۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
آپنه خواب به مغز آسیب وارد می‌کند

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آپنه خواب به صورت مستقیم به مغز آسیب وارد می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آپنه خواب نوعی اختلال است که باعث کاهش یا توقف تنفس برای مدتی کوتاه اما با تعداد دفعات زیاد در طول خواب می‌شود. گروهی از محققان انگلیسی به منظور بررسی تأثیر آپنه خواب بر سلامت مغز، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۲۷ مرد مبتلا به آپنه انسدادی خواب را مورد ارزیابی قرار دادند.

همه افراد شرکت کننده در مطالعه بین ۳۵ تا ۷۰ سال داشتند، ۱۶ نفر آن‌ها درگیر نوع خفیف آپنه خواب بودند و ۱۱ نفر نیز به نوع شدید آن مبتلا شده بودند، هیچ‌کدام از افراد سیگار نمی‌کشیدند و چاق نبودند. افراد مورد ارزیابی آزمون‌هایی برای سنجش عملکرد مغز انجام دادند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آپنه انسدادی خواب باعث بروز اختلال در عملکرد مغز می‌شود به طوری که افراد مبتلا به نوع شدید آن، معمولاً مشکلاتی مانند از دست دادن حافظه و ناتوانی در تمرکز و تفکر را تجربه می‌کنند. بیماران مبتلا به نوع خفیف یا متوسط آپنه خواب نسبت به افراد سالم عملکرد ضعیفی در آزمون‌های مربوط به سنجش عملکرد مغز داشتند.

به گفته محققان، هرچه شدت اختلال آپنه خواب بیشتر باشد، مغز فرد ضعیف‌تر عمل می‌کند. نتایج مطالعاتی از این قبیل نشان می‌دهد که لازم است افراد مبتلا به آپنه خواب به منظور پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر و جدی‌تر برای درمان به موقع اقدام کنند، همچنین بهتر است مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود تا نتایج به دست آمده تائید شود.

نتایج این مطالعه در مجله Frontiers in Sleep منتشر شده است.

کد خبر 653123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.