پیوند دوباره با فضای سبز شهرها طی کرونا

مردم در سراسر دنیا، تحت تأثیر پیامدهای جبران‌ناپذیر شیوع بیماری کووید -۱۹ قرار گرفته‌اند؛ با این حال، محققان بر این باروند که گذراندن ۲۰ دقیقه تماشای طبیعت می‌تواند به طور قابل توجهی از سطح استرس مردم بکاهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در اغلب شهرهای جهان به مردم توصیه شده است که طی دوران کرونا در خانه بمانند و از بیرون رفتن خودداری کنند. با این حال، افسردگی‌ها و اضطراب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شده است اخیراً مقامات رسمی، مردم را به بیرون رفتن و به خصوص گذراندن ساعاتی از روز در طبیعت، البته با رعایت اصول بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و رعایت فاصله دو متری تشویق کنند. حتی اگر برخی از افراد امکان بیرون رفتن از خانه را ندارند، می‌توانند با باز کردن پنجره‌ها و تماشای درختان و گیاهان اطراف محل سکونت، خود را از پریشانی‌های دوران کرونا رها کنند.

گروهی از محققان دانشگاه میشیگان، یکی از معتبرترین و برترین دانشگاه‌های دولتی ایالات متحده آمریکا، پس از سال‌ها پژوهش و مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که تنها ۲۰ دقیقه تماشای طبیعت، مزایای بسیاری برای مردم در پی دارد. توجه به این نکته در دوران کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که اغلب مردم جهان، چه از نظر مالی، اجتماعی یا عاطفی، لطمه‌های زیادی را متحمل شده‌اند و همین امر منجر به افزایش سطح استرس در میان آنان شده است.

محققان فوق بر این باورند که ورزش و تجربه طبیعت از مهم‌ترین اصولی است که انسان باید در پیش گیرد تا از سطح تنش‌های روحی خود بکاهد. به همین منظور، این افراد توصیه می‌کنند مردم بدون وجود تکنولوژی و تلفن هوشمند در کنار یک درخت، گیاه، باغچه یا حتی یک حیوان توجه خود را بر طبیعت متمرکز کنند و از فکر کردن به رویدادهای استرس‌زا خودداری به عمل آورند. البته تمرکز افراد مختلف بر طبیعت می‌تواند متفاوت باشد و این ممکن است به نوع فضای سبز نظیر درختان خیابانی، پارک، یا طبیعت بیرون از خانه بستگی داشته باشد. همچنین، در برخی از افراد گوش دادن به صدای آب یا پرندگان و حشرات می‌تواند به طور قابل توجهی از استرس آن‌ها در زمان‌های بحرانی بکاهد.

پارک‌ها مکان‌های منحصر به فردی هستند که در آن‌ها، کاربران نه تنها می‌توانند از فضاهای سبز بهره برند بلکه، به تعامل اجتماعی با یکدیگر نیز می‌پردازند. علاوه بر این، در پارک‌ها وسایلی برای بازی کودکان نصب شده است و این گروهی سنی می‌توانند همراه والدین خود از فضای فوق بهره ببرند.

مهم‌تر از همه اینکه، پارک‌ها اغلب از فضای کافی برخوردار است و به همین علت در بحران‌هایی نظیر پاندمی کرونا، مردم می‌توانند با رعایت فاصله اجتماعی از یکدیگر، به تماشای طبیعت بپردازند.

با وجود اینکه، طی دوران کرونا بهداشت جهانی مردم را بارها به ماندن در خانه توصیه کرده است، با این حال، گذراندن اوقات فراغت را بخشی از پروسه درمان و پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا به شمار آورده است چرا که از طریق تقویت روحیه مردم، سیستم ایمنی آنان را در مقابل بیماری‌های مختلف نظیر کووید -۱۹ ایمن می‌کند.

اکنون پس از ماه‌ها قرنطینه، در بسیاری از شهرهای جهان، پارک‌ها و سایر فضاهای سبز به روی مردم باز و از آنان خواسته شده است با استفاده از ماسک و رعایت فاصله حداقل دو متری از سایرین، به تماشای طبیعت اطراف خود بپردازند. گزارشات حاکی است که خوشبختانه در نتیجه این اقدام، افسردگی و ترس‌های مردم از امکان ابتلاء به ویروس کرونا نسبت به ماه‌های اولیه شیوع بیماری، به طور قابل توجهی کاهش یافته است. علاوه بر این، ساکنان شهری بیش از پیش قدردان طبیعت هستند و هر یک تلاش کرده‌اند به ایجاد فضای سبزی هر چند کوچک در محل زندگی خود بپردازند و در آن‌ها، محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را بکارند.

مسئولان شهری نیز در دوران پاندمی، بر اهمیت احداث و نوسازی فضاهای سبز بیشتر تاکید می‌کنند به طوری در اغلب کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، ایتالیا و اسپانیا جنبش افزایش تعداد پارک‌های شهری و احداث پارک‌های پاکتی به راه افتاده است؛ حتی در شهرهایی که کمترین بهره را از فضای سبز می‌برند، مقامات شورای محلی به احداث پارکلت‌ها روی آورده‌اند تا سلامت روحی و فیزیکی شهروندان را بیش از پیش تضمین کنند.

پارکلت‌های سیار نیز جز جدیدترین خلاقیت‌های شهری به شمار می‌رود که از طریق آن مسئولان می‌توانند یک فضای سبز دلپذیر را در مناطق مورد نیاز به صورت دوره‌ای برپا کنند و هر از چندی هریک از آن‌ها را برای تنوع در مناطق مختلف جابجا کرد.

کد خبر 470748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.