آپنه خواب، خطر سرطان و زوال شناختی را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آپنه خواب درمان نشده خطر ابتلا به سرطان و زوال شناختی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آپنه خواب وضعیتی است که بر نحوه تنفس افراد هنگام خواب تاثیر می‌گذارد و به طور دوره‌ای تنفس افراد هنگام خواب قطع می‌شود. نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که آپنه خواب با افزایش خطر ابتلا به سرطان، کاهش پردازش ذهنی و لخته شدن خون مرتبط است.

اولین مطالعه به بررسی ارتباط بین سرطان و آپنه انسدادی خواب پرداخته بود و بیش از دو هزار شرکت‌کننده مبتلا به آپنه انسدادی خواب و سرطان را با یک گروه کنترل هم تعداد مبتلا به آپنه انسدادی خواب، اما بدون سرطان مقایسه کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد آپنه انسدادی خواب با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. به طوری که کمبود اکسیژن به دلیل آپنه خواب به طور مستقل بر این بیماری تاثیر می‌گذارد.

مطالعه دوم به بررسی ارتباط بین آپنه انسدادی خواب و زوال شناختی پرداخت، این پژوهش شامل ۳۵۸ شرکت‌کننده ۶۵ ساله و بالاتر و یک دوره پیگیری پنج ساله بود. محققان دریافتند که آپنه انسدادی خواب با کاهش عملکرد اجرایی و کاهش پردازش بیشتر در میان شرکت‌کنندگان ۷۴ سال به بالا و مردان مرتبط است. سطح پایین اکسیژن خون با کاهش قابل‌توجهی در سرعت پردازش، حافظه و کاهش کلی شناختی مرتبط است.

در نهایت، مطالعه سوم به ارتباط بین آپنه انسدادی خواب و خطر ایجاد لخته خون پرداخت و بیش از هفت هزار شرکت‌کننده را به مدت شش سال مورد ارزیابی قرار دادند، در این دوره زمانی ۱۰۴ نفر دچار لخته خون شدند. محققان متوجه شدند که آپنه انسدادی شدید خواب با خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون مرتبط است.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آپنه انسدادی خواب با طیف گسترده‌ای از خطرات بالقوه سلامتی مرتبط است. بنابراین لازم است افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب به دنبال روش درمانی برای پیشگیری از بروز عوارض طولانی مدت آن باشند.

کد خبر 605264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.