خیابان‌های کامل؛ واکنشی آشکار به گسترش کرونا

اگرچه تأثیرات منفی پاندمی کرونا بر جنب و جوش همیشه خیابان‌ها هنوز کامل درک نشده، اما با جرأت می‌توان که این فضاهای عمومی به طور چشمگیری تحت تأثیر کووید- ۱۹ قرار گرفته‌اند؛ بسیاری از فروشگاه‌ها تعطیل شده و تجارت‌های کوچک بیشترین آسیب اقتصادی را متحمل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در پی انتشار ویروس کرونا بسیاری از مراکز کاری در سراسر شهرهای دنیا تعطیل شده یا دست کم مشتریان خود را به طور چشمگیری از دست داده‌اند. در نتیجه، جمعیت زیادی از مردم کار خود را از دست داده و با مشکلات اقتصادی زیاد مواجه شده‌اند. مراکز شهری به طور هولناکی خالی و همچون فیلم‌هایی از شهرهای ارواح شده که در آن، ساکنان شهر به یکباره ناپدید شده‌اند. دیگر نشانی از شور و نشاط کودکان در کوچه‌ها به چشم نمی‌خورد و عابران پیاده از ترس برخورد با آشنایان، چهره خود را در زیر ماسک‌های بزرگ پنهان می‌کنند.

فروشگاه‌های کوچک جز اصلی خیابان‌های آمریکایی به حساب می‌آید که هم اینک، اغلب آن‌ها یا بسته است یا خیلی سوت و کور فعالیت خود را ادامه می‌دهد. بسیاری از منتقدان کرونایی پیش‌بینی کرده‌اند که حتی پس از کشف واکسن کرونا، خیابان‌های سراسر شهرهای آمریکا، شور و نشاط سابق را نیابند. این سکون و بی تحرکی تنها محدود به آمریکا نیست بلکه تمام شهرهای جهان برای جلوگیری از گسترش کرونا درگیر این کسادی هستند.

خلوت شدن خیابان‌ها و خالی شدن فروشگاه‌ها می‌تواند اثرات منفی بسیاری را در پی داشته باشد و مردم را از بازدید مراکز شهری مأیوس کند. راننده‌ها در خیابان‌های خلوت، با سرعتی بسیار بیشتر از قبل به حرکت خود ادامه می‌دهند و همین امر، تردد عابران پیاده در این مکان‌ها را با ترس مواجه کرده است. حال هرچند شرایط پاندمی باعث شده مردم کمتری در خیابان‌ها تردد داشته باشند، اما می‌توان به درجهت آن‌ها را به پیاده روی ایمن سوق داد.

اینک زمان آن رسیده است که برنامه‌ریزان سرمایه‌های بیشتری را صرف ایمن‌سازی خیابان‌ها کنند تا افراد پیاده با اطمینان خاطر بیشتری به تردد در داخل شهر بپردازند. یکی از بهترین استراتژی‌ها در این خصوص، ایجاد "خیابان‌های کامل" است که می‌تواند سرعت ترافیک را کاهش دهد، تردد عابران پیاده را تسهیل کند و امنیت دوچرخه‌سواران را از طریق ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری، افزایش دهد؛ به این ترتیب هم نشاط اجتماعی شهرها با حضور ایمن شهروندان تأمین می‌شود و هم رونق به خیابان‌های شهر باز می‌گردد.

مقامات رسمی فارمینگتن، شهری در ایالت نیومکزیکو کشور ایالات متحده آمریکا، با جمعیتی حدود ۴۵ هزار نفر هم اینک در حال تکمیل پروژه خیابان‌های کامل در سراسر شهر هستند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که تا کنون در این زمینه انجام گرفته شده، تبدیل یک بزرگراه چهار باند به دو خیابان جدا از هم بوده که ۵۰ درصد مسیر آن به خط کشی‌های عابر پیاده اختصاص داده شده است. علاوه بر این، دو فلکه در این خیابان‌ها قرار داده شده است که منجر به کاهش قابل توجه سرعت ترافیکی می‌شود. مقامات محلی، با صرف هزینه‌ای حدود ۹ میلیون دلار توانسته‌اند سیستم‌های روشنایی، چشم‌اندازها و پیاده‌روهای جدیدی نیز در این خیابان‌ها به وجود آورند و به زیباسازی آن‌ها نیز برای جذب مردم به پیاده‌روی بپردازند. در واقع با ایجاد خیابانی که تمام ویژگی‌های مورد نیاز یک شهروند را رفع می‌کند، مسئولان توانستند رونق اقتصادی و بهبود روحیه اجتماعی شهروندان را را فراهم بیاورند.

پیاده‌روهای ایمن، تنوع ماهیت فروشگاه‌ها از لباس فروشی گرفته تا ابزارآلات، روشنایی مناسب خیابان و پیاده رو، گلکاری‌های متناسب و همچنین وجود مبلمان شهری خلاق نظیر پارکلت‌ها می‌تواند نقش بسزایی را در جذب مردم به خیابان‌ها ایفا کند.

چنین اقداماتی می‌تواند یک شهر را از بحران‌های بزرگ نجات دهد؛ به عنوان مثال، طی رکود اقتصادی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، مقامات محلی لان کاستر، شهری در ایالت کالیفرنیای آمریکا، یکی از خیابان‌های شهر را به روی خودروها بستند تا عابران پیاده به راحتی در آن تردد کنند. این اقدام ایجاد ۵۰ شغل جدید را در پی داشت و به میزان ۲۸۲ میلیون دلار به اقتصاد محله کمک کرد. صرف نظر از تأثیرات اقتصادی خیابان‌های کامل، ایجاد چنین فضاهایی می‌تواند به بهبود سریع‌تر یک جامعه از بحرانی نظیر پاندمی کرونا کمک کند.

کد خبر 454876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.