۱۲ علت چاقی شکم چیست؟

اضافه وزن و چاقی زمینه ساز بیماری ها، انواع چاقی در طب سنتی، اضافه وزن ۶۰ درصد از افراد جامعه، علت های اصلی چاقی شکم، بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای پیشگیری از این عارضه، خطرات چاقی و درمان های خانگی برای کاهش چربی شکم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه چاقی مخصوص گروهی خاص نیست و شما پیر و جوان، کودک و بزرگسال، زن یا مردانی را می‌بینید که گرفتار چاقی شده‌اند. صنعتی شدن زندگی و ورود تکنولوژی به زندگی، آسایش را به ما هدیه داد، اما اضافه وزن و چاقی، آن روی سکه آسایش بود و امروز ما با کوله باری از مشکلات ناشی از چاقی و اضافه وزن به دنبال گریزگاهی برای رهایی از چاقی هستیم.

اضافه وزن و چاقی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها از جمله افزایش فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، افزایش‌چربی‌خون، نقرس، آرتروز، تنگی نفس، سرطان‌های سینه و تخمدان در زنان، سرطان‌های رکتوم و پروستات در مردان و بیماری‌های کبد و کیسه صفرا، مشکلات ناباروری در زنان و بالاخره کاهش امید به زندگی است.

وقتی بیش از اندازه می‌خورید، تعادل بین انرژی دریافتی و انرژی مصرفی‌تان به هم می‌ریزد، در نتیجه آن چاق می‌شوید. به موازات این افزایش وزن، افزایش بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دو و سرطان‌ها هم ظاهر می‌شود، در چند سال اخیر اضافه وزن بیش از حد افزایش یافته است. امروزه معضل چاقی بیشتر از لاغری رواج دارد و مشکلات متعددی را برای افراد به همراه داشته است. یکی از علت‌های مرگ در عصر جدید بر اثر چاقی است.

۶۰ درصد از افراد جامعه دچار اضافه وزن و چاقی

رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم ایران، از چاقی به عنوان شایع‌ترین اختلال آندوکرین در ایران نام برده و اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد از افراد جامعه دچار اضافه وزن و چاقی هستند. چاقی شایع‌ترین اختلال آندوکرین در ایران به حساب می‌آید و بعد از آن دیابت دومین بیماری شایع غدد درون ریز است به طوری که در شهر بزرگی مثل تهران ۱۵ درصد و در کل ایران حدود ۱۱ درصد جامعه دچار این بیماری هستند.

بیش از ۱۰ درصد افراد جامعه دچار گواتر (بزرگی تیروئید)، گره‌ها و سرطان‌ها، کم کاری و پر کاری تیروئید هستند. بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم در زمره شایع‌ترین بیمارهای کشور است، این بیماری‌ها در تمامی سنین و در هر دو جنس زن و مرد دیده می‌شود که بیشترین بیماران مبتلا را سنین ۲۰ تا ۶۰ سال در بر می‌گیرد، اما پوکی استخوان در سنین بالاتر از ۵۰ سال و به خصوص در زنان شایع است.

انواع چاقی در طب سنتی

چاقی در طب سنتی نیز انواع دسته‌بندی را شامل می‌شود، انواع چاقی در طب سنتی به دلایلی ممکن است اتفاق بیفتد که عبارتند از:

  • دلایل و اختلالات ژنتیک
  • اختلالات و عدم عملکرد صحیح هورمون‌ها
  • عواض ناشی از مصرف داروهایی خاص
  • داشتن سبک زندگی ناسالم
  • مصرف سیگار یا نوشیدنی‌های الکلی و سایر مواردی که برای سلامت بدن ضرر دارند

۱۲ علت چاقی شکم چیست؟

بررسی‌های صورت گرفته توسط طب سنتی بر روی انواع چاقی سبب شده است تا حکماً و افراد اهل طب سنتی چاقی‌های مختلف را با نام‌های گوناگونی دسته‌بندی کنند. برای مثال چاقی ناشی از تجمع چربی‌های مصرفی در درازمدت را با نام سمن یا شحم می‌شناسند. یا چاقی ناشی از رشد مفرط گوشت و عضلات را لحم می‌نامند.

همچنین در طب سنتی اعتقادی وجود دارد که بر اساس آن افزایش رطوبت بدن را عامل چاقی می‌دانند. اعتقاد دیگری نیز وجود دارد که بر اساس آن خواب زیاد و تحرک کم نیز عاملی برای چاقی شناخته می‌شود. عدم کارکرد درست دستگاه گوارش که به معنای تجمع مواد زائد در بدن است نیز می‌تواند عامل چاقی باشد.

خطرات چاقی

آنچه سبب می‌شود مردم از چاق شدن هراسان باشند، عوارض و آسیب‌های جانبی ناشی از این اتفاق است. در غیر این صورت چاقی تنها یک شکل ظاهری متفاوت بود که شاید در نهایت موجب عدم توانایی فرد در انجام برخی فعالیت‌های خاص می‌شد.

به طور کلی خطرات چاقی عبارتند از:

  • بروز وقفه تنفسی یا آپسه تنفسی حین خواب
  • بروز سکته‌های مغزی و قلبی
  • بروز انواع بیماری‌های قلبی و عروقی که خود می‌توانند آغاز راهی برای بروز بیماری‌های جدیدتر باشند.
  • فشار خون بالا که به خودی خود می‌تواند بر خلق و خوی فرد تأثیر گذاشته و در نهایت منجر به بروز سکته‌های قلبی و مغزی شود.

۱۲ علت اصلی افزایش چربی در ناحیه شکم

شکم انسان از عضلاتی قوی پوشیده شده که نگهدارنده امعاء و احشاء است، ورزش نکردن مرتب و روزانه، انجام فعالیت‌های نشسته و مصرف کالری بیش از نیاز، موجب تجمع چربی در منطقه شکم می‌شود، دراین صورت عضلات شکم، سفتی و حالت اولیه خود را از دست داده و شکل ظاهری اندام افتاده شده و چربی ذخیره‌ای شکم به حالت تیوپ مانند در بالا و پایین ناف دیده می‌شود. بافت چربی، برای بدن یک انبار انرژی است و بدن مازاد نیاز خود را در آن ذخیره کرده، در مواقع نیاز، از آن برداشت می‌کند. پس باید کاری کرد که بدن نیازمند انرژی بافت چربی شود.
دریافت کالری کمتر و ورزش کردن، راه رسیدن به این مقصود است، البته اکنون با روش‌های دیگری مثل جراحی نیز، این چربی‌ها را بر می‌دارند. ولی می‌توانیم با ورزش که سلامت عمومی بدن را به دنبال دارد آن را از بین ببریم.

۱۲ دلیل که باعث افزایش چربی در ناحیه شکم می‌شوند عبارتند از:

غذاهای قندی و نوشیدنی‌ها

  • الکل
  • چربی‌های ترانس
  • عدم فعالیت روزانه
  • رژیم غذایی کم پروتئین
  • یائسگی
  • وجود باکتری نامناسب در روده
  • آبمیوه
  • داشتن استرس و افزایش هورمون کورتیزول
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • ژنتیک
  • خواب ناکافی

برای جلوگیری از چاقی شکم این غذاها را نخورید

نوشابه را کنار بگذارید

بارها و بارها این جمله را شنیده‌ایم، اما کنار گذاشتن این نوشیدنی شاید برای انسان کمی سخت باشد. اگر واقعاً می‌خواهید از چربی‌های شکم خلاص شوید باید خوردن نوشابه را متوقف کنید. حتی نوشابه‌های کم کالری که سرعت متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود بدن چربی جذب کند.

دیگر آدامس نخرید

وقتی آدامس می‌جوید مغز و شکم به اشتباه سیگنال‌هایی دریافت می‌کنند که گویی غذا وارد بدن شده است. علاوه بر این آدامس جویدن باعث می‌شود اسید معده بیشتری تولید شود و در نتیجه شما احساس گرسنگی خواهید کرد. این را به خاطر داشته باشید که شکر و نمک باید کم مصرف شود به خصوص اگر فشار خون بالایی دارید. غذاهای سدیم دار نه تنها برای سلامت مضر هستند بلکه مانع آب شدن چربی‌های اضافی شکم نیز می‌شوند.

با فست فود خداحافظی کنید

واضح است که فست فودها سرشار از کالری هستند و مشکلات زیادی برای سلامت بدن ایجاد می‌کنند، اما اگر باز هم قانع نمی‌شوید که این غذا را کنار بگذارید به خاطر بسپارید که این غذاها مسئول جلوگیری از آب شدن چربی‌های شکم‌تان هستند.

مایونز را فراموش کنید

اگر شما هم از دوستداران سس مایونز هستید و همیشه در سالاد از این سس استفاده می‌کنید باید بدانید که این سس ۸۰ درصد چربی است. بهترین جایگزین سس مایونز پوره سبزیجات و سس گوجه فرنگی طبیعی است.

به سیب زمینی سرخ شده نه بگویید

هر چقدر هم این غذا را دوست داشته باشید باید آن را کنار بگذارید. سیب زمینی سرخ شده مثل اسفنجی می‌ماند که چربی‌های اشباع شده را جذب می‌کند. چربی‌های اشباع شده روی عملکرد مغز تأثیر می گذار به طوری که نمی‌تواند تشخیص دهد چه اندازه غذا دریافت کرده‌اید. در نتیجه بدون این که متوجه شوید مقدار زیادی سیب‌زمینی می‌خورید.

بستنی ممنوع

این مورد هم کاملاً واضح است. غذاهای سرشار از قند تبدیل به چربی شکم می‌شوند که مضرترین چربی‌های بدن هستند.

غذاهای نفاخ نخورید

حتی لاغرترین انسان‌ها هم وقتی غذاهای نفاخ می‌خورند شکم شأن بزرگ می‌شود. اگر شما هم چنین مشکلی دارید این غذاها را نخورید و ورزش کنید تا دستگاه گوارشی غذا را بهتر هضم کند.

یسکوئیت های بدون شکر مصرف نکنید

غذاهایی که شامل جایگزین‌های شکر هستند فقط برای دیابتی‌ها مناسب است. این محصولات بدون شکر در بزرگ شدن سایز شکم‌تان مؤثر است.

درمان‌های خانگی برای کاهش چربی ناحیه شکم

مصرف پروتئین را افزایش دهید: کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها و افزایش مصرف پروتئین یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای از دست دادن چربی شکمی است. پروتئین به تعادل قند خون و سطوح پایین انسولین کمک می‌کند. اگر مصرف کربوهیدرات را نمی‌توانید نادیده بگیرید، نوع ساده آن مانند نان سفید یا ماکارونی را کنار بگذارید و به جای آن کربوهیدرات‌های پیچیده مانند میوه‌های فصلی، سبزیجات ریشه‌ای و کاهو را به رژیم تان بیفزایید.

روغن نارگیل را به رژیم تان اضافه کنید: این نوع روغن از تری گلیسیرید با زنجیره متوسط تشکیل شده است و مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از مزایای آن شامل این نوع تری گلیسیرید است. روغن نارگیل به راحتی قابل هضم است و متابولیسم بدن را بالا می‌برد.

استرس خود را کاهش دهید: استرس مزمن یکی از عوامل افزایش چربی شکمی است. سطوح بالای کورتیزول که در نتیجه استرس در بدن ترشح می‌شود، افزایش اشتها را به همراه دارد و میل به افزایش سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد که علت بروز چاقی شکمی است. برای کاهش استرس، مدیتیشن کنید و تکنیک‌های تنفس عمیق را بیاموزید. این گام‌های ساده به شما کمک می‌کند تا یک اینچ از چربی شکم تان را تنها در هفت دقیقه از دست بدهید.

هر روز چای سبز بخورید: این نوع چای سرعت متابولیسم را بالا می‌برد و کبد در سوختن چربی‌ها کمک می‌کند. چای سبز را جایگزین قهوه کنید چون مطالعات نشان داده اند که چهار تا پنج فنجان از این نوع چای سبز منجر به از بین رفتن چاقی شکمی می‌شود.

بیشتر بخوابید: راه شگفت انگیز دیگر برای از دست دادن چربی شکمی، دریافت کافی خواب است. تحقیقات نشان می‌دهد که دریافت شش تا هشت ساعت خواب در شب، منجر به حفظ سطح انسولین شده و هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد. خواب کافی انرژی لازم را برای سوخت کالری در طول روز به شما می‌دهد.

ادویه به غذای‌تان اضافه کنید: ادویه‌هایی مانند زردچوبه به دلیل وجود کورکومین در آن، منجر به کاهش التهاب در بدن می‌شود. همچنین مطالعات نشان داده که کورکومین سرعت متابولیسم را بالا می‌برد.

به اندازه کافی آب بخورید: مصرف هشت لیوان آب در شبانه روز نه تنها هضم غذا را افزایش می‌دهد بلکه منجر به کاهش نفخ شده و متابولیسم را نیز بالا می‌برد.

کد خبر 536289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.