۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
دلایل بروز خستگی مزمن چیست؟

به نظر می‌رسد که آپنه خواب، کم‌خونی، مشکلات تیروئیدی و دیابت موجب بروز خستگی می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، احساس خستگی در تمام روز موضوع رایجی است که افراد زیادی را تحت تأثیر قرار داده است. متخصصان اعلام کرده‌اند که بزرگسالان باید هر شب بین هفت تا ۹ ساعت بخوابند، اما افراد زیادی کمتر از این میزان می‌خوابند. بنابراین ممکن است یکی از دلایل اصلی خستگی در طول روز نداشتن خواب کافی باشد. در ادامه به بررسی دیگر دلایل بروز خستگی در تمام طول روز می‌پردازیم:

آپنه خواب

آپنه یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه در طول خواب می‌شود. این اتفاق باعث پایین آمدن کیفیت خواب و خستگی در طول روز می‌شود. دیگر علائم رایج آپنه خواب شامل ایجاد صداهای نفس کشیدن، خروپف و بیدار شدن به صورت مکرر می‌شود.

کم‌خونی

در صورتی که درگیر کم‌خونی هستید، بدن شما گلبول‌های قرمز کافی ندارد که منجر به خستگی و ضعف می‌شود. کم‌خونی می‌تواند به دلیل عوامل متعدد مانند کمبود آهن یا ویتامین B12 رخ دهد. آزمایش خون می‌تواند سطوح این مواد مغذی در بدن را نشان دهد، همچنین مشخص می‌کند که افراد نیاز به افزایش مصرف آن‌ها از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها دارند یا خیر.

مشکلات تیروئیدی

تیروئید پرکار و کم‌کار می‌تواند باعث بروز خستگی شود. وظیفه اصلی غده تیروئید تولید هورمون‌هایی است که به تنظیم متابولیسم کمک می‌کنند. افرادی که درگیر تیروئید کم‌کار هستند، متابولیسم بدن آن‌ها کند می‌شود، در این صورت احساس بی‌حالی و خستگی می‌کنند. علاوه بر این، متابولیسم بدن افرادی که تیروئید پرکار دارند نیز افزایش پیدا می‌کند، این بیش فعالی باعث بروز خستگی می‌شود.

دیابت

سطح بالای قند خون می‌تواند باعث بروز خستگی شود. لوزالمعده افراد مبتلا به دیابت، انسولین کافی تولید نمی‌کند تا بدن آن‌ها قادر به استفاده مؤثر از انسولین نیست. در نتیجه گلوکز خون افزایش پیدا می‌کند و بدن گلوکز را به عنوان انرژی پردازش نمی‌کند، در نتیجه فرد خستگی را احساس می‌کند.

عوامل سبک زندگی

علاوه بر موارد یادشده، خستگی می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. برای نمونه، کم‌آبی بدن نیز ممکن است باعث بروز خستگی شود، بنابراین لازم است همیشه هیدراته بمانید. رژیم غذایی نامناسب نیز جزو عوامل خطر خستگی در نظر گرفته می‌شود. مصرف غذاهای فرآوری شده و چربی‌های ناسالم باعث ایجاد احساس خستگی می‌شود. بنابراین توصیه شده است از یک رژِیم غذایی سالم و متعادل با میوه‌ها و سبزی‌های تازه، غلات کامل و چربی‌های سالم پیروی کنید.

کد خبر 668286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.