شش خاصیت درمانی گردو برای کودکان

گردو بهترین گزینه برای صبحانه کودکان، لزوم اضافه کردن خواص گردو به رژیم غذایی کودکان، ارزش غذایی گردو، شش خاصیت درمانی گردو برای کودکان، میزان توصیه شده مصرف گردو برای کودکان و پنج خطر زیاده روی در خوردن گردو را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر به دنبال خوراکی مفید و مقوی برای تغذیه کودک خود هستید، مصرف گردو در وعده صبحانه و میان وعده یکی از بهترین انتخاب‌ها است. گردو باعث افزایش هوش، حافظه و قوای جسمانی کودک شما می‌شود و به سلامت او در بزرگسالی کمک می‌کند.

گردو مغزی است که طعم بی‌نظیری دارد و سرشار از مواد مغذی مفید برای رشد و نمو کودکان است. گردو منبع غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و برای مو، پوست و سلامتی بی‌نظیر است.

ارزش غذایی گردو

گردو از ۱۵ درصد پروتئین و ۶۵ درصد چربی تشکیل شده است T این خشکبار غنی از چربی‌های غیر اشباع، اسید چرب امگاسه و یک اسید چرب امگا ۶ به نام اسید لینولئیک است. علاوه بر این حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، لوتئین، بتاکاروتن، زاکسانتیین، روی، ویتامین C، ویتامین B۶، ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، فولات، پانوتنیک اسید و غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله کاتچین، اسید الاجیک، ملاتونین و اسید فیتیک است.

با رژیم مناسب گردو وزن کودکان رو کنترل کنید

امروزه ترویج دنیای مجازی موجب کم‌تحرکی بچه‌ها شده است به همین دلیل چاقی یکی از نگرانی‌های عمده والدین در این زمانه است، از جمله خواص گردو برای کودکان، کاهش یا حفظ وزن بدن است. مصرف به‌اندازه این دانه با ایجاد سیری طولانی‌مدت در عین افزایش ایمنی و وجود چربی‌های سالم، به کنترل وزن بچه‌ها هم کمک می‌کند. با درک این فواید بی‌شمار، نکته پراهمیت دیگر افزودن این غذا به رژیم خوراکی کودکان است.

شش خاصیت درمانی گردو برای کودکان

چگونه خواص گردو رو به رژیم غذایی کودکان اضافه کنیم؟

از زمانی که کودک با مواد جامد سخت آشنا می‌شود و والدین تمایل دارند که مواد غذایی مغذی رو در رژیم غذایی او بگنجانید. با این حال همه مواد جامد توسط همه نوزادان به‌راحتی قابل هضم نیستند چون که سیستم گوارش آنها در سال‌های ابتدایی همچنان ضعیف و در حال رشد است.

یکی از دانه‌های پرفایده که والدین رو در استفاده برای کودکان وسوسه می‌کنه، گردو است، شاید بعد از شش ماهگی فرزند به شما بگن که این محصول رو به‌صورت آسیاب برای این گروه سنی استفاده کنید، اما بهتر است بدانید پزشکان توصیه می‌کنند که برای بهره‌مندی از خواص گردو برای کودکان باید تا یک یا حتی دو سالگی صبرکنید. چرا که حتی هضم دانه‌های بسیار ریز هم هنوز برای این گروه دشوار است با این حال هر وقت تصمیم گرفتید، باید از قبل با پزشک تغذیه مشورت کنید.

شش خاصیت درمانی گردو برای کودکان

گردو منبع غنی از امگا ۳

غذاهای غیر گیاهی منبع بسیار خوبی از امگا ۳ و روغن‌های چرب دیگر است. با این حال، به بچه‌ها و کودکان نوپایی که فقط رژیم گیاهخواری دارند، می‌توان در سالادها یا غذاهای خود گردو قرار داد زیرا اسیدهای چرب امگا ۳ در گردو و روغن گردو یافت می‌شود. از خواص گردو برای کودکان می‌توان به نقش آن در رشد مغز نام برد. همچنین گردو جایگزین خوبی برای خانواده‌هایی است که ماهی و سایر گوشت‌ها را در وعده‌های غذایی خود وارد نمی‌کنند.

افزایش انرژی

همان‌طور که همه ما می‌دانیم، کودکان به انرژی زیادی احتیاج دارند. گردو انرژی زیادی به بدن می‌رساند و این یکی از مهم‌ترین خواص گردو برای کودکان است. گردو به همراه سایر میوه‌های خشک یک میان وعده سرگرم کننده و سیرکننده برای کودک محسوب می‌شود. یک میان وعده عصرانه با ترکیبی از خرما و گردو انرژی کافی را برای بچه‌ها فراهم می‌کند. در واقع گردو نوعی غذای فوق‌العاده است که انرژی بیشتری را در اختیار کودکان قرار می‌دهد. از گردو همچنین می‌توان به عنوان بخشی از صبحانه نیز یا در کنار آن همراه با پنیر یا سایر مواد غذایی استفاده کرد.

منیزیم و ویتامین‌های B

گردو حاوی منیزیم و ویتامین B است. در واقع، گردو یک نیروگاه عظیم از منیزیم و ویتامین B است. افزودن حتی کمی گردو به رژیم غذایی کودک می‌تواند بسیار مفید باشد. گردو حاوی حدود ۱۹۰ کالری است، بنابراین بیش از حد به کودک غذا ندهید. از خواص گردو برای کودکان منیزیم و ویتامین B است که به عملکرد صحیح قلب و سیستم عصبی کمک می‌کند. گردو حاوی چندین نوع ویتامین B است. منیزیم و ویتامین B به کودکان کمک می‌کند تا احساس انرژی کنند. گردو همچنین سرشار از منیزیم است. رژیم‌های غذایی کم منیزیم با کاهش حساسیت به انسولین و افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ ارتباط دارند.

منبع چربی خوب

گردو منبع چربی‌های خوب است، آن‌ها حاوی چربی اشباع نشده چندمنظوره (PUFA) هستند که تصور می‌شود سالم هستند و همچنین حاوی چربی‌های اشباع نشده تک (MUFA) را در خود دارند. خواص گردو برای کودکان در کنترل میزان کلسترول بد بدن و کاهش آن است که احتمال ابتلای کودک شما به بیماری‌های قلبی را در مراحل بعدی زندگی کاهش می‌دهد. شما نیز به عنوان والدین کودک می‌توانید از این مغز مغذی در کنار غذاهای خود نیز استفاده کنید.

برای مو و پوست مفید است

گردو به درخشش و براق نگه‌داشتن موهای کودک کمک می‌کند که از خواص گردو برای کودکان است. آن‌ها پوست کودک شما را سالم نگه می‌دارند. گردو حاوی بیوتین هستند که برای مو بسیار مفید است. بیوتین ریشه مو را تقویت می‌کند، ریزش مو را کاهش می‌دهد و رشد مو را بهبود می‌بخشد. استفاده مرتب از روغن گردو بر روی مو باعث بهبود کیفیت مو می‌شود. مالیدن روغن گردو بر روی سر کودکان باعث بهبود رشد و سلامت موها می‌شود. گردو پوست را نیز تغذیه می‌کند. خوردن گردو پوست را صاف نگه می‌دارد و از فولیکول‌های مو محافظت می‌کند.

ویتامین‌ها و اسید چرب گردو

گردو حاوی اسید آلفا-لینولنیک (ALA) نوعی امگاسه است. گردو از نظر محتوای اسید چرب امگا ۳، اسید آلفا-لینولنیک در مقایسه با سایر مغزها منبع غنی‌تری محسوب می‌شود. امگاسه برای قلب مفید است زیرا به کاهش سطح کلسترول، کاهش التهاب و بهبود جریان خون در عروق کمک می‌کند. گردو نه تنها برای قلب شما مفید است بلکه برای مغز شما نیز مفید است. از خواص گردو برای کودکان اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آن است که نوعی چربی است که مغز و سیستم عصبی آن را به دیگر چربی‌ها ترجیح می‌دهد. گردو همچنین حاوی ویتامین E است. گردو منبع خوبی از ویتامین E است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و مولکول‌های ناپایداری را خنثی می‌کند که می‌توانند به سلول‌های DNA شما آسیب برسانند.

میزان توصیه شده مصرف گردو برای کودکان

باوجود گسترده بودن خواص گردو برای کودکان، همانند سایر مواد غذایی زیاده‌روی در مصرف آن نیز توصیه نمی‌شود. به طور کلی میزان مجاز دانه‌های گیاهی برای همه افراد در سنین مختلف به اندازه یک مشت خود فرد در نظر گرفته می‌شود.

متخصصان تغذیه مصرف گردو برای کودکان به میزان روزانه ۳۰ گرم مغز گردو (۲ تا ۳ عدد گردو) را توصیه می‌کنند. بهترین روش خوردن گردو مصرف آن همراه با پنیر است. پنیر دارای طبع سرد وتر است و به تعدیل مزاج گرم و خشک گردو کمک می‌کند. همچنین مصرف گردو و عسل برای کودکان یک میان وعده کاملاً مفید و مغذی است که به هضم و جذب بهتر عناصر غذایی آن کمک می‌کند.

میزان توصیه شده مصرف گردو برای کودکان

با وجود گسترده بودن خواص گردو برای کودکان، همانند سایر مواد غذایی زیاده‌روی در مصرف آن نیز توصیه نمی‌شود. به طورکلی میزان مجاز دانه‌های گیاهی برای همه افراد در سنین مختلف به اندازه یک مشت خود فرد در نظر گرفته می‌شود.

شش خاصیت درمانی گردو برای کودکان

متخصصان تغذیه مصرف گردو برای کودکان به میزان روزانه ۳۰ گرم مغز گردو (دو تا سه عدد تا گردو)، را توصیه می‌کنند. بهترین روش خوردن گردو مصرف آن همرا با پنیر است. پنیر دارای طبع سرد وتر است و به تعدیل مزاج گرم و خشک گردو کمک می‌کند. همچنین مصرف گردو و عسل برای کودکان یک میان وعده کاملاً مفید و مغذی است که به هضم و جذب بهتر عناصر غذایی آن کمک می‌کند.

پنج خطر که باید حواستان باشد

از خواص گردو برای کودکان که بگذریم باید حواستان به برخی نکات در مصرف گردو باشد که عبارتند از:

مصرف گردو می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود، فیبر موجود در آجیل در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث مشکلات دستگاه گوارش شود. اگرچه گردو و به طور کلی آجیل ممکن است به درمان مشکلات گوارشی کمک کند، اما گاهی اوقات ممکن است مشکل را تشدید کند. همچنین گردو در برخی افراد می‌تواند باعث نفخ، درد معده و اسهال شود.

آلرژی به آجیل‌های درختی امری معمول است. علائم آن نیز شامل حالت تهوع، تنگی نفس، مشکل در بلع، خارش دهان، گلو یا چشم و گرفتگی بینی است. خطرناک‌ترین واکنش آلرژیک آنافیلاکسی است. تنفس را مختل می‌کند و بدن را به حالت شوک می‌برد. ممکن است کودک شما به گردو حساسیت اولیه یا ثانویه داشته باشید.

گردو منبع عالی فیبر است و می‌تواند به کاهش وزن کمک کنند؛ اما کالری بالایی نیز دارد. هفت گردو حدود ۱۸۳ کالری دارد که خوردن زیاد آن‌ها مطمئناً به معنای کالری بیشتر است و در نهایت ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

تقریباً همه مغزها و بیشتر غذاهایی که سفت هستند، خطر خفگی در کودکان را دارند. این غذاها برای بچه‌ها سخت است که گاز بگیرند و با خیال راحت شکسته و بلعیده شوند. همچنین ممکن است در مجاری تنفسی کودک گیر کند و باعث خفگی آن شود.

از آنجا که مغزها، از جمله مغز گردو، سرشار از فیبر هستند، ممکن است باعث تشدید زخم در افراد مستعد شوند. خواص گردو برای کودکان با مجموعه وسیعی از تحقیقات به اثبات رسیده است. گردو خواص ضد سرطانی، ضدالتهابی، قلبی و محافظت از اعصاب را در خود دارد که این برای کودک بسیار مفید است.

کد خبر 569351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.