بهترین مکمل‌های غذایی سلامتی قلب را بشناسیم

سبک زندگی کم تحرک و بروز بیماری های قلبی، اهمیت حفظ سلامت قلب در بدن، علائم اولیه بیماریهای قلبی، ادامه دار شدن بیمرای فشار خون و دیابت موجب بیمرای قلبی، ترکیبات مغذی تقویت سلامت قلب، نقش مصرف ویتامین ها برای داشتن قلبی سالم و هشت مکمل مفید برای سلامتی قلب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در طول عمر متوسط یک فرد، قلب حدود ۲.۵ میلیارد بار ضربان دارد و خون مورد نیاز برای هر عضو از بدن را تأمین می‌کند، سمت راست قلب خون را به ریه‌ها که از اکسیژن پر می‌شود، می‌فرستد. سمت چپ قلب خون سرشار از اکسیژن را از طریق عروق پمپاژ می‌کند تا اعضای بدن تغذیه شده و مواد زائد اضافی را از بین ببرد. به همین دلایل است که حفظ سلامت قلب اهمیت پیدا می‌کند.

در دوران همه گیری بیماری که افراد از میزان تحرک کمتری برخوردار هستند، داشتن قلب سالم بیشتر اهمیت پیدا می‌کند، این موضوع شناخته شده است که سبک زندگی کم تحرک موجب بروز بیماری‌هایی از قبیل دیابت و فشار خون بالا می‌شود و زمانی که این بیماری‌ها برای طولانی مدت ادامه پیدا کنند، موجب بیماری‌های قلبی می‌شود.

علائم اولیه بیماری‌های قلبی شامل احساس گیجی، خستگی، تنگی نفس، عرق سرد و سردرد است. کارشناسان توصیه می‌کنند در صورت بروز این علائم ضروری است به پزشک مراجعه کنید چرا که می‌تواند نشانه‌های هشدار بیماری قلبی باشد.

ترکیبات مغذی تقویت سلامت قلب کدامند؟

برخی ترکیب‌های ویتامین و مواد معدنی که می‌توانند فواید سلامت چشم گیرتری را در کنار هم ارائه کنند، عبارتند از:

ترکیب ویتامین B ۶ و منیزیم برای تقویت سلامت قلب

ماده معدنی منیزیم که در برخی مواد غذایی مانند مغزدانه‌ها وجود دارد ممکن است به تنظیم فشار خون کمک کند، از سخت شدن سرخرگ‌ها پیشگیری کند، و ریتم قلب را منظم نگه دارد. مشخص شده است که ویتامین B۶ دوست خوبی برای منیزیم است، زیرا به جذب بهتر این ماده معدنی قدرتمند کمک می‌کند.

مؤسسه ملی سلامت آمریکا اعلام کرد زنان در بازه سنی ۱۹ تا ۳۰ سال باید روزانه ۳۱۰ میلی گرم منیزیم دریافت کنند؛ زنان ۳۱ ساله و پیرتر باید ۳۲۰ میلی گرم منیزیم مصرف کنند. مردان در بازه سنی ۱۹ تا ۳۰ سال نیز باید ۴۰۰ میلی گرم منیزیم در روز دریافت کنند؛ مردان ۳۱ ساله و پیرتر نیز باید ۴۲۰ میلی گرم منیزیم مصرف کنند. مردان و زنان در بازه سنی ۱۹ تا ۵۰ سال باید روزانه ۱.۳ میلی گرم ویتامین B۶ دریافت کنند؛ مردان ۵۱ ساله و پیرتر باید ۱.۷ میلی گرم از این ویتامین دریافت کنند و زنان در بازه سنی مشابه باید ۱.۵ میلی گرم مصرف کنند.
برای افزایش منیزیم مصرفی می‌توانید مصرف مواد غذایی مانند بادام و اسفناج را مد نظر قرار دهید. برای دریافت ویتامین B۶ بیشتر غذاهای خام سرشار از این ماده مغذی مانند موز را به جای نمونه‌های پخته انتخاب کنید. اگر نمی‌توانید ویتامین B۶ کافی از رژیم غذایی خود دریافت کنید با پزشک خود درباره استفاده از مکمل‌های غذایی صحبت کنید.

تعادل سدیم و پتاسیم برای کمک به تنظیم فشار خون

سدیم و پتاسیم دو ماده معدنی ضروری برای سلامت بدن انسان هستند و به همراه هم می‌توانند به تنظیم بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله فشار خون کمک کنند. امروزه افراد بسیاری با بیماری پرفشاری خون مواجه هستند و مصرف سدیم بیش از حد زیاد و پتاسیم بسیار کم ممکن است در افزایش خطر ابتلاء به این شرایط نقش داشته باشد.
انجمن قلب آمریکا محدود کردن مصرف سدیم به ۲,۳۰۰ میلی گرم در روز را برای بزرگسالان توصیه کرده است، اما افراد بسیاری از این مرز عبور می‌کنند. همچنین، افراد بسیاری به میزان کافی پتاسیم مصرف نمی‌کنند. کنار گذاشتن غذاهای فرآوری شده که یکی از منابع اصلی سدیم دریافتی از رژیم غذایی محسوب می‌شود و افزایش مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم، مانند کدو تنبل و اسفناج می‌تواند به ایجاد تعادل بین سطوح این مواد مغذی کمک کند.

بهترین مکمل‌های غذایی سلامتی قلب را بشناسیم


کمک به تنظیم فعالیت قلب با مصرف ویتامین D و منیزیم به میزان کافی

ویتامین D. می‌تواند به تنظیم فشار خون و تقویت سلامت قلب کمک کند، اما برای برای ارائه عملکرد درست به کمک منیزیم نیاز دارد. بدون منیزیم، ویتامین D. به شکل فعال خود که به نام «کلسیتریول» شناخته می‌شود، در نمی‌آید. نیازی نیست که هر دو ماده مغذی را در یک وعده غذایی مصرف کنید، اما تأمین مقدار توصیه شده روزانه اهمیت دارد. مردان و زنان باید دریافت ۶۰۰ واحد بین المللی ویتامین D. در روز را هدف قرار دهند. از منابع خوب برای این ویتامین می‌توان به ماهی و شیر اشاره کرد. از منابع خوب برای سدیم نیز می‌توان به بادام، اسفناج و لوبیا سیاه اشاره کرد.

مصرف ویتامین C. همراه با آهن برای پرهیز از کم خونی فقر آهن

آهن یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان است که به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. آهن در دو نوع هم، موجود در منابع حیوانی مانند گوشت و غذای دریایی، و غیرهم، موجود در منابع گیاهی، وجود دارد. به گفته مؤسسه ملی سلامت آمریکا، مردان و زنان بزرگسال که بیش از ۵۱ سال سن دارند باید روزانه ۸ میلی گرم آهن مصرف کنند، در شرایطی که زنان در بازه سنی ۱۹ تا ۵۰ سال نیازمند ۱۸ میلی گرم آهن هستند.

افرادی که رژیم‌های غذایی گیاهخواری و وگان را دنبال می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای کمبود آهن قرار دارند، زیرا آهن غیرهم به خوبی توسط بدن جذب نمی‌شود. در صورت عدم درمان، کم خونی فقر آهن می‌تواند موجب سخت‌تر کار کردن قلب شود که می‌تواند ضربان قلب نامنظم یا حتی نارسایی قلبی را به همراه داشته باشد.

مصرف ویتامین C. همراه با آهن می‌تواند به جذب هرچه بهتر این ماده معدنی از منابع گیاهی کمک می‌کند. از جمله منابع خوب برای ویتامین C. می‌توان به میوه‌های خانواده مرکبات، فلفل دلمه‌ای و توت‌ها اشاره کرد. البته نباید در مصرف آهن نیز زیاده‌روی کرد.

مصرف ویتامین‌های B ۶ و B ۱۲ همراه با فولات برای کاهش خطر بیماری قلبی

این ویتامین‌های B. طی همکاری با یکدیگر می‌توانند سطوح هموسیستئین، یک اسید آمینه که انباشت بیش از حد آن با بیماری قلبی پیوند خورده است، را کاهش دهند.

از جمله منابع غذایی خوب برای ویتامین B۶ می‌توان به اسفناج، تخم مرغ، و گوشت ماکیان اشاره کرد و شیر حاوی ویتامین B۱۲ است. همچنین، برخی افراد ممکن است از فواید مکمل‌های B. کمپلکس بهره‌مند شوند، زیرا برخی افراد دارای جهش‌های ژنتیکی MTHFR هستند که ممکن است توانایی آن‌ها در پردازش هموسیستئین را محدود کند. البته، پیش از استفاده از مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.
ترکیب اسیدهای چرب امگا- ۳ با ویتامین‌ها و مواد معدنی برای یک رژیم غذایی دوستدار قلب

اسیدهای چرب امگا -۳ نوعی چربی چندغیراشباع هستند که می‌توانند به حفظ سلامت قلب کمک کنند، به ویژه اگر به بیماری قلبی مبتلا باشید. سه نوع اصلی از اسیدهای چرب امگا -۳ وجود دارند که شامل EPA و DHA، موجود در ماهی‌های چرب، مانند سالمون، خالمخالی و ساردین، و ALA، موجود در برخی گیاهان و روغن‌های گیاهی، مانند بذر کتان و کانولا، می‌شوند.

مصرف ماهی یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای افزایش اسیدهای چرب امگا -۳ دریافتی است. انواع EPA و DHA که در گوشت ماهی وجود دارند، نسبت به ALA راحت‌تر در بدن جذب می‌شوند. اما اگر ماهی مصرف نمی‌کنید، باید میزان مصرف نوع ALA را افزایش دهید. اسید چرب ALA می‌تواند در بدن به انواع EPA و DHA تبدیل شود. مواد معدنی مانند منیزیم و روی و ویتامین‌هایی مانند C. و B. می‌توانند به این روند کمک می‌کنند. بذر کتان و دانه‌های چیا از جمله منابع خوب برای اسیدهای چرب ALA هستند که به اشکال مختلف می‌توانید آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

هشت مکمل مفید برای سلامتی قلب

مکمل‌های غذایی برای قلب یا مکمل‌های رژیمی و سالم هستند که برای سلامت قلب و عروق و جلوگیری از آسیب‌ها و خطرات احتمالی این حوزه تجویز می‌شوند. بهترین مکمل برای قلب در بر گیرنده گروهی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، مکمل‌های گیاهی، اسیدهای آمینه (با ساختارهای پروتئین) یا بخش‌هایی از این مواد هستند.

بهترین مکمل‌های غذایی برای قلب بهترین می‌توانند به شکل قرص، کپسول، در حالت جامد یا مایع تولید شوند، در حقیقت، مصرف مکمل‌های غذایی برای سلامت قلب و عروق، رژیم غذایی را تکمیل می‌کنند و هرگز نباید آنها را جایگزینی برای غذا در نظر گرفت.

در دنیای مدرن امروزی، دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات با هدف کمک به سالم‌تر شدن و تغییرات سبک زندگی به سمت زندگی سالم، از طریق مکمل‌های غذایی برای قلب امکان پذیر خواهد بود، چند مورد از بهترین انواع مکمل برای قلب و عروق عبارتند از:

۱. مولتی ویتامین و مواد معدنی

یکی از بهترین و محبوب ترین مکمل‌های غذایی برای قلب، ویتامین‌ها و گروه مواد معدنی هستند. ویتامین‌ها و مواد معدنی که در دوزهای مناسب مصرف می‌شوند، می‌توانند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کنند. این مکمل‌های غذایی باید منبع اصلی مواد مغذی باشند. فراموش نکنید که مکمل‌ها باید در کنار یک رژیم غذایی سالم وجود داشته باشند.

۲. کوآنزیم Q۱۰

یکی از متداول‌ترین مکمل‌های غذایی برای قلب، کوآنزیم Q۱۰ است. کوآنزیم Q۱۰ ماده‌ای مشابه ویتامین است و در سلول‌های بدن یافت می‌شود. بدن یک فرد، کوآنزیم Q۱۰ را می‌سازد و سلول‌ها از آن برای تولید انرژی مورد نیاز بدن برای رشد و نمو سلولی استفاده می‌کنند. این ماده همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و بدن را از آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های مولکول‌های مضر محافظت می‌کند. کوآنزیم Q۱۰ به طور طبیعی در مقادیر اندک در غذاهای متنوعی وجود دارد، مقادیر قابل توجه کوآنزیم Q۱۰ به ویژه در عضلات اندام‌های مهم مانند قلب، کبد و کلیه‌ها مشاهده شده است. این ماده را می‌توانید از طریق مصرف گوشت گاو، روغن سویا، ساردین، یک گونه ماهی و بادام زمینی دریافت کنید.

۳. فیبر

یکی دیگر از بهترین مکمل‌های غذایی برای قلب، فیبرها هستند. بهترین راه برای دریافت فیبر، از مسیر مصرف مواد غذایی است. با این حال، اگر شما به اندازه کافی، غذای غنی از فیبر در رژیم غذایی خود ندارید و استفاده از یک مکمل غذایی حاوی فیبر را انتخاب کرده اید، محصولی را انتخاب کنید که انواع مختلف فیبر موجود در آن – هم محلول و هم نامحلول – موجود باشد. هنگام مصرف مکمل‌های غذایی برای قلب حاوی فیبر، حتماً آن را با آب مخلوط کنید. فیبر هنگام مصرف، همراه با رژیم غذایی کم کلسترول و چربی اشباع، به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

۴. اسیدهای چرب امگاسه

اسیدهای چرب غیر اشباع امگاسه، یکی از بهترین مکمل‌های غذایی برای قلب هستند که بارها و بارها در منابع مختلف به آن اشاره کرده ایم. این اسیدهای مفید برای سلامتی، اغلب در روغن از انواع خاصی از ماهی، سبزیجات و سایر منابع گیاهی یافت می‌شوند. این اسیدهای چرب توسط بدن ساخته نمی‌شوند و باید در رژیم غذایی وجود داشته باشند و یا از طریق مکمل‌ها، که معمولاً با نام «روغن ماهی» می‌شناسیم، مصرف شوند.

اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳، با کاهش تولید تری گلیسیرید در بدن عمل می‌کنند. سطوح بالای تری گلیسیرید می‌تواند منجر به بیماری عروق کرونری قلب، بیماری قلبی و سکته مغزی شود. مکمل‌های غذایی برای قلب حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳ که به همراه رژیم غذایی و ورزش استفاده می‌شوند، به پایین آمدن سطح تری گلیسیرید در خون، بسیار کمک می‌کنند.

بهترین مکمل‌های غذایی سلامتی قلب را بشناسیم

۵. منیزیم

تحقیقات نشان داده اند که میزان اندک «منیزیم» می‌تواند نشانی از بروز بیماری قلبی باشد. مقادیر پایین منیزیم با فاکتورهای خطرات قلبی-عروقی مانند فشار خون بالا، کلسیفیکاسیون بافت‌های نرم، کلسترول و سخت شدن شریان‌ها ارتباط دارد. به همین دلیل است که برای افزایش سطح این عنصر، استفاده از بهترین مکمل‌های غذایی برای قلب توصیه شده است.

۶. ال-کارنیتین

ال-کارنیتین یک اسید آمینه مورد نیاز برای انتقال چربی‌ها به میتوکندری است (میتوکندری، مکانی در سلول‌های زنده است که در آن چربی‌ها به انرژی تبدیل می‌شوند). تولید کافی انرژی برای عملکرد طبیعی قلب ضروری است. این اسید آمینه، یکی از مکمل‌های غذایی برای قلب است که توصیه شده است.

۷. چای سبز

شاید تعجب کنید اما چای سبز، یکی از مکمل‌های غذایی برای قلب شناخته می‌شود. چای سبز، قرن‌ها است که به عنوان یک خوراکی مؤثر در درمان کلسترول بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس چندین آزمایش اولیه و کنترل شده، مصرف چای سبز، میزان کلسترول کل و کلسترول LDL را کاهش می‌دهد.

۸. سیر

سیر اگرچه یک مکمل دارویی محسوب نمی‌شود ولی یکی از بهترین مکمل‌های غذایی برای قلب است، سیر، علاوه بر اینکه طعم غذا را برای بسیاری از افراد، دلپذیر می‌کند، می‌تواند به عنوان مکمل استفاده شود. سیر، یک خوراکی کمکی در درمان فشار خون بالا و بیماری عروق کرونری است.

کد خبر 544558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.