مفیدترین روغن‌های گیاهی برای سالمندان

شناخت خواص خوراکی و دارویی روغن‌های گیاهی، کاهش ریسک سکته با روغن زیتون، روغن بادام سرشار از اسیدهای چرب، روغن کنجد آنتی‌اکسیدان طبیعی، موارد مصرف روغن گیاهی برای زنان باردار و مفیدترین روغن‌ها گیاهی برای سالمندان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روغن‌های گیاهی از زمان‌های گذشته تا کنون مصارف بسیاری داشته‌اند. این روغن‌ها هرکدام با خواص خوراکی، دارویی یا در صنعت زیبایی کاربرد بسیار و اثرات معجزه‌آسا داشته و امروزه کمتر کسی می‌تواند ادعا کند هرگز از روغن‌های گیاهی استفاده نکرده یا تأثیر آن‌ها را در مورد خاصی تجربه نکرده است.

روغن‌های مختلف بسیاری می‌تواند باعث تقویت سلامتی شوند و از ابتلاء به طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند درد مفصل و بیماری قلبی پیشگیری کنند که عبارتند از:

روغن زیتون

روغن زیتون، روغنی طبیعی از میوه چرب درخت زیتون است. اسید چرب غالب در زیتون را چربی‌های تک‌-اشباع‌نشده می‌سازند که به آن اسید اولئیک گفته می‌شود و بی‌نهایت مقوی و سالم است. اولئیک اسید به کاهش التهاب کمک می‌کند و تأثیرات مثبتی روی ژن‌های مربوط به ایجاد سرطان دارد. چربی‌های تک-اشباع در روغن زیتون فوق‌خام در برابر گرمای زیاد نیز مقاوم هستند، درنتیجه برای پخت‌وپز گزینه‌ی بسیار خوبی به‌شمار می‌روند.
روغن زیتون دارای خواص ضدمیکروبی است و در برابر بیماری قلبی از شما محافظت می‌کند. این روغن اعجاب‌انگیز سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به جلوگیری از سکته مغزی کمک می‌کند.

کاهش ریسک سکته با روغن زیتون

نتایج یک مطالعه مقدماتی نشان می‌دهد افرادی که چربی رژیم غذایی خود را از روغن زیتون دریافت می‌کنند با کاهش خطر ابتلاء به سکته مغزی روبرو هستند.

این مطالعه که بر روی بیش از ۱۰۰ هزار کارشناس سلامت انجام شد، نشان داد کسانی که روغن‌های گیاهی و سایر غذاهای گیاهی را به عنوان منبع چربی خود ترجیح می‌دادند، معمولاً در طول سال‌ها با خطر سکته مغزی کمتری مواجه هستند.

به طور کلی، ۲۰ درصد از افرادی که بیشترین مصرف چربی‌های گیاهی را داشتند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف این چربی‌ها را داشتند، ۱۲ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی در طی ۲۷ سال بودند.

در سوی دیگر این طیف، افرادی بودند که بیشتر چربی رژیم غذایی خود را از گوشت دریافت می‌کردند. ۲۰ درصدی که بیشترین مصرف این نوع چربی‌ها را داشتند، ۱۶ درصد بیشتر در معرض سکته مغزی بودند.

«فنگلی وانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره تاکید کرد: «بسیاری از مطالعات به رابطه بین چربی رژیم غذایی و خطر سکته پرداخته اند. یافته‌های ما طرفدار جایگزینی چربی گوشت گاو با روغن‌های گیاهی مانند زیتون، سویا یا ذرت است.»

مفیدترین روغن‌های گیاهی برای سالمندان

وی اطهار کرد: «افرادی که چربی‌های گیاهی زیادی مصرف می‌کنند، احتمالاً کارهای دیگری نیز مانند خوردن میوه‌ها و سبزیجات، ورزش کردن و سیگار نکشیدن را انجام می‌دهند.»

محققان اعلام کردند اثرات منفی چربی اشباع شده بر سلامتی احتمالاً باعث افزایش خطر سکته مغزی در میان طرفداران گوشت قرمز می‌شود. در مقابل، افرادی که به چربی‌های گیاهی علاقه دارند، احتمالاً چربی اشباع کمی مصرف می‌کنند.

محققان تاکید می‌کنند رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات پر فیبر و ماهی، مواد مغذی مورد نیاز افراد برای حمایت از سلامت قلبی عروقی را تأمین می‌کند.

روغن نارگیل و محافظت از پوست و مو

خواص روغن نارگیل بسیار است، روغن نارگیل برای محافظت از پوست و مو، کاهش وزن، درمان عفونت قارچی، بهبود هضم غذا و بهبود ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها بسیار مؤثر است. مهم‌ترین خواص روغن نارگیل در محافظت از پوست و مو است. روغن نارگیل به دلیل خواص شگفت‌انگیزی که دارد، توسط متخصصان پوست بسیار توصیه می‌شود. هزاران سال از روغن نارگیل برای جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست استفاده شده است.

روغن نارگیل هم چنین به درمان بسیاری از مشکلات پوستی همانند پسوریازیس، التهاب پوست، اگزما و دیگر موارد کمک می‌کند. به همین دلیل، روغن نارگیل ترکیب اصلی بسیاری از محصولات بهداشتی مانند صابون‌ها، لوسیون‌ها و کرم‌هاست. به علاوه، پیدایش چروک و افتادگی پوست را که معمولاً با بالا رفتن سن پدیدار می‌شوند، به تأخیر می‌اندازد. دلیل این مزیت، خواص شناخته‌شده‌ی آنتی‌اکسیدان آن است.

روغن بادام سرشار از اسیدهای چرب

روغن بادام در دو نوع روغن بادام تلخ و شیرین یافت می‌شود. روغن بادام شیرین کاربردهای زیادی در صنعت آشپزی، داروسازی و آرایشی دارد. در حالی که روغن بادام تلخ اغلب برای استعمال خارجی استفاده شده و مصرف خوراکی آن بسیار خطرناک است.

روغن بادام حاوی ویتامین A، E و B است که پوست را مرطوب و نرم کرده، از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری و برای تغذیه و پاکسازی پوست مفید است. استفاده‌ی منظم از روغن بادام به دلیل دارا بودن ویتامین E به روشن شدن پوست اطراف چشم و کاهش چین و چروک دور چشم کمک می‌کند. این روغن به عنوان لایه‌بردار طبیعی، ناخالصی‌ها و سلول‌های مرده پوست را از بین برده و جوش‌های سرسیاه را محو می‌کند.
روغن بادام نسبت به سایر روغن‌های گیاهی سبک‌تر با چربی کمتر است و با توجه به ارزان بودن آن، یک جایگزین طبیعی و عالی برای کرم‌های گران‌قیمت محسوب می‌شود. استفاده منظم از روغن بادام برای کاهش کشیدگی پوست یا همان استرچ‌مارک بسیار مؤثر است. زیرا ماساژ پوست با روغن بادام شیرین باعث افزایش گردش خون و تغذیه‌ی پوست شده و این علائم را کاهش می‌دهد.
روغن بادام سرشار از اسیدهای چرب است که برای تقویت و سلامت قلب مفید بوده و از ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. مصرف منظم روغن بادام باعث تقویت ایمنی بدن شده و با عفونت‌های رایج بدن مبارزه می‌کند. اسیدهای چرب امگا ۳ و پتاسیم موجود در روغن بادام تأثیر خوبی روی حافظه و تقویت سیستم عصبی دارند. روغن بادام دارای پتاسیم فراوان و سدیم ناچیز است که باعث تنظیم و کنترل فشار خون بالا شده و از افزایش سطح کلسترول بد خون جلوگیری می‌کند.

روغن کنجد آنتی‌اکسیدان طبیعی

روغن کنجد حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که باعث از بین رفتن سرطان‌های خفته در بدن شده و موجب جلوگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش، پروستات و سینه می‌شود. این روغن همچنین به دلیل داشتن ویتامین E موجب شفافیت و لطافت پوست می‌شود. روغن کنجد واقعی قیمت و کیفیت بالایی دارد. این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد. نوع لیگنان و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است. ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد طوری است که برای هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است.

استفاده از روغن‌های گیاهی در مورد زنان باردار چگونه است؟

زنان باردار هنگام انتخاب این روغن‌ها باید بسیار دقت داشته باشند و متخصصان زنان و زایمان بر این باورند که زنان باردار در طول سه ماه اول بارداری باید به طور کلی از استفاده از این روغن‌ها خودداری کنند، زیرا می‌توانند تأثیرات خطرناکی بر رشد طبیعی نوزادان داشته باشند. بعد از این دوره و در طی سه ماهه دوم و سه ماهه بارداری استفاده از برخی از این روغن‌ها می‌تواند بلامانع و ایمن باشد. به گفته پزشکان در سه ماهه دوم و سوم بارداری، استفاده از روغن‌های اسطوخودوس، بابونه و یلانگ یلانگ برای نوزاد خطری ندارد. با این وجود در تمام طول دوران بارداری باید از استفاده از روغن‌هایی که باعث انقباض در بدن می‌شوند خودداری کرد؛ روغن‌هایی مانند روغن مریم گلی و دارچین.

مفیدترین روغن‌ها گیاهی برای سالمندان

اول از همه بهتر است با انواع روغن‌های خوراکی و ویژگی‌های آن آشنا شویم. روغن‌ها را با توجه به ویژگی‌های مختلف دسته‌بندی می‌کنند. در ارزیابی روغن‌ها میزان اسیدهای چرب ضروری، چربی‌های غیر اشباع، نسبت چربی‌های غیراشباع به چربی‌های اشباع، تأثیر روغن به کلسترول خون، مزه روغن، اثر روش‌های فرآیند بر ارزش تغذیه‌ای روغن، و وجود آفت‌کش‌ها در روغن را در نظر می‌گیریم. سعی کنید در استفاده از نوع خاصی از روغن افراط به خرج ندهید و از انواع روغن‌های مفید استفاده کنید. اول از همه گروه روغن‌های باکیفیت و مفید را توضیح می‌دهیم.

یکی از مفیدترین روغن‌های خوراکی برای سالمندان، روغن بذر کتان است، فواید مصرف امگاسه به پیشگیری از بیماری‌های زیادی از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند و سیستم ایمنی سالمندان را تقویت می‌کند.

روغن بذر کتان برای پخت و پز مناسب نیست و خواصش را با حرارت از دست می‌دهد. بنابراین روغن تخم کتان را فقط می‌توان در سالاد استفاده کرد. علاوه بر موارد ذکر شده، روغن تخم کتان سلامت پوست را تقویت می‌کند و قدرت ایمنی را زیاد می‌کند.

روغن کانولا

این روغن سبک و زردرنگ است و مزه خاصی ندارد. روغن کانولا هم یکی از منابع مهم اسیدهای چرب امگاسه و امگا ۶ است. از آنجایی که چربی‌های اشباع کمی در روغن کانولا وجود دارد، بنابراین برای سلامت قلب بسیار مفید است. ویژگی جالب این روغن این است که اصلاً باعث افزایش کلسترول نمی‌شود و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

البته برخی از تحقیقات نشان داده که روغن کانولا به اندازه روغن زیتون و روغن سویا مفید نیست و مواد مغذی کمی دارد. نکته مهم این است که روغن کانولا انرژی زیادی دارد، بنابراین قبل از اینکه آن را به رژیم غذایی سالمندان اضافه کنید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

مفیدترین روغن‌های گیاهی برای سالمندان

سالم‌ترین روغن خوراکی

روغن سویا

یکی از بهترین روغن خوراکی برای غذای سالم فرد مسن، روغن دانه‌های سویاست که منبع خوبی از اسیدهای چرب و مواد معدنی است. این روغن گلیسیرین بالایی دارد و در پخت‌وپز و سالاد استفاده می‌شود. به علاوه ویژگی‌های آنتی اکسیدانی خوبی هم دارد. روغن سویا سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به سلامت پوست و مو هم کمک می‌کند. روغن سویا یک خاصیت منحصربه‌فرد دارد و آن کاهش خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر است.

سالمندان می‌توانند با مصرف روغن سویا از ابتلاء به این بیماری جلوگیری کنند. روغن سویا به بهبود عملکرد مغز و اعصاب هم کمک می‌کند. روغن سویا برای سالمندان گیاهخوار هم توصیه می‌شود. از آنجایی که گیاهخواران نمی‌توانند گوشت مصرف کنند، می‌توانند سویا و روغن سویا را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند. روغن سویا برای تقویت سلامت چشم هم مفید است و از بروز آب مروارید، گلوکوم و کاهش عملکرد شبکیه جلوگیری می‌کند.

این روغن کربوهیدرات، فیبر، ویتامین E، اسید چرب و اسید آمینه لیزین دارد و سلامت قلب را هم حفظ می‌کند. خیلی از سالمندان که از ابتلاء به پوکی استخوان می‌ترسند، می‌توانند با مصرف روغن سویا از پوکی استخوان جلوگیری کنند. استروژن موجود در روغن سویا استخوان‌ها را تقویت کرده و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. روغن سویا از ابتلاء به دیابت هم جلوگیری می‌کند.

کد خبر 534741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.