دلایل مسمومیت غذایی کودکان در سفرهای نوروزی

اهمیت تغذیه کودکان در سفرهای نوروزی، لزوم رعایت برنامه غذایی متعادل در مسافرت، ممنوع بودن ریزه خواری، لزوم تنظیم خواب، مصرف غذای خانگی، اهمیت دادن به میان وعده کودکان، شایع‌ترین بیماری کودکان و دلایل مسمومیت غذایی در سفرهای نوروزی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، روزهای آغازین سال جدید برای خانواده‌ها در کنار اینکه پر از هیجان و زیبایی‌های خاص خود می‌تواند باشد، اگر دقت نکنیم دردسرهایی هم برای خانواده‌های بچه‌دار خلق می‌شود.

دید و بازدیدهای مدام و بهم خوردن تنظیم برنامه روزانه و تغذیه بچه‌ها در میهمانی و سفرها ممکن است بچه‌ها را دچار مشکلات زیادی کند، به ویژه خردسالان و کودکان کوچک‌تر که خودشان در این زمینه خود مدیریتی ندارند. برای اینکه والدین بتوانند در ایام نوروز چه در سفر و چه در میهمانی ها لذت بیشتری برده و فرزندانشان نیز دچار عدم تعادل جسمی و مشکلات سلامتی نشوند باید اصول تغذیه آنها را رعایت کنند.

لزوم تغذیه مناسب برای کودکان در ایام نوروز

۱- ریزه خوری ممنوع

میهمانی، گشت و گذار در طبیعت و دید و بازدید نوروزی، همه و همه زمانی برای بچه‌ها است که دور از چشم والدین یا حتی در کنار آنها به خوردن زیاد خوراکی‌های مختلف و تنقلات، چیپس و پفک و کربوهیدرات‌ها بپردازند. این ریزه خوری‌ها باعث می‌شود تا دچار سیری کاذب شده و در زمان غذا خوردن میلی نداشته باشند اما مدام در حال خوردن تنقلات و مواد قندی باشند. کارشناسان کودک تاکید دارند که والدین در ایام عید می‌بایست مراقب خوردن تنقلات، شیرینی و آجیل بچه‌ها باشند و آن را کنترل کنند تا بتوانند وعده‌های غذایی را هم که دارای پروتئین، ویتامین و مواد مغذی است کامل مصرف کنند.

دلایل مسمومیت غذایی کودکان در سفرهای نوروزی

۲- صبحانه حذف نشود

بسیاری از پدر و مادرها در ایام سفر یا برای رفتن به میهمانی ها خیلی به خورد و خوراک وعده‌های غذایی بچه‌ها اهمیت نمی‌دهند یا مثلاً به دلیل میهمانی‌های شبانه که موجب به هم خوردن تنظیم خوابشان می‌شود، وعده صبحانه را حذف می‌کنند. وعده صبحانه یکی از مهمترین وعده‌های غذایی بچه‌ها است که لبنیات و فرآورده‌های آن را تأمین می‌کند بنابراین نباید با شکلات و آجیل و شیرینی جایگزین شود.

۳- غذای خانگی در سفر مصرف کنید

مصرف بیش از اندازه غذاهای بیرون، رفتن به رستوران‌های مختلف و استفاده از فست‌فودها در سفر شاید برای مسافران راحت‌تر باشد اما هم به لحاظ بهداشتی در ایام کرونا و هم به جهت مواد مغذی و مطمئن بودن از سلامت غذا نمی‌تواند برای بچه‌ها مناسب باشد. بهتر است قبل از حرکت به سمت مقصدتان غذایی خانگی مثل انواع کوکوها، الویه و کتلت برای بچه‌ها درست کنید تا اگر در مسیر گرسنه شدند آن را میل کنند.

۴- اعتدال را رعایت کنید

شاید والدین نتوانند جلوی کودکان را برای خوردن هر خوراکی بگیرید اما می‌توانید آنها را مدیریت کنید مثلاً در مصرف مغزها اعتدال را رعایت کنید؛ آجیل بی نمک برای مصرف کنار دست بچه‌ها بگذارید. میوه‌ها را پس از شست و شو و ضدعفونی کامل در اختیار بچه‌ها قرار دهید و بیشتر مرکباتی چون پرتقال و کیوی برای مصرف به بچه‌ها بدهید. سعی کنید خوردن شیرینی و شکلات را در منزل به حداقل برسانید.

مصرف آب در همه روز می‌تواند مانع از یبوست و بیماری‌های دیگر شود. البته در سفر حتماً از آب مطمئن و سالم استفاده کنید و بخشی از زمان خود را با بچه‌ها در ایام تعطیلات برای پیاده روی و دیگر ورزش‌ها قرار دهید چرا که کم تحرکی ممکن است در این ایام باعث چاقی بچه‌ها شود.

به جای چیپس و پفک برای بچه‌ها اسنک و غذاهای خانگی خوشمزه یا سیب زمینی سرخ کرده درست کنید. جلوی زیاد تلویزیون دیدن بچه‌ها را بگیرید و به جای آن بازی‌های هیجان‌انگیز به راه بیاندازید. اگر در منزل هستید و سفر نمی‌روید، می‌توانید در خانه یا حیاط یا محله‌تان بازی کنید و اگر هم در سفر هستید که قطعاً مکان‌های مختلف می‌تواند برای رفتن و بازدید کردن هیجان انگیز باشد.

۵- تنظیم خواب را فراموش نکنید

یکی از مهمترین نکات دیگر برای سلامت جسم بچه‌ها در ایام تعطیلات تنظیم خواب آنها است. ساعت خواب بچه‌ها نباید بهم بخورد. بنابراین سعی کنید میهمانی بی موقع یا بد موقع نروید تا بچه‌ها بیش از حد بیدار نمانند.

اهمیت دادن به میان وعده کودکان در نوروز

یکی از نکات مهم که ضروری است والدین به آن توجه نمایند، اهمیت دادن به میان وعده‌های غذایی کودکان‌شان در دوران نوروز است.

۱- بهترین ماده غذایی که کودکان می‌توانند در دوران نوروز مصرف نمایند، تکه‌های میوه می‌باشد. به این دلیل که این مواد غذایی می‌توانند تأمین کننده ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود که تکه‌های کوچک از انواع میوه‌های فصلی که کودک دوست دارد با هم ترکیب شوند و با مقدار کمی دارچین در طی روز به عنوان میان وعده به جای مصرف انواع چیپس و پفک جایگزین گردند.

۲- در صورتی که کودک دوست دارد در روز آجیل مصرف نماید، بهتر است از انواع مغزهای گیاهی مانند بادام، بادام زمینی، پسته، بادام هندی (که همگی ترجیحاً خام باشند) به جای مصرف انواع آجیل شور و تخمه استفاده نماید. به علاوه اینکه سعی شود کودک فقط یک بار در روز از مغزهای گیاهی استفاده کند.

۳- مصرف بیسکویت‌های سبوس‌دار بهتر از مصرف شیرینی‌های خشک و تر در ایام نوروز می‌باشد، هر چند مصرف کنترل شده شیرینی‌ها هم مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کند. اما مصرف زیاد آنها می‌تواند باعث افزایش چربی بدن و چاقی شود. به علاوه اینکه منجر به افزایش ولع کودک به مصرف بیشتر مواد شیرین می‌گردند.

۴- مصرف آب میوه‌های طبیعی به جای مصرف نوشابه‌های گازدار در میان وعده‌های غذایی

۵- مصرف پنیر همراه سیب زمینی به جای چیپس و پفک در میان وعده‌ها در ایام نوروز می‌تواند به عنوان یک عادت غذایی مفید در این ایام مطرح باشد.

شایع‌ترین بیماری کودکان در سفرهای نوروزی

دل‌پیچه، یبوست و دل درد از جمله بیماری‌های دستگاه گوارشی هستند که کودکان به خاطر خوردن زیاد شکلات، شیرینی، آجیل و تنقلات در ایام نوروز دچارش می‌شوند. خانواده‌ها مراقب باشند به جای مصرف زیاد این مواد سالادهای میوه، آب میوه‌های طبیعی، مصرف شیر و آب می‌تواند برای بچه‌ها مناسب باشد تا از یبوست و بیماری‌های دیگر جلوگیری کند. اگر فرزند شما درگیر یبوست در نوروز شد، می‌توانید از خوراکی‌هایی مثل انجیر، آلو، کشمش و توت به آنها بدهید.

کودکان ممکن است به خاطر شلوغی و رفتن به میهمانی‌های مختلف و دیدن بچه‌های دیگر و اعضای فامیل دچار هیجان شوند. به ویژه بچه‌های کوچک‌تر که تازه شروع به خوردن کرده‌اند، ممکن است غذا در گلویشان بپرد و دردسرهایی برای والدین ایجاد کنند. چند نکته برای پیشگیری از این اتفاقات را می‌توانید رعایت کنید:
- برای پیشگیری فرزندتان حتماً در حالت نشسته غذا بخورد تا بلع کامل اتفاق بیفتد.

-در شرایط دویدن و بازی کردن به بچه غذا ندهید.

- در زمان حرکت خودرو کودک غذا نخورد احتمال دارد تکان شدیدی بخورد و غذا در گلو بماند.

- خوراکی‌ها را نرم کرده و در دهان کودک بگذارید.

بیماری‌های عفونی هم‌سفر کودکان در نوروز

معمولاً در سفرهای نوروزی به‌دلیل اینکه احتمال مواجه شدن کودکان با آب آلوده و غذای خارج از منزل یا غذای باقیمانده در خارج از یخچال بیشتر است، احتمال عفونت‌های گوارشی با میکروب‌های عامل اسهال‌های مسافرتی و انگل‌هایی مانند «ژیاردیا» و «آمیبیاز» وجود دارد. از طرف دیگر در سفرهای گروهی و حتی خانوادگی، احتمال انتقال ویروس‌ها و میکروب‌های عامل ایجادکننده سرماخوردگی‌ها و عفونت‌های جدی تنفسی از دیگر افراد وجود دارد.

دلایل مسمومیت غذایی کودکان در سفرهای نوروزی

در صورتی که کودک مبتلا به مشکلات آلرژیک باشد احتمال مواجهه با عامل آلرژی‌زا در محیطی که امکان کنترل آن کم است نیز وجود دارد. رعایت کردن بهداشت در دفع مدفوع و شستن دست با آب و صابون نیز بسیار اهمیت دارد. در کودکانی که کنترل دفع مدفوع ندارند و از پوشک استفاده می‌کنند نیز آلودگی اطرافیان به‌دنبال عدم دفع بهداشتی پوشک رخ می‌دهد. توجه داشته باشید.

کودکانی که زمینه بیماری‌هایی مانند آسم، سینوزیت یا کم خونی را داشته باشند، در زمان مسافرت بسیار سریع‌تر و شدیدتر از دیگر کودکان آسیب می‌بیند. آلودگی‌های میکروبی مانند «ای کولای» به دنبال مصرف آب و غذای آلوده و ویروس‌های دستگاه تنفسی به‌دنبال مالیده شدن دست با عوامل آلوده‌کننده و انتقال آن به مخاط بینی و چشم در کودکان طی سفر اتفاق می‌افتد.

بیماری‌های انگلی مانند ژیاردیوز، آمیبیاز و دیگر انگل‌های روده‌ای نیز به‌دنبال تماس با آب آلوده در نهرها و آب‌هایی که با فاضلاب در ارتباط هستند و مصرف میوه و سبزیجات آلوده رخ می‌دهد. در صورت مصرف گوشتی که کاملاً پخته نشده نیز احتمال انتقال بیماری انگلی «توکسوپلاسما» وجود دارد. مصرف غذاهای سنگین و ناسالم هنگام مسافرت، یکی از عوامل مسمومیت در کودکان است. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از بروز بیماری، کودکان در سفر بیشتر از میوه، سبزی‌ها و غذاهای سبک استفاده کنند.

مسمومیت غذایی کودکان در سفر

یکی از مشکلات کودکان در سفر دچار شدن به مسمومیت غذایی است چرا که دستگاه گوارش کودکمان حساس است و همان طور که مطرح شد غذاهای بین راهی یا توجه نکردن به نوع طبخ غذا می‌تواند آنها را دچار مشکل کند. بعضی رستوران‌های بین راهی محل‌های قابل اعتماد و تمیزی نیستند یا فست فودها بچه‌ها را دچار مشکل می‌کنند، تشخیص تازگی غذاها در رستوران‌ها کار دشواری است.

استفاده از کنسروهای جوشانده شده و غذاهایی که در منزل تهیه کرده‌اید بهترین گزینه هستند، بهتر است غذاهایی که نیاز به سرد ماندن دارند را در یخ دان نگهداری کنید چرا که غذاهای گوشتی و پروتئینی زود فاسد می‌شوند. قبل از خوردن هر غذایی بچه‌ها را به شستن یا ضدعفونی کردن دستانشان تشویق کنید. برای تغذیه کودک در حین سفر تخم مرغ پخته شده، سیب زمینی و گوجه فرنگی هم می‌تواند مناسب باشد.

کد خبر 563359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.