فواید ریزمغذی‌ها برای بدن چیست؟

بدن انسان برای فرآیند متابولیسم و عملکردهای فیزیولوژیکی بدن به ریزمغذی‌ها نیاز دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ریزمغذی‌ها که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود، نقش مهمی در رژیم غذایی دارند. این مواد مغذی برای رشد، متابولیسم و عملکردهای فیزیولوژیکی مورد نیاز هستند. ویتامین‌های B و C محلول در آب هستند و به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه مصرف می‌شوند. به‌طور معمول مسمومیت ناشی از دریافت بیش از حد این نوع ویتامین‌ها اتفاق نادری است، زیرا مقادیر اضافی آن از طریق ادرار خارج می‎‌شود. ویتامین‌های محلول در آب B و C برای فرآیندهای بیولوژیکی ضروری هستند و به بهبود فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی کمک می‌کنند. این مواد مغذی را می‌توان با مصرف پرتقال، سبزیجات با برگ سبز و غلات کامل دریافت کرد.

ویتامین‌های A، D، E و K نیز محلول در چربی هستند و زمانی جذب بدن می‌شوند که با غذاهای حاوی چربی مصرف شوند. مصرف بیش از حد این ویتامین‌ها به صورت مکمل می‌تواند باعث بروز مسمومیت شود زیرا این مواد در کبد ذخیره می‌شود. ویتامین‌های یادشده که برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و سلامت چشم‌ها مفید هستند را می‌توان از طریق مصرف بادام، گردو، سبزیجات با برگ سبز، هویج، کدو و لبنیات دریافت کرد.

مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم نیز برای حفظ سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها ضروری است و به تنظیم فشار خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این مواد مغذی را می‌توان با مصرف آب نارگیل، لبنیات، آجیل و میوه‌ها دریافت کرد. دیگر مواد معدنی نیز مانند آهن، منگنز، مس، روی و سلنیوم برای بهبود عملکرد سیستم عصبی و عضلات همچنین ترمیم آسیب سلولی ضروری است.

بهترین روش برای دریافت این مواد مغذی، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل است. رژیم غذایی متعادل باید حاوی مقدار مناسبی غلات کامل، حبوبات، انواع میوه‌ها و سبزیجات، آجیل، دانه‌ها و گوشت بدون چربی مانند مرغ و ماهی باشد.

کد خبر 665633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.