ارزش غذایی زولبیا و بامیه چقدر است؟

زولبیا و بامیه خوراکی لذیذ ماه رمضان، لزوم احتیاط در مصرف این شیرینی، این دو شیرینی حاوی قند و چربی، توصیه‌های بهداشتی درخصوص مصرف زولبیا و بامیه، آشنایی با ارزش غذایی زولبیا و بامیه، دو شیرینی جذاب اما مضر و عوارض زیاده روی در مصرف زولیبا و بامیه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خواص و مضرات زولبیا و بامیه از این جهت باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد که؛ این خوراکی لذیذ و شیرین در ماه مبارک رمضان یکی از پرمصرف‌ترین و پرطرف‌دارترین خوراکی‌هایی است که همه ما بر سر سفره‌ی افطاری خود داریم. بسیاری از افراد برای باز کردن افطار خود از این شیرینی خوشمزه استفاده می‌کنند اما باید گفت این شیرینی لذیذ برای بدن شما مضرات بسیار زیادی دارد.

یک زولبیا نازک و یا همان بامیه بسیار کوچکی که در زمان افطار میل می‌کنید دارای کالری، چربی و قند بسیار زیادی است که در صورت مصرف بیش از حد به بدن و سلامتی شما آسیب می‌زند.

خواص و مضرات زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه دو شیرینی جذاب اما مضر برای ایام ماه مبارک رمضان مصرف بیش از اندازه از زولبیا و بامیه باعث وجود بیماری‌های قلبی و دیابت در افراد می‌شود ارزش این ماده غذایی بسیار اندک است.

اشتیاق بیشتر روزه داران به شیرینی

با توجه به فاصله زیادی که بین وعده غذایی سحر تا افطار است، گلیکوژن کبد مصرف شده و فرد ولع زیادی برای خوردن شیرینی پیدا می‌کند، از این رو متأسفانه افراد در مصرف زولبیا و بامیه که مملو از قندهای تصفیه شده و چربی‌های اشباع هستند، افراط می‌کنند.

در مصرف زولبیا و بامیه احتیاط کنیم

خوردن زولبیا و بامیه در وعده سحری باعث ترشح انسولین و گرسنگی در طول روز می‌شود و کسانی که دیابت نوع یک یا چربی خون دارند اصلاً نباید این نوع شیرینی جات را مصرف کنند.

ارزش غذایی زولبیا و بامیه چقدر است؟

مقدار مصرف زولبیا و بامیه باید محدود و در حد رفع نیاز ذائقه فرد باشد نه رفع نیاز وعده غذایی، مصرف زیاد آن در وعده افطار باعث افزایش قند و چربی خون شده و تعادل چربی‌های بدن را خنثی می‌کند و از سویی باعث افزایش فشار خون، چربی‌های بدن، بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. بهتر است به جای تأمین قند بدن در طول روزه داری، از غلات (نان و برنج) استفاده کنیم و از خوردن خوراکی‌های چرب و شیرین مثل حلوا، زولبیا، بامیه، گز و سوهان پرهیز شود.

ارزش غذایی زولبیا و بامیه

قند و چربی از جمله خواص و مضرات زولبیا و بامیه محسوب می‌شوند، به همین دلیل با خوردن آن‌ها انرژی زیادی به بدن وارد می‌شود اما ارزش غذایی بالایی وجود ندارد. متأسفانه این دو شیرینی بسیار لذیذ ولی دارای ارزش غذایی بسیار پایینی هستند. نکته‌ی مهمی که در اینجا می‌توان به آن اشاره کرد این است که حرارت دادن نشاسته باعث از بین رفتن ارزش غذایی آن می‌شود.

پس می‌توان نتیجه گرفت نشاسته موجود در زولبیا و بامیه نیز دارای ارزش غذایی نیستند. به همین خاطر است که مصرف زولبیا و بامیه را در ایام ماه مبارک رمضان به صورت مستمر توصیه نمی‌کنند. هنگامی که شما بر سر سفره افطار زولبیا و بامیه مصرف می‌کنید، سریعاً احساس سیری به شما دست می‌دهد؛ در نتیجه اشتهایتان کاهش پیدا کرده و وعده‌های اصلی غذایی خود را که دارای ارزش غذایی بالاتری هستند به راحتی حذف می‌کنید.

در این حالت فرد قادر نیست مواد مورد نیاز بدن خود را تأمین کند، زیرا مغز دستور سیری داده و تمایل به مصرف غذا وجود ندارد. به همین دلیل مواد مورد نیاز بدن در طول ماه مبارک رمضان تأمین نخواهد شد و فرد با کمبودهای تغذیه‌ای به ویژه ریزمغذی‌ها روبرو خواهد شد. پس می‌توان نتیجه گرفت که خواص و مضرات زولبیا و بامیه با هم قابل قیاس نیستند و نه‌تنها ارزش غذایی اندکی دارد بلکه موجب تأمین نشدن مواد مغذی‌تر نیز خواهد شد.

توصیه‌های بهداشتی درخصوص مصرف زولبیا و بامیه

۱. زولبیا و بامیه هر چه رنگ روشن‌تری داشته باشد نشانگر این است که در روغن سالم‌تر و به مدت زمان کم‌تری سرخ شده و به همین دلیل به رنگ تیره آن ترجیح داده می‌شود.

۲. از تهیه این شیرینی از غیر از قنادی‌ها خودداری کنید. زولبیا و بامیه که دستفروشان یا سوپرمارکت‌ها در بسته‌بندی می‌فروشند، از نظر تازگی و سلامت قابل اعتماد نیستند.

۳. از نگه‌داری این شیرینی در یخچال و استفاده از آن در زمان طولانی خودداری کنید. بهتر است که هر بار به مقدار کم از این شیرینی تهیه کنید تا هم مصرف خود را کاهش دهید و هم اینکه آن را به صورت تازه مصرف کنید.

۴. در میهمانی‌های افطاری که برگزار می‌کنید جای زولبیا و بامیه را به خوراکی‌های طبیعی و مغذی مانند خرما، کشمش، توت خشک، عسل بدهید.

عوارض زیاده روی در مصرف زولیبا و بامیه

بسیاری با رعایت نکردن برخی نکات و با نادیده گرفتن خواص و مضرات زولبیا و بامیه و همچنین زیاده‌روی در مصرف آن هنگام سحر و افطار دچار برخی بیماری‌ها یا عوارض در این ماه می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

1. بروز بیماری‌های قلبی و عروقی اگر با دستور و طبخ زولبیا و بامیه آشنا باشید، می‌دانید که مواد این شیرینی خوشمزه باید در روغن داغ سرخ شود. روغن مناسب برای طبخ این شیرینی بسیار مهم و حائز اهمیت است که متأسفانه بسیاری از شیرینی فروشی‌ها از روغن مناسب استفاده نمی‌کنند. روغن ناسالم و بی کیفیت خواص و مضرات زولبیا و بامیه را تحت الشعاع قرار می‌دهد و مضرات آن را تشدید می‌کند. همان‌طور که می‌دانید روغن جامد یا روغن نباتی جامد جز خطرناک‌ترین و مضرترین روغن‌های موجود در بازار است که مقدار بسیار زیادی اسیدهای چرب اشباع در آن وجود دارد. این روغن سبب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. قنادی‌ها بی توجه به خواص و مضرات زولبیا و بامیه از روغن جامد استفاده برای تهیه آن استفاده می‌کنند که همین امر موجب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در دراز مدت می‌شود.

۲ · چاقی و اضافه وزن

احتمالاً بارها با افرادی در ماه مبارک رمضان آشنا شدید که می‌گویند ما به جای اینکه در زمان روزه‌داری کاهش وزن داشته باشیم، اضافه وزن داریم. اما چرا؟ چرا برخی افراد در ماه مبارک رمضان وزن اضافی و مازاد خود را کم می‌کنند اما برخی دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند. تنها یک دلیل دارد و آن هم عادت غذایی اشتباه در ماه مبارک رمضان است. زولبیا و بامیه یکی از خوراکی‌هایی هستند که در این ماه باعث اضافه وزن بسیاری از افراد می‌شوند.

تصور کنید یک دانه بامیه به نسبت کوچکی که شما میل می‌کنید و اصلاً انگار چیزی نخوردید تقریباً ۸۰ کالری دارد. همچنین کالری ۱۰۰ گرم زولبیا تقریباً برابر با ۴۵۰ کالری است. این کالری زمانی که در ماه مبارک رمضان به صورت مستمر یا پی‌درپی در بدن تکرار شود قطعاً موجب چاقی و اضافه وزن خواهد شد. وقتی به خواص و مضرات زولبیا و بامیه نگاهی می‌اندازیم پی میبریم که در ماه رمضان بهتر است به مقدار لازم و در حد رفع هوس مصرف شود، زیرا مصرف هر روز آن باعث چاقی افراد خانواده و تغذیه سالم آن‌ها را از اولویت خارج می‌سازد که در دراز مدت عواقبی مانند اضافه وزن و دیابت را به بار خواهد آورد.

۳ ·ابتلاء به دیابت

همان‌طور که در بالا بیان کردیم میزان کالری، چربی، قند در زولبیا و بامیه بسیار بالا است به همین دلیل وقتی وارد بدن می‌شود میزان قند و کالری را افزایش می‌دهد. در ماه مبارک رمضان، زمان زیادی بین اولین وعده (افطار) تا آخرین وعده (سحر) وجود دارد. در این حالت گلیکوژن کبد که یک منبع ذخیره‌ی قندی است؛ کاملاً در طول روز مصرف می‌شود و در نتیجه فرد ولع زیادی نسبت به خوردن شیرینی پیدا خواهد کرد.

ارزش غذایی زولبیا و بامیه چقدر است؟

بنابراین هنگامی که شیرینی لذیذی مانند زولبیا و بامیه بر سر سفره افطار باشد فرد جهت رفع ولع به شیرینی مقدار زیادی از آن را مصرف خواهد کرد که در نتیجه قند خونش افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط بسیاری از متخصصان تغذیه به روزه‌داران توصیه می‌کنند از مواد غذایی که دارای قند مصنوعی هستند استفاده نکنند و به جای آن از کشمش، خرما که دارای قند طبیعی است، استفاده کنند. بهترین جایگزین در سر سفره افطار به جای زولبیا و بامیه، خرما است.

۴ · ابتلاء به تومور و سرطان

همان‌گونه که در بالا نیز بیان کردیم برای طبخ و درست کردن زولبیا و بامیه معمولاً از روغن پارافینی و نباتی استفاده می‌شود. اگر این روغن‌ها با مقدار زیاد در طول یک ماه یا بیشتر مصرف شوند، بعد از اینکه با شکر ترکیب می‌شوند خون را آلوده می‌کنند. در نتیجه‌ی این فرایند، ممکن است فرد دچار تومور در بدن خود شود. بسیاری از شیرینی فروشی‌ها برای سرخ کردن زولبیا و بامیه به صورت مداوم روغن خود را تعویض نمی‌کنند در نتیجه اگر نگاهی به روغن مصرفی آن‌ها بیندازید خواهید دید که رنگ سیاهی دارد. روغنی که به رنگ سیاه در آمده باشد و به صورت مکرر از آن برای سرخ کردن استفاده شود، خودش عامل سرطان است. بنابراین اگر قصد دارید در طول ماه مبارک رمضان با توجه به خواص و مضرات زولبیا و بامیه این شیرینی را بخرید سعی کنید آن را از قنادی‌های معتبر خریداری کرده که مطمئن هستید پس از هر بار مصرف، روغن آن را عوض می‌کنند. نکته: برای اینکه استرس ذهنی خود را از خواص و مضرات زولبیا و بامیه خالی کنید و آن را به صورت مناسب و مطمئنی میل کنید، می‌توانید به صورت خانگی آن را تهیه کنید. برای این کار کافی است دستور پخت زولبیا و بامیه را خوانده و خودتان در منزل دست به کار شوید.

۵ · مشکلات گوارشی

یکی دیگر از مضرات زولبیا و بامیه، مشکلات دستگاه گوارشی است. اگر شما دچار مشکلات ریفلاکس معده هستید، از خوردن زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان اجتناب کنید. زیرا زولبیا و بامیه به دلیل قند بالایی که دارند مشکلات مربوط به ریفلاکس را فرد تشدید می‌کنند. همچنین وقتی به خواص و مضرات زولبیا و بامیه می‌پردازیم متوجه خواهیم شد که این شیرینی پر طرفدار دارای چربی بسیار بالایی است، به همین خاطر سبب کندی هضم و تخلیه معده می‌شوند که این نیز برای سلامت معده و روده و به طور کلی هر فردی بسیار مضر خواهد بود.

۶ · مشکلات کبدی

زولبیا و بامیه اگر در مقدار بسیار زیاد و به صورت مستمر در طول یک ماه رمضان مصرف شوند می‌توانند عوارض نامطلوبی را بر روی اعضای بدن به خصوص کبد بگذارند.

۷ · مشکلات باروری

در ساختار زولبیا و بامیه اسیدهای چرب ترانس بسیاری زیادی وجود دارد. علاوه بر این مورد ترکیبات آکریل آمید که به نوعی سرطان‌زا هستند نیز دیده می‌شود. این ترکیبات بر روی کیفیت اسپرم در مردان تأثیرات منفی زیادی می‌گذارد. پس بهتر است در طول ماه مبارک رمضان، آقایان با توجه به خواص و مضرا ت زولبیا و بامیه مقدار بسیار کمی از آن مصرف کنند. نکته مهم: هرچقدر رنگ زولبیا و بامیه‌ای که می‌خرید تیره‌تر و کدرتر باشد، میزان ترکیب آکریل آمید در آن بیشتر است. در نتیجه باید از مصرف آن به شدت دوری کنید.

کد خبر 568240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.