هفت روش داشتن غذای سالم و کم نمک چیست؟  

ماده نمک و سوخت و ساز بدن، انتقال پیام‌های عصبی با خوردن نمک، دلایل ضروری بودن کاهش مصرف نمک، کارکرد صحیح عضلات با مصرف این ماده غذایی، عوارض غذاهای شور، تأثیر نمک بر سلامت قلب و هفت روش داشتن غذای سالم و کم نمک را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است، این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ یا فعالیت شدید و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می‌توان از دست رفته بدن را جبران کرد.

در حال حاضر مصرف نمک به خصوص در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد در کشور بالا است، مطابق توصیه سازمان بهداشت جهانی حداکثر مقدار مصرف نمک روزانه پنج گرم است. این در حالی است که میزان مصرف نمک در کشور دو تا سه برابر این مقدار برآورد شده است.

این میزان نمک شامل نمک نمکدان و نمک موجود در مواد غذایی شور مانند خیارشور و انواع شورها، تنقلات شور، غذاهای آماده یا کنسرو شده است. در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه‌ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند نمک مورد نیاز بدن تأمین می‌شود.

اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور یا اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت‌هایی از بدن می‌کند. مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل مؤثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به ویژه در افراد دارای سابقه این بیماری‌ها در خود یا خانواده است

مصرف زیاد نمک و غذاهای شور چه عوارضی را به دنبال دارد؟

در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه‌ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند نمک مورد نیاز بدن تأمین می‌شود اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت‌هایی از بدن می‌کند. مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل مؤثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به ویژه در افراد دارای سابقه این بیماری‌ها در خود یا خانواده است.

دلایل ضروری بودن کاهش مصرف نمک

فواید توقف مصرف نمک برای سلامتی فرد و بدن به طور کلی زیاد است که برجسته‌ترین فواید احتمالی قطع نمک عبارتند از:

- فشار خون پایین

- کاهش خطر حملات قلبی

- از تجمع آب در بدن خلاص می‌شوید

- افزایش میزان سوخت و ساز

هفت روش داشتن غذای سالم و کم نمک چیست؟  

- حفظ سلامت کلیه‌ها

- حفظ سلامت استخوان‌ها

- ارتقای سلامت مغز

- عفونت با هیپوناترمی

- کاهش نیاز به دفع ادرار

- کاهش احتمال سردرد

چگونه نمک بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد؟

مقامات سازمان‌های بهداشت ده‌ها سال است که به ما گفته‌اند که مصرف سدیم را کاهش دهیم. آن‌ها می‌گویند شما باید کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز و حتی کمتر مصرف کنید،.

این مقدار در حدود یک قاشق چای خوری یا شش گرم نمک است (۴۰٪ نمک از سدیم تشکیل شده است، بنابراین گرم سدیم را ۲.۵ برابر کنید). با این حال، حدود ۹۰٪ از بزرگسالان ایالات متحده مقدار زیادی بیشتر از آن مصرف می‌کنند.

ادعا می‌شود که خوردن بیش از حد آن باعث افزایش فشارخون می‌شود و در نتیجه خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. با این حال، در مورد مزایای واقعی کاهش مصرف سدیم شک و تردیدهای جدی وجود دارد.

درست است که کاهش مصرف آن می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، به خصوص در افرادی که فشار خون بالا و حساس به نمک دارند، اما برای افراد سالم، کاهش متوسط اثر کمی دارد.

یک مطالعه از سال ۲۰۱۳ نشان داد که در افرادی که فشار خون طبیعی دارند، کاهش مصرفآن باعث کاهش فشار خون سیستولیک تنها به میزان ۲.۴۲ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک تنها به مقدار ۱.۰۰ میلی متر جیوه می‌شود.

این مانند کاهش فشار خون از ۱۳۰.۷۵ میلی متر جیوه به ۱۲۸.۷۴ میلی متر جیوه است. این‌ها نتایج قابل توجهی نیستند که از تحمل یک رژیم غذایی بی مزه انتظار بدست آوردنشان را داشته باشید.

هفت روش داشتن غذای سالم و کم نمک

هفت راه‌حل ارائه شده است که لذت داشتن غذای سالم به همراه طعمی عالی را به شما نشان می‌دهد، این راه حل‌ها عبارتند از:

۱- مصرف چه میزان نمک زیاد است؟

اگر از مقدار مجاز دریافت نمک آگاهی نداشته باشید، کاهش آن برای شما امری دشوار خواهد بود. طبق توصیه سازمان سلامت جهانی، میزان نمک مصرفی روزانه، ۵ گرم یا برابر با یک قاشق چای‌خوری است. بنابراین، میزان استفاده از نمک باید محدود شود و این نکته در هنگام آماده‌سازی غذا نیز مورد توجه قرار گیرد. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتری در این خصوص هستید، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

۲- دنیای دستورهای غذایی کم نمک را کشف کنید

تمام کاری که باید انجام دهید این است که جستجوی آنلاین کنید و از تجربیات افراد مختلف در خصوص دستورهای غدایی کم‌نمک، استفاده کنید. نستله، توصیه‌های مختلفی را به منظور کاهش دریافت نمک در رژیم غذایی روزانه شما دارد. ببینید کدام یک برای شما کارساز است، آن را متحول کنید و سپس به اشتراک بگذارید.

۳- خرید هوشمندانه‌تری داشته باشید

به آنچه در سبد خرید خود می‌گذارید، دقت کنید. با بررسی برچسب محصول، مقدار نمک غذاهای مورد علاقه خود را ارزیابی کنید. ما طیف انتخاب‌های کم‌نمک را به شما پیشنهاد کرده و برای کاهش میزان نمک تلاش می‌کنیم؛ حتی در طی تحقیقات بر روی محصولات غذایی خود ازجمله سوپ و نودل مگی و پیتزای بویتونی.

هفت روش داشتن غذای سالم و کم نمک چیست؟  

۴- غذاهای کم‌نمک بپزید

نمک را از کتاب آشپزی خود حذف کنید. اغلب می‌گویند که ذره‌ای نمک به هر دستور غذایی اضافه کنید. اما بیشتر مردم دوباره نمک را بر روی میز خود قرار می‌دهند. چرا استفاده دوباره، اگر چه استفاده از نمک می‌تواند در فرآیند پخت برخی غذاها کمک کند. نریختن نمک به عنوان طعم‌دهنده به هر وعده‌ی غذایی ایده خوبی بوده و در عوض اجازه دهید هرکسی در سر میز، چاشنی مناسب ذائقه خودش را بیفزاید.

۵ - قبل از افزودن چاشنی بچشید

عادت همیشگی خود را تغییر دهید، آیا نیازمند نمک اضافی در غذای خود هستید، بیشتر افراد به این دلیل که افزودن نمک یک رسم قبل از غذا است، آن را اضافه می‌کنند. این کار ضروری نیست. اگر قصد افزودن نمک دارید، حداقل ابتدا غذا را بچشید. شاید بدون افزودن چاشنی بیشتر، طعم آن را دوست داشته باشید. شاید اصلاً شما متوجه تفاوتی بزرگ نشوید.

۶- بیاموزید که از نمک کم لذت ببرید

بحث طعم و مزه است، از قطع کردن نمک نترسید، ذائقه شما به آن عادت خواهد کرد. ما از سال ۲۰۰۵، کم‌کم میزان نمک را در غذاهایمان کاهش داده‌ایم تا به مشتریان زمان دهیم که به تغییر طعم و ذائقه عادت کنند و به آنها کمک کنیم تا اولویت‌های ذائقه‌شان را در طولانی‌مدت بپذیرند.

۷- طعم‌های جدید را بپذیرید

گیاهان و ادویه‌ها و همه‌چیز خوب هستند، نمک تنها چاشنی در دسترس نیست. سعی کنید نمک را با ادویه دیگری در قفسه خود جایگزین کنید و آن را با طعم غذاهای خود وفق دهید.

کد خبر 562028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.