ترفندهای طلایی تغذیه‌ای در بهبود کرونا چیست؟

لزوم داشتن تغذیه مناسب در بحران کرونا، تقویت سیستم ایمنی با رژیم غذایی، اهمیت مصرف پروتئین، مایعات، پروبیوتیک ها، روغن، کلم و ویتامین C برای بهبود یافتن از کرونا و ۲۰ نکته طلایی تغذیه‌ای برای بهبودی مبتلایان به کووید ۱۹ را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از ۱۸ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، یکی از مشکلاتی که بیماران مبتلا به کرونا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن آن‌ها است، داشتن تغذیه مناسب باعث می‌شود که سیستم ایمنی افراد مبتلا به کرونا تقویت شده و روند بهبود آن‌ها سریع‌تر شود.

از طرفی، عواملی نظیر استرس، افسردگی ناشی از در خانه ماندن، نداشتن خواب منظم، عادات غذایی مبتلایان به کرونا را تغییر داده و باعث شده که این افراد به خوردن تنقلات مضر رو بیاورند که بسیار برای سلامتی‌شان مضر است، اما راهکارهایی برای بهتر شدن رژیم غذایی افراد مبتلا به کرونا وجود دارد.

تقویت سیستم ایمنی با رژیم غذایی

برای تقویت سیستم ایمنی بدن به اندازه کافی از منابع پروتئینی و ریزمغذی‌ها استفاده کنید، بهترین منبع پروتئینی ارزان‌تر، حبوبات است که همراه با غلات ارزش غذایی معادل گوشت خواهد داشت.

از جوانه گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. این جوانه‌ها سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین‌های گروه B هستند که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کنند.

ترفندهای طلایی تغذیه‌ای در بهبود کرونا چیست؟

در دوران کرونا مکمل بخوریم یا نخوریم؟

برای پیشگیری از کرونا، مکمل‌های مولتی ویتامین را خودسرانه مصرف نکنید. به جای مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده کنید، با مصرف روزانه حداقل ۵ واحد سبزی و میوه (۲ عدد میوه و سه وعده سبزی) ویتامین C مورد نیاز بدن تأمین می‌شود

خودسرانه مکمل‌های ویتامین A، روی و آهن مصرف نکنید و از سبزی‌ها و میوه‌هایی که به صورت طبیعی دارای این ویتامین‌ها هستند، استفاده کنید، برای پیشگیری از کرونا در کنار هر وعده غذایی از سالاد یا سبزی خوردن استفاده کنید، اگر به دلیل مشکلات گوارشی قادر به مصرف سبزیجات به صورت خام نیستید، آن‌ها را به شکل بخارپز مصرف کنید.

افراد بالای ۱۲ سال برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ماهانه یک مکمل ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی مصرف کنند، در کودکان دو تا ۱۲ سال، مصرف هر دو ماه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از کرونا کمک می‌کند.

چرا تغذیه مناسب در دوران کرونا اهمیت دارد؟

استرس‌های ناشی از این دوران و نگرانی درباره آینده و همچنین قرنطینه شدن افراد در خانه باعث شده که گرایش به ریزه‌خواری افزایش پیدا کند. این عادت مضر هنگامی‌که با بی‌تحرکی آمیخته می‌شود سلامت جسمی افراد را به خطر می‌اندازد. تغذیه سالم نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. از طرفی مصرف مواد غذایی مغذی که حاوی پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مینرال‌ها و مواد معدنی است باعث تقویت سیستم بدنی افراد می‌شود. همچنین، افرادی که اضافه‌وزن دارند، در صورت گرفتن ویروس کرونا، به نوع شدید آن دچار می‌شوند.

چه نوع رژیم غذایی در دوران کرونا مضر است؟

توصیه کلی متخصصین تغذیه این است که در برنامه غذایی خود نه کمبودی داشته باشید و نه در مصرف مواد غذایی خاصی زیاده‌روی کنید. بنابراین، در انتخاب مواد غذایی خود تعادل داشته باشید و رژیم غذایی سرسختانه و خودسرانه را از برنامه غذایی خود حذف کنید. چراکه ممکن است با رعایت رژیم‌های غذایی سخت‌گیرانه میزان کالری مورد نیاز بدنتان تأمین نشود و این کمبود روی سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد. ضعف در سیستم ایمنی مساوی است با افزایش خطر ابتلاء به ویروس کرونا، در صورتی که می‌خواهید در این دوران از رژیم غذایی خاصی مثل رژیم غذایی لاغری تبعیت کنید، حتماً زیر نظر متخصص تغذیه این کار را انجام دهید.

برای بهتر کردن تغذیه‌مان در دوران کرونا چه بکنیم؟

یکی از دلایل اصلی پرخوری و ریزه‌خواری در این دوران استرس‌ها و مشکلات عصبی است که سلامت بدن شما را به خطر می‌اندازد. پس بهتر است که عواطف و احساسات خود را بهتر بشناسیم و در زمانی که میل به پرخوری عصبی پیدا کردیم، جلوی خودمان را بگیریم. همچنین برای رها شدن از این مشکل لازم است که طرز فکر خودمان را تغییر دهیم و جنبه‌های منفی این عادت را در ذهنمان مرور کنیم تا انگیزه‌مان به ریزه‌خواری و پرخوری کم شود. راه دیگر که می‌توانیم امتحان کنیم این است که به دنبال کم کردن استرس‌های خود باشیم. ورزش کردن، مدیتیشن، یوگا و تنفس صحیح و آرام می‌تواند آرامش ذهنمان را بیشتر کرده و از استرس‌هایمان بکاهد.
سعی کنیم در برنامه غذایی خود تعادل را حفظ کنیم. به این معنی که مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را بشناسیم و در وعده‌های غذایی‌مان تنوعی از آن‌ها را مصرف کنیم. استفاده از مواد غذایی نظیر نان، غلات، سبزی‌ها، گوشت و مواد دارای پروتئین مثل تخم‌مرغ، مغز دانه‌ها و حبوبات و شیر و لبنیات می‌تواند سلامت جسمی‌مان را افزایش دهد.

مصرف پروتئین برای بهبود یافتن از کرونا

پروتئین دارای دو منبع گیاهی و حیوانی است. منبع گیاهی پروتئین شامل حبوبات و غلات است درحالی‌که منبع حیوانی آن گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات را شامل می‌شود. در صورتی که می‌خواهید پروتئین مورد نیاز بدن خود را از طریق منابع غذایی گیاهی تأمین کنید بهتر است که غذاهایی نظیر عدس‌پلو و لوبیاپلو را باهم مخلوط کرده و بخورید تا بدن شما پروتئین مورد نیاز خود را به‌طور کامل دریافت کند و کمبودی از این نظر نداشته باشد.

نوشیدن مایعات برای تقویت سیستم ایمنی

اگر شما به کرونا مبتلا شده‌اید باید در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید. ممکن است که احساس تشنگی زیادی نکنید و تمایلی به نوشیدن آب هم نداشته باشید؛ اما باید به این نکته توجه کنید که ممکن است کم‌تر میزان لازم احساس تشنگی کنید و بدن نتواند به‌خوبی کمبود آب خود را به شما هشدار دهد. مصرف مایعات باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع سموم آن می‌شود. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید به‌اندازه آب می‌نوشید یا نه، توجه به رنگ ادرارتان است. در صورتی که ادرار شما رقیق و روشن باشد به این معنی است که بدن شما به اندازه کافی آب دریافت می‌کند.

مصرف روغن برای بهبود یافتن از کرونا

برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب و مغذی لازم است که از روغن‌های گیاهی مختلفی استفاده کنید، چراکه ممکن است استفاده از روغن یک گیاه برای مدت‌زمان طولانی مضر باشد. به‌طور مثال استفاده مداوم از روغن امگا ۶ باعث افزایش التهاب در بدن شما می‌شود. پس بهتر است که از روغن‌های مختلفی مثل روغن سویا، روغن کنجد، روغن کلزا و روغن کانولا استفاده کنید.

نقش ویتامین C در درمان کرونا

ویتامین C ازجمله ویتامین‌های موردنیاز بدن است که در تقویت سیستم ایمنی تأثیر بسزایی دارد، زمانی که سیستم ایمنی بدن با یک عامل بیماری‌زا درگیر می‌شود مصرف ویتامین C در بدن بالا می‌رود. ویتامین C موجود در مواد غذایی ممکن است به دلیل حرارت بالا از بین برود به همین دلیل بهتر است که از مکمل‌های این ویتامین استفاده کنید.

ترفندهای طلایی تغذیه‌ای در بهبود کرونا چیست؟

مصرف پروبیوتیک‌ها در دوران کرونا

پروبیوتیک‌ها را می‌توان در مواد غذایی مثل موز، جو، تره فرنگی و لبنیات پیدا کرد، پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که به بدن در زمانی که با عوامل بیماری‌زایی مثل ویروس کرونا مبارزه می‌کند، کمک فراوانی می‌کند. متخصصین تغذیه معمولاً مکمل‌های پروبیوتیک را تجویز می‌کنند. استفاده از این ماده مغذی به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر از شر ویروس کرونا خلاص شوید.

مصرف اسیدهای چرب امگاسه برای درمان کرونا

مصرف مداوم اسیدهای چرب امگاسه برای افرادی که مبتلا به کرونا شده‌اند بسیار ضروری است. این ماده مغذی را می‌توان در گردو و انواع ماهی مثل قزل‌آلا یا سالمون پیدا کرد. خوردن سه عدد گردو در روز یا مصرف دو عدد ماهی در طول هفته، نیاز بدن به اسیدهای چرب امگاسه را برطرف می‌کند.

فواید کلم در درمان کرونا

استفاده از انواع کلم، اعم از کلم برکلی و کلم بنفش به بدن شما کمک می‌کند تا سریع‌تر از بیماری کرونا رهایی پیدا کنید. کلم را می‌توانید با برنج ترکیب کنید و به شکل کلم‌پلو بخورید یا آن را در سالاد بریزید و یا با آن سوپ درست کنید، کلم‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدان دارند و برای افراد مبتلا به کرونا بسیار مفید هستند.

۲۰ نکته طلایی تغذیه‌ای برای بهبود کووید ۱۹

۲۰ نکته کلیدی تغذیه برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که می‌تواند از شدت بیماری بکاهد، عبارتند از:

۱- مصرف آب را فراموش نکنید حتماً روزی شش لیوان آب را مصرف کنید.

۲- مصرف غذاهای سرخ شده مثل انواع کوکو، کتلت، خورشت‌ها، کباب کوبیده ممنوع است.

۳ فقط غذاهای آب پز شده در این دوران مصرف کنید.

۴- دریافت غذاهای پروتئینی مثل حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت و کره بادام زمینی بدون شکر را افزایش دهید.

۵- هر روز یک عدد تخم مرغ آب پز شده که کاملاً پخت شده است مصرف کنید.

۶- مصرف شکر و قند را محدود کنید.

۷- غذاهای کنسروی، گوشت‌های فرآوری شده و فست فودها ممنوع است.

۸- مصرف میوه و سبزیجات را در طول روز فراموش نکنید.

۹- مواد غذایی صنعتی حاوی شکر مثل بیسکویت، کیک، مربا، نوشابه، ماءالشعیر و آبمیوه‌های صنعتی، انواع شیرینی و شکلات صنعتی ممنوع است.

۱۰- لبنیات مثل ماست پروبیوتیک هر روز در کنار وعده‌های غذایی مصرف شود.

۱۱- مواد غذایی محرک مانند برخی ادویه‌های تند مثل فلفل را از غذاهای خود حذف کنید.

۱۲- صبحانه متنوع شامل عسل، عدسی، فرنی، تخم مرغ، پنیر و گردو مصرف کنید.

۱۳- دانه‌های آجیلی مثل بادام درختی، فندق، پسته و گردو را می‌توانید هر روز به صورت آسیاب شده در ماست، سوپ و فرنی ریخته و مصرف کنید.

ترفندهای طلایی تغذیه‌ای در بهبود کرونا چیست؟

۱۴- مکمل‌های ویتامین D، ویتامین C و روی را در این دوران فراموش نکنید. هفته‌ای یک مکمل ویتامین ۵۰ هزار واحدی از زمان شروع علائم تا یک ماه بعد از اتمام علائم، مکمل روی ۷۵ تا ۱۰۰ میلی گرم و مکمل ویتامین C با دوز ۱۰۰۰ میلی گرم به صورت روزانه تا دو هفته بعد از اتمام علائم مصرف شود.

۱۵- از پودر جوانه‌ها مثل جوانه گندم، ماش، عدس در سوپ، آش و ماست به صورت روزانه مصرف کنید.

۱۶- از مصرف غذاهای دیر هضم حاوی پنیر پیتزا، ماکارونی و قارچ خودداری کنید.

۱۷- در صورت اسهال مصرف مکمل ویتامین C تا برطرف شدن این مشکل ممنوع است، در صورت اسهال از کته هویج با کمی روغن و نمک به اندازه به همراه ماست پروبیوتیک مصرف کنید.

۱۸- از میوه‌های حاوی ویتامین A مثل موز، انبه، طالبی مصرف کنید.

۱۹- در کنار غذاهای خود از لیمو ترش استفاده کنید.

۲۰- مصرف قهوه، چای غلیظ، نسکافه و یا شکلات تلخ ممنوع است.

کد خبر 515031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تبسم IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    38 3
    پول نداریم