۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
فضاسازی شهری به کمک پاویون‌ها

پارکلت‌ها و پاویون‌ها طی یک دهه اخیر از محبوبیت بسیار بالایی در بین شهرنشینان برخوردار شده‌اند چرا که در میان هیاهوی شهری، فضایی را برای استراحت، تماشای پیرامون، لذت از طبیعت و برقراری ارتباط با سایرین به وجود می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در شهرهایی از جهان که در آن‌ها به علت کمبود فضاهای عمومی، روابط بین انسان به حداقل رسیده است، فضاسازی شهری برای ایجاد مکان‌هایی با بیشترین قابلیت تعامل بین شهرنشینان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بدیهی است که مشارکت ساکنان یک شهر در فرآیندهای اجتماعی، فرهنگی و سایر موارد مشابه می‌تواند در پویایی آن نقش بسیار مهمی ایفا کند که البته این روزها، به علت افزایش سازه‌های مسکونی و به حداقل رسیدن فضاهای عمومی، نشاط شهروندی در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان در پایین‌ترین سطح است.

از آنجا که طراحی شهری نقش مهمی در پویایی شهروندان ایفا می‌کند بنابراین ایجاد مکان‌هایی برای افزایش تعامل بین شهروندان می‌تواند به بهترین نحو ممکن، در بالا بردن سطح رضایتمندی مردم و در نتیجه، زیست‌پذیر شدن یک شهر سهیم باشد. بسیاری از مقامات محلی برای دست یافتن به این هدف مهم، به ایجاد پارکلت‌ها و پاویون‌هایی در نقاط مختلف شهرهای خود پرداخته‌اند تا از این طریق، مشکل کمبود فضا برای پیوند شهروندان با محیط اطراف و همشهریان خود را برطرف کنند.

پاویون سی سی پی، شیلی

گروهی از معماران خلاق اهل شیلی در سال ۲۰۱۶، سازه‌ای بسیار منحصر به فرد در قلب شهر کنسپسیون نصب کردند که تنها از چوب برای ساخت آن استفاده شده است. این سازه مجسمه‌مانند زیبا از فضای کافی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف برخوردار است و با انعطاف‌پذیری خاص خود، قابلیت تغییر ظاهر و انتقال به سایر نقاط شهر را دارد.

فضاسازی شهری به کمک پاویون‌ها

سازندگان پاویون سی سی پی، این سازه زیبا را در تقاطعی نزدیک به میدان استقلال شهر نصب کرده‌اند که بیشترین تردد شهروندان در آنجا صورت می‌گیرد و در نتیجه امکان گرد هم آمدن عابران پیاده و برقراری تعامل بین آن‌ها افزایش می‌یابد. پاویون چوبی کنسپسیون به گونه‌ای طراحی شده که برای تمام گروه‌های سنی شهر، از جذابیت خاص خود برخوردار است به طوری که در ساعاتی از روز، کودکان در این مکان زیبا جمع می‌شوند و در کنار یکدیگر به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود می‌پردازند.

فضاسازی شهری به کمک پاویون‌ها

پاویون سی سی پی، از دو بخش تشکیل شده است؛ فضای داخلی پاویون به نیمکت‌هایی چوبی مزین شده است که امکان استراحت و تماشای اطراف را برای کاربران فراهم می‌آورد حال آن که بخش بیرونی سازه که کفپوش‌هایی از جنس چوب دارد، تردد افراد در حال پیاده‌روی و حتی دوچرخه‌سواران را امکان‌پذیر می‌کند. تعداد ۱۰ ورودی در زاویه‌های مختلف پاویون تعبیه شده و هیچ سقفی بر فراز سازه قرار نگرفته است و به همین دلیل، بازدید کنندگان می‌توانند در فضای داخلی، بر آسمان بالای سر خود، دید داشته باشند.

فضاسازی شهری به کمک پاویون‌ها

سایبان بلودر، آلمان

هامبورگ، دومین شهر بزرگ آلمان، میزبان سایبانی است که در فضایی سبز، به مساحت ۵۶ متر مربع نصب شده است. این پاویون زیبا در پارک مرکزی واقع و به مناسبت سی‌امین سالگرد خواهرخواندگی هامبورگ و اوساکای ژاپن احداث شده است در واقع طراحان این سایبان با ایجاد چنین فضایی قصد داشتند اهمیت ایجاد ارتباط بین کشورها، شهرها و مردم را به تصویر بکشند و مردم را در فضایی دنج و سبز، به برقراری تعامل با یکدیگر سوق دهند.

فضاسازی شهری به کمک پاویون‌ها

از سوی دیگر، نصب سازه در قلب فضای سبز محبوب شهر، کاربران را از امکان ایجاد پیوند با طبیعت و بهره‌مندی از سایر مزایای آن بهره‌مند می‌کند که این امر به سهم خود در پویایی شهر و شهروندان سهیم است.

سایبان بلودر از قابلیت جا به جایی برخوردار است و در نتیجه کاربران می‌توانند به راحتی اجزای چوبی و سبک وزن آن را به هر نقطه‌ای از پارک مرکزی هامبورگ انتقال دهند.

فضاسازی شهری به کمک پاویون‌ها

پاویون AirMesh در سنگاپور

سازه AirMesh اولین پاویون جهان به شمار می‌رود که با استفاده از استراتژی پرینت سه بعدی به وجود آمده است. اگرچه بدنه این سایبان زیبا به طور کامل از فولاد ضدزنگ تشکیل شده است با این حال، وزن بسیار سبک آن، امکان جا به جایی راحت سازه به دیگر نقاط شهر را فراهم می‌آورد.

فضاسازی شهری به کمک پاویون‌ها

شکل ظاهری سایبان AirMesh به صورت چندوجهی است و چهار مستطیل بزرگ را در بر گرفته که هر یک به شکل خمیده، جهتی زیبا به مسیر حرکت کاربران در حین تماشای چشم‌اندازهای سبز اطراف می بخشد. جالب است بدانید که نمای کلی سازه به شکل یک فانوس سنتی چینی است که در هنگام شب با رنگ‌هایی زیبا در مرکز یک فضای سبز، چشم هر عابری را خیره نگه می‌دارد.

فضاسازی شهری به کمک پاویون‌ها

کد خبر 500616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.