نقش شهرسازی تاکتیکی در بهبودی پساکرونا

شیوع بیماری کووید -۱۹ نقص‌های طراحی شهری را به تصویر کشید و همین امر منجر به ایده‌پردازی اغلب معماران جهان برای ایجاد دنیایی بهتر شده است. در این راستا، بسیاری از برنامه‌ریزان بر این باورند که شهرسازی تاکتیکی می‌تواند دنیایی متفاوت و به مراتب بهتر از قبل به وجود آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها در گفتار اغلب مردم دنیا سه مقوله بقای انسان، حفظ سیاره و کسب سود بیش از هر چیز دیگر به گوش می‌رسد. بنابراین، کارشناسان اقتصادی و خود مردم در ساماندهی کسب و کار خود باید این سه نکته مهم را با دقت مورد توجه قرار دهند و برنامه‌هایشان را بر اساس آن تنظیم کنند. تولید و مصرف محصولات کربن صفر یکی از بهترین استراتژی‌ها برای مردم، سیاره و اقتصاد به شمار می‌رود که می‌تواند بسیاری از مشکلات شهری و شهروندی را برطرف کند.

زیباسازی مبلمان شهری راهی برای حفظ نشاط اجتماعی

در شرایط فعلی گسترش ویروس کرونا، حفظ نشاط اجتماعی مردم در عین صرفه‌جویی اقتصادی بسیار پراهمیت است. در همین راستا یکی از شرکت‌های مبلمان نروژی به نام Vestre پیشرو در تولید مبلمان شهری صد در صد کربن خنثی در جهان است که به ایجاد پارکلت‌هایی زیبا برای کشور می‌پردازد؛ این سازمان با هدف زیباسازی و افزایش فضاهای عمومی دارای پارکلت، فرهنگ پیاده‌روی را در بین مردم ترویج می‌دهد.

شرکت Vestre به مدت ۱۰ سال به تولید محصولات بدون کربن مشغول بوده که تمام تولیدات خود را با ضمانت عمر درازمدت به بازار عرضه کرده است. کارکنان این شرکت اغلب از مواد بازیافتی برای ایجاد محصولات خود بهره می‌گیرند تا مصرف منابع را به حداقل برسانند. علاوه بر این، شرکت فوق با رویکردی همه جانبه برای تولید و عرضه محصولات خود مبلمانی ایجاد می‌کند که هم از آسیب در مقابل حوادث طبیعی نظیر بارش برف و باران در امان بمانند و هم در صورت پوسیدگی، قابل بازسازی باشند و به این ترتیب جنبه‌های اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی پایدار را برای شهرها حفظ می‌کند.

شکی نیست که همه‌گیری کرونا، زندگی مردم در سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار داده و تغییراتی بزرگ بر سبک رفتاری آن‌ها اعمال کرده است. هیچ جنبه‌ای از زندگی بشر از اثرات کرونا در امان نمانده است که در این بین، تغییر نگرش انسان‌ها و برنامه‌ریزان نسبت به طراحی شهری بیش از هر چیز دیگر مشهود است. اکنون زمان آن رسیده که طراحان در پی انتشار ویروس کرونا از نقص‌های شهری باخبر شوند و تغییراتی مثبت در آن‌ها به وجود آورند تا از اثرات ناشی از پاندمی‌های مشابه در آینده پیشگیری کنند.

پاندمی کرونا مشکلات جدی مربوط به حمل و نقل، بهداشت عمومی، سطح آلودگی هوا و نابرابری اجتماعی را آشکار کرد و تمرکز برنامه‌ریزان را بر ترویج شهرسازی تاکتیکی افزایش داد. بدون شک با اجرای این رویکرد، آینده شهرها سبزتر، پاک‌تر و سالم‌تر از قبل خواهد بود و مهم‌تر از همه اینکه نابرابری اجتماعی بین مردم به حداقل خواهد رسید. خوشبختانه، مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای دنیا از فواید شهرسازی تاکتیکی آگاه شده و تلاش کرده‌اند این رویکرد را طی دوران کرونا یک اولویت مهم در مهار بیماری مورد توجه قرار دهند.

خیابان‌های بدون خودرو در اسلو

بدیهی است که اغلب شهرهای جهان به صورت خودرو محور طراحی شده‌اند و عابران پیاده و دوچرخه‌سواران کمترین سهم را از خیابان‌های محل زندگی خود دارند. البته پس از انتشار ویروس کرونا، نگرش طراحان شهری نسبت به این موضوع به طور قابل توجهی تغییر یافته است به طوری که بسیاری از مقامات تلاش کرده‌اند دست کم برای ایجاد فاصله اجتماعی و دوری مردم از تجمع در وسایل حمل و نقل عمومی، خیابان‌هایی مردم محور ایجاد کنند. طی این جنبش، بسیاری از خیابان‌های سراسر دنیا روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری بسته شده است و تنها عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و افراد سوار بر اسکیت حق عبور از آن‌ها را دارند. جالب است بدانید که بسیاری از این خیابان‌ها برای همیشه مردم محور شده‌اند بنابراین در راستای شهرسازی تاکتیکی تغییراتی اساسی در آن‌ها داده شده است.

اسلو، پایتخت کشور نروژ، پیشرو در پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های مردم محور است که برنامه‌ریزان آن، سال‌ها پیش از انتشار ویروس کرونا به این استراتژی مهم روی آورده‌ بودند. در واقع حدود پنج سال پیش، مقامات رسمی اسلو تصمیم گرفتند تمام توان خود را برای سبزسازی شهر و بازگرداندن مالکیت خیابان‌ها به مردم به کار گیرند. برای همین، بسیاری از خیابان‌ها روی تردد خودروها بسته شده، مبلمان و باغچه‌های سبز سراسر پیاده‌روها را فرا گرفته است، عابران و دوچرخه‌سواران، ایمن تردد می‌کنند و کودکان در امنیت کامل به فعالیت و بازی در این خیابان‌ها مشغول می‌شوند.

این رویدادها، مزایای بسیاری برای شهر و شهروندان داشته است؛ به عنوان مثال، انتشار گاز کربن در پی کاهش تردد خودروها به حداقل رسیده، آلودگی صوتی ناشی از بوق خودروها کاهش یافته و ایمنی مناطق شهری به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

کد خبر 464693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.