خواب کم یا زیاد خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خواب خیلی کم یا زیاد، خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خواب باکیفیت برای سلامتی ضروری است. مشکلات و اختلالات خواب شامل خواب خیلی زیاد، خواب خیلی کم، مشکل در به خواب رفتن، تجربه کردن علائمی مانند خروپف و آپنه انسدادی خواب می‌‎شود. گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی ارتباط بین مشکلات خواب و خطر بروز سکته مغزی، مطالعه جدیدی انجام دادند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی مربوط به ۴۳۹ فرد مبتلا به خون‌ریزی در بافت مغز را با داده‌های ۴۴۹۶ فرد دیگر مقایسه کردند. میانگین سنی افراد شرکت‌کننده در مطالعه ۶۲ سال بود. محققان از این افراد در مورد مدت زمان خواب و کیفیت خواب سوال پرسیدند. در این پژوهش، فاکتورهایی مانند سن و جنسیت افراد نیز در نظر گرفته شد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اختلالات خواب خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد. برای نمونه، افرادی که کمتر از پنج ساعت در شب می‌خوابند، سه برابر بیشتر از افرادی که هفت ساعت در طول شب می‌خوابند، درگیر سکته مغزی می‌شوند. علاوه بر این، خطر بروز سکته مغزی در میان افرادی که بیش از ۹ ساعت در شب می‌خوابند دو برابر بیشتر از افرادی است که هفت ساعت در طول شب می‌خوابند.

همچنین محققان متوجه شدند افرادی که خروپف می‌کنند، ۹۱ درصد بیشتر از دیگران در معرض سکته مغزی قرار دارند. خطر بروز سکته مغزی در میان افرادی که درگیر اختلالات خواب بیشتری هستند، افزایش پیدا می‌کند. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود.

نتایج این مطالعه در مجله Neurology منتشر شده است.

کد خبر 653430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.