کدام مواد غذایی را نباید در وعده شام مصرف کنیم؟

آشنایی ‌با خواص بی‌نظیر گردو، پرهیز از خوردن تعدادی از مواد غذایی ‌در وعده شام، لاغری با توت سفید، فواید مصرف روغن مایع، سرکه سیب، درمان جایگزین بیماری نقرس، لزوم خوردن هفت ماده غذایی بعد از ۴۰ سالگی و علائم کمبود ویتامین B۱۲ در بدن افراد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توت سفید حاوی مقادیر زیادی فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می‌کند، چای برگ درخت توت با بهبود متابولیسم چربی از چاقی جلوگیری می‌کند. متخصصان توصیه کردند قبل از هر وعده‌ی غذایی یک فنجان چای برگ درخت توت بنوشید تا اشت‌های شما کاهش پیدا کند و از جذب چربی جلوگیری کنید.

کدام مواد غذایی را نباید در وعده شام مصرف کنیم؟

آشنایی با خواص بی‌نظیر گردو

گردو یکی از آجیل‌های پر خواص و پرطرفداری است که بسیاری از مردم دوست دارند از آن به عنوان تنقلات استفاده کنند، آجیل‌ها جزو تنقلاتی محسوب می‌شوند که پرکالری هستند، گردو یک آجیل با طبع گرم است. تقویت قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش امید به زندگی و تقویت عمومی بدن خواص بی نظیر گردو است و مصرف آن از سوی متخصصان تغذیه همواره توصیه می‌شود.

لزوم خوردن هفت ماده غذایی بعد از ۴۰ سالگی

با قرار گرفتن در آستانه ۴۰ سالگی توده عضلانی شما کاهش می‌یابد و احتمال افزایش وزن و خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت بیشتر می‌شود. کلسیم، ویتامین ب ۱۲، ویتامین دی، منیزیم، پتاسیم، امگا سه و پروبیوتیک ها هفت ماده غذایی است که افراد بعد ۴۰ سالگی باید حتماً در برنامه غذایی مصرف کنند.

سرکه سیب، درمان جایگزین بیماری نقرس

التهاب نقرس شکل پیچیده‌ای از ورم مفاصل است، می‌تواند بر هرکسی تأثیر بگذارد، این بیماری هنگامی اتفاق می‌افتد که اسید اوریک در بدن جمع شده و سپس در مفاصل متبلور می‌شود، باعث حملات ناگهانی درد شدید، قرمزی و حساسیت به لمس در مفاصل آسیب‌دیده می‌شود.

کدام مواد غذایی را نباید در وعده شام مصرف کنیم؟

نقرس غالباً روی مفصل پای انگشت شست شما تأثیر می‌گذارد، در هنگام حمله نقرس، ممکن است احساس کنید انگشت شست پا در حال سوختن است، می‌تواند گرم، متورم و به‌قدری حساس شود که حتی وزن یک ورق نیز غیرقابل‌تحمل باشد، خوشبختانه، داروهای متعددی وجود دارند که می‌توانند به درمان و پیشگیری از حملات نقرس کمک کنند.

متأسفانه بسیاری از این داروها عوارض جانبی جدی دارند، درمان‌های جایگزین نقرس، مانند سرکه سیب، می‌توانند به طور بالقوه به کاهش احتمال حملات آینده بدون تحمیل عوارض جانبی غیرضروری به شما کمک کنند.

علائم کمبود ویتامین B۱۲ در بدن افراد

خستگی یکی از اولین نشانه‌های کمبود کمبود ویتامین B۱۲ است و با افزایش سن، قابلیت جذب ویتامین B۱۲ از غذاها نیز کند می‌شود، از هر ۱۰۰ خانم ۴۰ تا ۵۹ ساله، چهار نفر کمبود ویتامین B۱۲ دارند و بیشترشان نیز در مرز این کمبود هستند، اما بالا رفتن سن تنها دلیل آن نیست: نخوردن گوشت، استفاده از داروهای خاص.

سردتر بودن بدن از حالت طبیعی، حالت گزگز در دست و پا، اختلال در حافظه، زبان صاف، ضعف عضله، گیاه خوار بودن، تپش قلب، جراحی، سن افراد، داروها، زخم هی دهانی و مشکلات گوارشی علائم سطح پایین ویتامین B۱۲ در بدن افراد است.

روغن مایع مصرف کنید

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: بر اساس نتایج آخرین یافته‌های علمی در جهان، مصرف روغن‌های جامد و نیمه جامد همچنین به علت دارا بودن اسید چرب ترانس بالا خطر بروز سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان پروستات در آقایان را افزایش می‌دهد.

زهرا عبداللهی، با بیان اینکه مصرف خانگی روغن‌های جامد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و روغن جامد به علت بافت مورد نیاز شیرینی‌ها، عمدتاً در قنادی‌ها کاربرد دارد، افزود: اسیدهای چرب اشباع موجود در روغن جامد ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها را به دنبال دارد.

کدام مواد غذایی را نباید در وعده شام مصرف کنیم؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه این روغن‌ها در حال حاضر در کشور ما با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن نیمه جامد تبدیل شده اند که مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن جامد دارند، گفت: ولی باید توجه داشت که روغن نیمه جامد هم در مقایسه با روغن‌های گیاهی مایع، مقادیر بیشتری اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس دارد و مصرف آنها خطراتی مانند افزایش کلسترول بد خون LDL، تنگی و انسداد عروق قلبی و نهایتاً سکته قلبی را به دنبال دارند،

عبداللهی، خاطرنشان کرد: به ویژه افرادی که دچار اختلالات چربی خون و کلسترول بالا هستند نباید از روغن جامد و نیمه جامد استفاده کنند، توصیه می‌شود برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، عروقی از روغن‌های مایع با منشأ گیاهی استفاده شود. چربی‌های مایع، روند بروز آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق) را کند می‌کند.

وی تصریح کرد: روغن نباتی مایع درصد بسیار کمی اسید چرب اشباع و مقادیر قابل ملاحظه‌ای اسیدهای چرب غیر اشباع که برای حفظ سلامت قلب ضروری است را دارند و میزان اسید چرب ترانس آن کمتر از دو درصد و در بعضی از روغن‌های مایع تقریباً صفر است که زیرو ترانس نامیده می‌شوند.

کدام مواد غذایی را نباید در وعده شام مصرف کنیم؟

محققان تاکید دارند مصرف برخی مواد غذایی در وعده شام باعث اختلال در خوابیدن می‌شود. بسیاری از افراد می‌دانند که نباید پیش از خوابیدن قهوه و یا هر نوشیدنی حاوی کافئین مصرف کنند، با این حال، مواد غذایی مختلفی وجود دارد که مصرف آن پیش از به بستر رفتن می‌تواند کیفیت خواب افراد را تحت الشعاع قرار دهد، این مواد غذایی عبارتند از:

۱- سبزیجات چلیپایی

بر اساس تحقیقات انجام شده بهتر است برخی سبزیجات را تنها در وعده ناهار مصرف کنید. سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و گل کلم سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف هستند. با این حال، این سبزیجات دارای سطح بالایی از فیبر نامحلول بوده که عملاً زمان زیادی برای هضم آن‌ها مورد نیاز است. اگر افراد پیش از به بستر رفتن از این مواد غذایی استفاده کنند، بدن همچنان در زمان خواب درگیر هضم آنهاست. همین موضوع فرد را از داشتن یک خواب آرام و دلنشین محروم خواهد کرد.

۲- گوشت قرمز

گوشت‌های قرمز مانند استیک‌ها و گوشت بره سرشار از پروتئین هستند و مانند سبزیجات چلیپایی در وعده شام عمل می‌کنند. از آنجا که بدن انرژی زیادی برای هضم پروتئین‌های سنگین مانند گوشت قرمز مصرف می‌کند، عجیب نیست افراد نتوانند خوابی آرام داشته باشند.

کدام مواد غذایی را نباید در وعده شام مصرف کنیم؟

۳- سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی یکی دیگر از مواد غذایی است که باید پیش از خواب از خوردنش اجتناب کنید. به دلیل خاصیت اسیدی بالای این سس، این موضوع می‌تواند باعث ایجاد سو هاضمه و یا سوزش سر معده (رفلاکس معده) در طول خواب شود. با این حال، همچنان می‌توانید یک بشقاب ماکارونی به همراه سس گوجه فرنگی در وعده شام بخورید، اما دستکم باید این وعده غذایی سه ساعت پیش از خواب میل شود.

۴ - گوشت‌های فرآوری شده و پنیر

شاید مصرف گوشت‌های فرآوری شده و پنیر در یک پیکنیک خانوادگی مناسب باشد، اما به هیچ عنوان گزینه سالمی برای وعده شام نیست. تحقیقات نشان داده است گوشت‌های فرآوری شده دارای تیرامین هستند. تیرامین یک آمینو اسید است که باعث افزایش هوشیاری افراد می‌شود. از این رو، بی دلیل نیست که خوردن آن می‌تواند کیفیت خوابتان را پایین بیاورد.

شکلات تلخ، قهوه، نوشابه، آب پرتقال و آب از دیگر مواد غذایی که نباید در وعده شام مصرف کنید، درباره نوشیدن آب پیش از خواب باید این نکته را یادآوری کرد که مصرف بیش از اندازه آب باعث افزایش حجم ادرار فرد می‌شود و همین موضوع کیفیت خواب را پایین می‌آورد. با این وجود، در طول روز به میزان کافی آب بنوشید، اما ساعاتی پیش از به بستر رفتن از مصرف آب اجتناب کنید.

کد خبر 493614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.