۵ خوراکی دشمن قلب و عروق را بشناسیم

خواص سرکه سیب برای سلامت بدن، اهمیت تغذیه سالمندان در کرونا، تامین ویتامین‌ها با خوردن سالاد، شناخت ۵ خوراکی دشمن قلب عروق، بهترین زمان مصرف قرص آهن، چند توصیه برای کمک به کاهش وزن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ایام شیوع کرونا و قرنطینه باید به گروه سنی سالمندان توجه بیشتری نشان داد چراکه در قرنطینه بودن به تنهایی کافی نیست و ممکن است به علت تحرک کمتر در این ایام برای آن‌ها خطرساز شود.

کارشناس ارشد علوم تغذیه، اظهار کرد: در سنین ۶۵ سال به بالا بدن تحت تأثیر داروها و بیماری‌ها نیازهای غذایی متفاوتی دارد و باید بر اساس آن‌ها برای این افراد برنامه غذایی در نظر گرفته شود چراکه بدن باید به گونه‌ای تقویت شود که در صورت درگیری با بیماری کرونا بتواند شرایط بحرانی و سخت آن را تحمل کند.

سمیه اراکی، افزود: برای تغذیه سالمندان نمی‌توان یک دستور عمومی صادر کرد چراکه هر سالمند باید متناسب با شرایط جسمی خود و تحت نظر پزشک بر اساس داروهایی که مصرف می‌کند رژیم خاصی را رعایت کند.

وی تصریح کرد: مصرف آب به میزان مناسب برای جلوگیری از کم آبی و مشکلات گوارشی، مصرف کلسیم و ویتامین دی، مصرف پروتئین مرغ و ماهی، استفاده از روغن طبیعی، مصرف مکمل‌های آهن، حبوبات و مغزها از جمله مواردی است که سالمندان باید در رژیم غذایی خود رعایت کنند.

کارشناس ارشد علوم تغذیه، خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی دارای ویتامین سی و ای موجب بالا رفتن قدرت سیستم ایمنی بدن شده و مقاومت بدن را در برابر عوامل بیماری زا افزایش می‌دهد. علاوه بر تغذیه مناسب افراد سالمند باید پیاده روی نرم و ورزش‌های سبک را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اولویت قرار دهند.

۵ خوراکی دشمن قلب و عروق را بشناسیم

خواص سرکه سیب برای سلامت بدن

سرکه سیب یکی از انواع سرکه‌ها است که خواص بی‌شماری دارد، سرکه سیب با تنظیم هورمون انسولین در بدن باعث جلوگیری از دیابت نوع ۲ می‌شود، اسید استیک موجود در سرکه سیب یک مسکن قوی برای دردهای عضلانی است، سرکه سیب باعث سم‌زدایی بدن و بهبود گردش خون در غدد لنفاوی می‌شود و به افزایش ایمنی بدن کمک می‌کند، بر اساس تحقیقات انجام‌شده مصرف روزانه ۱۵ تا ۲۰ میلی‌گرم سرکه سیب باعث کاهش کلسترول بد بدن می‌شود.

خاصیت ضدعفونی‌کننده سرکه سیب با میکروب‌های تاول و میخچه و زگیل مبازره کرده و باعث کاهش التهاب می‌شود، مقداری سرکه سیب و عسل را در آب جوش با هم ترکیب کرده و بخورید این کار باعث کاهش حالت تهوع، استفراغ می‌شود، خاصیت ضدعفونی‌کننده سرکه باعث کاهش میکروب‌های ناحیه مجاری ادراری می‌شود، مقداری سرکه سیب را در آبمیوه طبیعی ریخته و قبل از غذا بنوشید تا باعث بهبود عملکرد کیسه صفرا شما شود، قرقره سرکه سیب با آب گرم، محیط دهان را اسیدی کرده و ضدعفونی‌کننده طبیعی و مفیدی است.

سرکه سیب از رشد میکروب‌ها و باکتری‌های سینوس جلوگیری کرده و باعث رفع گرفتگی بینی می‌شود، سرکه سیب باعث تحریک اعصاب گلو شده و راه انتقال پیام سکسکه را مختل می‌کند، قارچ‌ها و باکتری‌های سطح پوست را از بین می‌برد و پوست را ضدعفونی می‌کند و اسید استیک موجود در سرکه سیب باعث خنثی شدن محیط‌های قلیایی بدن می‌شود و با تنظیم ph از بروز عوامل سرطان‌زا در بدن جلوگیری می‌کند.

شناخت ۵ خوراکی دشمن قلب و عروق

طبق تحقیقات غذاهایی وجود دارد که مصرف نامتعادل آنها می‌تواند باعث گرفتگی عروق و مشکلات قلبی شود، این غذاها عبارتند از:

۵ خوراکی دشمن قلب و عروق را بشناسیم

۱. نوشابه

غنی از قندهای ساده است و می‌تواند باعث افزایش شدید قند خون و ایجاد التهاب شود. التهاب ایجاد شده به عروق زده و افزایش خطر حمله‌های قلبی را به همراه دارد. هرچه بیشتر نوشابه مصرف کنیم، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی عروقی هستیم.

۲. انواع شیرینی‌ها و دسرها

دانشمندان علم تغذیه در کانادا در مطالعات اخیر، دریافتند که مصرف زیاد هرگونه ماده غذایی که غنی از شکر سفید، شکر قهوه‌ای، عسل زیاد، ملاس، شربت ذرت و شهد باشد، باعث ایجاد حالات التهابی در بدن و در نتیجه افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

۳. مارگارین

مارگارین یا «کره گیاهی» (که البته این عبارت دروغی بیش نیست) بسیار مضرتر از چربی و کره حیوانی است! اگرچه در مارگارین روغن گیاهی استفاده می‌شود، اما برای اینکه حالت جامد و سفت داشته باشد، این روغن‌ها «هیدروژنه» می‌شوند و در نتیجه غنی از اسیدهای چرب ترانس هستند که دشمن شماره یک سلامتی قلب به شمار می آیند.

۴. پودهای خامه و کف قهوه

این پودرها هم اغلب حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند و همان طور که گفته شد، بسیار برای سلامتی قلب مضرند. برای مطمئن شدن از داشتن یا نداشتن اسیدهای چرب ترانس، برچسب روی بسته این پودرها را بخوانید.

۵. هات داگ

فرآورده‌های گوشتی به طور کلی، به دلیل داشتن مواد نگهدارنده و همچنین موادی که در حین پختن یا سرخ شدن در آنها به وجود می‌آید، علاوه بر سرطان زا بودن، باعث افزایش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

بهترین زمان مصرف قرص آهن

از دلایل اصلی ریزش مو، سو تغذیه، تیره شدن پوست، ضعف و عصبانیت، کم خونی یا فقر آهن است. مصرف مکمل آهن بیشتر برای خانم‌های باردار و کودکان زیر دو سال توصیه می‌شود اما بیشتر افراد چه آقا و چه خانم به مصرف این مکمل نیاز دارند. از نکات مهم در مصرف قرص آهن، زمان مصرف است. جذب آهن در شرایط مختلف بدن متفاوت است و بسته به شرایط باید در زمان صحیح آن را مصرف کرد، در صورت استفاده قرص آهن در زمان نادرست باعث می‌شود جذب آهن تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

از خوراکی‌هایی که دارای آهن است و همچنین به جذب بهتر آهن کمک می‌کند، می‌توان به گوشت و جگر اشاره کرد. ویتامین C و آبلیمو به دلیل حالت اسیدی که دارند باعث جذب بهتر آهن می‌شوند. کم خونی در کودکان و بزرگسالان باعث اختلال در روان می‌شود. استفاده از قرص آهن مزیت‌ها و خواص بسیاری دارد. در دوران بارداری استفاده از آهن، اکسیژن مورد نیاز جنین و تغذیه جنین را به خوبی فراهم می‌کند.

کمبود خون در دوران بارداری منجر به زایمان زودرس و خطراتی را برای جنین به وجود می‌آورد. با مصرف قرص‌های آهن در طول شبانه روز به انرژی مورد نظر خواهید رسید و در طول روز کاملاً پر انرژی خواهید بود. تمامی عملکردهای ذهنی و فیزیکی به خوبی کار خواهد کرد. هرچه میزان آهن در بدن کم شود، رفته رفته استقامت و تمرکز نیز کاهش می‌یابد. میزان مصرف آهن در روز به شرایط بدنی، سن و جنسیت افراد بستگی دارد که در کودکان زیر ۱ سال میزان مصرف مکمل آهن تا ۱۱ میلی گرم در روز است.

تأمین ویتامین‌ها با خوردن سالاد

خوردن سبزیجات و میوه‌های خام راهی عالی برای جذب فیبر بیشتر در رژیم غذایی ماست و این موضوع شامل سبزیجات برگ‌دار است. وقتی فیبر را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید، می‌توانید از چاقی و دیابت نوع ۲ جلوگیری کنید و همچنین به هضم سالم کمک کنید.

فیبر موجود در سبزیجات همچنین می‌تواند به مدیریت کلسترول خون کمک کند، بنابراین، اگر در مورد آنچه در سالادها اضافه می‌کنیم، بهتر عمل کنیم، می‌توانیم از چندین فواید سلامتی برخوردار شویم. برای اینکه فیبر دریافتی خود از سالاد را افزایش دهید، سعی کنید مقداری گوجه فرنگی، هویج یا خیار به آن اضافه کنید.

سبزیجات بسیاری از مواد مغذی مهم از جمله ویتامین‌های آنتی اکسیدان A و C، پتاسیم و مجموعه‌ای از عناصر غذایی گیاهی را فراهم می‌کنند که از ترکیبات گیاهی طبیعی بهره‌مندند که می‌توانند به جلوگیری از بیماری کمک کنند. طبق مطالعات مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، افرادی که گزارش کرده‌اند سالاد می‌خورند مقادیر بیشتری ویتامین A، B-۶، C، E، K، فولات، کولین، منیزیم و پتاسیم دریافت کرده‌اند. با این وجود زیاده‌روی در مصرف سالاد می‌تواند منجر به مشکل هاضمه یا نفخ شود، برخی از افراد به علت مصرف میوه و سبزیجات خام دچار مشکل معده می‌شوند.

چند توصیه برای کمک به کاهش وزن

در صورتی که کاهش وزن در برنامه‌های پیش‌روی شما قرار دارد، علاوه بر نیاز به آگاهی از دستورالعمل‌های تغذیه‌ای مربوط به کاهش وزن، باید برخی از خوراکی‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کرده و برخی اوقات از خوراکی‌های خاصی تغذیه کنید.

۵ خوراکی دشمن قلب و عروق را بشناسیم

۱. تخم مرغ و جوی دو سر را جایگزین غلات شیرین کنید: غلات شیرین حاوی مواد نگهدارنده مضر و شکر هستند که ارزش غذایی پایین و کالری بسیار بالایی دارند. از همین رو می‌توانید تخم مرغ را که سرشار از پروتئین است یا بلغور جوی دو سر را جایگزین غلات شیرین برای صبحانه کنید. پروتئین‌ها با افزایش احساس سیری به کاهش وزن کمک می‌کنند.

۲. اسموتی‌های میوه را جایگزین دسرها کنید: بدیهی است که گاهی اوقات هوس خوردن برخی دسرها مانند کیک، بستنی، شکلات یا هر نوع پودینگ دیگر را دارید. این خوراکی‌ها سرشار از قند تصفیه شده بوده و نباید به هنگام رژیم غذایی کاهش وزن مصرف شوند. در عوض زمانی که هوس خوردن خوراکی شیرینی را دارید، می‌توانید اسموتی‌های میوه را مصرف کنید. میوه‌های تازه‌ای چون انواع توت‌ها، مرکبات، گلابی یا هر میوه تازه دیگری که دوست دارید را انتخاب کنید. می‌توانید این میوه‌ها را با شیر یا ماست مخلوط کنید. برای تسریع کاهش وزن می‌توانید برخی دانه‌ها و آجیل‌های سالم را نیز به اسموتی خود اضافه کنید. این اسموتی سالم می‌تواند به عنوان میان وعده‌ای خوب در زمان رژیم کاهش وزن مصرف شود و ولع شما را به خوردن شیرینی برطرف سازد.

۳. ن وشیدنی‌های خانگی را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین‌شده کنید: نوشیدنی‌های شیرین‌شده، آب‌میوه‌های غیرطبیعی و سایر نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی مقادیر زیادی از مواد شیمیایی مضر بوده و کالری بسیار بالایی دارند. از جایگزین‌های سالم این نوشیدنی‌ها می‌توان به آب‌دوغ، آب‌میوه یا آب سبزیجات، آب نارگیل و نوشیدنی‌های سنتی اشاره کرد.

۴. گوشت بدون چربی را جایگزین گوشت‌های فرآوری شده کنید: در طول دوره رژیم غذایی کاهش وزن از مصرف هر نوع گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس که فرایند گریل شدن، تخمیر، نمک‌سود شدن و خشک شدن را طی کرده‌اند، اجتناب کنید. این انواع گوشت برای طولانی شدن مدت انقضا تغییر یافته‌اند. به جای این گوشت‌های فرآوری شده از گوشت‌های کم چرب که بسیار سالم‌تر بوده و به دلیل غنی بودن از پروتئین به کاهش وزن‌تان کمک می‌کنند، استفاده کنید.

کد خبر 475942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.