خاصیت‌های اثبات شده قهوه برای سلامتی بدن چیست؟  

شناخت پرمصرف‌ترین نوشیدنی دنیا، خاصیت‌های درمانی قهوه، لزوم توجه به میزان مصرف روزانه قهوه، افزایش سطح هوشیاری و تمرکز با نوشیدنی قهوه، کافئین و کاهش خستگی بدن، قهوه و آنتی اکسیدان، نکات مهم در مورد مصرف قهوه و آشنایی با خواص اثبات شده قهوه برای سلامتی بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از آب، قهوه پرمصرف‌ترین نوشیدنی دنیا است که بسیار محبوب است شاید از خواص قهوه افراد فقط خاصیت بالا بردن انرژی و سرحال کردن مغز و جسم را بدانند، اما خواص قهوه بسیار زیاد بوده و این نوشیدنی یکی از پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌ها است، عده‌ای نیز مصرف آن را برای سلامتی مضر می‌دانند، اما اگر در مصرف این نوشیدنی طبیعی تعادل ایجاد کنیم مشکل خاصی برای سلامتی پیش نمی‌آید.

بسیاری از افراد جهان قهوه را به طور متعدد روزانه مصرف می‌کنند، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که روزانه دو فنجان قهوه و یا سه فنجان نسکافه قهوه فوری) میل کنید. همچنین مصرف بیش از شش فنجان قهوه در روز بسیار خطرناک است.

با خوردن یک فنجان نسکافه میزان ۶۵ میلی گرم کافئین و با یک فنجان قهوه معمولی ۱۱۵ میلی گرم کافئین وارد بدن می‌شود، حتماً مهمترین خواص درمانی قهوه از جمله بهبود افسردگی و خستگی، کاهش حملات آسم و افزایش متابولیسم بدن را شنیده‌اید، این مزیت‌ها به اثبات رسیده‌اند و از بهترین خواص قهوه به شمار می‌روند.

کافئین و کاهش خستگی بدن (افزایش انرژی)

یکی از خواص قهوه، تأثیر مثبت بر میزان انرژی و هوشیاری افراد است، همانطور که می‌دانید، قهوه ترک حاوی ماده محرکی به نام کافئین است، کافئین موجود در قهوه به شما کمک می‌کند تا کمتر و دیرتر احساس خستگی کنید و در انجام امور روزانه انرژی بیشتری داشته باشید.

با خرید قهوه و نوشیدن یک فنجان قهوه، کافئین موجود در آن وارد جریان خون شما شده و به مغزتان منتقل می‌شود. در مغز، کافئین مانع ترشح و فعال شدن ماده‌ای به نام آدنوزین می‌شود که یک انتقال دهنده عصبی است. با فعال شدن این مکانیسم، انتقال دهنده‌های عصبی دیگری مانند نوراپی نفرین و دوپامین افزایش پیدا می‌کند که این اتفاق منجر به افزایش تعداد نورون‌ها خواهد شد.

در مجموع این فرآیند به افزایش سطح هوشیاری و انرژی و احساس خستگی کمتر منجر می‌گردد. یکی دیگر از تأثیرات کافئین موجود در قهوه افزایش ماده‌ای به نام اپی نفرین (آدرنالین) در خون افراد است، کارکرد این هورمون در بدن انسان، شما را برای تلاش فیزیکی سخت و زیاد آماده می‌کند.

خاصیت‌های اثبات شده قهوه برای سلامتی بدن چیست؟  

نوشیدن روزانه قهوه به دلیل کافئین موجود در آنکه از شناخته‌شده‌ترین مواد روان گردان دنیا است، باعث افزایش سطح هوشیاری و تمرکز شده و می‌تواند فعالیت مغز را بهبود دهد، این نوشیدنی، اثر ضد افسردگی داشته و با مصرف روزانه چهار فنجان قهوه، تا ۲۰ درصد ریسک ابتلاء به افسردگی کاهش می‌یابد.

این افراد، ۵۳ درصد نسبت به افرادی که قهوه را در رژیم روزانه خود ندارند، کمتر دست به خودکشی می‌زنند. قهوه یک منبع غنی از آنتی اکسیدان است که مردم آمریکا بیشتر آنتی اکسیدان خود را از قهوه و بیش از هر منبع غذایی دیگر به دست می‌آورند که خاصیت ضد پیری داشته و برای سلامت پوست مفید است. همچنین جالب است بدانید قهوه به عنوان چربی سوز نیز شناخته می‌شود.

قهوه و آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان موجود در قهوه، بر سلامتی شبکیه چشم اثر گذار است، تحقیقات نشان داده است که نوشیدن روزانه قهوه می‌تواند خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم را کاهش دهد. کافئین در تمام مکمل‌های چربی سوز دنیا موجود می‌باشد که می‌تواند ۳ تا ۱۱ درصد میزان سوخت و ساز بدن را نیز افزایش دهد، بنابراین طبیعی است که می‌تواند عملکرد فیزیکی بدن را تا ۱۲ درصد بالا ببرد.

تعداد قابل توجهی از تحقیقات علمی انجام شده بر روی انسان حاکی از آن است که قهوه بر بخشی از فعالیت مغز از جمله حافظه، خلق و خو، هوشیاری، میزان انرژی و عملکرد ذهن مؤثر است و در مجموع باعث بهبود عملکرد آن می‌شود.

در مورد کافئین قهوه باید گفت که مانع انتشار یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده در مغز شما می‌شود، به این معنی که از تحریک جلوگیری می‌کند. این عمل باعث افزایش میزان انرژی، بهبود خلق و افزایش عملکرد فعالیت‌های مختلف مغز شما می‌شود.

نکات مهم در مصرف قهوه

اگر از آن دسته از افرادی هستید که هر روز قهوه می‌نوشید، حتماً این دو نکته را به خاطر بسپارید:

- همواره قهوه را در حالت طبیعی آن و بدون افزودن خامه و شکر آماده و سرو کنید؛ این روش بهترین و سالم‌ترین روش ممکن است.

- در روز بیشتر از یک یا دو فنجان قهوه ننوشید، این به شما اجازه خواهد داد تا از خواص و فواید قهوه بدون به مخاطره انداختن سلامتی خود بهره مند شوید.

خواص اثبات شده قهوه برای سلامتی بدن

۱. قهوه می‌تواند انرژی شما را بالا ببرد و شما را هوشیارتر کند

قهوه باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید و هشیاری شما را بالا می‌برد. این خاصیت به خاطر وجود یک ماده‌ی محرک در قهوه به نام کافئین است که در واقع، رایج‌ترین ماده‌ی روان‌گردان در دنیا است.

به عبارت ساده، پس از نوشیدن قهوه، کافئین جذب جریان خون می‌شود، این ماده پس از عبور از ایست بازرسی مغز، به سیستم اعصاب مرکزی می‌رسد، کافئین پس از ورود به سیستم اعصاب مرکزی، به سراغ آدرنوزین (عامل احساس خستگی و خواب‌آلودگی) می‌رود و مانع فعالیت آن می‌شود. کافئین سبب افزایش تولید نورایی نفرین و دوپامین می‌شود، نوراپی‌نفرین برای حفظ دقت، کنترل احساسات، یادگیری و ادراک ضروری است و دوپامین عامل توانایی، انرژی و لذت است.

آزمایش‌های کنترل شده‌ی بسیار روی انسان‌ها، نشان می‌دهد قهوه، جنبه‌های مختلفی از عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، برای نمونه: حافظه و خلق و خو، خلق و خو، هشیاری، انرژی زمان واکنش و عملکرد شناختی است.

۲. قهوه می‌تواند اثرات چربی‌سوزی داشته باشد

آیا می‌دانستید کافئین تقریباً در تمام مکمل‌ها چربی‌سوزی موجود در بازار، وجود دارد؟ یک دلیل خوب برای این ادعا هست، کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که خاصیت چربی‌سوزی آن، در عمل، اثبات شده است.

مطالعات متعدد نشان می‌دهد کافئین می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن را سه تا ۱۱ درصد بالا ببرد. مطالعات دیگر حاکی از آن است که کافئین دقیقاً می‌تواند چربی‌سوزی را به اندازه ۱۰ درصد در افراد چاق و ۲۹ درصد در افراد لاغر، افزایش دهد، هرچند این امکان وجود دارد که با مصرف طولانی‌مدت قهوه، این اثرات کم شود.

۳. کافئین می‌تواند عملکرد فیزیکی را به طور چشمگیری بهتر کند

کافئین، سیستم عصبی را تحریک می‌کند و این کار سبب می‌شود، سیگنال شکستن چربی بدن به سلول‌ها فرستاده شود.

اما کافئین سطوح اپی‌نفرین (آدرِنالین) خون را نیز بالا می‌برد. بدن انسان به وسیله‌ی افزایش آدرنالین، به استرس‌های فیزیکی و احساسی، پاسخ می‌دهد که به آن پاسخ "جنگ یا گریز" می‌گویند.

کافئین به سلول‌های چربی دستور می‌دهد چربی بدن را بشکنند. این چربی‌ها در قالب اسیدهای چرب آزاد و منبع سوخت، وارد جریان خون می‌شوند که به جز مغز، ماهیچه‌های قلبی و اسکلتی، اسیدهای چرب را ترجیح می‌دهند.

با وجود این آثار، عجیب نیست کافئین بتواند عملکرد فیزیکی را به طور میانگین ۱۱ تا ۱۲ درصد، بالا ببرد. پس، منطقی است نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از خانه و شروع روز کاری، یک فنجان قهوه‌ی غلیظ نوش جان کنید.

۴. در کافئین، مواد غذایی ضروری وجود دارد

قهوه چیزی بیش از یک نوشیدنی سیاه رنگ است. بسیاری از همین مواد مغذی که در دانه‌های قهوه وجود دارند، در نوشیدنی نهایی نیز یافت می‌شوند.

یک فنجان قهوه حاوی مواد مغذی زیر است:

ریبوفلاوین (ویتامین ب ۲): تامین‌کننده‌ی ۱۱ درصد از میزان توصیه شده روزانه

پانتوتنیک اسید (ویتامین ب ۵): تأمین‌کننده شش درصد از میزان توصیه شده روزانه

منگنز و پتاسیم: تأمین‌کننده سه درصد از میزان توصیه شده روزانه

منیزیوم و نیاسین (ویتامین ب ۳): تأمین‌کننده دو درصد از میزان توصیه شده روزانه

گرچه شاید به نظر مهم نباشد، اما اغلب مردم روزانه بیش از یک فنجان قهوه می‌نوشند، بنابراین اگر سه تا چهار فنجان قهوه بنوشید، آنگاه این مقادیر اندک، به سرعت زیاد می‌شوند.

۵. کافئین می‌تواند خطر دیابت نوع دو را پایین بیاورد

دیابت نوع دو یک بیماری بسیار جدی و شایع است که هم‌اکنون حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند. در این نوع دیابت، بدن انسولین تولید می‌کند، اما یا میزان آن کافی نیست یا بدن نمی‌تواند از انسولین تولید شده استفاده کند. در این شرایط، قند موجود در بدن نمی‌تواند وارد سلول‌های بدن شود و در اثر تجمع آن، بدن دچار نارسایی می‌شود.

بنا به برخی دلایل، میزان ابتلاء به دیابت نوع دو در کسانی که قهوه مصرف می‌کنند، به طور چشمگیری پایین است، مطالعات نشان می‌دهد که ریسک ابتلاء به این بیماری در افرادی که بیشترین میزان قهوه را مصرف می‌کنند، ۲۳ تا ۵۰ درصد کمتر است و نتیجه یک بررسی دیگر نیز حاکی از کاهش ۶۷ درصدی احتمال ابتلاء به این بیماری است. طبق بررسی‌های گسترده از داده‌های ۱۸ تحقیق در مجموع ۴۵۷ هزار و ۹۲۲ نفر، نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه خطر ابتلاء به دیابت نوع دو را تا هفت درصد کاهش می‌دهد.

۶. قهوه می‌تواند از شما در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل محافظت کند

بیماری آلزایمر رایج‌ترین نوع اختلال عملکرد مغزی و دلیل عمده زوال عقل در در سراسر دنیا است، معمولاً افراد بالای ۶۵ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند، متأسفانه هیچ درمان شناخته شده‌ای برای آلزایمر وجود ندارد.

با این وجود، کارهای زیادی را می‌توان برای پیشگیری از این بیماری انجام داد از جمله تغذیه سالم و ورزش اما نوشیدن قهوه هم می‌تواند به طور شگفت‌آوری مؤثر باشد، طبق تحقیقات انجام شده، خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر در کسانی که قهوه مصرف می‌کنند، بیش از ۶۵ درصد کمتر است.

۷. کافئین می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری پارکینسون را پایین بیاورد

پس از آلزایمر، بیماری پارکینسون دومین دومین بیماری رایج در حیطه‌ی عملکرد مغز است. این بیماری در اثر مرگ سلول‌های ترشح‌کننده دوپامین (یک انتقال‌دهنده عصبی) به وجود می‌آید. مانند آلزایمر، برای پارکینسون هم هیچ درمان شناخته شده‌ای وجود ندارد که این امر اهمیت پیشگیری از آن را دو چندان می‌کند.

طبق مطالعات انجام شده، مصرف قهوه خطر ابتلاء به بیماری پارکینسون را بین ۳۲ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. در این مورد به نظر می‌رسد خود کافئین به وجود آورنده‌ی این اثر است. بنابراین، کسانی که قهوه بدون کافئین مصرف می‌کنند از ریسک پارکینسون در امان نیستند.

۸. به نظر می‌رسد کافئین از کبد محافظت می‌کند

کبد عضو شگفت‌انگیزی است که صدها عملکرد مهم در بدن را انجام می‌دهد و بر بیماری‌های متعددی از جمله هپاتیت و کبد چرب بر کبد تأثیر می‌گذارند. بسیاری از این بیماری‌ها منجر به حالتی در کبد می‌شوند که به آن سیروز کبدی می‌گویند. در این بیماری، کبد به دلیل عفونت مزمن، فرسوده می‌شود. ثابت شده است که قهوه می‌تواند در برابر سیروز، از کبد محافظت کند. کسانی که هر روز چهار فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند، ۸۰ درصد کمتر در معرض این بیماری هستند.

۹. قهوه ضد افسردگی و شادی‌آور است

افسردگی یک اختلال روحی جدی است که کیفیت زندگی را تا حد زیادی پایین می‌آورد. این بیماری به طور باورنکردنی شایع است و هم اکنون حدود ۴.۱ درصد مردم آمریکا دچار افسردگی شدید هستند.

طبق مطالعه‌ای که از سوی دانشگاه هاروارد انجام شد و در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسید، زنانی که هر روز چهار فنجان یا بیشتر قهوه می‌خوردند، ۲۰ درصد کمتر دچار افسردگی می‌شدند، در مطالعه دیگری که روی ۲۰۸ هزار و ۴۲۴ نفر انجام شد، دریافتند کسانی که هر روز چهار فنجان یا بیشتر قهوه می‌خوردند، ۵۳ درصد کمتر دست به خودکشی می‌زدند.

خاصیت‌های اثبات شده قهوه برای سلامتی بدن چیست؟  

۱۰. قهوه‌خورها کمتر دچار برخی از انواع سرطان می‌شوند

سرطان یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ در دنیا است و عامل آن، رشد کنترل نشده‌ی سلول‌ها در بدن است. قهوه، به ظاهر، مقابل انواعی از سرطان از جمله سرطان کبد و روده‌ی بزرگ، خاصیت دفاعی دارد. سرطان کبد، سومین دلیل عمده‌ی مرگ در دنیا است، در حالی که سرطان روده بزرگ در رده چهارم قرار دارد.

مطالعات نشان می‌دهد ریسک ابتلاء به سرطان کبد در افرادی که قهوه مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد پایین‌تر است. طبق تحقیقی که بر روی ۴۸۹ هزار و ۷۰۶ نفر انجام شد، خطر ابتلاء به سرطان روده‌ی بزرگ در کسانی که روزانه چهار یا پنج فنجان قهوه می‌خوردند، ۱۵ درصد کمتر بود.

۱۱. قهوه منجر به بیماری‌های قلبی نمی‌شود و می‌تواند خطر سکته را کاهش دهد

اغلب ادعا می‌شود کافئین می‌تواند باعث فشارخون بالا شود این درست است، اما اثر آن اندک است (بین ۳ تا ۴ mm/Hg) و اگر آن را به طور منظم مصرف کنید، معمولاً این اثر از بین می‌رود. با وجود این، ممکن است در برخی افراد، این اثر ماندگار باشد، بنابراین اگر فشار خون بالا دارید، در مصرف قهوه احتیاط کنید.

مطالعات انجام شده با این افسانه که قهوه، خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، مغایر است و در واقع شواهدی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه زنانی که قهوه می‌خورند، کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. برخی تحقیقات نیز نشان می‌دهد قهوه‌خورها ۲۰ درصد کمتر دچار سکته قلبی می‌شوند.

۱۲. قهوه می‌تواند سبب افزایش عمر شود

با در نظر گرفتن اینکه قهوه احتمال ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، منطقی به نظر می‌رسد که منجر به افزایش عمر انسان شود. در واقع، تحقیقات مشاهده‌ایِ بسیاری حاکی از آن است که خطر مرگ در دوستداران قهوه کمتر است.

در دو مطالعه بسیار گسترده، نوشیدن قهوه به مدت ۱۸ تا ۲۴ سال، با ۲۰ درصد کاهش خطر مرگ و میر در مردان و ۲۶ درصد در زنان، همراه بود؛ این اثر به ویژه در مبتلایان به دیابت نوع دو قوی‌تر است. در یک مطالعه ۲۰ ساله روی بیماران دیابتی که قهوه می‌خوردند، مشاهده شد که میزان مرگ و میر در آنها، ۳۰ درصد کاهش یافت.

۱۳. قهوه در رژیم غذایی غربی، بزرگترین منبع آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود

در فرهنگ غربی، برای کسانی که از رژیم غذایی استاندارد پیروی می‌کنند، قهوه سالم‌ترین جنبه‌ی این رژیم محسوب می‌شود و دلیل این امر، وجود مقادیر سرشار آنتی‌اکسیدان در قهوه است. آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان، پیری پوست و غیره دارند.

در واقع، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب مردم، بیش از میوه‌ها و سبزی‌ها، از قهوه، آنتی‌اکسیدان دریافت می‌کنند؛ قهوه یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها در این کره خاکی است.

کد خبر 554066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.