آپنه خواب بر رشد مغز کودکان تاثیر دارد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آپنه خواب در میان کودکان بر فرآیند رشد مغز آن‌ها تاثیر دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی ارتباط بین آپنه خواب کودکان و رشد مغز آن‌ها، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۹۸ کودک را مورد ارزیابی قرار دادند و اسکن مغز آن‌ها را تجزیه و تحلیل کردند. ۵۳ نفر از افراد شرکت‌کننده در مطالعه درگیر آپنه انسدادی خواب، چاقی و اضافه وزن بودند در حالی که ۴۵ نفر دیگر از آپنه انسدادی خواب رنج نمی‌بردند، اما دچار اضافه وزن و چاقی بودند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به آپنه انسدادی خواب در مقایسه با کودکان بدون این اختلال، قشر مغز نازک‌تری داشتند و حجم هیپوکامپ آن‌ها افزایش پیدا کرده بود که می‌تواند نشان‌دهنده التهاب یا تورم باشد. هرچه فرد درگیر آپنه شدیدتری بوده است، این تغییرات بیشتر مشاهده شده است.

به گفته محققان، تغییرات یادشده در ساختار مغز کودکان مبتلا به آپنه انسدادی خواب باعث بروز مشکلاتی برای یادگیری و حافظه یا اختلالات رفتاری و احساسی می‌شود. بنابراین در صورتی که والدین متوجه علائمی از آپنه انسدادی خواب در کودکان خود شدند باید به پزشک مراجعه کنند. علائم این بیماری شامل صدای خروپف بلند هنگام خواب، خواب‌آلودگی در طول روز و مشکلات یادگیری و رفتاری می‏‌شود.

لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود و دلیل تاثیر آپنه انسدادی خواب بر فرآیند رشد مغز کودکان مشخص شود. نتایج این مطالعه در مجله Sleep منتشر شده است.

کد خبر 650605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.