خوراکی‌های مفید پاییزی کنترل فشارخون چیست؟

آشنایی با خطرهای فشار خون بالا برای بدن، لزوم مصرف میوه و سبزیجات با حفاظت از بدن، نقش آب سبزیجات برای کاهش فشارخون، اهمیت خوراکی‌های حاوی کالری پایین و فیبر بالا، شش میوه پاییزی برای کنترل فشار خون و دمنوش‌های مناسب کاهش این عارضه در بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فشارخون بالا شایع‌ترین عاملی است که فشار درازمدتی را به دیواره عروق خونی وارد می‌کند. این فشار به این معناست که قلب مدام باید برای پمپاژ خون در کل بدن سخت‌تر کار کند که یک پیش شرط برای بروز مشکلات قلبی محسوب می‌شود. به طور قطع می‌توان با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل فشار خون را کاهش داد.

رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات یک عامل محافظت کننده برای فشار خون بالا است، اما شواهد موجود در مورد تأثیر مصرف میوه و سبزیجات در فشار خون مربوط به سن محدود است. میوه و سبزیجات حاوی پتاسیم به عنوان یک ماده معدنی هستند که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. مصرف این موادغذایی سالم اثرات نمک را که حاوی سدیم بوده و عامل اصلی فشار خون است، جبران می‌کند.

آب سبزیجات برای کاهش فشارخون

در اینجا تعدادی آب سبزیجات وجود دارد که می‌توانید در رژیم غذایی فشار خون بالا قرار دهید:

۱. آب چغندر

چغندر غنی از نیترات است. نیترات به شل شدن رگ‌های خونی و بهبود جریان خون کمک می‌کند. اعتقاد بر این است که آب چغندر فقط در طی چند ساعت فشار خون سیستولیک را کاهش می‌دهد.

۲. آب اسفناج

آب اسفناج یک روش خوشمزه برای بهره‌مندی بیشتر خواص سلامتی اسفناج است. سبزیجات برگ دار منبع عالی پتاسیم است. پتاسیم به شما کمک می‌کند تا تنش در رگ‌های خونی و عروق شما شل شود، که باعث افزایش گردش خون و افزایش فشار خون می‌شود. همچنین سرشار از لوتئین است. لوتئین از ضخیم شدن دیواره عروق جلوگیری می‌کند، بنابراین خطر حملات قلبی و فشار خون را کاهش می‌دهد.

خوراکی‌های مفید پاییزی کنترل فشارخون چیست؟

۳. آب هویج

هویج مملو از پتاسیم است. هویج یک غذای گیاهی کاملاً سالم برای قلب ایجاد می‌کند. هویج همچنین خطر تصلب شرایین و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

۴. آب گوجه

ثابت شده است که پتاسیم بر فشار خون بالا تأثیر مثبتی دارد و آب گوجه فرنگی داری پتاسیم می‌باشد. یک فنجان آب گوجه فرنگی ۵۵۶ میلی گرم پتاسیم دارد. توصیه می‌شود که بزرگسالان ۴۷۰۰ میلی گرم دریافت کنند. پتاسیم روزانه، بنابراین یک وعده آب گوجه فرنگی می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. آب گوجه فرنگی فقط با ۴۳ کالری در هر فنجان می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند، که همچنین می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

اهمیت خوراکی‌های حاوی کالری پایین و فیبر بالا

علاوه بر این، میوه‌ها و سبزیجات دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که بدن شما را سالم نگه می‌دارد. این مواد کالری پایین و فیبر بالایی دارد که به هضم غذا و سلامت قلب کمک می‌کنند عبارتند از:

میوه و سبزیجات کنسروی: میوه‌ها و سبزیجات کنسروی و کمپوتی را معمولاً به طور طبیعی و بدون افزودن نمک یا شکر تهیه کنید. این مواد از مواد کاهنده فشار خون به شمار می‌روند

آبمیوه و اسموتی: آبمیوه‌های غیرشیرین، اسموتی‌ها و آب سبزیجات همگی برای کاهش فشار خون گزینه‌های مناسبی هستند و بدون این که کالری زیادی به بدن شما برسانند، باعث احساس سیری در شما می‌شود.
میوه خشک: مصرف حدود ۳۰ تا ۴۰ گرم میوه خشک هم برای کاهش فشار خون مؤثر است، اما به دلیل قند بالایی که دارد تنها باید بین غذا مصرف شود تا باعث پوسیدگی دندان‌ها نشود.

حبوبات: مصرف حبوباتی مانند لوبیا، نخود و عدس منبع خوبی از پروتئین و فیبر هستند، اما باید به مقدار کم مصرف شوند.

سبزیجات ریشه‌ای: سبزیجات ریشه‌ای مانند سیب زمینی، چغندر و زردک جز مواد غذایی نشاسته‌ای هستند که در کاهش فشار خون مؤثر است.

شش میوه پاییزی برای کنترل فشار خون

انار

انار یکی از انواع میوه و سبزیجات کاهش دهنده فشار خون است. یافته‌های یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داده‌اند که نوشیدن یک فنجان انار به صورت روزانه به مدت ۲۸ روز می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. محققان این اثر را به محتوای آنتی‌اکسیدانی این میوه نسبت داده‌اند.

لیمو شیرین

لیمو شیرین میوه‌ای پاییزی است که طبع سرد و تر دارد و حاوی انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین A، C، E، گروه ویتامین‌های B، آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و املاح معدنی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم، اسید فولیک، فسفر، منیزیم، سدیم، پروتئین و مواد قندی است.

متخصصان تغذیه تاکید دارند لیمو شیرین به علت خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد، تأثیر چشمگیری در تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت بدن در برابر انواع بیماری‌ها و کنترل فشار خون بدن دارد. لیمو شیرین از نگاه طب سنتی میوه‌ای خنک و مفید است که به رفع التهابات بدن و تشنگی کمک می‌کند.

لیمو شیرین به علت داشتن اسید سیتریک و ویتامین C فراوان برای مبتلایان به سرما خوردگی بسیار مفید است. مصرف روزانه دو عدد لیمو شیرین نیاز روزانه بدن را به ویتامین C تأمین می‌کند.
لیمو شیرین سرشار از پتاسیم است به همین علت این میوه برای مبتلایان به فشار خون و اختلالات قلبی و عروقی بسیار مفید است. لیمو شیرین بین آب و الکترولیت‌های بدن تعادل برقرار می‌کند و به علت داشتن اسید فولیک مصرف آن به مبتلایان به کم‌خونی و زنان باردار پیشنهاد می‌شود.

لیمو شیرین نقش مؤثری در تقویت، جوان‌سازی و زیبایی پوست دارد. مصرف این میوه همچنین به دفع سموم از بدن از طریق ادرار و مدفوع کمک می‌کند. لیمو شیرین برای مبتلایان به سرماخوردگی، گلو درد، آنفلوانزا، تب، التهابات همراه با تب، غلظت خون و سرگیجه مفید است.

توت فرنگی

توت فرنگی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین که نوعی فلاوونوئید است، محققان یک مطالعه بزرگی را با بیش از ۳۴ هزار نفر مبتلا به فشارخون بالا انجام دادند، آنها دریافتند که کسانی که بیشترین میزان مصرف آنتوسیانین‌ها را که عمدتاً از توت فرنگی تأمین می‌شود، را دارند در مقایسه با افرادی که مصرف آنتوسیانیدین در آنها کم است ۸ درصد کاهش خطر فشار خون بالا وجود دارد.

موز

موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم ماده معدنی می‌باشد که نقش حیاتی در کنترل فشارخون دارد. یک موز متوسط حاوی حدود ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم است. طبق نظریه انجمن قلب آمریکا مصرف پتاسیم، اثرات سدیم و کاهش تنش در دیواره رگ‌های خونی را به دنبال دارد. بزرگسالان باید روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم مصرف کنند، سایر غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از:
آووکادو
– قارچ
– سیب زمینی شیرین
– گوجه فرنگی
– ماهی تن
– لوبیا
افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی باید در مورد مصرف پتاسیم با پزشک خود مشورت کنند، زیرا مقدار زیاد این ماده در بدن آنها می‌تواند مضر باشد.

کیوی

طبق نتایج یک مطالعه، مصرف روزانه کیوی می‌تواند فشار خون را در افرادی که سطح فشار خون آنها کمی بالا است را کاهش دهد. محققان اثرات سیب و کیوی را در افرادی که فشارخون کمی بالا دارند مقایسه کرده اند. آنها دریافتند که خوردن سه کیوی در روز به مدت هشت هفته در مقایسه با خوردن یک سیب در روز به مدت مشابه، منجر به کاهش قابل توجه تری در سیستولیک و دیاستولیک فشار خون می‌شود. آنها معتقدند که مواد زیست فعال موجود در کیوی باعث کاهش فشار خون می‌شود. کیوی همچنین سرشار از ویتامین C است که به طور قابل توجهی می‌تواند میزان فشار خون را در افرادی که ۵۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۸ هفته از این ویتامین را مصرف می‌کنند، کاهش دهد.

خرمالو

خرمالو برای کنترل فشار خون بالا و در نتیجه جلوگیری از بیماری‌ها مؤثر است. مقدار بالای پتاسیم این میوه به عنوان گشاد کننده عروق عمل می‌کند و در نتیجه جریان خون در بدن را افزایش می‌دهد. بنابراین فشار خون کاهش می‌یابد.

خوراکی‌های مفید پاییزی کنترل فشارخون چیست؟

دمنوش‌های مناسب برای کاهش فشار خون بدن

دمنوش برگ زیتون، تخم کرفس، گل گاوزبان و سنبل‌الطیب از جمله دمنوش‌های مفید برای کاهش فشار خون بالا هستند. بیماری فشارخون علائمی مانند سرخ شدن رنگ صورت، برجستگی عروق و نبض بالا دارد. متخصصان طب سنتی تاکید دارند که گاهی در برخی افراد که مزاج صفراوی دارند فشارخون به رنگ زرد در چهره نمایان می‌شود که برای آنها پرهیز از مصرف غذاهای گرم و ادویه‌هایی مانند فلفل و زنجبیل و غذاهای چرب و شیرین توصیه می‌شود.

برخی گیاهان برای کاهش فشارخون مفیدند مثلاً برگ‌های زیتون از فسفر، کلسیم، منیزیم و مواد قندی تشکیل شده که مصرف جوشانده آن برای بیماران مبتلا به فشارخون مناسب است. تخم گیاه کرفس نیز برای کاهش فشارخون توصیه می‌شود چون مقدار زیادی کلسیم دارد و می‌توان آن را به صورت جوشانده مصرف کرد.

گیاهانی مانند گل گاوزبان و سنبل‌الطیب نیز به کاهش فشارخون کمک می‌کند. گاهی نیز فشارخون بالا در افراد بلغمی مزاج متفاوت بروز می‌کند که رنگ چهره آنها به سیاهی تمایل دارد، این افراد باید از مصرف ماست، دوغ و سالاد بپرهیزند و از خوراکی‌های گرم بیشتر استفاده کنند بنابراین مصرف آویشن و سیاه‌دانه کمک کننده است و از دیگر دمنوش‌های مناسب برای کنترل فشارخون بدن عبارتند از:

دمنوش آویشن با عناب: در کنار کاهش فشار خون در رفع غلظت خون نیز تأثیر بالایی دارد و در درمان تنگی نفس نیز مؤثر است.

دمنوش چای سبز: از قوی‌ترین دمنوش‌ها است که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌باشد و تأثیر مستقیمی بر روی فشار خون دارد.

دمنوش بابونه: یک راه حل ایده آل برای کاهش فشار خون بالا است که می‌تواند به رفع گرفتگی‌ها در عروق خونی و شریان‌ها کمک شایانی کند.

دمنوش چای کوهی: در پایین آوردن فشار خون بسیار مؤثر است.

دمنوش چای ترش: دمنوش گل گاو زبان و لیمو امانی نیز برای کاهش فشار خون مفید است.

کد خبر 532257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.