چگونه می‌توان تاثیر منفی استرس بر سلامت را کاهش داد؟

دستیابی به تعادل بین کار و زندگی برای مدیریت موثر استرس، بسیار مهم است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استرس که به عنوان پاسخ بدن به فشارها و خواسته‌ها تعریف می‌شود، نه تنها خطر بروز بیماری‌های جسمی را افزایش می‌دهد، بلکه باعث بروز بیماری‌های روانی نیز می‌‎شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استرس مزمن خطر ابتلا به مشکلات گوارشی، اختلالات روانی و بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد، عملکرد سیستم ایمنی را مختل می‌کند و متعاقباًموجب کاهش طول عمر می‌شود. بنابراین لازم است افراد به روش‌های مختلف استرس را کنترل کنند، در ادامه به بررسی تعدادی از این روش‌ها می‌پردازیم:

شناسایی علائم استرس مزمن

آگاهی لازم در مورد نشانه‌های استرس مزمن را کسب کنید، زیرا قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض استرس می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد. علائم استرس مزمن شامل خستگی، تحریک‌پذیری، تغییر در اشتها با الگوی خواب، سردرد یا مشکلات تمرکز می‌شود.

انجام مدیتیشن

تمرین‌های ذهن آگاهی و مدیتیشن ابزار قدرتمندی برای کنترل استرس در نظر گرفته می‌شود. انجام دادن روش‌هایی مانند مدیتیشن ذهن آگاهی، تنفس عمیق و دیگر روش‌ها می‌توانند به حفظ آرامش افراد کمک کند. این تکنیک‌ها می‌تواند سطح استرس را کاهش دهند و باعث بهبود کیفیت زندگی می‌شوند.

داشتن خواب باکیفیت

داشتن خواب کافی و باکیفیت برای مدیریت استرس و افزایش طول عمر ضروری است. با وجود اینکه نیاز هر فرد به خواب متفاوت است، اما به صورت کلی هفت تا ۹ ساعت خواب به بهبود عملکرد بدن و ذهن کمک می‌کند، به این منظور، لازم است هر شب سر ساعت مشخص بخوابید، محیطی مناسب برای خواب ایجاد کنید و تکنیک‌های آرام‌سازی قبل از خواب را انجام دهید همچنین قبل از خواب از نمایشگرها استفاده نکنید.

ایجاد تعادل بین کار و زندگی

دستیابی به تعادل بین کار و زندگی برای مدیریت مؤثر استرس بسیار مهم است. مرزهای بین کار و زندگی شخصی را تعیین کنید، فعالیت‌های مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید و زمانی برای اوقات فراغت، سرگرمی‌ها و گذراندن زمان با عزیزان خود اختصاص دهید. ایجاد این نوع تعادل باعث می‌شود سطح استرس کاهش پیدا کند و به آرامش دست پیدا کنید.

ورزش کردن

داشتن فعالیت بدنی منظم به میزان مؤثری سطح استرس را کاهش می‌دهد. انجام دادن فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا کردن یا یوگا به ترشح هورمون اندورفین کمک می‌کند. اندورفین یک ماده شیمیایی طبیعی است که باعث بهبود خلق‌وخو می‌شود.

از دیگران کمک بخواهید

ایجاد یک سیستم حمایتی قوی برای مدیریت استرس از اهمیت زیادی برخوردار است. توصیه شده است که با افرادی در ارتباط باشید که می‌توانند حمایت و تشویق کنند و راهنمایی ارائه دهند. در صورتی که درگیر استرس مزمن هستید، بهتر است به مشاور و درمانگر مراجعه کنید.

کد خبر 667281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.