایجاد فضاهای سبز کوچک در پیاده‌روها و محل پارک خودروها، پویایی مردم در شهر را به طور چشمگیری افزایش داده است. در واقع از زمان ایجاد این پارک‌های جیبی در سراسر شهر، زیست‌پذیری سانفرانسیسکو به طور قابل توجهی افزایش یافته و شهری دوستدار مردم و محیط زیست به وجود آمده است.

ایده هایی برای بهبود وضعیت ظاهری شهرها

نصب مبلمان شهری

مردم در بسیاری از شهرهای جهان با نصب نیمکت‌هایی کوچک در محل سکونت خود، کیفیت زندگی در آنجا را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. شاید در نگاه اول، نصب نیمکت اقدام جالب توجهی نباشد با این حال زمانی که ساکنان به استراحت در این فضاها می‌پردازند یا اینکه از ایجاد تعامل اجتماعی با همسایگان نهایت لذت را می‌برند، آنگاه از نقش وجود نیمکت‌ها در افزایش زیست‌پذیری محل سکونت خود باخبر می‌شوند. نیویورک از جمله شهرهایی است که بیشترین توجه را به ساخت مبلمان شهری با کیفیت معطوف و از این طریق، به بهبود زندگی شهروندان کمک کرده است.

ایده هایی برای بهبود وضعیت ظاهری شهرها

کتابخانه‌های سیار رایگان

اگرچه در طول تاریخ، طراحی و اندازه کتابخانه‌ها همیشه در حال تغییر بوده است با این حال هیچ گاه لذت استفاده از آن‌ها تغییر نکرده است. بسیاری از مردم جهان، مطالعه را بهترین روش برای رسیدن به آرامش فرض می‌کنند و مایلند اوقات فراغت خود در فضاهای بیرون از خانه را با خواندن یک کتاب طی کنند. در دالاس، از کلانشهرهای آمریکایی در ایالت تگزاس، جنبشی تحت عنوان "کتابخانه‌های رایگان" در میان مردم شکل گرفته، به این صورت که افراد علاقمند با همکاری یکدیگر به ایجاد کتابخانه‌هایی کوچک و با طراحی‌های متفاوت در سراسر شهر می‌پردازند تا مردم داوطلبانه کتاب‌هایی را به آن‌ها اعطا کنند و سایر مردم بتوانند به صورت رایگان آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهند.

ایده هایی برای بهبود وضعیت ظاهری شهرها

افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری

بدیهی است که تردد سبز نه تنها برای سلامت انسان بسیار مفید است، بلکه پیامدهای مثبت زیادی نیز برای افزایش کیفیت هوای شهری دارد. امروزه، به خصوص پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ بسیاری از مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری روی آورده‌اند که در این راستا، ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌راه‌ها می‌تواند در ترویج هر چه بیشتر تردد سبز سهیم باشد و هر روز بر تعداد افرادی که به سمت تردد از این طریق می‌پردازند بیفزاید. مقامات می‌توانند برای افزایش جذابیت مسیرهای دوچرخه‌سواری، ایستگاه‌های متعددی در سراسر آن‌ها به وجود آورند تا در آن‌ها، مردم بتوانند به خوردن و نوشیدن بپردازند و حتی پس از طی کردن مسیرهای طولانی، دقایقی را در این ایستگاه‌ها استراحت کنند.

ایده هایی برای بهبود وضعیت ظاهری شهرها

کد خبر 491534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.