انواع ویتامین ها و بهترین زمان مصرف + میزان مصرف مکمل ها و خواص

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که افراد به مقداری از آن ها نیاز دارند و از طریق غذا به بدن می‌رسند. آگاهی درباره انواع ویتامین ها به همراه بهترین زمان مصرف آنها و منابع غذایی که دارای ویتامین های مختلف هستند، لازم و ضروری است.

به گزارش ایمنا، بسیاری از افراد وجود دارند که از مصرف مواد غذایی روزانه خود مانند هویج، زیتون و یا سبزی و میوه‌ها جهت تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود خودداری می‌کنند و این عاملی است که آنها را با فقدان ویتامین رو به رو کرده و برای جبران آن چاره‌ای جز مصرف مواد دارویی مانند قرص‌های ویتامینی وجود ندارد.

ارزش دارویی و غذایی ویتامین‌ها

نقش ویتامین‌ها در بدن افراد تا جایی دارای اهمیت است که نبود آنها می‌تواند دلیل بروز انواع بیماری‌ها در فرد شود. ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که مصرف آنها برای حیات انسان و سلامتی امری ضروری به شمار می‌آید. بیماری بری بری از بیماری‌هایی است که به دلیل فقدان ویتامین در افراد به وجود می‌آید. افزایش سوخت و ساز بدن منجر به رشد و سلامتی افراد می‌شود که این امر با مصرف ویتامین‌ها قابل انجام است. ویتامین‌ها را می‌توان در انواع موادهای مصرفی روزانه مانند انواع میوه‌ها و سبزی‌ها جست و جو کرد البته بعضی از افراد به دلیل کمبود شدید میزان ویتامین لازم، با تجویز پزشک به مصرف قرص و آمپول روی می‌آورند.

انواع ویتامین ها و بهترین زمان مصرف + میزان مصرف مکمل ها و خواص

بهترین زمان مصرف ویتامین‌های محلول در چربی

ویتامین‌های K، A، D و E از ویتامین‌های گروه محلول در چربی هستند که در منابع غذایی مختلف نیز یافت می‌شوند و برای تأثیر بیشتر این قرص‌های ویتامینی بهتر است که به همراه چربی‌ها مانند مغزی جات و یا لبنیات میل شوند. این ویتامین‌ها می‌تواند همراه با یک وعده غذایی میل شوند تا تأثیر بیشتری در بدن ایجاد کند.

منابع مصرفی ویتامین A

هویج، تخم مرغ، جگر، کره، حبوبات، گوشت، روغن جگر ماهی، پنیر، کدو، اسفناج، کاهو، شاهی، جعفری، خربزه، هلو، پرتقال، موز، گیلاس، خرما و نان از منابع دارای ویتامین A هستند که در بهبود بینایی، افزایش سلامت قلب و عروق، رفع زخم‌های پوستی، بهبود دستگاه تنفسی و عصبی، بهبود دستگاه گوارشی، درمان زگیل‌ها و رفع عفونت‌ها مؤثر و مفید واقع می‌شوند. مصرف ۰.۷ میلی گرم این ویتامین در روز برای بدن کافی است.

منابع مصرفی ویتامین K

چای سبز، اسفناج، شلغم، کلم، گل کلم، کاهو، جگر، مارچوبه، پنیر، زرده تخم مرغ، شیر، جعفری، گشنیز، پونه کوهی، مرزنجوش، گیاه گل قاصدک، شاهی، اسفناج، چغندر، خردل، گوشت، پیازچه، کلم برو کلی، زردچوبه، فلفل قرمز و کاسنی از منابع دارای ویتامین K هستند که در انعقاد خون، یرقان، پیشگیری از سنگ کلیه، کاهش سرطان، جلوگیری از آرتروز و اختلالات استخوانی و پیشگیری از دیابت مؤثر و مفید واقع می‌شوند. مصرف ۱۰۰ میکرو گرم این ویتامین در روز برای بدن کافی است.

منابع مصرفی ویتامین E

میگو، بادام‌، اسفناج، کیوی، کدو، آووکادو، تخمه آفتابگردان، روغن زیتون، ماهی قزل‌آلا، کلم برو کلی از منابع دارای ویتامین E هستند که در حفاظت از آسیب‌های چشمی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، جلوگیری از سرطان و کاهش خطر ابتلاء به آلزایمر مؤثر و مفید واقع می‌شوند. مصرف ۱۵ میلی گرم این ویتامین در روز برای بدن کافی است.

منابع مصرفی ویتامین D

غلات، کره، روغن کبد ماهی، جگر، خامه، زرده تخم مرغ، آفتاب و انواع میوه‌ها و سبزیجات‌ها از منابع دارای ویتامین D هستند که در پیشگیری از راشیتیسم، پوکی استخوان، سلامت مغز و جلوگیری از آلزایمر مؤثر و مفید واقع می‌شوند. مصرف ۱۰ میکرو گرم این ویتامین در روز برای بدن کافی است.

بهترین زمان مصرف ویتامین‌های محلول در آب

ویتامین‌های C و B از ویتامین‌های گروه محلول در آب هستند که در منابع غذایی مختلف نیز یافت می‌شوند و برای تأثیر بیشتر این قرص‌های ویتامینی بهتر است که با معده خالی و همراه با آب میل شوند تا تأثیر بیشتری در بدن ایجاد کنند.

انواع ویتامین ها و بهترین زمان مصرف + میزان مصرف مکمل ها و خواص

منابع مصرفی ویتامین C

توت فرنگی، گوجه فرنگی، کلم برو کلی، انبه، لیمو، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، نارنگی، کیوی، عناب، جعفری، فلفل قرمز، تمشک، خرمالو، پرتقال، لیمو شیرین، خربزه، سیر، گریپ‌فروت، اسفناج، لیمو ترش، توت سیاه، طالبی، آناناس، انگور، زردآلو، موز، هویج، گیلاس، سیب، گلابی، چغندر، کاهو، خیار، بادمجان، انجیر و ازگیل از منابع دارای ویتامین C هستند که در پیشگیری از کلسترول خون، جلوگیری از لخته شدن خون، پیشگیری از سرطان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و استحکام لثه‌ها و دندان‌ها مؤثر و مفید واقع می‌شوند. مصرف ۴۰ تا ۱۲۰ گرم در روز برای بدن کافی است. ویتامین C به هضم غذا کمک می‌کند بنابراین اشکالی ندارد که همراه با غذا میل شود.

منابع مصرفی ویتامین B

شیر و محصولات لبنی، جگر، مخمر آب جو، گوشت، تخم مرغ، سبوس گندم، اسفناج، حبوبات، خرما، غلات، جوانه‌ها، آرد سویا، لوبیا قرمز، بادام زمینی، گندم، برگ شلغم، کدو تنبل و لوبیای مرمری از منابع دارای ویتامین B هستند که در جلوگیری از سرطان‌ها، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش لطافت پوست و نرمی مو، کاهش وزن، بهبود عملکرد اعصاب، رفع التهاب‌ها، بهبود دستگاه گوارشی و حفاظت از بدن از بیماری‌های مادرزادی مؤثر و مفید واقع می‌شوند. مصرف ۲ میلی گرم در روز برای بدن کافی است.

بهترین زمان مصرف مکمل‌ها

بسیاری از مکمل‌های غذایی مانند ویتامین‌ها باید در ساعت مشخصی مصرف شوند تا تأثیر مناسبی بر بدن بگذارند. منیزیم یکی از این مکمل‌هایی است که بهتر است در شب میل شود به این علت که منجر به خوابیدن و استراحت کردن می‌شود. قرص‌های آهن یا مکمل‌های آهن دار، برای جذب بهتر باید به همراه ویتامین‌های C میل شوند. اگر این مکمل‌های آهنی با لبنیات مصرف شوند کمتر آهن را جذب بدن می‌کنند. همچنین پروبیوتیک ها بهتر است که نیم ساعت قبل از غذا مصرف شوند تا اثر بیشتری ایجاد کنند.

مضرات استفاده از ویتامین‌ها و مکمل‌ها بدون تجویز پزشک

باید توجه داشت که به همان صورت که عدم مصرف ویتامین‌های لازم در بدن می‌تواند آسیب جدی به بدن وارد کند، مصرف بیش از حد این ویتامین‌ها نیز می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری را در افراد افزایش دهد بنابراین بهتر است تحت نظر پزشک به مصرف این ویتامین‌ها خصوصاً قرص‌های ویتامینی اقدام کرد.

کد خبر 522347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.