افراد مبتلا به بی‌خوابی بیشتر در معرض چه خطری قرار دارند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بی‌خوابی ممکن است بیشتر از دیگران در معرض سکته مغزی قرار داشته باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی خطراتی که افراد مبتلا به بی‌خوابی را تهدید می‌کند، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، ۳۱ هزار و ۱۲۶ فرد با میانگین سنی ۶۱ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. این افراد تا زمان شروع مطالعه درگیر سکته مغزی نشده بودند. افراد شرکت‌کننده در مطالعه به چند سوال در مورد اینکه چند وقت یک‌بار مشکل به خواب رفتن، مشکل بیدار شدن در طول شب، مشکل بیدار شدن خیلی زود و ناتوانی به بازگشت به خواب دارند و اینکه چقدر هنگام صبح احساس خواب‌آلودگی می‌کنند، پاسخ دادند.

پاسخ به این پرسش‌ها شامل "بیشتر اوقات"، "گاهی"، "به‌ندرت" یا "هرگز" می‌شد. نمرات از صفر تا هشت متغیر بود که عدد بالاتر به معنای علائم شدیدتر بود. افراد شرکت‌کننده در مطالعه نیز به مدت تقریباً ۹ سال مورد ارزیابی قرار گرفتند که در این زمان ۲۱۰۱ نفر دچار سکته مغزی شدند. محققان عوامل تأثیرگذار بر نتایج این پژوهش همچون میزان فعالیت بدنی و وضعیت سیگار کشیدن افراد را در نظر گرفتند.

پژوهشگران با انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند افرادی با داشتن یک تا چهار علامت بی‌خوابی، ۱۶ درصد بیشتر از افرادی که هیچ علائمی نداشتند، در معرض سکته مغزی قرار گرفتند. از میان ۱۹ هزار و ۱۴۹ فردی که درگیر یک تا چهار علائم بی‌خوابی بودند، ۱۳۰۰ نفر سکته مغزی را تجربه کردند. در حالی که از میان ۶۲۸۲ فرد بدون علائم، ۳۶۵ نفر دچار سکته مغزی شدند. افرادی که بین پنج تا هشت علائم از بی‌خوابی را داشتند نیز ۵۱ درصد بیشتر در معرض سکته مغزی قرار داشتند. به‌طوری که از میان ۵۶۹۵ فرد مبتلا به پنج تا هشت علائم، ۴۳۶ نفر دچار سکته مغزی شدند.

به گفته محققان، رابطه بین علائم بی‌خوابی و سکته مغزی در میان افراد زیر ۵۰ سال بیشتر بود و افرادی که بین پنج تا هشت علائم را تجربه کردند، در مقایسه با افرادی که هیچ علائمی نداشتند، تقریباً چهار برابر بیشتر در معرض سکته مغزی قرار داشتند.

نتایج این مطالعه در مجله پزشکی American Academy of Neurology منتشر شده است.

کد خبر 665866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.