۷ راه حل خانگی برای کنترل چاقی کودکان

علل و دلایل چاقی کودکان، در دسترس بودن غذاهای ناسالم و افزایش وزن، توصیه‌های غذایی برای درمان چاقی کودکان و ارائه هفت راهکار خانگی برای کنترل و درمان چاقی کودکان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چاقی در دوران کودکی مسئله اساسی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است که به دلیل دسترس بودن غذاهای ناسالم است اگر چه، هیچ یک از والدین عمداً نمی‌خواهند فرزندانشان اضافه وزن داشته باشند، مطالعات تأیید کرده‌اند، که یکی از پنج کودک مدارس ابتدایی آمریکا از نظر بالینی چاق است.

چاقی کودکان، ممکن است ناشی از عوامل متعددی از قبیل شیوه زندگی، مسائل روانشناختی و سابقه خانوادگی باشد با این حال، علت اصلی چاقی می‌تواند، به دو مسئله خوردن بیش از حد و به اندازه کافی ورزش نکردن محدود شود و این معضل در بحران کرونا مضاعف شده است.

این یک واقعیت است، که چاقی کودکان سبب افزایش اضافه وزن آنها در سال‌های نوجوانی و بزرگسالی می‌شود، همچنین به مشکلات اجتماعی و بیماری‌ها فراوانی دچار می‌شوند.

اگر چه مفید بودن شاخص توده بدنی، در تعیین چاقی کودک به خوبی شناخته شده است، تعداد زیادی از والدین هنوز در استفاده از این رویکرد برای شناسایی چاقی در فرزندان خود موفق نیستند.

۷ راه حل خانگی برای کنترل چاقی کودکان

علل و دلایل چاقی کودکان

۱. پتانسیل ژنتیکی:

عبارت "مانند پدر، پسر" و "مانند مادر، دختر"، فاکتور ژنتیکی قوی در چاقی وجود دارد، بنابراین کودکان که والدینشان چاق هستند، بیشتر احتمال دارد که مشکلات وزن داشته باشند، نسبت به کودکانی که والدینشان لاغر هستند. چاقی، به طور کامل از پیش تعیین نشده است گرچه ژن‌ها نقش مهمی دارند، چیزهایی که می‌خورید (یا نمی‌خورید) نقش تعیین کننده‌ای در تعیین ژن‌های چاقی دارند.

۲. اعتیاد به غذای حاضری

در دسترس بودن غذاهای فوق‌العاده پردازش شده (آشامیدنی) نقش مهمی در افزایش شیوع چاقی ایفا نموده است به ویژه در کودکان، این غذاهای چرب و کم چرب که به شکل قندی شیرین شده اند، دارای طعم و مزه بسیار عالی هستند، که تقریباً مقاومت در برابر آنها غیر ممکن است. اعتیاد به این گونه مواد غذایی، عامل اصلی چاقی در کودکان و بزرگسالان مطرح شده است غذاهای حاضری مراکز پاداش مغز، را تحریک می‌کنند و موجب اشتیاق نامناسب برای خوردن بیشتر می‌شوند و هنگامی که بچه شما به غذاهای حاضری وابسته می‌شود، چاقی تقریباً اجتناب ناپذیر است.

۳. مقاومت به انسولین

انسولین، یک هورمون مهم است که ذخیره انرژی را کنترل می‌کند به عبارت ساده‌تر، مسئول ذخیره چربی بیشتر است، که البته، باعث افزایش وزن می‌شود. هنگامی که بچه‌ها مواد غذایی ناخواسته را می‌خورند، وجود کالری بیش از حد، باعث افزایش مقاومت به انسولین می‌شود و با افزایش سطح انسولین در بدن چربی بیشتری ذخیره سازی می‌شود از آنجایی که کودکان هنوز خیلی جوان هستند، در سنین کودکی به سبک زندگی ناسالم عادت می‌کنند، کمک به آنها برای تغییر شیوه زندگی ممکن است خیلی آسان نباشد، بنابراین خودتان را آماده کنید.

هفت راهکار برای کنترل و درمان چاقی کودکان

۱. یک عادت غذایی سالم را شروع کنید:

این مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای کمک به کودک چاق خود انجام دهید، زیرا مشکل اصلی پشت چاق بودن تغذیه ناسالم است تغذیه مناسب، کلیدی برای کاهش وزن است، بنابراین عادات غذایی کودک شما نسبت به یک فرد سالم، کاملاً بحرانی بوده و تغییر آن باید از اولین چیزهایی باشد، که در لیست خود قرار می‌دهید، و همانطور که خواهید دید، تناسب وزن بازخواهد گشت.

از آنجا که کودکان شما، اغلب از غذایی که شما خریداری می‌کنید و در خانه نگه می‌دارید، تغذیه می‌کنند، ماجرای بازگشت فرزندتان به تناسب اندام، بستگی زیادی به شما دارد. شما باید از این نفوذ برای کنترل آنچه که آنها بخورند یا نخورند استفاده کنید برای شروع، از شر غذاهای بسیار پردازش شده‌ای که در خانه خود دارید، خلاص شوید این شامل شیرینی، نوشیدنی‌های شیرین، چیپس و تمام غذاهای دیگر با نمک، چربی یا محتوای شکر پالایش شده است سپس، شما باید به روش غذای پاک و سالم بروید، که به سادگی به معنای خوردن غذاهایی است که به اندازه طبیعی یا به حداقل ممکن پردازش می‌شوند و بر غذاهای تازه و کامل، به جای فست فود تمرکز کنید.

توصیه‌های غذایی برای درمان چاقی کودکان

میوه‌های تازه و سبزیجات

- دانه‌های کامل مانند پاستای کامل مثل گندم، برنج قهوه‌ای و موارد دیگر

- پروتئین‌های سبُک، به عنوان مثال، ماهی و مرغ.

- لبنیات کم چربی، به عنوان مثال؛ شیر بدون سرشیر، ماست یونانی و موارد دیگ

- با این حال، برای برنامه غذایی صحیح برای موفقیت، نیاز خواهید داشت، تا بیشتر آشپزی کنید.

- آشپزی و خوردن، با هم به عنوان یک خانواده نه تنها خواصی به ارمغان می‌آورد، بلکه باعث ایجاد همبستگی در خانواده می‌شود.

- باید با متخصص خود برای کمک به برنامه ریزی غذا مشورت کنید یک شانس بزرگ است، که وقتی به غذای سالم‌تر ارجاع داده می‌شوید، کودک چاق شما وزن کم خواهد کرد.

نوشیدنی و میان‌وعده‌های سالم آماده کنید

نوشیدنی‌های ناسالم را کنار بگذارید و از مصرف نوشابه‌های گازدار و قندی بپرهیزید. سعی کنید کودکان را به نوشیدن آب و شیر کم‌چرب ترغیب کنید. همچنین میان‌وعده بخش مهمی از عادات تغذیه‌ای کودک است و نباید از آن غافل شد. ترجیحاً میان‌وعده‌ها کالری کمی داشته باشند T برای نمونه می‌توان از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرد.

۲- تمرینات ورزشی را افزایش دهید:

فعالیت‌های فیزیکی، همانند غذای سالم برای کاهش وزن موثرند با این حال، برای یک کودک هشت ساله، ثبت نام در باشگاه، مثل بازی لِی لِی در حیاط خلوت به نظر جالب نیست بنابراین اگر قصد آن را دارید، این کار را به سرانجام برسانید، در هر تمرین ورزشی که برای فرزندتان طراحی می‌کنید، سرگرمی را در نظر بگیرید.

علاوه بر این، از آنجا که کودک در حال حاضر دارای اضافه وزن است، ممکن است مدت زمان زیادی نیاز باشد، شدید تمرین کند بنابراین، به عنوان یک قاعده کلی، حداقل یک ساعت تمرینات ورزشی روزانه را، هدف قرار دهید، که می‌تواند به تمرینات ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای که در طول روز پخش می‌شوند، تقسیم شود. شما همچنین، باید فرزند خود را برای یک ورزشی که علاقمند به آن هست، ثبت نام کنید و حمایت و تشویق مداوم را، مخصوصاً در زمانی که آنها تمایل به ورزش ندارند، ادامه دهید.

۷ راه حل خانگی برای کنترل چاقی کودکان

۳- فعالیت‌های خانوادگی، بیشتری ترتیب دهید:

ممکن است، تعجب کنید که فعالیت‌های جسمی می‌تواند چه قدر برای کودکان جالب باشد، زمانی که شما به آنها ملحق شوید! شرکت کردن شما به طور منظم در فعالیت‌هایی که تمام خانواده از آن لذت می‌برند، می‌تواند راهی عالی برای جذب فرزندتان درجهت فعال شدن و حرکت کردن به سمت تناسب اندام باشند. آنچه در اینجا زیباست، این است که وقتی شما با آنها به پیاده روی یا شنا می‌روید، نه تنها به بچه خود کمک نمی‌کنید که چند پوند را دور بریزد، بلکه همچنین فرصتی را برای یادگیری از خودتان به آنها خواهید داد. دقیقاً همان چیزی را که باید انجام دهید فقط مطمئن شوید که فعالیت‌ها را هربار تغییر دهید، به طوری که برای فرزند شما خسته کننده نشوند.

۴ - زمان تماشای تلویزیون را کاهش دهید:

اگر چه تلویزیون، به عنوان یک راه عالی برای سرگرم نگه داشتن کودکان در هنگام تمرکز بر کارهای دیگرمان به نظر می‌رسد، تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که تماشای تلویزیون، انجام بازی‌های ویدئویی و یا استفاده از تلفن‌های هوشمند، می‌تواند سبب افزایش بیش از حد وزن برای کودکان شود.

۵- کودکان را تشویق کنید، بیشتر بخوابند:

در حالی که خواب، ممکن است به عنوان یک فعالیت غیرمعمول برای لاغری ا به نظر برسد، این یکی از مهمترین مواردی است که کودک شما باید به اندازه کافی انجام دهد، تا از داشتن اضافه وزن جلوگیری شود مطالعات نشان داده‌اند که نداشتن خواب کافی، باعث افزایش بیش از حد وزن می‌شود.

۶- آنها را مشغول نگه دارید:

به کار گرفتن کودکان برای انجام امور منزل به طور مرتب، راه دیگری برای کمک به آنها برای سالم نگه داشتن شأن است فعالیت‌هایی نظیر چیدن چمن، تمیز کردن خانه و تختخواب، کمک می‌کند تا کودکان بدون اینکه متوجه شوند، ورزش کنند.

۷- الگوی آنها باشید:

این مهمترین کاری است که می‌توانید انجام دهید، تا به کودکان کمک کنید که راه را درست بروند؛ اگر می‌خواهید کودکانتان به سلامتی غذا اهمیت دهند، ابتدا خودتان باید آن عادت‌ها را جلوی چشم آنها مهم بدانید و انجام دهید، کودکان تمایل دارند که از پدر و مادرشان چیزهای زیادی کسب کنند، حتی بیشتر از تلویزیون از شما سرمشق می‌گیرند وقتی تمرین می‌کنید که به بچه‌هایتان موعظه کنید، اگر شما تلاش نمی‌کنید، این کار را خودتان نیز انجام دهید به زودی متوجه می‌شوند؛ این تنها روشی است که هرچیزی در آنها شکل می‌گیرد.

چند توصیه به والدین برای جلوگیری از چاقی کودکان

- به کودکان یاد دهید یکی از وعده‌های اصلی غذایی که نباید حذف شود، صبحانه است.

- کودکان را مجبور به خوردن غذا نکنید، گاهی والدین کودک را مجبور می‌کنند تا غذایش را حتماً تمام کند. این روش‌ها باعث ایجاد ذهنیت منفی در کودکان می‌شود.

- مصرف سس مایونز، خامه و کره را محدود کنید.

- برای تهیه غذاهای خانگی، سعی کنید تنوری کردن را جایگزین سرخ کردن کنید و اگر مجبور به سرخ کردن شدید حتماً با روغن زیتون کمی تفت بدهید.

- غذا خوردن در بیرون را کم کنید و به جای آن غذاهایی که خودتان با مواد سالم تهیه کردید به کودکتان بدهید.

- مواد غذایی که دارای چربی سالم هستند را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید مانند: انواع مغزها، ماهی، آووکادو و روغن زیتون.

۷ راه حل خانگی برای کنترل چاقی کودکان

- برای جلوگیری از چاقی کودکان، یکی از بهترین راه‌ها عادت دادن آن‌ها به مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه است.

- به کودکتان آموزش دهید که آب بهترین نوشیدنی است و سعی کنند آب را به نوشیدنی‌های شیرین و گازدار ترجیح دهند.

- کودک را عادت دهید تا وعده‌های غذایی را زیاد کند ولی حجم آن را کم کنید.

- به کودک خود آموزش دهید تا آهسته غذا بخورد و غذایش را خوب جویده و سپس قورت دهد و مانع تند تند و با عجله غذا خوردن او شوید.

- کودک را عادت دهید روزی ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی و پیاده‌روی داشته باشد.

- از دادن تنقلات به کودکان، هنگام تماشای تلویزیون جدا خودداری کنید.

- در برنامه غذایی کودکان حتماً جایی برای محصولات سبوس دار و پر فیبر قرار دهید.

کد خبر 516252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.