حقایقی درباره نقش تغذیه‌ای و خواص زیتون

آشنایی با خاصیت‌های زیتون برای سلامتی، ارزش تغذیه‌ای زیتون، ویتامین‌های موجود و مواد معدنی در زیتون، روغن زیتون سلطان روغن‌های گیاهی، هشدار و عوارض جانبی درباره مصرف زیتون را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش‌خبرنگار ایمنا، زیتون میوه قدرتمند و خوشمزه‌ای است که می‌تواند برای بدن انسان مفید باشد و مزایای بسیاری مانند جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از سرطان‌های متعدد، کاهش التهاب و ورم مفاصل، بهبود سیستم گوارش، تسکین واکنش‌های آلرژیک، بهبود جریان خون، محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، افزایش عملکرد شناختی، مبارزه علیه عفونت‌ها و کاهش فشار خون دارد.

گونه‌های بسیار مختلفی از زیتون وجود دارد و برخی از آن‌ها ممکن است کم و بیش ترکیبات و اجزای مهم را به همراه داشته باشند. اما همه‌ی این گونه‌ها دارای عناصر خاصی هستند که آن‌ها را برای سلامتی انسان مفید می‌سازد.

می‌توانید زیتون را به سالاد، ساندویچ و یا غذاهای مصرفی خود اضافه کنید. روغن آن برای پخت غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، هر بخشی از زیتون برای سلامتی مفید و مؤثر خواهد بود و مردم سراسر جهان هزاران سال است که ارزش خاصی برای زیتون قائل هستند.

ارزش تغذیه‌ای زیتون:

منافع سلامتی و پزشکی زیتون عمدتاً به خاطر وجود مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات آلی همچون آهن، فیبر، مس، ویتامین E، ترکیبات فنولی، اولئیک اسید و آنتی اکسیدان‌های مختلف است. اجازه دهید نگاهی گذرا به مزایای زیتون بیندازیم. درصدهای مورد نیاز بدن در هر ۱۰۰ گرم زیتون.

ویتامین‌های موجود و مواد معدنی در زیتون:

ویتامین ای ۱۹ درصد

ویتامین آ ۸ درصد

ویتامین کا ۲ درصد

ویتامین بی ۶ ۲ درصد

زیتون منبع خوبی برای تأمین برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، برخی از این مواد معدنی در طول فرآوری زیتون به آن اضافه می‌شوند.

ویتامین E: میوه‌هایی که چربی بالایی دارند، معمولاً سرشار از این آنتی‌اکسیدان قدرتمند هستند.

آهن: زیتون سیاه منبع خوبی از آهن است. آهن برای جابه‌جایی اکسیژن در خون ضروری است.

مس: در رژیم غذایی غربی، معمولاً کمبود مس دیده می‌شود. فقر مس می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش بدهد.

کلسیم: کلسیم فراوان‌ترین ماده‌ی معدنی در بدن انسان است. وجود کلسیم برای استخوان‌ها، عضلات و عملکرد دستگاه عصبی ضروری است.

سدیم: معمولاً زیتون به‌علت بسته‌بندی در آب‌نمک، محتوی مقدار زیادی سدیم است.

حقایقی درباره نقش تغذیه‌ای و خواص زیتون

سایر ترکیبات گیاهی مغذی

زیتون بسیاری از ترکیبات مغذی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها را داراست.

اولئوروپین: این ترکیب فراوان‌ترین آنتی‌اکسیدان در زیتون‌های نارس است و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

هیدروکسی تیروزول: در طول فرایندِ رسیدنِ زیتون، اولئوروپین می‌شکند و به هیدروکسی تیروزول تبدیل می‌شود. این آنتی‌اکسیدان نیز فواید زیادی دارد.

تیروزول: فراوان‌ترین آنتی‌اکسیدان در زیتونِ رسیده است. هرچند خاصیت این آنتی‌اکسیدان به‌اندازه‌ی هیدروکسی تیروزول نیست، ولی فواید بسیاری از جمله پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد.

اسید اولئونالیک: این آنتی‌اکسیدان می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های کبدی، تنظیم چربی خون و کاهش التهابات مؤثر باشد، به همین دلیل یکی از مهم‌ترین خواص زیتون به‌شمار می‌آید.

کوئرستین: این ماده‌ی مغذی می‌تواند در کاهش فشارخون و سلامت قلب مؤثر باشد.

زیتون بخش جدانشدنی رژیم مدیترانه‌ای است، خواص زیتون برای سلامتی بی‌شمار است. کمک به سلامت قلب و پیشگیری از سرطان از مهم‌ترین فواید زیتون برای سلامتی‌اند.

فواید زیتون برای سلامتی

زیتون بخش جدانشدنی رژیم مدیترانه‌ای است، خواص زیتون برای سلامتی بی‌شمار است، از مهم‌ترین فواید زیتون برای سلامتی بدن عبارتند از:

بهبود سلامت قلب

زیتون‌ها سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع هستند. این اسیدهای چرب در واقع نوعی چربی هستند که موجب کاهش LDL (کلسترول بد) و در عین حال حفظ HDL (کلسترول خوب) می‌شوند. از طرفی خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی پلی‌فنول‌های موجود در زیتون از استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن که از عوامل مهم ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی هستند، محافظت می‌کنند.

بهبود جریان خون

ترکیبات گیاهی موجود در زیتون می‌توانند تولید اکسید نیتریک را افزایش دهند و در نتیجه عملکرد عروقی را با افزایش جریان خون به سمت عضلات شما بهبود بخشند. این اتفاق هم برای سلامت کوتاه مدت و هم درازمدت شما سودمند است.

رفع التهاب‌

پلی‌فنول‌های موجود در انواع زیتون می‌توانند به کاهش التهاب مزمن با ممانعت از شروع آسیب‌های بافتی در اندام‌ها کمک کنند. زیتون‌ها به دلیل نقش اصلی‌شان در رژیم‌های مدیترانه‌ای که بر پایه‌ی سبزیجات، میوه‌ها و دانه‌های کامل هستند و به سلامت بدن کمک می‌کنند، به خوبی شناخته شده‌اند. به همین دلیل مهم است که بر مصرف آن‌ها در رژیم غذایی‌تان چه به عنوان میان وعده و چه به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل تمرکز کنید.

تقویت استخوان‌ها

پلی‌فنول‌های موجود در زیتون همچنین می‌توانند با کاهش تخریب بافتی، باعث افزایش تراکم استخوان‌ها شوند. علاوه بر این، دیده شده است که رژیم‌های مدیترانه‌ای با خطر کمتر شکستگی استخوان‌ها در افراد مسن همراه هستند.

بهبود سلامت مغز

این میوه حاوی ویتامین E، یعنی آنتی‌اکسیدان مرتبط با ادراک بهتر است و مصرف آن موجب کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های شناختی می‌شود. علاوه بر این‌ها دیده شده است رژیم‌های غذایی که به روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی تکیه می‌کنند با خطر کمتر ابتلاء به بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

ایجاد حس خوشایند سیری

با مصرف روغن زیتون هنگام پخت و پز می‌توانید با تغذیه سالم، احساس سیری خوشایندی نیز داشته باشید. چربی‌های خوش طعم موجود در زیتون موجب می‌شود که شما مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید و در نتیجه کمتر به سمت خوراکی ناسالم بروید.

کاهش خطر ابتلاء به برخی سرطان‌ها

فواید میوه‌ها و سبزیجات هنگامی که در وعده‌های غذایی و میان وعده‌های مختلف استفاده می‌شوند، به خوبی نمایان است. غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان بالا مانند زیتون می‌توانند شانس ابتلاء به برخی سرطان‌ها را هم از طریق محافظت از DNA سلولی که به طور بالقوه از رشد تومور جلوگیری می‌کند و هم از طریق کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش دهند.

تنظیم قند خون

مصرف روغن زیتون می‌تواند موجب کاهش قند خون مخصوصاً حدود دو ساعت بعد از مصرف غذا به وسیله‌ی عملکرد مناسب انسولین شود. اسیدهای چرب اولئیک که موجب حفظ سلامت قلب می‌شوند و همچنین پلی فنول‌های موجود در زیتون نیز می‌توانند کمک کننده باشند. تحقیقات نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی حاوی چربی‌های تک غیراشباع بالا و غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند.

افزایش جذب سایر مواد مغذی

اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به سالاد و یا تفت دادن خیلی سبک و مختصر سبزیجات سبز در آن، می‌تواند به دریافت بیشتر کاروتنوئیدها، که برای سلامت چشم و کاهش طول مدت بیماری مفید هستند، کمک کند.

خاصیت آنتی باکتریایی زیتون:

اولئوروپین یک ترکیب شیمیایی ارزشمندی است که در زیتون یافت می‌شود و دارای خاصیت آنتی باکتریایی است. مصرف مقادیر فراوان از زیتون می‌تواند بدن شما را در برابر عفونت‌ها و باکتری‌های مختلف بیمه کند.

روغن زیتون؛ سلطان روغن‌های گیاهی

خواص درمانی روغن زیتون برای سلامتی عبارتند از:

- افزایش سلامت ناخن‌ها

- جلوگیری از سرطان سینه

- پیشگیری از آلزایمر

- تقویت استخوان‌ها

- جلوگیری از دیابت

- درمان افسردگی

- کمک به کاهش وزن

- کنترل کلسترول

- رفع یبوست

هشدار درباره مصرف زیتون:

زیتون به طور کلی برای سلامتی بدن بسیار مفید است با این حال برخی از آلرژی‌های فصلی وجود دارد که می‌تواند با گرده‌ی درخت زیتون مرتبط باشد. همین امر موجب ایجاد آلرژی در افراد مختلف می‌شود. همچنین در زیتون و روغن آن اسیدهای قوی و ترکیبات آلی موجود است که مصرف آن برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. در صورت مصرف سعی کنید از زیاده‌روی و افراط خودداری کنید و قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت نمائید. در نهایت زیتون حاوی مقادیر زیادی از سدیم است که برای افرادی که فشار خون بالا دارند و یا از وجود بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند ممکن است مضر باشد، به جز موارد گفته شده، زیتون برای سایر افراد بسیار مفید است.

حقایقی درباره نقش تغذیه‌ای و خواص زیتون

عوارض جانبی مصرف زیتون

معمولاً افراد با مصرف زیتون دچار مشکل خاصی نمی‌شوند، اما ممکن است نمک بالای موجود در زیتون شور، برای برخی افراد مشکل ایجاد کند که عبارتند از:

۱. حساسیت

حساسیت به درخت زیتون امری شایع است، اما حساسیت به خودِ زیتون به‌ندرت مشاهده شده است. بااین‌حال افرادی که به زیتون حساسیت دارند، ممکن است واکنش‌های آلرژیک را در دهان و گلوی خود تجربه کرده باشند.

۲. فلزات سنگین

ممکن است زیتون حاوی برخی فلزات سنگین و مواد معدنی مانند بور، گوگرد، قلع و لیتیم باشد. مصرف زیاد فلزات سنگین می‌تواند منجر به بروز سرطان شود. در بیشتر اوقات فلزات سنگین موجود در زیتون کمتر از حد مجاز است، بنابراین زیتون ماده‌ی غذایی سالمی است.

۳. آکریل آمید

برخی از مطالعات از ارتباط آکریل آمید با بروز سرطان‌ها حکایت دارند، درحالی‌که برخی دیگر از مطالعاتی که به‌تازگی صورت گرفته‌اند، این ارتباط را زیر سوال برده‌اند. بااین‌حال متخصصان توصیه می‌کنند مصرف آکریل آمید در رژیم غذایی افراد محدود شود. در بعضی گونه‌های زیتون از جمله زیتون سیاه کالیفرنیا، با رسیدن زیتون مقدار آکریل آمید افزایش می‌یابد.

کد خبر 528582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.