۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
میوه باعث لاغری می‌شود؟

میوه‌ها یکی از گروه‌های غذایی اصلی و ضروری را تشکیل می‌دهند، اکثر قریب به اتفاق مردم در هر شبانه‌روز به دو تا چهار واحد یا سهم از گروه غذایی میوه‌ها نیاز دارند و این موضوع در رژیم‌های غذایی کم کالری نیز باید رعایت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصرف میوه قبل از وعده غذایی می‌تواند مزایایی برای کاهش وزن داشته باشد، فیبر موجود در میوه‌ها به کنترل احساس گرسنگی کمک می‌کند، یعنی بعد از آن وعده غذایی کمتری دریافت می‌شود که در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند.

میوه‌ها به عنوان غذاهایی با تراکم انرژی پایین در نظر گرفته می‌شوند، این یعنی نسبت به وزنشان کالری کمتری دارند؛ بنابراین خوردن میوه بدون دریافت کالری زیاد به احساس سیری کمک کند.

میوه‌ها یکی از گروه‌های غذایی اصلی و ضروری را تشکیل می‌دهند

احمد اسمعیل‌زاده، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: مصرف آزادانه میوه، بدون اصلاح شیوه زندگی، باعث کاهش وزن مؤثر نمی‌شود.

وی افزود: آنچه باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود، دریافت مقدار کالری یا انرژی بیشتر از میزان نیازمندی بدن در دوره زمانی به نسبت طولانی است. بنابراین آنچه در واقع سبب افزایش وزن می‌شود، عدم تعادل انرژی وارد شده به بدن (از طریق خوراکی و آشامیدنی) و انرژی مصرف شده در بدن (سوخت انرژی متابولیسم پایه و انرژی لازم برای فعالیت‌های روزمره یا ورزشی) است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: البته ممکن است عوامل دیگری مانند بعضی بیماری‌ها، مصرف بعضی داروها، استرس مزمن یا اختلال خواب نیز در ابتلاء به اضافه وزن و چاقی نقش داشته باشد. برای کاهش وزن مؤثر، آنچه بیشترین اهمیت را دارد بهبود شیوه‌های زندگی و کنترل عوامل سبب‌ساز چاقی است؛ رژیم غذایی درمانی (کم کالری)، پایه اصلی کاهش وزن است. همگام با کاهش انرژی، اصول تغذیه مناسب، یعنی کفایت، تعادل و تنوع نیز باید رعایت شود.

وی ادامه داد: میوه‌ها یکی از گروه‌های غذایی اصلی و ضروری را تشکیل می‌دهند، اکثر قریب به اتفاق مردم در هر شبانه‌روز به دو تا چهار واحد یا سهم از گروه غذایی میوه‌ها نیاز دارند و این موضوع در رژیم‌های غذایی کم کالری نیز باید رعایت شود، هرچند محتوای آب و فیبر در میوه‌ها به صورت تقریبی زیاد است، اما در هر واحد میوه ۶۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد.

اسمعیل‌زاده تاکید کرد: بعضی مبتلایان به اضافه وزن یا چاقی با این تصور که میوه کالری ندارد یا کالری بسیار کمی دارد، با هدف کاهش وزن به مقدار آزاد میوه مصرف می‌کنند. حتی تعدادی از این افراد میوه (به مقدار زیاد) را جایگزین وعده غذایی می‌کنند.

هرگز میوه را پس از غذا مصرف نکنید

پیش‌تر نیز کتایون رحمتی، پزشک عمومی اظهار کرد: بهترین ساعتی که برای مصرف میوه پیشنهاد می‌شود در ساعات میان وعده است یعنی در فاصله صبحانه تا ناهار بین فاصله ناهار تا شام و بعد از شام و قبل از ساعت خواب است.

وی میوه را یکی از با ارزش‌ترین نعمت‌های الهی دانست و تاکید کرد: هرگز میوه را پس از غذا مصرف نکنید، چراکه میوه را باید قبل از غذا میل کنید تا ضایعات بدن دفع شود.

پزشک عمومی با اشاره به اینکه مصرف میوه بین ساعت چهار تا ۱۱ صبح در بدن بهتر جذب شده و باعث کاهش وزن می‌شود، گفت: میوه‌ها سرشار از عوامل طبیعی سم‌زدا مانند فلاونوئید، کاروتنوئید و پلی فنول است که این ترکیبات برای از بین بردن یا خنثی کردن سموم به بدن کمک می‌کند.

کد خبر 674387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.