ایده‌هایی برای طراحی پارکلت‌های موفق شهری

پارکلت‌ها یا همان پارک‌های کوچک اغلب فضای پارک دو یا چند خودروی معمولی را در خیابان‌ها به خود اختصاص می‌دهند و با طراحی خاص خود، نشاطی تازه به منطقه می‌بخشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پارکلت‌ها پارک‌های کوچکی هستند که اغلب در فضاهای پارک خودروها در خیابان‌ها دایر می‌شوند و مزایای بسیاری دارند. البته همیشه محل پارک خودروها به ایجاد پارکلت‌ها اختصاص داده نمی‌شود، بلکه گاهی پیاده‌روها از وسعت کافی برای احداث این فضاهای زیبا برخوردار هستند. پارکلت‌ها از طراحی‌های متنوعی برخوردار هستند؛ گاهی به شکل سایبان‌هایی مجلل برای استقبال از بازدیدکنندگان فروشگاه دیده می‌شوند، حال آنکه در بیشتر موارد فضاهای سبز زیبایی را نیز در بر می‌گیرند.

در هر حال، طراحی یک پارکلت به هر گونه یا اندازه‌ای که باشد، فواید زیادی را برای شهروندان، مناطق مسکونی و مراکز تجاری به ارمغان می‌آورد. به عنوان مثال، مردم پس از ساعت‌ها قدم زدن در خیابان‌ها می‌توانند با رسیدن به یک پارکلت استراحت کنند و با یکدیگر یک نوشیدنی یا غذای آماده بخورند. از سوی دیگر، در خیابان‌هایی که پارکلت وجود دارد، نه تنها زیبایی خاصی سراسر آن را فرا می‌گیرد، بلکه در پی تردد کمتر وسایل حمل و نقل موتوری، ساکنان از آرامش بیشتر و استنشاق هوای پاک‌تری برخوردار می‌شوند. مهم‌تر از همه اینکه، اغلب مردم مایلند در مقابل فروشگاه‌هایی توقف کنند که از پارکلت برخوردار است که همین امر در رونق اقتصادی منطقه نقش مهمی ایفا می‌کند. اما پارکلت‌های خوب چه ویژگی‌هایی دارند؟

میزان فاصله پارکلت‌ها در یک خیابان از همدیگر بسیار حائز اهمیت است چرا که باید امکان تردد راحت عابران پیاده را بین هر دو پارک کوچک فراهم آورد. از سوی دیگر، اگر قرار است پارکلت‌ها در خیابان‌های کامل که در آن‌ها تردد تمام کاربران نظیر رانندگان، دوچرخه‌سواران و عابران پیاده آزاد است احداث شوند، باید در محلی بسیار نزدیک به پیاده رو یا حتی در صورت وسیع بودن پیاده‌رو، در داخل آن‌ها قرار گیرند تا مانع تردد سایر کاربران نشوند.

از سوی دیگر، زیباسازی پارکلت و نصب تابلوهای تبلیغاتی در پارکلت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که باعث دیده شدن آن‌ها می‌شود. اغلب پارکلت‌هایی که با گل‌های زینتی یا سایبان‌های زیبا مزین شده‌اند، نسبت به سایرین عابران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنند. همچنین نصب تابلوهای راهنما در نزدیکی پارکلت‌ها می‌تواند منجر به کاهش ترافیک خودرویی در نزدیکی آن‌ها شود.

در طراحی پارکلت‌ها، اندازه آن‌ها نقش مهمی در افزایش محبوبیتشان ایفا می‌کند؛ پارکلت‌های خیلی بزرگ یا کوچک هر یک از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است. به عنوان مثال، اگر یک پارکلت خیلی کوچک باشد، حس ایجاد تعامل با سایرین را برای کاربران از بین می‌برد و این در حالی است که پارکلت‌هایی با اندازه بسیار بزرگ، فضایی برای حفظ حریم خصوصی مردم بر جای نمی‌گذارد.

طراحان معروف جهان، حداقل وسعت یک متر و ۸۰ سانتی متر و حداکثر ۳ متر را برای پارکلت‌های خوب پیشنهاد می‌کنند. علاوه بر این، اگر قرار است یک پارکلت در نزدیکی یک چهار راه نصب شود، توجه به رعایت فاصله بین آن و تقاطع بسیار مهم است. فاصله استاندارد بین پارکلت و یک چهار راه حداقل باید پنج متر باشد تا از وقوع هر گونه حادثه ناگوار جلوگیری شود.

در نزدیکی محل قرار دادن پارکلت، توجه به سیستم زهکشی آب نیز بسیار حائز اهمیت است تا در هنگام بارش شدید باران و برف، آب در مسیر مناسب هدایت شده و مانع جمع‌شدن روان‌آب‌ها در پارکلت‌ها شود. همچنین بهتر است پارک‌های کوچک خیابانی با فاصله‌ای هر چند کم از سطح زمین قرار گیرد تا از ورود آب‌های ناخواسته به داخل آن‌ها جلوگیری شود.

مبلمان پارکلت‌ها و همچنین جایگاه آن‌ها باید به گونه‌ای طراحی شود که امکان نظارت مستقیم بر آن‌ها فراهم باشد و هیچ‌گونه سرقت یا عمل مجرمانه‌ای در پارک‌های کوچک رخ ندهد. به عنوان مثال، فضای دور تا دور یک پارکلت نباید به طور کامل بسته باشد که اعمال افراد در داخل آن از دید دیگران کاملاً پنهان بماند و زمینه را برای ارتکاب هر گونه جرمی فراهم آورد. علاوه بر این، استفاده از سیستم‌های روشنایی مناسب در پارکلت‌ها بسیار حائز اهمیت است تا امنیت کاربران را در تاریکی شب فراهم کند.

اغلب پارکلت‌ها توسط صاحبان مراکز تجاری برای رونق کار خود دایر می‌شوند، پس بهتر است این افراد از مبلمان و میزهای قابل جابجایی استفاده کنند تا در صورت تغییر شرایط، به عنوان مثال تغییرات آب و هوایی، بتوانند به راحتی پارک کوچک خود را به محلی مناسب‌تر منتقل کنند.

یکی از موارد دیگری که در طراحی پارکلت‌های مناسب باید مورد توجه قرار گیرد، میزان شیب خیابان مورد نظر است. بدیهی است کاربرانی که در یک پارکلت به استراحت می‌پردازند در صورت شیب‌دار بودن مبلمان احساس راحتی نمی‌کنند و با سرعت آنجا را ترک خواهند کرد. بنابراین، هنگام نصب پارک‌های کوچک در خیابان‌های شیب‌دار، طراحی پارکلت باید شیب محل مورد نظر را خنثی کرده و فضایی هموار و راحت برای کاربران به وجود آورد. استفاده از نرده یا حفاظ دور تا دور یک پارکلت نیز می‌تواند باعث امنیت خاطر کاربران، به خصوص افراد دارای فرزند کوچک شود.

کد خبر 465802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.