ایجاد شهرهای مردم-محور با ترویج تردد سبز

جنبش شهرهای مردم-محور در پی افزایش نیاز جوامع مختلف جهان به تحرک پایدار شکل گرفت و برنامه‌ریزان را به اتخاذ رویکردهای مختلف برای طراحی دوباره شهرها بر اساس نیاز مردم و نه وسایل حمل و نقل موتوری سوق داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روشن است که پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری منجر به مزایای بسیاری برای شهرها و مردم ساکن در آن‌ها می‌شود. فراهم آوردن شرایط لازم برای رفت و آمد غیر موتوری یا به عبارتی، تردد فعال، کاهش چشمگیر ترافیک و آلودگی هوا، بهبود امنیت تردد، افزایش فعالیت جسمی و دیگر مزایا را برای شهروندان و مناطق شهری در پی خواهد داشت. گزارشات حاکی است که اگرچه بخش اعظمی از جمعیت شهرهای در حال توسعه از داشتن خودروی شخصی محروم هستند، با این حال، برنامه‌ریزان شهری به طور مداوم در تلاشند زیرساخت‌های تردد وسایل حمل و نقل موتوری را بهبود بخشند و به همین دلیل توجه کم‌تری به ساکنان شهرهای خود کرده‌اند.

ایجاد شهرهای مردم-محور با ترویج تردد سبز

به عنوان مثال، کمتر از یک سوم جمعیت مکزیکوسیتی سفرهای خود را با خودرو انجام می‌دهند، با این حال، حدود سه چهارم بودجه فدرال شهر در زمینه زیرساخت‌های خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون زمان آن رسیده که مقامات شهری تمرکز خود را بیشتر بر مردم معطوف کنند و به فکر بهبود زیرساخت‌های مربوط به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران باشند. در ادامه به معرفی رویکردهایی کارآمد برای کمک به طراحان، توسعه‌دهندگان و شهروندان علاقمند به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی برای بهبود زیرساخت‌های تردد سبز پرداخته می‌شود.

ایجاد خیابان‌های فعال

بدیهی است که هر چه یک سفر طولانی‌تر باشد، استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری را بیشتر طلب می‌کند. نوع طراحی خیابان نیز نقش مهمی در میزان ترویج استفاده از خودرو یا پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ایفا می‌کند به این صورت که، اگر یک خیابان به طور مستقیم و بدون موانعی طراحی شده باشد، سفر از طریق وسایل حمل و نقل موتوری را برای مردم جذاب‌تر می‌کند. حال آنکه، خیابان‌هایی که در مسیر خود به کوچه‌ها، میدان‌ها و سایر فضاهای عمومی وصل می‌شود، ممکن است ساکنان یک شهر را به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بیش از رانندگی سوق دهد. از سوی دیگر، در خیابان‌هایی که در آن‌ها بخش‌های مختلفی به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، تردد خودروها و وسایل حمل و نقل موتوری اختصاص داده شده است، تردد سبز رواج بیشتری دارد.

ایجاد شهرهای مردم-محور با ترویج تردد سبز

خیابان‌های بدون خودرو

اینکه در بسیاری از شهرهای جهان، وسایل حمل و نقل موتوری مالکیت خیابان‌ها را در دست گرفته‌اند، نقش مهمی در ترویج استفاده از آن‌ها و گرایش کم مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ایفا می‌کند. با این حال، اگر برنامه‌ریزان شهری بعضی از خیابان‌ها را کاملاً به روی خودروها ببندند و تنها به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران اجازه تردد در آن‌ها را بدهند، آنگاه به تدریج، تردد سبز یا فعال در جهان گسترش می‌یابد که این امر به سهم خود، نقش مهمی در حل بسیاری از بحران‌های جامعه امروزی نظیر اضافه وزن، بیماری‌های قلبی-عروقی، آلودگی هوا و اثرات جزایر گرمایی به عهده دارد. بنابراین، ایجاد خیابان‌های بدون خودرو یا دست کم، با محدودیت‌های خاصی برای رفت و آمد وسایل حمل و نقل موتوری، منجر به ظهور شهرهای مردم-محور می‌شود.

ایجاد شهرهای مردم-محور با ترویج تردد سبز

گسترش پارکلت‌ها

امروزه نه تنها تردد خودروها، بلکه محل پارک آن‌ها نیز رفت و آمد را برای شهرنشینان با مشکل جدی مواجه کرده است. با این حال، بسیاری از مردم تحت نظارت مقامات رسمی شهرهای خود، از محل پارک وسایل حمل و نقل موتوری برای ایجاد فضاهای عمومی کوچکی بهره گرفته‌اند که در اصطلاح، پارکلت نامیده می‌شود. هر پارکلت استاندارد معمولاً محل پارک یک خودروی سواری را در بر می‌گیرد و با طراحی خاص خود مزایای بیشماری را برای منطقه به ارمغان می‌آورد. پارکلت‌ها اغلب از میز و صندلی‌هایی برای استراحت عابران پیاده برخوردار هستند و فضاهای سبز کوچکی را نیز در خود محصور می‌کنند که با جذابیت و کارایی خاص خود ساکنان یک منطقه را به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری سوق می‌دهند. علاوه بر این، پارکلت‌ها با جایگزین شدن در محل پارک وسایل حمل و نقل موتوری، کاهش چشمگیر ترافیک خودرویی در منطقه را در پی دارند که همین امر، امنیت تردد از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را افزایش می‌دهد.

ایجاد شهرهای مردم-محور با ترویج تردد سبز

کد خبر 481560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.