تاثیر ویتامین‌ A طبیعی‌ در پیشگیری‌ از سرطان‌ سینه‌ چیست؟

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان بین زنان، راه‌حل‌های پیشگیری از این عارضه، نحوه ایجاد و گسترش سلول‌های سرطانی، علل و علائم سرطان سینه، نحوه درمان این عارضه و خوردنی‌های مفید و تأثیر ویتامین‌ها در پیشگیری از ابتلاء به سرطان سینه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماه اکتبر ماه سرطان است و سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌های در بین زنان است و در صورت تشخیص زودهنگام درمان موفقیت آمیزی دارد، سرطان پستان نوعی از سرطان است که عملکرد تقسیم سلولی در سلول‌های پستان را دچار اختلال می‌کند. سلول‌های سرطانی پستان در شخصی که مبتلا شده، بدون کنترل و بیش از حدی که لازم است تکثیر می‌شوند. سرطان پستان انواع مختلفی دارد. نوع آن بستگی به این دارد که کدام نوع از سلول‌های پستان دچار این اختلال شده‌اند، این سرطان ممکن است از جاهای مختلفی در پستان آغاز شود.

پیشگیری از سرطان سینه] چگونه است؟

ورزش: تحقیقات نشان داده فعالیت‌های فیزیکی و انجام روزانه نیم تا یک ساعت ورزش می‌تواند خطر ابتلاء را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. زیرا ورزش میزان هورمون‌های استروژن و تستوسترون را در خون متعادل می‌کند).

مصرف لبنیات: لبنیات غنی از کلسیم می‌باشد که تحقیقات نشان داده استفاده از کلسیم در پیشگیری از سرطان نقش دارد.

مصرف میوه: میوه‌ها به دلیل داشتن فیبر و آنتی‌اکسیدان نقش به سزایی در کاهش ایجاد سرطان دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها با جلوگیری از واکنش‌های اکسیداسیونی و جلوگیری از آزاد شدن رادیکال آزاد از ایجاد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند. از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توان به ویتامین E، A، C و سلنیوم اشاره کرد که در میوه‌جات وجود دارند. فیبر علاوه بر پیشگیری از سرطان در متعادل نگه داشتن وزن بدن نیز نقش مؤثری داند.

بچه دار شدن: طبق گفته محققان زنانی که بچه دار می‌شوند سرطان در آنها کمتر بروز می‌کند.

شیردهی: شیردهی سال‌ها است مورد توجه محققان آنکولوژیست قرار گرفته و به نظر می‌رسد شیردهی با مکانیسم‌های خاصی مانع بروز سرطان می‌شود و هرچه تعداد دفعات و مدت شیردهی بیشتر باشد میزان ابتلاء کمتر است.

رژیم غذایی کم چرب: مصرف غذاهای پرچرب و دسرهای پرچرب و پرکالری می‌توانند زمینه ساز ایجاد سرطان باشند. و بهتر است خانم‌ها در برنامه غذایی خود از غذاهای بدون کلسترول و کم چرب مثل سویا استفاده کنند. سویا می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت‌های پرچرب باشد.

پستان سه بخش کلی دارد:

لوبول‌ها: غده‌هایی که شیر در آنها ساخته می‌شود.

مجراها: لوله‌هایی که شیر را از لوبول به نوک پستان می‌رسانند.

بافت همبند: بافت لیفی و بافت چربی که بخش‌های دیگر پستان را در برمی‌گیرد و کنار هم نگاه می‌دارد.

بیشتر سرطان‌های پستان از مجراها یا لوبول آغاز می‌شود. سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق رگ‌های خونی و مسیرهای لنفاوی به سمت بیرون از پستان حرکت کنند و در بقیه بدن گسترش پیدا کنند. در این حالت می‌گوئیم سرطان «متاستاز» رخ داده است.

تاثیر ویتامین‌ A طبیعی‌در پیشگیری‌از سرطان‌سینه‌چیست؟

انواع مختلف سرطان پستان

شایع‌ترین انواع سرطان پستان این دو نوع هستند:

سرطان تهاجمی مجاری شیر پستان: در این نوع از سرطان پستان، سلول‌های سرطانی در مجرا شکل می‌گیرند. بعد از پیشروی کم‌کم به سمت بیرون از آن حرکت می‌کنند و به سایر قسمت‌های پستان راه پیدا می‌کنند. این سلول‌ها حتی ممکن است از پستان خارج شوند و سایر مناطق بدن را تحت تأثیر قرار بدهند.

سرطان تهاجمی لوبولی پستان: در این نوع از سرطان، سلول‌های سرطانی اول در لوبول شکل می‌گیرند و سپس به بقیه‌ی نقاط پستان و خارج از آن حرکت می‌کنند.

سرطان پستان انواع دیگری هم دارد که شایع نیستند مثل بیماری پاژه، سرطان مدولاری، سرطان موسینی و سرطان التهابی پستان

علائم سرطان پستان چیست و چطور آن را تشخیص دهیم؟

این بیماری در بعضی افراد بدون علامت ظاهر می‌شود و گاهی علائم مختلفی دارد که در افراد مختلف متفاوت است. وجود داشتن علامت‌های زیر لزوماً به معنی این نیست که به این بیماری مبتلا شده‌ایم، اما با دیدن این علائم کلی، می‌توانیم به این بیماری شک کنیم و به پزشک مراجعه کنیم که عبارتند از:

- ایجاد شدن برجستگی یا اجزای توده مانند در پستان یا حفره‌ی زیر بغل

- تورم بخشی از پستان یا ضخیم شدن پوست آن

- پرتقالی شدن پوست پستان

- درد نوک پستان یا کشیده شدن نوک پستان به سمت داخل

- قرمز یا پوست پوست شدن نوک پستان

- ترشح هر نوع ماده‌ای غیر از شیر از نوک پستان (مثل خون)

- هرگونه تغییر در شکل پستان یا حس درد

آیا توده پستانی لزوماً خطرناک و بد است؟

توده‌هایی که در پستان به‌وجود می‌آیند، لزوماً سرطانی نیستند، گاهی این توده‌ها کیست‌هایی کوچک پر از مایع هستند و در بیشتر موارد به دلایل دیگری غیر از سرطان ایجاد می‌شوند. مثلاً کیست‌ها و وضعیت فیبروکیستیک پستان، دو عامل بسیار شایع هستند، وضعیت فیبروکیستیک تغییراتی در پستان ایجاد می‌کند که ممکن است همراه با درد، سوزش و ایجاد شدن یک توده‌ی پستانی باشد.

درمان سرطان سینه

درمان سرطان می‌تواند به روش‌های موضعی و عمومی صورت گیرد، از درمان‌های موضعی می‌توان به جراحی و پرتو درمانی اشاره کرد. و از درمان‌های عمومی می‌توان به هورمون درمانی، شیمی درمانی، درمان بیولوژیک اشاره کرد. در برخی موارد نیز از هردو روش استفاده می‌شود. از رایج‌ترین شیوه‌های درمان جراحی می‌باشد که در آن یا توده سرطانی یا کل بافت پستان برداشته می‌شود.

در روش پرتو درمانی (رادیوتراپی) از امواج پرانرژی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این روش معمولاً می‌تواند قبل یا بعد از عمل جراحی صورت گیرد. همچنین وقتی توده بزرگ باشد و با عمل جراحی قابل برداشت نباشد از پرتو درمانی استفاده می‌شود.

در روش شیمی درمانی از داروهای ضدسرطان استفاده می‌شود که معمولاً به صورت ترکیبی از چند دارو استفاده می‌شود. این داروها به حالت تزریقی یا خوراکی استفاده می‌شوند که در هردو ماده شیمیایی به جریان خون وارد و به کل بدن می‌رود.

در هورمون درمانی معمولاً از دو هورمون استروژن و پروژسترون استفاده می‌شود که این دو نمی‌گذارند سلول‌های سرطانی هورمون مورد نیازشان را دریافت کنند و از بین می‌روند.

درمان بیولوژیک به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با توده سرطانی کمک می‌کند. به این صورت که معمولاً از ماده هرسپتین (Herception) که نوعی پادتن است و در آزمایشگاه ساخته می‌شود، استفاده می‌شود و به ورید تزریق می‌شود. این روش یا به تنهایی یا همراه شیمی درمانی صورت می‌گیرد.

خوردنی‌های مفید برای پیشگیری از بروز سرطان پستان

برخی انواع مواد غذایی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که مصرف آنها مانع از رشد سلول‌های سرطانی در بدن می‌شود، تعدادی از این مواد غذایی مفید عبارتند از:

سبزیجات دارای برگ‌های سبز

مصرف سبزیجات دارای برگ‌های سبز برای سلامتی مفید است زیرا این نوع از خوراکی‌ها حاوی میزان قابل توجهی از ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند. همچنین این سبزیجات سبزرنگ حاوی ترکیب خاصی موسوم به سولفورافان هستند که خاصیت ضد سرطانی دارد. این عوامل مانع از رشد تومور در بدن می‌شود و خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهد.

چای سبز

مهمترین ترکیب موجود در چای سبز تیامین است که به حفظ روحیه و آرام شدن کمک می‌کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان موجود در چای سبز خطر ابتلاء به سرطان را در بدن کاهش می‌دهد. در عین حال ترکیب موجود در چای سبز موسوم به EGCG در رفع سرطان پستان شناخته شده است.

سیر و پیاز

پیاز و سیر هر دو آنتی‌اکسیدان قوی دارند و هر دو دارای خاصیت ضد سرطانی هستند. همچنین سیر و پیاز از جمله خوراکی‌های سالم به حساب می آیند زیرا دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد التهاب هستند و مصرف آنها می‌تواند بدن را در برابر صدها بیماری حفظ کند.

تاثیر ویتامین‌ A طبیعی‌در پیشگیری‌از سرطان‌سینه‌چیست؟

قارچ

مصرف قارچ برای زنان بویژه برای پیشگیری از سرطان پستان بسیار مفید است. همچنین این خوراکی رشد تومورهای سرطانی را متوقف می‌کند. قارچ حاوی عنصر خاصی است که آنزیم‌های استروژن سنتاز را مهار می‌کند. این آنزیم‌ها در کمک به رشد تومور نقش دارند.

گردو

مصرف گردو نیز برای سلامت زنان مفید است. از یک سو، گردو به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر در کاهش خطر سرطان نیز مؤثر است. علاوه بر این، مصرف گردو باعث کاهش کلسترول می‌شود. این ماده حاوی یک عنصر خاص به نام سیتوسترول است که از رشد سرطان و تومور جلوگیری می‌کند.

مقدار زیادی ویتامین‌های A طبیعی مصرف کنید

شواهدی وجود دارد که ویتامین A نقش بسزایی در پیشگیری از سرطان سینه دارد. بهتر است که آن را به جای استفاده از مکمل‌ها از غذاهای طبیعی دریافت کنید و بهترین منابع برای شما زرده تخم مرغ، کره خام، شیر و گوشت گاو و یا مرغ است.

با این حال مراقب باشید زیرا طبق شواهد مقدار بیش از حد ویتامین A می‌تواند فواید ویتامین D را حذف کند این اتفاق یعنی نه تنها برای جلوگیری از سرطان بلکه برای سلامت بدن شما میزان مناسبی از ویتامین A و D ضروری است.

در حالت ایده آل بدن شما تمام ویتامین D و A مورد نیاز را به طور طبیعی با خوردن سبزیجات رنگارنگ برای ویتامین A و با قرار دادن پوست خود در روزهای آفتابی برای ویتامین D به دست می‌آورد.

کد خبر 530172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.