چگونه می‌توان مانع بروز ضعف بدنی شد؟

توصیه شده است که به منظور برطرف کردن ضعف بدن، برنامه غذایی متعادل داشته باشید، زیرا مانع افزایش سریع قند خون و ترشح زیاد انسولین می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، احساس ضعف بدن تحت تأثیر عوامل مختلف مانند مصرف قند بالا و کم‌خوابی به‌وجود می‌آید و علاوه بر گرسنگی شدید باعث کاهش توانایی برای انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. حذف وعده‌های غذا و رژیم‌های غذایی سخت‌گیرانه ممکن است باعث کاهش کالری مورد نیاز شود و اشتها را تحریک کند.

دلایل بروز ضعف بدن

ابتلاء به بعضی از بیماری‌ها به ویژه اگر با حالت تهوع و کاهش اشتها همراه باشد خطر بروز ضعف بدنی را افزایش می‌دهد. نوسانات شدید قند خون یا مقاومت به انسولین به دلیل مصرف زیاد خوراکی‌های فرآوری شده و با شاخص گلیسمی بالا مانند غلات تصفیه‌شده و شیرینی‌جات زمینه‌ساز ضعف می‌شود. کم‌خوابی نیز سطح هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد و معمولاً ولع غذایی به‌ویژه نسبت به خوراکی‌های سرشار از شکر، چربی، نمک و کربوهیدرات افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، ورزش بیش از حد، اضطراب و افسردگی نیز ممکن است زمینه‌ساز بروز ضعف بدنی باشد.

راهکارهایی برای برطرف کردن ضعف بدن

توصیه شده است که به منظور برطرف کردن ضعف بدن، برنامه غذایی متعادل داشته باشید زیرا مانع افزایش سریع قند خون و ترشح زیاد انسولین می‌شود. غذاهای حاوی پروتئین، قندهای پیچیده، فیبرها و چربی‌های سالم میل کنید. ترکیب این گروه‌های غذایی احساس سیری را افزایش می‌دهد و مانع از ترشح هورمون گرلین می‌شود. هفت تا ۹ ساعت خواب شبانه مانع بروز ضعف و ولع غذایی ناشی از خستگی می‌شود. همچنین، توصیه شده است که از ورزش بیش از اندازه پرهیز کنید، زیرا اگرچه ورزش برای سلامت متابولیسم لازم است، اما در حد زیاد می‌تواند زمینه ضعف را فراهم آورد.

نوشیدن کافی آب را جدی بگیرید، در زمان احساس ضعف ابتدا یک لیوان آب بنوشید و ۲۰ دقیقه صبر کنید، زیرا در بیشتر مواقع احساس تشنگی با گرسنگی اشتباه درک می‌شود. متخصصان معتقدند که لازم است جهت جلوگیری از بروز ضعف بدنی، وعده‌های غذایی را در ساعات منظم روز مصرف کنید. خوردن غذا و میان‌وعده هر سه تا چهار ساعت مانع خالی ماندن معده برای مدت طولانی می‎‌شود.

کد خبر 666322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.