برای رفع خستگی روزانه چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای رفع خستگی روزانه لازم است الگوی خواب خود را اصلاح کنید، حساسیت غذایی را برطرف کنید، پروتئین به میزان کافی مصرف کنید، به میزان کافی مایعات بنوشید، میزان استرس خود را کاهش دهید و فعالیت بدنی داشته باشید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، احساس خستگی غیرعادی در طول روز یکی از رایج‌ترین مشکلات افراد مختلف است. خستگی غیرعادی می‌تواند نشانه‌هایی از یک بیماری باشد یا اینکه علت‌های ساده‌ای باشد که با برطرف کردن این علت‌ها رفع شود. در ادامه به بررسی روش‌هایی برای رفع خستگی روزانه می‌پردازیم:

اصلاح الگوی خواب

نداشتن خواب باکیفیت یکی از دلایل رایج خستگی در طول روز است. در زمان خواب، بدن فعالیت‌های زیادی مانند ثبت خاطرات روز، ترشح هورمون‌های مختلف و تنظیم متابولیسم را انجام می‌دهد. هرچه خواب باکیفیت‌تر باشد، به مغز اجازه بیشتری برای استراحت می‌دهد.

برطرف کردن حساسیت غذایی

حساسیت‌های غذایی به صورت معمول باعث بروز کهیر پوستی، مشکلات گوارشی، سردرد یا آبریزش بینی می‌شود، البته می‌تواند خطر بروز خستگی را نیز افزایش دهد. گاهی ممکن است مصرف غذاهایی که به آن‌ها حساسیت دارید موجب کاهش سطح انرژی بدن شود.

مصرف پروتئین به اندازه کافی

دریافت نکردن پروتئین کافی با خستگی مزمن در ارتباط است. دریافت پروتئین نسبت به چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها متابولیسم شما را به مقدار بیشتری افزایش می‌دهد. مصرف پروتئین کافی علاوه بر کمک به کاهش وزن به کاهش خستگی نیز کمک می‌کند. بنابراین برای حفظ سطح متابولیسم و پیشگیری از خستگی، از یک رژیم غذایی پرپروتئین استفاده کنید.

نوشیدن مایعات کافی

دریافت کافی مایعات برای انجام صحیح عملکردهای بدن و همچنین حفظ سطح انرژی بدن ضروری است. از دست دادن آب بدن می‌تواند باعث بروز خستگی و بی‌حالی شود. از جمله رایج‌ترین علائم از دست دادن آب بدن می‌توان به تشنگی، خستگی، سردرد و سرگیجه اشاره کرد.

کاهش استرس

استرس مزمن می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی اثر داشته باشد. شدت پاسخ بدن به استرس در مقدار خستگی ناشی از استرس نقش دارد و هرچه شدت و زمان بیشتری به استرس پاسخ داده شود، میزان خستگی نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از حضور در موقعیت‌های استرس‌زا و تنش‌زا خودداری کنید و روش‌های مختلف را برای کاهش استرس امتحان کنید.

داشتن فعالیت بدنی

نداشتن فعالیت بدنی و فعال نبودن، ریشه اصلی خستگی در طول روز است. ورزش منظم علاوه بر اینکه در افراد سالم باعث افزایش انرژی بدن می‌شود، در افراد بیمار نیز انرژی در دسترس بدن را افزایش می‌دهد و میزان خستگی را کاهش می‌دهد. اگر توانایی انجام ورزش منظم ندارید، سعی کنید فعالیت روزانه انجام دهید. برای نمونه، به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنید یا به جای استفاده از اتومبیل در مسافت‌های کوتاه پیاده‌روی کنید.

کد خبر 665883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.