مکمل‌های مفید کاهش سرماخوردگی زمستانی چیست؟  

فصل سرما و افزایش آمار ابتلاء به سرماخوردگی، علائم ناخوشایند سرماخوردگی زمستانی، پیامدهای ناخوشایند کمبود ویتامین D، لزوم مصرف ویتامین‌ها و مواد غذایی مفید در زمستان، تقویت سیستم ایمنی با مصرف مکمل‌ها و مهم‌ترین موادغذایی مناسب و مفید هنگام سرماخوردگی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله با نزدیک شدن به فصل سرما آمار ابتلاء به سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزای فصلی با افزایش چشمگیری رو به رو می‌شود، احتمال ابتلاء به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی‌و آنفلوآنزا با کاهش دما طی فصل زمستان بیشتر می‌شود عفونت‌ها، ویروسی‌و باکتریایی این این چنین می‌توانند موجب علائم ناخوشایندی مانند آبریزش چشم و بینی، گرفتگی بینی، سرفه و تب شوند.

بیماری‌هایی که با استفاده از برخی خوراکی‌ها برای درمان و بهبود توصیه می‌شود، بعضی از خوراکی‌ها به دلیل ویتامین کافی باعث کاهش علائم سرماخوردگی می‌شوند و برخی دیگر نیز عفونت ناشی از سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی با مصرف مکمل‌ها

تقویت سیستم ایمنی یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توانید برای پرهیز از ابتلاء به بیماری‌های شایع زمستانی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا انجام دهید. جدا از مواد مغذی که می‌توانید از رژیم غذایی خود دریافت کنید، مصرف برخی مکمل‌ها نیز می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توانید برای پرهیز از ابتلاء به بیماری‌های شایع زمستانی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا انجام دهید. جدا از مواد مغذی که می‌توانید از رژیم غذایی خود دریافت کنید، مصرف برخی مکمل‌ها نیز می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند که عبارتند از:

روی

طی فصل زمستان، مدت زمان بیشتری را در داخل ساختمان سپری کرده و همچنین ممکن است در این فضاها با عطسه‌ها و سرفه‌های دیگران مواجه باشید. برای مبارزه مؤثر با میکروب‌ها در این شرایط به یک سیستم ایمنی قوی نیاز دارید. برای حصول اطمینان از عملکرد درست سیستم ایمنی بدن مصرف ماده معدنی روی به میزان کافی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

روی نه تنها برخی انواع خاصی از سلول‌های ایمنی را فعال می‌کند، بلکه به سیستم ایمنی برای کنترل سطح التهاب در بدن که می‌تواند در نتیجه عفونت افزایش یابد، کمک می‌کند، همچنین، مصرف روی نشان داده است که به کاهش دوره سرماخوردگی کمک می‌کند.

مکمل‌های مفید کاهش سرماخوردگی زمستانی چیست؟  

ویتامین C

ویتامین C یکی از بهترین مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن انسان است. بر همین اساس، برای کاهش احتمال ابتلاء به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در زمستان می‌توانید افزایش مصرف ویتامین C را مد نظر قرار دهید. اگر با مشکلات جذب مواد مغذی مواجه هستید می‌توانید مکمل‌های لیپوزومال ویتامین C را به جای اشکال سنتی آن انتخاب کنید زیرا مطالعه‌ای جدید نشان داده است که این نوع به افزایش جذب کمک می‌کند.

ویتامین

ویتامین D به نام ویتامین آفتاب نیز شناخته می‌شود اما به واسطه کوتاه شدن روزها در فصل زمستان و مدت زمان کمتری که در فضای باز سپری می‌کنید، ممکن است به میزان کافی این ویتامین را از نور خورشید دریافت نکنید.

کمبود ویتامین D می‌تواند با پیامدهای ناخوشایندی دارد عبارتند از:

- ضعف استخوان‌ها

- سرطان

- بیماری قلبی

- افسردگی

- افزایش وزن

بر همین اساس است که مصرف مکمل ویتامین D در فصل زمستان می‌تواند به تقویت سلامت شما کمک کند.

ویتامین E

ویتامین E نه تنها برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن انسان اهمیت دارد، بلکه استفاده از محصولات حاوی این ویتامین روی پوست می‌تواند به مبارزه با خشکی، تحریک شدگی و پوسته پوسته شدن پوست که احتمال مواجهه با این شرایط در فصل زمستان افزایش می‌یابد، کمک کند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قدرتمند نیز است و می‌تواند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد مضر و همچنین استرس اکسیداتیو ناشی از ابتلاء به یک عفونت، مانند آنفلوآنزا کمک کند.

رژیم غذایی مفید هنگام سرماخوردگی

متخصصان تغذیه تاکید دارند هر چند درمان مشخصی برای عفونت‌های ویروسی وجود ندارد، اما تقویت سیستم ایمنی بدن در زمستان با تغذیه مناسب به تخفیف علائم بیماری و بهبودی سریع‌تر کمک خواهد کرد. بدیهی است که عدم مراقبت کافی از خود در حین بیماری، وضعیت را تشدید خواهد کرد. مصرف مایعات گرم ممکن است به تخفیف گرفتگی‌ها و مشکلات تنفسی همراه با سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک کند، همچنین مایعات گرم ممکن است به نرم شدن موکوس و تخلیه سلول‌های ویروسی از بدنتان کمک کند، بنابراین مصرف سوپ‌های گرم و یا نوشیدنی‌های گرم می‌توانند گزینه‌های مؤثری در تخفیف علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا باشند.

موادغذایی مناسب و مفید هنگام سرماخوردگی عبارتند از:

زنجبیل: حاوی برخی ترکیبات ضد ویروسی است که می‌توانند در تخریب ویروس‌های مسبب آنفلوانزا و سرماخوردگی، مؤثر باشند. همچنین این مواد می‌توانند از طریق حمایت از تولید ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی، در تقویت سیستم ایمنی مؤثر باشند.

فلفل قرمز: فلفل قرمز تازه و یا پودر آن ممکن است در تخفیف علائم آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌ها مؤثر باشند. ماده‌ای موسوم به کپسایسین که موجب تندی طعم فلفل قرمز می‌شود، ممکن است به بهبود جریان خون و رساندن مواد مغذی و ویتامین‌ها به سلول‌های عفونی شده و به بهبود بیماری کمک کند. همچنین تندی و تیزی همراه با آن می‌تواند به تخفیف گرفتگی‌ها در ناحیه سینه و حفره بینی کمک کند.

سیر: سیر حاوی برخی ترکیبات شیمیایی است که از خصوصیات قوی آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی برخوردارند. این مواد ممکن است توانایی بدنتان برای تخریب ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را افزایش دهند، سیر ممکن است جریان خونتان را بهبود بخشد و به سیستم گردش خونتان جهت تحویل دادن مواد مغذی حیاتی و اکسیژن، و هیدراته نمودن سلول‌ها کمک کند.

مصرف مواد مغذی تازه و طبیعی: بی‌شک ترکیبات موجود در مواد مغذی تازه و طبیعی نظیر سبزیجات و میوه‌های تازه، مرکبات (نظیر پرتقال و گریپ‌فروت)، مغزها و بذرها در تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها مفید هستند.

غذاهای غنی از روی: مصرف غذاهای غنی از روی ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و تخفیف علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا مؤثر باشد. مواد غذایی غنی از روی عبارتند از: حبوبات، نخودفرنگی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز و لوبیای سویا.

راهکارهایی ساده برای افزایش ایمنی بدن دز فصل سرما

عمل کردن به بعضی از روش‌ها موجب می‌شود افراد در فصل زمستان احتیاط بیشتری داشته باشند و سلامتی خود را حفظ کنید و دچار سرماخوردگی نشوند این روش‌ها عبارتند از:

رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل سرشار از پروتئین، میوه، سبزیجات، حبوبات، مغز پسته و بادام و فندق برای افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن ضروری است. به علاوه بخش بزرگی از فعالیت سیستم ایمنی در طول روده‌ی گوارش صورت می‌گیرد؛ بنابراین داشتن رژیم غذایی سالم برای سلامت روده‌ها لازم و ضروری است. ضمناً از خوردن فرآورده‌های غذایی آماده پرهیز کنید. زیرا این غذاها محیط داخل بدن را سمی می‌سازند و ایمنی بدن را کاهش می‌دهند.

زیاد آب بنوشید

نوشیدن زیاد آب باعث می‌شود مخاط بینی رقیق شود و عاری از عوامل بیماری‌زا و سمی گردد. به خصوص هنگام سرماخوردگی که مخاط غلیظی راه‌های هوایی بینی را مختل می‌کند؛ نوشیدن زیاد آب بسیار توصیه می‌شود.

شب‌ها خوب بخوابید

کمبود خواب دستگاه ایمنی بدن را تضعیف می‌کند؛ بنابراین اگر از مشکل کم‌خوابی رنج می‌برید یا به دلیل مسائل روحی و جسمانی دیگر نمی‌توانید خواب شبانگاهی کافی داشته باشید؛ حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اضطراب خود را مدیریت کنید

افرادی که سبک زندگی پر استرسی دارند یا از اختلال اضطراب رنج می‌برند؛ سیستم ایمنی ضعیف‌تری برای تشخیص عوامل بیماری‌زا دارند. این افراد باید برای غلبه بر استرس به پزشک یا مشاور مراجعه کنند. انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن و یوگا نیز که باعث تمدد اعصاب می‌شوند، مفید است.

به طور مرتب ورزش کنید

ورزش موجب سلامتی جسمی و روحی شما است. ورزش کردن با بهبود بخشیدن سیستم گردش خون باعث می‌شود سلول‌های ایمنی در سراسر بدن پراکنده شوند. به علاوه سلامت ذهنی حاصل از ورزش باعث افزایش کارایی سیستم ایمنی می‌شود.

هر روز هوای تازه استشمام کنید

اگر تمام فصل زمستان را در خانه و اتاقی با تهویه‌ی نامناسب سپری کنید، در حق باکتری‌ها لطف کرده‌اید و باعث می‌شوید بیشتر رشد کنند. استشمام هوای تازه و دریافت مقدار مناسبی از نور خورشید و ویتامین D تأثیرات شگرفی بر افزایش قدرت دستگاه ایمنی شما دارد. سعی کنید هوای خانه و محل کار خود را نیز تمیز و پاکیزه نگه دارید. به طور مثال زمان‌هایی که داخل خانه سپری می‌کنید، حتماً پنجره‌ها را مدتی باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند.

از مصرف مواد مخدر بپرهیزید

تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که مصرف مواد مخدر قدرت سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد و افراط در مصرف الکل باعث افزایش وزن و تضعیف سیستم ایمنی می‌گردد. الکل بدن را آب‌زدابی می‌کند که این به نوبه‌ی خود گسترش ویروس‌ها را در بدن افزایش می‌دهد. مصرف محرک‌هایی مانند نوشیدنی‌های کافئین‌دار نیز تأثیرات مشابه دارند.

مجاری بینی خود را مرطوب نگه دارید

خشکی باعث افزایش رشد و تقسیم ویروس‌ها می‌شود؛ بنابراین در هوای سرد و خشک برای مرطوب نگه داشتن مجاری بینی از روش‌هایی مانند استنشاق بخار و شست‌وشوی بینی با آب‌نمک استفاده کنید. انجام این کار به ویژه در هوای سرد و خشک و در اتاق با تهویه‌ی نامناسب ضروری است.

مکمل‌های مفید کاهش سرماخوردگی زمستانی چیست؟  

به طور مرتب دست‌هایتان را بشویید

ویروس‌ها می‌توانند در سطح بدن بیمار زنده بمانند و از طریق تماس با فرد بیمار یا سطوحی که با آن‌ها در تماس بوده مانند دستگیره‌های در به راحتی به فرد دیگری منتقل شوند؛ بنابراین هر روز بعد از بازگشت به خانه، قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشویید.

واکسن سرماخوردگی بزنید

حتی با رعایت تمامی موارد بالا، امکان ابتلاء به سرماخوردگی وجود دارد. بسیاری افراد پیش از شروع فصل سرما با پزشک خود مشورت می‌کنند و خود را در برابر سرماخوردگی واکسینه می‌کنند. اگر تعداد قابل قبولی از افراد یک جامعه واکسینه شوند، کودکان و سالمندان از ابتلاء به بیماری سرماخوردگی بیشتر در امان می‌مانند.

درمان‌های خانگی را نیز امتحان کنید

بعضی از درمان‌های رایج خانگی برای سرماخوردگی از عبارتند از:

- روغن پونه کوهی تب را کاهش می‌دهد.

- مصرف یک لیوان شیر گرم با مقدار کمی زردچوبه گلودرد را تسکین می‌هد.

- شربت انگور فرنگی هندی سرشار از ویتامین C است. در نتیجه در درمان سرماخوردگی بسیار مؤثر است.

- استنشاق بخار زنجبیل همراه با عسل حالت تهوع را بهبود می‌دهد.

- نوشیدن مخلوط آب داغ با آب‌لیمو و عسل در درمان سرفه بسیار مؤثر است.

- مصرف مخلوط فلفل سیاه و عسل تب را کاهش می‌دهد و خلط گلو را برطرف می‌کند.

کد خبر 547398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.