۱۳ خوراکی برای حفظ رطوبت پوست/ بادام بخورید

آشنایی با خواص سبوس برنج، رنگارنگ کردن سفره غذایی با میوه‌ها و سبزیجات، ۱۳ خوراکی برای حفظ رطوبت پوست، غذاهای مفید برای ترمیم سریع زخم‌ها، مهم تأثیرات خوردن بادام و پرهیز از خوردن غذاهای ممنوع برای میانسالی سالم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملکرد محافظتی پوست برای جلوگیری از اتلاف بیش از حد آب و جلوگیری از تأثیرگذاری مواد شیمیایی مضر و آلرژن‌ها بر بدن اهمیت دارد و پوست به حفظ دمای بدن کمک می‌کند.

غذا بخشی کلیدی از سلامت پوست است، اگر فردی یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کند، پوست وی ممکن است عمکلرد محافظتی بهتری را ارائه کند. مصرف برخی مواد غذایی ممکن است حتی به محافظت و مرطوب سازی پوست کمک کند.

جگر گاو، سیب زمینی شیرین، کیوی، فلفل قرمز شیرین، روغن جگر ماهی کاد، شیرهای سویا بادام و جو دوسر، دانه‌های آفتابگردان، صدف چروک، لوبیای پخته، ماهی تن باله زرد، آووکادو، چای سبز و زردچوبه ۱۳ خوراکی برای محافظت از سلامت پوست و مرطوب سازی آن است.

۱۳ خوراکی برای حفظ رطوبت پوست/ بادام بخورید

پرهیز از خوردن غذاهای ممنوع برای میانسالی سالم

محققان دریافتند رژیم‌های غذایی حاوی شکلات و شیرینی، کره، قند سفره، نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌ها و میزان کم میوه و سبزیجات، از بدترین رژیم‌ها هستند، «کارمن پیرناس»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آکسفورد، در این خصوص، اظهار کرد: تحقیقات و شواهد زیادی در مورد مواد مغذی به صورت تکی وجود دارد اما مشکل این است که مردم مواد مغذی نمی‌خورند، ما غذا و ترکیبات غذایی می‌خوریم. بنابراین گفتن به مردم که نیاز به کاهش مصرف قند دارند بسیار گیج کننده است و ممکن است پیام درستی نباشد.

شرکت کنندگان بر اساس غذاهایی که می‌خوردند گروه بندی شدند، به گفته پیرناس، «افرادی که رژیم غذایی شأن عمدتاً شامل شکلات، آب نبات، کره و نان سفید بود ۴۰٪ بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی و ۳۷٪ در معرض خطر مرگ زودرس بودند. همچنین کسانی که در گروه نوشیدنی‌های شیرین بودند ۱۴٪ بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی و ۱۱٪ در معرض خطر مرگ بودند.

پیرناس، افزود: شاید اهمیت این مطالعه این است که صحبت در مورد شکر و چربی را متوقف کرده و به بررسی شکلات، شیرینی جات، نان سفید، کره، و پنیر پرچرب پرداخته است. این همان چیزی است که ما باید به مردم بگوییم. اگر آنها رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی از این خوراکی‌ها داشته باشند و میوه و سبزیجات کمی مصرف کنند، احتمال دارد به بیماری قلبی مبتلا شده و زود از دنیا بروند.

محققان تاکید دارند این نوع رژیم‌های بد غذایی موجب اضافه وزن شده و افراد را در معرض خطر بیماری قلبی قرار می‌دهد. به طورکلی دستورالعمل‌های تغذیه سالم بر مصرف بیشتر سبزیجات و میوه‌ها، پروتئین بدون چربی، غلات سبوس دار و لبنیات تأکید دارند.

آشنایی با خواص سبوس برنج

سبوس برنج سرشار از ویتامین‌ها و مواد غذایی است، از دیرباز در پزشکی و طب سنتی ایران و دیگر مناطق جهان از آن استفاده شده است، از جمله مهم‌ترین مزایای کاربردی و خواص سبوس برنج این است که خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهد و این ماده غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلف است، این ترکیبات می‌توانند باعث توقف رشد یا حتی نابودی سلول‌های سرطانی شوند و خطر ابتلاء به آن را کاهش دهند.

سبوس برنج دارای فیبر فراوان است و در نتیجه برای درمان یبوست مفید است، این ماده غذایی به علت داشتن مقادیر بسیار زیادی از منگنز و فسفر می‌تواند در جلوگیری از پوکی استخوان مفید باشد، به همین دلیل مصرف آن برای کودکان و نوجوانان توصیه شده است.

مصرف روزانه برنج سبوس دار برای تقویت اعصاب، کاهش استرس و اضطراب روزانه مفید است، تقریباً تمام ویتامین‌های گروه B را در خود دارد، مصرف آن موجب رفع افسردگی و ضعف اعصاب می‌شود، یکی از خواص سبوس برنج تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلاء به آلزایمر و فراموشی است.

مصرف سبوس برنج به دلیل ترکیبات کاهش دهنده قند خون، برای کنترل قند خون و دیابت توصیه می‌شود، از نظر زیبایی نیز این ماده غنی حاوی ویتامین‌های E و B، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. به این ترتیب می‌تواند در زیباسازی پوست، چاق شدن صورت و پیشگیری از پیری زودرس بسیار مؤثر باشد.

۱۳ خوراکی برای حفظ رطوبت پوست/ بادام بخورید

غذاهای مفید برای ترمیم سریع زخم‌ها

یک رژیم غذایی سالم برای سلامت کلی مهم است، آنچه می‌خورید نیز می‌تواند در ترمیم سریع‌تر زخم نقش داشته باشد، زیرا بهبودی آهسته می‌تواند زخم‌ها را درمعرض عفونت و سایر مشکلات دیگر قرار دهد.

پروتئین کافی مواد غذایی حاوی پروتئین مانند لوبیا، تخم مرغ، شیر، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، پنیر، سویا وآجیل سویا را مصرف کنید. سبزیجاتی مثل اسفناج، جعفری، لوبیا سبز و سبزیجات دارای برگ تیره نقش مؤثری در ترمیم سریع‌تر زخم دارد.

ویتامین‌های C و A و روی می‌تواند به ترمیم سریع‌تر زخم کمک کند، ماده مغذی روی در کره بادام زمینی، بادام و جوانه گندم یافت می‌شود. برای شفابخشی زخم و البته ارتقا سلامت پوست رساندن آب کافی به بدن الزامی است، شیر، سوپ و آبمیوه‌های طبیعی نیز گزینه‌های سالمی هستند.

مصرف امگا ۳ به علت دارا بودن اسیدهای چرب مفید، موجب کاهش التهاب و ترمیم سریع‌تر زخم می‌شود. مصرف مواد غذایی مانند ماهی سالمون، ماهی ساردین، ماهی قزل آلا، ماهی تن، تخم کتان، گردو و خرفه در تأمین امگا ۳ مؤثر خواهد بود.

مهم تأثیرات خوردن بادام

تحقیقات منتشر شده در مجموعه مقالات کلینیک مایو، ۲۲ زن و مرد مبتلا به کلسترول بالا را مورد بررسی قرار دادند که طی یک دوره سه ماهه یک سری مداخلات رژیم غذایی را انجام دادند. د دو مورد از این مداخلات شامل بادام بود که به مدت هفت روز متوالی خورده می‌شد و محققان ردیابی کردند که چه مقدار از این کالری‌ها “قابل دسترسی زیستی” هستند.

به این معنی که به طور کامل از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شوند. در مداخله سوم از مافین هایی استفاده شد که از نظر فیبر، پروتئین و چربی با بادام مطابقت دارند. آن‌ها دریافتند که پس از هضم، حدود ۲۰٪ کالری مربوط به چربی موجود در بادام در دستگاه گوارش جذب نمی‌شود. این بدان معنی است که کالری مصرف شده با بادام با میزان کالری جذب شده در بدن مطابقت ندارد.

شرکت کنندگان در مطالعه علی رغم دریافت چربی و کالری بیشتر از بادام، وزن اضافه نکردند. به عقیده پزشکان مسئله دسترسی زیستی با آجیل وجود دارد، به این معنا که میزان کالری موجود در این نوع آجیل ممکن است به همان اندازه جذب نشود و این باعث می‌شود این تصور که آجیل سالم است اما به دلیل محتوای چربی و کالری زیاد باید به میزان متوسط مصرف شود، تغییر کند.

استفاده از شرکت کنندگان با کلسترول بالا در این مطالعه از اهمیت برخوردار است زیرا این افراد به دلیل نگرانی در مورد محتوای چربی و همچنین افزایش وزن، از خوردن آجیل پرهیز می‌کنند. طبق تحقیقات ثابت شده است که بادام به کاهش کلسترول و سلامت قلب متابولیک کمک می‌کند. علاوه بر این، آن‌ها ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر غذایی گیاهی را فراهم می‌کنند، و آنها را به گزینه خوبی برای یک رژیم غذایی سالم تبدیل می‌کند.

۵ گزینه غذایی را جایگزین مولتی ویتامین‌ها کنید؟

این که مصرف میوه‌ها و سبزیجات منجر به جلوگیری از خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، برخی سرطان‌ها و حفظ وزن در محدوده سالم می‌شود، ثابت شده است، ولی چنین ادعایی هنوز در مورد مکمل‌های غذایی یا همان مولتی ویتامین‌ها ثابت نشده است.

محققان و متخصصان تغذیه بر این نکته توافق دارند که شاید مصرف مولتی ویتامین‌ها در برخی موارد ضروری باشد اما راه دستیابی به مواد مغذی از طریق مصرف مداوم آنها نیست و بهتر است سفره غذایی خود را با انواع میوه و سبزیجات رنگارنگ کنید که عبارتند از:

انواع سیب: سیب‌ها سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند و اینطور ثابت شده که مصرف روزانه سیب، نیاز شما به داروهای تجویزی را کاهش می‌دهد. سیب دارای فیبر زیاد است، به خصوص فیبر محلول که می‌تواند قند و کلسترول خون را تنظیم کند. سیب همچنین منبع خوبی از پتاسیم است که برای کاهش فشار خون تأثیر زیادی دارد. مواد مغذی موجود در انواع سیب شما را در برابر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی مصون می‌کند. ضمن این که خطر ابتلاء به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان ریه را کاهش می‌دهد. مصرف سیب با کاهش خطر ابتلاء به آلزایمر و آسم همراه است.

آجیل: انواع آجیل منبع چربی‌های سالم، پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها هستند. بر اساس مطالعات، برخی از انواع آجیل، حتی از غذاهای گیاهی آنتی اکسیدان بیشتری دارند. مصرف منظم آجیل با کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد ضمن این که منجر به کاهش مرگ و میر در زنان بعد از سنین یائسگی می‌شود.

۱۳ خوراکی برای حفظ رطوبت پوست/ بادام بخورید

توت‌ها: رنگهای متنوع انواع توت‌ها نشانه وجود آنتوسیانین در آنها است که یک ماده شیمیایی گیاهی محسوب می‌شود و خواص زیادی برای سلامت دارد. توت‌ها همچنین منبع فیبر، ویتامین ب، پتاسیم و ویتامین سی هستند. نشان داده شده که آنتوسیانین ها برای مبارزه با سلول‌های سرطانی مفید هستند و به جنگ التهاب می‌روند. به عنوان مثال ترکیبات موجود در زغال اخته منجر به جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود، کلسترول بد را پایین می‌آورد و منجر به سرکوب عوامل رشد تومور می‌شود.

سبزیجات کریستالی: مصرف این سبزیجات از قبیل کلم بروکسل، کلم بروکلی، تربچه و … با کاهش خطر ابتلاء به برخی سرطان‌ها ارتباط دارد. به گزارش مؤسسه ملی سرطان در آمریکا، مصرف این سبزیجات منجر به غیر فعال کردن و مرگ سلول‌های سرطان زا شده و از آسیب‌های اولیه به دی ان آ جلوگیری می‌کند. علاوه بر کاهش خطر ابتلاء به سرطان، این سبزیجات منابع غنی از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها از جمله ویتامین کا، ویتامین ب، ویتامین سی، ویتامین ای، پتاسیم، و سلنیوم هستند.

تخم مرغ: به دلیل داشتن کلسترول بالا، همچنان ترس از مصرف زیاد آن وجود دارد ولی در سال‌های اخیر ثابت شده که تخم مرغ یک منبع غذایی بسیار سالم است. مطالعات نشان داده که مصرف بیش از یک عدد تخم مرغ در روز نه تنها خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی یا سکته را افزایش نمی‌دهد، بلکه منجر به افزایش سطح کلسترول خوب می‌شود. تخم مرغ همچنین شامل تمام اسید امینه های ضروری برای تأمین پروتئین بدن است و منبع خوبی از ویتامین آ، ویتامین ب، آهن، سلنیوم، کولین و ید محسوب می‌شود.
 

کد خبر 489743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.