تکنیک‌های خانه‌تکانی ذهن و کاهش استرس چیست؟  

بسیاری از افراد از داشتن مشغله ذهنی زیاد رنج می‌برند، فکر به گذشته، آینده، شغل، درس، درآمد، ازدواج ذهن آنها را پریشان می‌کند و به طور طبیعی کاهش تمرکز و کارآیی آنها را به همراه دارد، در نتیجه ممکن است از خواب آشفته رنج ببرند که به نوبه خود با خستگی بیشتر مشکل را تشدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به هم ریختگی ذهنی بیش از حد می‌تواند تأثیر منفی بر زندگی افراد به شکل اضطراب، اختلال خواب و احساس غرق شدن داشته باشد. زمانی که افکار مزاحم، مشغله‌های ذهنی روزانه و اضطراب هجوم می‌آورد، افرادی که نمی‌توانند آن را کنترل کنند، دچار مشکلات فراوان می‌شوند. پیشگویی آینده امکان دارد که افراد را عصبی کند.

افراد بدخلق به طور معمول در مورد فعالیت‌های روزانه خویش مشوش و نگران هستند، آنها از اختلال در تمرکز و مشکلات خواب رنج می‌برند و به معنای واقعی کلمه پریشان و مستأصل هستند، این افراد نگران سلامتی، وضعیت اقتصادی، شغل و آینده خود هستند، نتیجه این نگرانی‌ها افکار سمی، استرس و اضطراب است که به نوبه خود آسیب‌پذیری افراد را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

اگر نتوانند با ذهن خود نگرانی‌ها، اضطراب‌ها و این چرخه باطل را مدیریت کنیم، نتیجه نهایی جامعه‌ای خواهد بود که به عوامل بیرونی مانند مسکن و دارو وابسته است و افراد نیز به ناچار باید هزینه‌های زیادی را صرف درمان خود کنند، برای پیدا کردن آرامش داخلی و خلاص شدن از ذهن آشفته و درمان ذهن بی قرار خود اول باید اراده قوی داشته باشید.

آیا می‌توانیم سبک زندگی خود را تغییر دهیم؟

سبک زندگی سالم بسیار مهم است، همه افراد با توجه به شرایط زندگی خود تا حد ممکن باید غذای سالم و مفید بخورند، منظم بخوابند و ورزش کنند، استرس خود را کنترل کنند و استفاده از موبایل و تبلت را محدود سازند. شیوه واکنش و پاسخ افراد به شرایط متفاوت زندگی و دنیای اطرافمان را عملکرد ذهن می‌گویند.

عملکرد ذهن نشان می‌دهد افکار، احساس و انتخاب خاص افراد چیست، عملکرد ذهن بر شیوه فعالیت مغز، فرایندهای شیمیایی که در بدن ما رخ می‌دهند و ژن‌های مرتبط با سلامت جسمانی و بهداشت روان تأثیر می‌گذارد. و به همین دلیل مدیریت ذهن اهمیت زیادی دارد و مهارتی است که باید آن را یاد گرفت.

با مدیریت ذهن یاد می‌گیریم زمانی که اگر گرفتار هیجانات و احساسات شدیم، چگونه با روشی عملی که عملاً مغز را تغییر می‌دهد و انعطاف پذیری ما را بیشتر می‌کند، این هیجانات را مدیریت کنیم و این گونه هیجانات و احساسات نمی‌توانند چند روز و چند هفته ما را آشفته کند و به زندگی ما آسیب بزنند.

در ابتدا باید مغز خود را آماده کنید و این کار با مراقبه و تنفس خواهد بود، می‌توانید چند نفس عمیق بکشید و این کار موجب خواهد شد تا بیشترین بهره را از مغز و جسم خود داشته باشید و باعث می‌شود با آرامش کامل به بهترین شکل واکنش نشان دهید.

تکنیک‌ها برای کاهش استرس ذهن پریشان

تکنیک‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید از آنها برای از کاهش استرس ذهن پریشان و ناآرام استفاده کنید.، این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید و منجر به خواب و بهره‌وری بهتر می‌شود.

۱. خلوت کردن فضای فیزیکی

خانه یا فضای کاری به هم ریخته باشد، منجر به ذهن درهم ریخته می‌شود. محیط درهم و برهم به طور مداوم به مغز شما می‌گوید که کارهایی برای انجام دادن وجود دارد، سازماندهی، تمیز کردن، مرتب کردن. مغز احساس می‌کند توسط این محرک‌ها بمباران می‌شود و باعث استرس و اضطراب می‌شود. یک محیط زندگی نامرتب و منظم اثر روانی آرام بخش دارد.

۲. انجام ندادن چند کار همزمان و اولویت‌بندی آنها

اگر لیست کارهای شما پایان ناپذیر به نظر می‌رسد، به راحتی می‌توانید در تعداد زیادی از کارهای مختلف که احساس می‌کنید مجبور به انجام آن هستید، غرق شوید. واقعیت این است که مغز ما برای این کار ساخته نشده و حتی در صورت انجام این کار در بلند مدت آسیب‌های بسیاری خواهد داشت. وقتی چیزهای زیادی توجه شما را جلب می‌کند، نمی‌توانید به روشنی در مورد یک کار فکر کنید. می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که سعی کنید چندین چیز را همزمان انجام دهید، یا کارهای کوچک اما غیرضروری را کنار بگذارید تا فهرستتان کوتاه‌تر به نظر برسد. با انجام این کار، شما با اولویت‌های اصلی خود دست و پنجه نرم نمی‌کنید و همچنان احساس می‌کنید که خسته هستید.

با لیست کارهای خود بی رحم باشید و توقعتان را از خودتان پایین بیاورید. هر روز کارهایی را که باید در آن روز انجام شود انتخاب کنید. روی فهرست کوتاهی از مهمترین وظایف خود تمرکز کنید و سعی کنید مطمئن شوید که فقط این اولویت‌ها هستند که ذهن شما را به خود مشغول می‌کنند.

۳. قاطع باشید و از نه گفتن احساس ناراحتی نکنید

اگر تعداد زیاد قرارها و تعهدات در تقویم شما بسیار زیاد است، در نظر بگیرید که آیا همه آنها کاملاً ضروری هستند یا می‌توان برخی از آنها را به تعویق انداخت، واگذار کرد یا به طور کلی لغو کرد. خود را ملزم به شرکت در رویدادهای اجتماعی نکنید زیرا احساس می‌کنید که باید انجام دهید و مجبورید. کارهایی را انتخاب کنید که ارزش وقت و انرژی شما را داشته باشد.

وقت خود را با افرادی بگذرانید که سلامت روانی شما را تقویت می‌کنند. در فعالیت‌هایی شرکت کنید که از نظر شخصی یا حرفه‌ای برای شما مفید است و اگر می‌توانید بقیه را کنار بگذارید. شاید گرفتن این تصمیمات یا گفتگوهای دشوار با رئیس خود در مورد انتظارات کاری غیر واقعی برای شما آسان نباشد. مطلب نه گفتن بدون عذاب وجدان می‌تواند به شما کمک کند.

۴. سد کردن سیل روزانه اطلاعات

حجم انبوه اطلاعاتی که هر روز از منابع متعددی در معرض آن قرار می‌گیریم، ذهن را به خود مشغول می‌کند. مغز ما توسط اخبار، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، تلویزیون، پیام‌های متنی، ایمیل‌ها، گشت و گذار در اینترنت بمباران می‌شود. برای کاهش استرس و تنش در مورد مدت زمانی که صرف خواندن یا تماشای اخبار، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، تماشای تلویزیون یا مرور بی هدف در اینترنت می‌کنید، منظم باشید.

برای خود محدودیت زمانی تعیین کنید و به آن پایبند باشید. برای این کار در اکثر گوشی‌ها قسمتی برای تنظیم ساعت مشخص برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، با آن می‌توانید حدودی را برای خودتان مشخص کنید. در مورد منابع اطلاعاتی که برای خواندن یا تعامل با آنها انتخاب می‌کنید مجدداً فکر کنید. اگر قرار گرفتن منظم در معرض این منابع اطلاعاتی بر سلامت روان شما تأثیر منفی می‌گذارد، کمی از آنها فاصله بگیرید.

۵. بخشی از کارها را به ابزارها بسپارید

اگر تمام کارها را خودتان به خاطر بسپارید و به یاد آورید فشار زیادی به ذهن خود وارد کرده‌اید. در عوض می‌توان بخشی از کارها را به کمک تکنولوژی یا ابزارهای ساده انجام داد. امروزه ابزارهای زیادی برای مدیریت کارها وجود دارد؛ از ابزارهای ساده قدیمی مثل دفترچه یادداشت تا اپلیکیشن‌های برنامه ریز و یادآور. برای کاهش بار ذهنی می‌توانید قسمتی از کارها را فهرست کنید و یادداشت کنید، یا می‌توانید از یادآور گوشی استفاده کنید. دفترچه‌های برنامه ریزی و planner در این راستا کمک کنننده هستند.

۶. زمانی برای استراحت اختصاص دهید

آرامش نه تنها برای یک بدن خسته، بلکه برای یک ذهن شلوغ و کاهش استرس نیز ترمیم کننده است. تعدادی از فعالیت‌ها و تکنیک‌ها وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید، که به پاکسازی ذهن شما از افکار تهاجمی و درهم ریختگی ذهنی کمک می‌کند. صفحه ما در مورد تکنیک‌های آرامش بخشی به شما ایده‌هایی می‌دهد. مدیتیشن و مایندفول نویسی احتمالاً قدرتمندترین ابزار برای کمک به بازیابی وضوح ذهنی هستند. این شامل یادگیری تمرکز بر لحظه حال، روی تنفس و احساسات بدن شما است.

کد خبر 561305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.