زنگ هشدار کاهش چهار ویتامین در بدن چیست؟

فواید ویتامین‌ها برای سلامتی بدن، آشنایی با کاهش ویتامین ها و بروز بیماری ها، کمبود ویتامین C و بروز بیماری قلبی، بروز آسیب‌های مغزی با کاهش ویتامین‌های گروه B، کاهش تراکم استخوان ها ناشی از کمبود ویتامین K و کمبود ویتامین D در بدن و بروز سرطان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویتامین‌ها برای سلامتی بدن مفید هستند و تغذیه سالم و متنوع که شامل انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است نیازهای بدن را برای عملکرد درست ارگان‌ها تأمین می‌کند. کارکرد برخی از ارگان‌های بدن به وجود ویتامین‌ها وابسته است، نشانه‌های کمبود هر ریزمغذی و ویتامینی در بدن به عنوان زنگ هشداری به شمار می‌رود که افراد را در برابر نیازهای بدن آگاه می‌کند.

ویتامین‌ها نقش مهمی را در سلامت بدن بازی می‌کنند، آشنایی با نشانه‌های کمبود چهار نوع ویتامین در بدن و و بروز بیماری‌ها و سعی در جبران آنها تضمینی برای سلامت به شمار می‌رود.

کمبود ویتامین C و بروز بیماری قلبی

ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت‌های سراسر بدن مورد نیاز است، این ویتامین به تولید کلاژن برای بازسازی سلول‌های پوست، بهبود زخم، جذب آهن و حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که در کاهش آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مؤثر بوده و به پیشگیری از پیشرفت بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها می‌انجامد.

خونریزی لثه‌ها، خشکی مو، خونریزی بینی، خشکی پوست، کمبود آهن، خستگی و کاهش خلق و خوی، و ابتلاء به عفونت از دیگر بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین C در بدن است.

زنگ هشدار کاهش چهار ویتامین در بدن چیست؟

کاهش ویتامین‌های گروه B و بروز آسیب‌های مغزی

ویتامین‌های گروه B جزو مهم‌ترین مواد مغذی برای فرمانده بدن است، به‌ویژه اینکه این ویتامین‌ها مغز را جوان‌تر و هوشیارتر نگه می‌دارند. این مواد مغذی مانند کاتالیزور واکنش‌های فیزیولوژیکی که در بدن رخ می‌دهند، عمل می‌کنند. بنابراین تأثیر آن‌ها صرفاً به مغز ختم نمی‌شود و برای اکثر اعضای بدن مفید است.

نتایج بررسی‌های متعدد حاکی از آن است که کمبود ویتامین‌های B6، B9 و B12 در سنین رشد و هم در سنین بزرگسالی باعث بروز آسیب‌های مغزی می‌شود؛ بنابراین این ترکیبات مفید برای سلامت مغز که سکان‌دار کنترل تمام ارگان‌های بدن است لازم و ضروری هستند.

ویتامین‌های خانواده B و نقش آن‌ها در کنترل هموسیستئین

یکی از عملکردهای ویژه ویتامین‌های گروه B پیشگیری از تجمع و افزایش «هموسیستئین» است. هموسیستئین یک اسیدآمینه غیرپروتئینی حاوی گوگرد و یک ماده سمی است که در طول سوخت و ساز بدن تولید می‌شود و اگر به درستی دفع نشود می‌تواند مغز را بیمار کند. از طرف دیگر هموسیستئین از بقایای متابولیسم یا همان سوخت و ساز است که در بدن تولید می‌شود.

این ماده در حالت کلی نمی‌تواند باعث آسیب شود چون بدن ما سیستمی دارد که آن را دفع می‌کند. با این حال زمانی که دفع این ماده به درستی انجام نمی‌شود می‌تواند باعث ایجاد انسداد در جداره عروق خونی شود. این مسئله نیز جریان خون را در تمام بدن دچار مشکل و اختلال می‌کند که مغز نیز از آن مستثنی نیست.

به عبارت دیگر تجمع و افزایش میزان هموسیستئین می‌تواند به نرون‌ها یا همان سلول‌های عصبی ما آسیب بزند. برای دفع این ماده زائد عملکرد ویتامین‌های B6، B9 و B12 از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نتایج مطالعاتی که در مجله Nutrition به چاپ رسیده است نشان می‌دهد تأثیر این ویتامین‌ها به قدری حائز اهمیت است که کمبود آن باعث افزایش خطر بروز بیماری‌های نرودژنراتیو مانند آلزایمر و زوال عقل می‌شود.

افزایش ویتامین‌های گروه B بدن برای پیشگیری از خطر آسیب‌های مغزی

در طول سال‌های اخیر، مطالعات زیادی نشان داده است که میزان ویتامین‌های گروه B در افرادی که به بیماری‌های نرودژنراتیو مبتلا هستند کمتر است. البته این کمبود به افزایش سن نیز ارتباط پیدا می‌کند. نتایج بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد میزان بالای هموسیستئین در خون یعنی بین ۵ تا ۳۰ درصد بیشتر از حد نرمال می‌تواند خطر بروز اختلال شناختی و زوال عقل را در افراد سالمند بالا برد. خوشبختانه جبران کمبود ویتامین‌های گروه B بسیار ساده است. شما می‌توانید با مصرف منظم مواد غذایی سرشار از این ویتامین‌ها نیازهای بدنتان را تأمین کرده و خودتان را در برابر آسیب‌های ناشی از کمبود آن بیمه کنید. با توجه که می‌توان با مصرف مواد غذایی مختلفی از جمله گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات برگ سبزدار ویتامین B مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید همچنین می‌توانید با مصرف مکمل ویتامین‌های این گروه از کمبود آن جلوگیری کرده و کمبودهای احتمالی را جبران کنید.

منابع طبیعی ویتامین‌های B6، B9 و B12

یادتان باشد که جذب این ویتامین‌ها با کمک داشتن یک تغذیه سالم و متنوع برای حفظ جوانی، سلامت و شادابی مغز کافی است بنابراین بهتر است منابع طبیعی این ویتامین‌ها را به خوبی بشناسید و به طور منظم آن‌ها را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

ویتامین B6

ویتامین B6 به میزان قابل توجهی در گوشت ماکیان از جمله گوشت مرغ، بوقلمون، اردک، بلدرچین و قرقاول وجود دارد. علاوه بر این نخود، ماهی تن، غلات و سیب‌زمینی نیز از دیگر منابع غنی ویتامین B6 محسوب می‌شوند. باید بدانید که کمبود این ویتامین شما را در معرض خطر افسردگی، سرگیجه و ضعف سیستم ایمنی بدن قرار می‌دهد.

ویتامین B9

ویتامین B9 در سبزیجات برگ سبزدار مانند بروکلی، اسفناج، کاهو، جعفری، شاهی و غیره وجود دارد. علاوه بر این می‌توانید به میوه‌هایی مانند آووکادو، پاپایا، پرتقال و حبوبات و میوه‌های خشک نیز اعتماد کنید. باید بدانید که کمبود این ویتامین شما را در معرض سردرد، تحریک‌پذیری، بدخلقی، ضعف و همچنین کمبود تمرکز قرار می‌دهد.

ویتامین B12

ویتامین B12 به میزان زیادی در گوشت‌های قرمز، ماهی، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و محصولات لبنی وجود دارد. به همین دلیل معمولاً افراد گیاهخوار از کمبود ویتامین B12 رنج می‌برند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کمبود این ویتامین می‌تواند باعث بروز اختلالات حافظه، افسردگی و از بین رفتن عملکردهای شناختی شود. علاوه بر این کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث بروز کم‌خونی شود.

جذب کافی ویتامین‌های گروه B برای حفظ عملکردهای شناختی

رژیم مدیترانه‌ای یکی از ایده‌آل ترین برنامه‌های غذایی برای جذب میزان خوب ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود. بنابراین انتخابی عالی برای حفظ سلامت و جوانی مغز است. در نهایت اینکه اگر در رژیم غذایی‌تان محدودیتی وجود ندارد و همه‌چیزخوار هستید و مواد مغذی مختلف را به میزان کافی دریافت می‌کنید به احتمال زیاد میزان هموسیستئین خونتان در سطح نرمال خواهد بود. اما اگر با وجود داشتن تغذیه‌ای خوب و متنوع میزان این ماده در خونتان بالاست بهتر است به پزشک مراجعه کرده و کمک‌های لازم را دریافت کنید. چون ممکن است این مسئله به اختلال متابولیکی ربط داشته باشد.

کاهش تراکم استخوان‌ها ناشی از کمبود ویتامین K

سطوح پایین ویتامین K سبب می‌شوند تراکم استخوان پایین آید و شواهدی موجود است که نشان می‌دهد سطوح کافی ویتامین K می‌تواند سلامت استخوان را بهبود دهد و از بروز ترک خوردگی بر روی استخوان جلوگیری به عمل آورد. علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین K به صورت زیر نمود پیدا می‌کند که عبارتند از:

  • در صورت کمبود این ویتامین، پوست شما به راحتی کبود می‌شود.
  • از لثه‌ها و بینی شما خون می‌آید.
  • کمبود این ویتامین سبب خونریزی از زخم‌ها، محل تزریق و محل‌های جراحی می‌شود.
  • خونریزی در مجرای روده رخ می‌دهد و در صورت کمبود این ویتامین در بدن، در ادرار و مدفوع خون مشاهده می‌شود.
  • کمبود ویتامین k در کودکان تازه متولد شده نیز به همین صورت است و در موارد شدید سبب بروز خونریزی در جمجمه می‌شود. به همین دلیل انجمن اطفال آمریکا پیشنهاد می‌دهد به نوزادان تازه متولد شده دوزی از این ویتامین تزریق شود.

زنگ هشدار کاهش چهار ویتامین در بدن چیست؟

کمبود ویتامین D در بدن و بروز سرطان

تحقیقات نشان داده که مداخلات مواد غذایی و کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند منجر به بروز سرطان شود. با وجود پیشرفت‌های پزشکی، درمان سرطان هنوز محدود و سخت است. با این حال، مطالعات نشان داده اند که کمبود یک ویتامین می‌تواند سرنخ‌هایی برای پیشرفت بیماری ایجاد کند.

تعدادی از عوامل سبک زندگی در ایجاد سرطان نقش دارند، در حالی که رژیم غذایی نامناسب یکی از مقصران اصلی است، شواهد نشان می‌دهد که کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی نیز می‌تواند باعث آسیب DNA شود.

اگرچه بیشتر ویتامین‌ها از طریق رژیم غذایی جذب می‌شوند، اما برخی از آن‌ها به ویژه ویتامین D از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست می‌آیند. مطالعات نشان داده است که ویتامین D می‌تواند در برابر سرطان به دلیل تأثیر آن بر چرخه زندگی سلول‌ها محافظت کند.

محققان تاکید دارند اثرات متابولیت ویتامین D فعال بر سینه با گیرنده‌های ویتامین D انجام می‌شود، که ژن‌های تنظیم کننده تکثیر و تمایز سلولی را کنترل می‌کند. این ویتامین ممکن است با جلوگیری از تکثیر سلولی و ایجاد تمایز، خطر ابتلاء به سرطان را کاهش دهد و مانع از رگ زایی در هر دو سینه سالم و مبتلا به تومور بدخیم شود. چندین مطالعه کنترل نشده میزان بیشتری از کمبود ویتامین D را در زنان مبتلا به سرطان سینه نشان داده است.

مطالعات به تحقیقات فزاینده‌ای اضافه می‌شود که ارتباط معکوس بین کمبود ویتامین D و بروز بسیاری از انواع سرطان، از جمله سرطان روده بزرگ، کلیه، ریه و پانکراس را نشان می‌دهد.

مطالعات قبلی نشان داده بود که مکمل ویتامین D می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان را تا ۳۸ درصد کاهش دهد. پیش از این اعتقاد بر این بود که این ویتامین تنها می‌تواند خطر مرگ ناشی از سرطان را کاهش دهد. کمبود ویتامین D یک میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد که علائم آن شامل افسردگی، درد استخوان و کمر و خستگی است.

کد خبر 521816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.